HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Alt er relativt.
    Det spørs mye hva en er vant til ellers.
    Hvis man vil ha alt rett i fleisen, så skal en lete andre steder.
    Maggies er vel nærmest det motsatte av f. eks Avantgarde. Jeg synes det også låter bra jeg, men sjelden mer enn en halv time om gangen. 😊
    Hehe, jeg synes Maggies låter strålende jeg (og jaffal bang for the buck), men de jeg har hørt (flere enn hos deg) synes jeg låter noe mykt og behagelig. Dette er selvfølgelig relativt som flere skriver. Avantgarde er kanskje det andre ytterpunktet. Personlig synes jeg Maggies låter veldig bra på mye, men på andre ting savner jeg litt fart og spenning. Poenget mitt var egentlig; hvor stor forskjell i karakteristika vil det bli på output ved å skifte fra et kraftverk til et annet på Maggies 😃
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Hehe, jeg synes Maggies låter strålende jeg (og jaffal bang for the buck), men de jeg har hørt (flere enn hos deg) synes jeg låter noe mykt og behagelig. Dette er selvfølgelig relativt som flere skriver. Avantgarde er kanskje det andre ytterpunktet. Personlig synes jeg Maggies låter veldig bra på mye, men på andre ting savner jeg litt fart og spenning. Poenget mitt var egentlig; hvor stor forskjell i karakteristika vil det bli på output ved å skifte fra et kraftverk til et annet på Maggies 😃
    Petter Dale jr. kjørte i sin tid med ett sett Maganepan 3.6R, riktignok blodmodda, via et stykk DP 5.52HP med passiv DP BPC 7.0 pre (trur eg) og et sett digre Audio Physic subber. Musikk ble formidlet via Forsell Air CD-drev forspent en DP DAC 8.01. Høyttalerne sto på hver sin Base plattform. Jeg tror jaggu jeg kunne levd med det oppsettet den dag i dag. Savnet ikke en dritt ut over en fet platespiller/arm/pick-up combo ;)
    Men nå går jeg vist i gamle fotefar igjen.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Det går fremdeles gjetord om det oppsettet @Powerpoint 😊
    Og jeg kan skrive under på de ordene etter en aften hos nevnte herremann i første halvdel av 2000-tallet i henhold til Båsusjernets tidsregning.
    Det lått vilt oppløst, vektløst og malmfullt. Blir neste gammelmannsskjelven bare av erindringene over den lydrusen, samt minnet om en utmerket Cohiba Robusto jeg glemte å røyke (den ble i all hovedsak røkt dagen etter) og cognacen jeg nesten måtte hølje nedpå før audiensen var over for Todani og meg. Et minne for livet!
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Fikk aldri hørt Pedal sitt Magnepan oppsett, men har hørt det siste oppsettet med basstårn og PA linjekilder drevet av to DP A5. Det er et oppsett man ikke glemmer for å si det slik. Mektig!
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Fikk aldri hørt Pedal sitt Magnepan oppsett, men har har hørt det siste oppsettet med basstårn og PA linjekilder drevet av to DP A5. Det er et oppsett man ikke glemmer for å su det slik.
    Ingen problemer med å tro deg Final. Nevnte PA linjekilder har jeg lyttet til musikk via hjemme hos Leif Ernstsen og i Det Norske Teater i Tiggerstaden.
    LE brukte DP5,52 HP i toppen og PA400 i bunn :oops:
    Du heilage jol!
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Pøh, oldingene surrer rundt uten å skjønne at de ikke hører hvilke frekvenser som mangler 😎😎😎😄
    Hæhæhæhæhæ...moroklumpen!
    Da sier jeg som Petter Dale jr at det er naturstridig å presse diskant informasjon ut via et element på størrelse med en bruskork kontra en bånddiskant på mellom 1,5-1,8 m lengde. Ta den deres oppkjeftighet ;)
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja det er det, men det skal veldig mye til å få de til å låte hardt/klinisk/lyst.

    Gratulerer med artig forsterker HCS - JR var jo helt uoppnåelig når man stakk innom Lyric på bytur for 20 år siden.
    Ja, de var en drøm, digga utseendet allerede i butikken til Tor. Mitt første møte med Jeff Rowland var forspent et par ProAc Response 4.0. Husker at jeg tenkte at slik lyd får en aldri høre igjen, mektig var det.

    unnamed (1).jpg


    Skal jeg til Bergen etterhvert hadde det vært stas å få hørt på din aktive variant av Magnepan
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da er det helg... Gikk av etter 16 timer sammenhengende økt i dag. Da var jeg sliten, passiv aggresiv og gledet meg til å se kona, bikkja og litt mat..

    20210320_172254_1616258883161.jpg


    Skal teste ut denne i kveld. Er åpen for at det kan være ei plate jeg vil like. Uansett er mister Tusberg bedre enn Boris på gitar..

    FB_IMG_1616266393365.jpg


    Vurderer å ta en øl og kose meg litt, men så trøtt i nepa jeg er så sovner jeg før jeg får av korken..

    FB_IMG_1616254094644.jpg


    Ja, @Karmana ,Maggie kan låte beskt. Noe dynamikk-bombe er det ikke, dybde på lydbilde er då som så, skalering av små-ensemble kan bli litt stort... Men, de spiller stort og behagelig. Og det meste av musikk er hyggelig, og det er det ikke alle høyttalere som gjør.. :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Da er det helg... Gikk av etter 16 timer sammenhengende økt i dag. Da var jeg sliten, passiv aggresiv og gledet meg til å se kona, bikkja og litt mat..

    Vis vedlegget 707172

    Skal teste ut denne i kveld. Er åpen for at det kan være ei plate jeg vil like. Uansett er mister Tusberg bedre enn Boris på gitar..

    Vis vedlegget 707174

    Vurderer å ta en øl og kose meg litt, men så trøtt i nepa jeg er så sovner jeg før jeg får av korken..

    Vis vedlegget 707175

    Ja, @Karmana ,Maggie kan låte beskt. Noe dynamikk-bombe er det ikke, dybde på lydbilde er då som så, skalering av små-ensemble kan bli litt stort... Men, de spiller stort og behagelig. Og det meste av musikk er hyggelig, og det er det ikke alle høyttalere som gjør.. :)
    Maggiene er kanskje ikke noen dynamikkbomber i seg selv, men jeg syntes det låt mer enn nok dynamisk sammen med subene dine.

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har aldri tenkt at Maggie spiller beskt. Alt det andre er jeg enig i, og det er vel det som gjør dem så likeable. Husker forresten Tusberg Jr fra min ungdomstid på Hop i Bergen. Var vel moren som bodde der. Spennende og alternativ fyr 😃
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Maggiene er kanskje ikke noen dynamikkbomber i seg selv, men jeg syntes det låt mer enn nok dynamisk sammen med subene dine.

    mvh
    Ja, det hjelper å ha kapasitet nedover. Har du slått fra deg planene for egen del ifht sub på stua? Hvor dypt går Encore?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har aldri tenkt at Maggie spiller beskt. Alt det andre er jeg enig i, og det er vel det som gjør dem så likeable. Husker forresten Tusberg Jr fra min ungdomstid på Hop i Bergen. Var vel moren som bodde der. Spennende og alternativ fyr 😃
    Har testet 6 amps på Maggi 3,7I, og de ga tilbakemelding, den ene forsterkeren gjorde musikken uinteressant/beskt på en måte. Artig når det sitter. Du er den smarte som kjøper tilpasset forsterker til høyttalere dine. Kikket litt på Sanders amp til PM audio, det hadde vært noe... Men nei, en får ta fornuft til hjelp.. :confused:.. Viktig å "fremstå" korrekt.. Tror jeg :)

    19891_1b0482c9e15d477da1cde592d06e9fe3.jpg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvordan er Maggis på Rammstein og Metallica egentlig? Syns det blir litt bassfattig her, men subber hjelper ikke noe særlig heller ....
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det hjelper å ha kapasitet nedover. Har du slått fra deg planene for egen del ifht sub på stua? Hvor dypt går Encore?
    Nei, jeg har ikke slått fra meg tankene om en sub. Overkill Encore går ned mot 20 Hz, men mye vil ha mer.....

    Mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Skal jeg til Bergen etterhvert hadde det vært stas å få hørt på din aktive variant av Magnepan
    Du er hjertelig velkommen , og det er alle andre andre også - om noen skulle ha lyst til å stikke innom.

    Hifi interessen har vært litt laber en periode, men er nå på oppadgående. Tror faktisk ikke det er mer enn 2 stykker som har hørt Magnepan hos meg - Plasma er den ene og så er det muligens tkr. Om Karmana vil stikke innom en dag - så vet du hvor jeg er.

    Skal ikke kuppe tråden din med store avsporinger, men mange av de lengste trådene her handler jo om hva man skal styre etter når man bygger anlegg som skal spille bra. Jeg hører jo med blant de som kun ser på målinger når det gjelder det meste, men endte opp med et oppsett som ikke engasjerte meg så veldig. Det manglet kropp/sjel/varme/tilstedeværelse - så jeg har i grunn funnet ut at hvis man skal nyte noe annet en superopptak og elektronisk musikk - så må man ha noe i oppsettet som softer/myker opp lyden - for min del så ble det Magnepan. Jeg kunne spille høyere med horna, det var enda mer oppløst, dynamikken var råere, men romfølelsen, tilstedeværelsen og holografien er mye bedre med Magnepan.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Du er hjertelig velkommen , og det er alle andre andre også - om noen skulle ha lyst til å stikke innom.

    Hifi interessen har vært litt laber en periode, men er nå på oppadgående. Tror faktisk ikke det er mer enn 2 stykker som har hørt Magnepan hos meg - Plasma er den ene og så er det muligens tkr. Om Karmana vil stikke innom en dag - så vet du hvor jeg er.

    Skal ikke kuppe tråden din med store avsporinger, men mange av de lengste trådene her handler jo om hva man skal styre etter når man bygger anlegg som skal spille bra. Jeg hører jo med blant de som kun ser på målinger når det gjelder det meste, men endte opp med et oppsett som ikke engasjerte meg så veldig. Det manglet kropp/sjel/varme/tilstedeværelse - så jeg har i grunn funnet ut at hvis man skal nye noe annet en superopptak og elektronisk musikk - så må man ha noe i oppsettet som softer/myker opp lyden - for min del så ble det Magnepan. Jeg kunne spille høyere med horna, det var enda mer oppløst, dynamikken var råere, men romfølelsen, tilstedeværelsen og holografien er mye bedre med Magnepan.
    Jada, jeg har hørt Maggiene hos deg. Hører dem gjerne en gang til.

    Mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Petter Dale jr. kjørte i sin tid med ett sett Maganepan 3.6R, riktignok blodmodda, via et stykk DP 5.52HP med passiv DP BPC 7.0 pre (trur eg) og et sett digre Audio Physic subber. Musikk ble formidlet via Forsell Air CD-drev forspent en DP DAC 8.01. Høyttalerne sto på hver sin Base plattform. Jeg tror jaggu jeg kunne levd med det oppsettet den dag i dag. Savnet ikke en dritt ut over en fet platespiller/arm/pick-up combo ;)
    Men nå går jeg vist i gamle fotefar igjen.
    Jeg savnet headroom i akkurat det oppsettet. Eide selv Klipsch på det tidspunktet, så jeg var litt ødelagt fra et dysfunksjonelt hjem. :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg savnet headroom i akkurat det oppsettet. Eide selv Klipsch på det tidspunktet, så jeg var litt ødelagt fra et dysfunksjonelt hjem. :)
    Jeg hadde vel Petter som "ledestjerne" i mange år ,og endte jo opp med DP og BASE og sparte veldig mye penger på det. Fikk aldri hørt Magnepan eller Forsmann i trelastlageret hans, men hørte linjekildene i det nye huset. Jeg vet mange synes de spilte helt fantastisk, men for meg så savnet jeg rom/holografi/tilstedeværelse - organisk lyd. Nå skal det sies at det var ikke det letteste rommet med lytteposisjon helt inntil bakveggen. Jeg tror jo at jeg hadde likt trelasten bedre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde vel Petter som "ledestjerne" i mange år ,og endte jo opp med DP og BASE og sparte veldig mye penger på det. Fikk aldri hørt Magnepan eller Forsmann i trelastlageret hans, men hørte linjekildene i det nye huset. Jeg vet mange synes de spilte helt fantastisk, men for meg så savnet jeg rom/holografi/tilstedeværelse - organisk lyd. Nå skal det sies at det var ikke det letteste rommet med lytteposisjon helt inntil bakveggen. Jeg tror jo at jeg hadde likt trelasten bedre.
    Petter og jeg var vel stort sett uenige om ganske mye, men hadde uansett respekt for hverandres ståsted. Spilte alltid flott og oppløst hos ham, men jeg var innmari dynamikkjunkie på den tida, og da ble det fort litt tamt, uansett hva han spilte på. :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Petter og jeg var vel stort sett uenige om ganske mye, men hadde uansett respekt for hverandres ståsted. Spilte alltid flott og oppløst hos ham, men jeg var innmari dynamikkjunkie på den tida, og da ble det fort litt tamt, uansett hva han spilte på. :)
    Nettopp, og der gav du svaret selv på hvorfor du savnet dynamisk "headroom" i PD jrs Magnepan oppsett.
    I tillegg har og hadde dere totalt forskjellig tilnærming til lydgjengivelse, samt divergerende musikksmak.
    Derav ligger rør og lettdrevne (gjerne hornladet) høyttalere ditt hjerte nærmest.
    Hvilke preferanser man har er verken mer eller mindre riktig, men en subjektiv smakssak.
    Og det er jo helt greit, og skaper mangfold, interesse, nysgjerrighet og glede hos oss blant allmuen.
    Spørsmålet blir hvorfor Håkon foretrekker rør og lettdrevne høyttalere?
    Og vi som har fulgt med en stund i den kulørte hifi pressen vet hvorfor ;)
    Ha en strålende dag videre Håkon!
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvorfor? Hvorfor engasjere seg i tråder hvor diskusjon egentlig ingen ende vil ta? Tenker da på rør tråden som tar mye plass om dagen. En kunne såklart hatt et mye verre liv enn å kjekle med de stakkarene som ikke takler at ting ikke kan tallsettes med 0 og 1..

    FB_IMG_1616629016149.jpg


    Og så er det fantastisk å kunne lese om ulik tilnærming og tankesett. Fint vi er forskjellige. Sikkert og litt pms fra min side, 15 timers økter gjør noe med nepa... Men det er bare å stå på, ihvertfall når en vet at en skal jobbe i påsken og.. Gjøre så godt en kan..

    FB_IMG_1616546392454.jpg


    Får se om BP dac kan realiseres, vurderer. Har iallefall ikke behov for MQA, den styggedommen skal ikke inn her.


    FB_IMG_1616692571199.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er bra er søndag, snøen smelter og hifi som hobby blir mindre fremtredende. Heldigvis hanket jeg inn litt musikk fra "graveren" i Ski som er mister Service hilmself. Er for lat til spre platene utover, men det var mye forskjellig. Gleder meg

    20210328_133022_1616931062701.jpg


    I motsetning til gutta som digget rock i ungdomsskolen og videregående gikk det her mest i prog, funk og soul. Punk fikk jeg aldri forståelse for enda jeg prøvde. I mer moden alder har drt vært mer bevisst å utforske, la musikken vokse på seg. Tom Waits, Uriah Heep og KD Lang er tre svært ulike eksempel på fantastisk musikk som har tatt litt tid. Når sant skal sies er ingen musikk direkte feil, men det er preferanser for hva en liker og liker mindre. Like lite som jeg takler dårlige sax partier i svensktopp, digger jeg det melankolske med obo innen klassisk..

    FB_IMG_1616166755996.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mest sannsynlig årets siste tur er unnagjort. Og en kjenner på litt takknemlighet for ar sjansen var der

    Skitur.jpg


    Mens en går der på bakglatte ski merkes og belastning av Covid-19. Nå er jeg lei, dyktig lei. For en som liker å reise er dette bortimot krise på det mentale plan. I 2019 passerte jeg 100 land, målet er 150 før fylte 60,og nå føler jeg at jeg har dårlig tid.. :).. Det rare er at når en reiser er det seg selv og det setter pris på hjemme som ligger en nærmest ofte..

     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat nå blomstrer misunnelsen fra vest til øst - vel blomstrer krokusen her også, men det er ikke så lett å nyte det i sørvest kuling og regn.... :(

    mvh
     
    • Wow
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Akkurat nå blomstrer misunnelsen fra vest til øst - vel blomstrer krokusen her også, men det er ikke så lett å nyte det i sørvest kuling og regn.... :(

    mvh
    Kommer tid kommer råd.. I det lange løp er variasjon det som gir forståelse, og takknemlighet, for ethvert "vær".. :). Så det ordner seg nok kompis!

    Kveld1.jpg


    "Jorden er bare en husmannsplass i
    stjernenes vide grend..."

    Hans Børli
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sesongstart for hyttesesongen her i dag. Kjørlig og duskeregn, så det er peiskos og rødvin i steden for solkos og rosevin :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sesongstart for hyttesesongen her i dag. Kjørlig og duskeregn, så det er peiskos og rødvin i steden for solkos og rosevin :)
    Høres særs trivelig ut. Hvor ca har hytte? Vi vurderte en hytte i Rondane, men fant ut at vi likte mobiliteten ved å reise mer. Men det kan jo endre seg. Kos deg! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Rett nord for Hvitsten i Oslofjorden - laaangt unna kulde og snø ;) - og behagelig 40min kjøretur hjemmefra.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn