HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Igår var jeg på biltur vestover. 128 mil ble det før jeg kom hjem igjen, lange mil over Haukeli. Opel Vivaro er er skrabb til slike lange turer, og siden den kun hadde FM radio ble det fort temmelig stille i kupeen. Radio Randsfjord og invitasjon til å kjøpe bonger til radiobingo gjorde en ikke videre lystfull og blid. Men en fikk god tid til å tenke på folk, fe og HFS. Det slo meg at et av dette livets essensielle læreområder er "forskjeller". "Forskjeller" som vi må takle, i mer eller mindre vellykket grad. Noen er kort, andre lange. Noe tynne, noen fete. Noen bor med samme dame hele livet, andre sliter med å å finne seg en mann. Enkelte har masse penger, noen har lite, i Norge har de fleste sånn passelig. Vi vektlegger forskjellige ting for lykke, "forskjeller" som betyr mer eller mindre for oss alle.

    differ.jpg


    Så har vi hatt denne tråden, om rør. Teknologisk utvikling, som om det betyr det samme for alle. Håkon har introdusert oss til #MAMA, noe som er vel og bra. Men jeg tror at det er mer enn bare det. Vi har snakket om at det er en sandkasse her inne. Men sannheten er at hver og en sitter vi i hver vår, og den er like mye verdt som naboen sin. Når vi føler oss truet ,på de premissene vi selv har valgt å vektlegge for hobbyen, blir det gjerne bråk. " Hvor er entusiasmen" spørres det. Men jeg tror at både @Armand og @Asbjørn har følt entusiasme og glede når de drev med Bitfrost. Enn si @Snickers-is som har lagd lekre kabinett og bidratt til innmat til Vera, vil tror det og er entusiasme. Og Rognlien og hans budskap er viden kjent for å ønske å spre glede. Vi har diy gutta som hevder at ting kan bygges mye bedre til en brøkdel av kostnader på endel kjøpe-ting. Jeg tror de har rett. På den annen side har en gutta som kjøper dyr/tung haifai fordi de tror på produsent og har hatt god erfaringer med gitte merker. Se bare på @MakkinTosken som gjør ting så gjennomført at en blir imponert. Studenten som kommer med sitt lille anlegg og hører visetrubadurer sammen med den første dama han har fått lurt opp på hybelen.. Entusiasme ? Ja, det vil jeg hevde. Kanskje vi skulle vært bedre på å anerkjenne hverandres entusiasme ? Ønske å forstå hvorfor noen pakker rommet fulle med demping og viser kurver de færreste er i nærheten av som @The Shy som har sin tilnærming og trives med det. Ønske å forstå hvorfor en skarve SET forsterker kan føre til at en føler magi ulikt det meste annet og ha en mellombass som får smilet på vid vegg som hos @rama ? En mann som @LMC , Mr Analog og båndtape, rett og slett imponerende det han får til. Gutta som digger merker som måler herfra til he kanskje, men som og kan gi de det de vil ha , @Atlerovik som koser seg i jungelen av tweaks. @lassemann som har stor entusiasme for å lære av sin mentor og vil være en nyttig ressurs for rørfolket i mange år fremover. Og @rolfozzy som har så mye musikk han serverer, som gjør at vi stadig kan sjekke ut. Lune koselige @motoren som er positiv og interessert, tenke om alle hadde vært så positive ? @Evo III sine mange krumspring og bytter, vi koser oss med de og. @Vermin med sitt fjøs for et rom og utstyr i rommet. Og for en mann. @Lagga med sine fredagsfristelser, klokker, bikkje og modellbygging... Lenger sør sitter @Dire Wolf som er verdens hyggeligste skrue, sjelden jeg har følt meg så hjemme så fort som der. Entusiasme ? You betcha. Og the three musketeers @woodrand , @Final og @TrompeteN , makan til fine folk. @Karmana og @Powerpoint i sammen er et festfyrverkeri. Sånne som @Grumpy og @Jon gjør at en må kjøpe plate på plate.. Kan bli dyrt.. Godt da en har en som @jorwed_ som kan bidra.. Så mange fine folk...

    potter.jpg


    Ja, det er mange som kan, og sikkert burde nevnes. Det er ikke poenget med navn. Snarere å påpeke at vi er "forskjellige" Og det må vi forbli, for forskjellene gir rom for dynamikk, læring og kanskje litt mer forståelse med et glimt i øyet. Og enkelte ganger kan en pause være helt fint, det er så mye mer enn å ha rett på HFS heldigvis.
    clown.jpg



    Ja, det ble en lang biltur. Ikke noe som hadde med hifi å gjøre. Tankene fungerte mye bedre i hue enn her såklart.. Entusiasme på andres vegne, skal teste ut.. Og går det dårlig starter jeg en jæ kabel-tråd...

    ps. Note to myself, må SLUTTE å tenke så mye...

    uflaks.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Godt med noe forbrødrende ord nå på tampen av hifisesongen. (y)
    For egen del kan jeg si at jeg har funnet inspirasjon og stjålet ideer fra mange her inne, så jeg vil ikke vært de mange forskjellene foruten.
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    447
    Torget vurderinger
    1
    Flotte refleksjoner HCS, romslige og inkluderende! Det bor en fin humanist i deg! Fint å erfare tanker fra et betraktende helhetsperspektiv - et sted utenfor egen navle - og speile at de fleste av oss opplever glede i våre egne små og store prosjekter - for en postitiv kraft til søken etter ennå mer fryd og glede er den egentlige fellesnevneren i våre hifi-eventyr! Litt uenighet om vei og retning er jo egentlig for bagateller å regne :) Det er et kvalitetstegn og en hyllest til livet at vi har engasjement! (y)
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Flott innlegg @HCS ! Entusiasme er jo selve grobunnen for alt man driver med! :love:

    Og det er jo det som gjør hifisentralen og folkene der så spennende og følge.

    Uansett tilnærming til materien, så er det jo gleden av og holde på med denne hobbyen som engasjerer.

    Og engasjementet driver oss fremover i vår kontinuerlig søken etter musikalsk innlevelse og opplevelse! :)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.194
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Flott innlegg HC!

    Veldig enig i det du skriver. Det er mange veier som fører til Rom. La folk få velge den veien de vil, det er ingen fasit på hva som er riktig vei. Det viktigeste er å ikke være belærende ovenfor andre. :)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    En i overkant lang biltur, med avdanka radio på en avfolka vei, kan en sjelden gang få frem de beste hallusinasjoner i folk. Bokstavelig talt må du i enslighetens navn ha truffet på hen RoadJezus, for makan til avlevering av status, er en sjelden prosaklyse å lese uten at man må betale for innholdet. :love:.

    Apropos plater å få kjøpt, så var jeg innom Bjørn Riis i går kveld og hentet nypressen av "Lullabies in a Car Crash" på 2x hvit vinyl, samt noe påfyll av titlene til Airbag. Dette er egentlig signerte plater til hyggelig pris for OVK-medlemmer, men om du ønsker, så kan du få en av mine.

    -Uansett så sender jeg oppover en Airbag T-skjorte (fra Gildan) i REN ENTUSIASME.

    IMG_20210409_102403.jpg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ikke ofte jeg skriver annet en korte innlegg her på HFS, men nå måtte jeg;
    Takk for flott lese HC. (y) Godt å få det "ned på jorden" igjen.

    Slik jeg oppfatter det har HFS har blitt et forum der det er om å gjøre å stå på barrikadene og predike sitt EGET syn og stå fast på det for enhver pris. Helst gjenta det mange nok ganger, så høyt og tydelig at alle får det med seg. De ordsterke bruker det for alt det er verdt.
    For min del hopper jeg nå glatt over tråder som utarter i den retningen.
    Men det er nå meg.
    Det er ting vi IKKE kan/bør diskutere; hva som er best og dårligst - og alt midt i mellom ;)
    Hvorfor? Jo, fordi det det ikke finnes to like mennesker i verden. Vi er alle skrudd sammen på ulike måter. Dette gjelder bla. opplevelsen av lukt, smak, smak OG behag, hukommelse, hørsel, syn etc. etc. etc.. Det finnes (jo, tro det eller ei.....) mennesker her inne som husker alt de har opplevd av plingplong, varmen i klangen, kabelbytter, etc etc, maaaange år etter erfaringen, hører like godt som for 20 år siden OG så kommer det; det er fremdeles sannheten og ingen skal kunne rokke ved det.
    Dilemmaet for meg er likevel; vi skal kunne diskutere og dele våre opplevelser, UTEN at det skal være- og oppfattes, som fasiten for hele verden.

    MEN så kommer det - og jeg kan tilnærmet ingenting om målinger og dets like;
    -Måledata kan en ikke diskutere.
    -En kan diskutere HVORFOR ting måler slik og slik.
    Så for egen del ser jeg viktigheten og verdien av å ha "den teoretiske biten" noenlunde på stell. Forstå i det minste litt av HVORFOR ting og tang oppfattes som de gjør. Være åpen for tekniske løsninger og ikke bare stole på at det en hører.
    Selv om jeg har lytting som yrke, behøver ikke det å bety at mine opplevelser er det samme som opplevelsen til den som lytter sammen med meg. Målinger er ikke synsing (en sannhet med modifikasjoner - om en går langt nok inn i materien...) og derfor en fin ledetråd for å løse event. problemer vi måtte ha i foreks. lytterommene våre.
    (var jeg påståelig nå..?)

    Vel, dette ble muligens litt rotete - litt likt måten jeg hører musikk på; "litt her og der takk - det er så MYE å velge av" 😁

    Hilsen en som har fått oppleve både hjerteinfarkt og Covid19 på kroppen i løpet av de siste seks mnd, igjen er ute i full jobb (og vel så det) OG ikke minst har muligheten til å høre på musikk som jobb og hjemme - det siste, når som helst på døgnet jeg vil og hvordan.

    "Snart" får vi alle muligheten til å gå på konserter igjen også. Det gledes både til å kunne høre på andre og formidle musikk til andre.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Utrolig bra skrevet HC, det er vel det eneste virkelig lange innlegget jeg har lest her på HFS som har gitt så mening.
    Vi er vel ingen tjent med å være trangsynte å sitte med hevet hode på vår hest, i den tro og mening at ens egen vei er den eneste rette.

    HFS er et sted man kan tilegne seg nyttig lærdom og kytte kontakt med andre som bedriver denne hobbyen.
    Jeg er nok selektiv når det kommer til hvilke tråer jeg velger å følge, mange dropper jeg pga den retning de går i, men andre finner disse tråene veldig interessante 😁

    Det er viktig at det er rom for mangfoldet med tanke på pris og konsept, være seg rør, klasse D, A, AB........ og hvilke medie man velger benytte eller tweak.
    Hadde det vært kun en vei og kun en fasit på hva som er god lyd, hadde denne hobbyen nok ikke hatt livets rett.

    Jeg har opp i gjennom årene vært så heldig å truffet en del av de som er her inne på messe eller hifi besøk, å håper at Cowid slipper taket så man igjen kan treffes.
    Å treffe menneskene å snakke med de gir så mye mer, å man kan lære utrolig mye ved å dele erfaringer seg i mellom.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    TAKK, hyggelig å lese gode reflekterte innlegg fra folket. Forbrødring i en marginal hobby er en god ting. @Grumpy jeg tar med glede imot ei t-skjorte og kjøper ei skive av deg :). Sjenerøst, men det er ikke noe nytt fra deg det. Jeg ser deg @emotikon i dine tanker og følger de. Det har vært litt av en reise en har fått oppleve, for din del i ytterlighet av usikkerhet og smerte. Dessto mer kan en kjenne på litt takknemmelighet for å ha overskudd til å stikke innom her og smile til de mange folkene her inne. Skal sant sies at det er mange år siden du var innom meg på tur til Hønefoss, men du får lov til å dukke opp igjen.. :). Mangfold skal en ikke kimse av, og den finnes heldigvis i plentiful :). Gjelder bare å ikke gi opp....

    surr.jpg


    :)Skal sies at dette innlegget føles litt som et innlegg etter "Wirkola.." For de som skjønner det. Egentlig litt fascinerende, den nye generasjon vil vil bare se dumt på en om en foreslå å forsøke å "hoppe etter Wirkola".. Det om det... Vurderer Border Patrol dac, så da blir det å organisere et gruppekjøp tenker jeg. For min del funker det bedre å være en pådriver enn en som dilter etter til tider.. Drev til dac? Kjøper noe jeg har hatt i to omganger før, Rega. Billig og greit. Og skal visst nok været et kapabelt drev. Spent på om jeg får noia av å vente på at den laster inn cd.8 sekunder kan være en lang tid...

    rega.jpg


    Siden det er en del av oss her inne som setter pris på jazz, noen mer og mer, er det intr å høre hva disse såkalte rockerne mener om emnet... Som sagt, det er en tid for alt... ;)

     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.634
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Bartistan
    ^..og start/stillbildet i videoen så ved første blikk ut som 70talls Status Quo (Parfitt & Coghlan) :D
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    I rekken av unødvendige blogginnlegg her en kort sitrap. Polert bilen til Dragen, rakt plen og ryddet. Alt for at ting skal se bra ut. Flink? Såklart. Applaus for meg selv.. :)

    20210418_155509.jpg


    Oppland Arbeiderblad sin tideligere eminente tegner oppsummerer ukens hendelser i kongeriket ypperlig synes jeg..

    FB_IMG_1618735308847.jpg


    Charter Svein, vennene hans og idiotene fra låven på Gran burde bli sendt til en øde øye hvor de kunne kost seg i hverandres sykdomsnærvær..

    Ellers satt jeg å hørte her i går. Synes det var litt lite skyv.. Hmm.. Og ja, subbene var ikke koblet til.. Alikevel var savnet marginalt.. Begynner jeg å bli soft..??

    Uansett, drømmer litt... Kanskje en dag..

    FB_IMG_1618661086235.jpg


    Uansett, blir tur for å høre SigbergAudio etterhvert. Samt tur til Kongsberg for sjekk av hu Jeffine.. Viktig med stell.. God søndag..
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ukentlig oppdatering, hmm, lite hifi relatert kanskje som skjer? Med studier, jobb, kjerring og begynnelsen på autofil glede er fokus mindre på musikk i passe meditativ tilstand minkende dessverre. Og Twain har helt rett..

    FB_IMG_1619263797690.jpg


    Men, jeg vil trekke frem et stort lyspunkt. Her om dagen fikk jeg pakke. Den ble jeg veldig glad for. Takk til @Grumpy som sjenerøst spanderer, for en mann. Og har du igjen ei skive av bandet kjøper jeg gjerne den.

    20210424_113923_1619258351322.jpg


    Litt av dagens musikk. Musikk som sikkert er enkel å finne på streaming? Ikke vet jeg, jeg har skivene mine enda og har ikke tid til å rippe. Men da er pausa over, back to the books. Ha en fin helg

    FB_IMG_1619191500357.jpg



    Og ja, DETTE gjelder...

    FB_IMG_1618953076149.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.117
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ukentlig oppdatering, hmm, lite hifi relatert kanskje som skjer? Med studier, jobb, kjerring og begynnelsen på autofil glede er fokus mindre på musikk i passe meditativ tilstand minkende dessverre. Og Twain har helt rett..

    Vis vedlegget 716855

    Men, jeg vil trekke frem et stort lyspunkt. Her om dagen fikk jeg pakke. Den ble jeg veldig glad for. Takk til @Grumpy som sjenerøst spanderer, for en mann. Og har du igjen ei skive av bandet kjøper jeg gjerne den.

    Vis vedlegget 716857

    Litt av dagens musikk. Musikk som sikkert er enkel å finne på streaming? Ikke vet jeg, jeg har skivene mine enda og har ikke tid til å rippe. Men da er pausa over, back to the books. Ha en fin helg

    Vis vedlegget 716858


    Og ja, DETTE gjelder...

    Vis vedlegget 716860
    Kult bilde HCS. PU i universet.. 😁 Liker!! Er det ok om jeg stjeler det?
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    I går så jeg en Saab 9000.. Hvorfor nevne en bil ifra et utdødd merke, som kun entusiaster holder høyt i hevd i dag ?

    saab.jpg


    Tre menn kommer jeg på. Disse tre var en eksentrisk konstruktør som lagde strømfilter og kabler og bodde oppe på Fagernes. Den andre var journalist i bladet som bar navnet "Audio", et blad som ikke hadde gagdet og tall-karakterer som fokus. Snarere entusiasme og barnlig glede over bokser. Noen vil kalle det blomsterspråk. Til disse vil jeg bare kondolere over tapt sjelsliv og kynisme. Ikke for det, endel av det som sto der var ikke alltid i tråd med det som foreskrives av Toole og andre fuckings tørrpinner som anvendes flittig i dag som årsakssammenhenger på deler av det vi vet. Bladet døde såklart, vi ble jo opplyste...Eller var det bransjen som i sin dumskap, i lengden tok livet av seg selv ved å sitte å gnu i hver sin krok. Istedet for å annonsere eller eller støtte et tiltak som kunne bidra til egen vekst, valgte en russisk rulett med mer enn en kule i kammeret. Alle vet jo hvordan det gikk... Bare å telle antall selvstendige aktører i markedet. Såklart kan en skylde på at folk handler utenlands, men det er noe tafatt over deler av bransjen, noe "tapt".. Så var det tredjemann, han kan takke sin Saab for at han og familien greide seg bra under en skikkelig kræsj. At han siden kjøpte seg Toyota skyldes vel mer at Saab ikke lenger finnes.. Men hobbyen driver han i fullt monn og med stor entusiasme for den og fotball, bra mann!

    audio.jpg


    For oss som kalte oss "audiofile" i mer eller mindre grad på 80 og 90 tallet var det prosessen. Prosessen om å finne de tingene som gjorde at vi trodde mer på lyden av den musikken vi elsket.. Dette betød like mye som resultatet som vi håpte å ende opp med. Så hva gjorde at en gammel bil fikk meg til å tenke? Jeg hadde en slik, rundt år 2000. Den var kanskje den perioden var en var mest høyt og lavt, gjorde dumme valg, og tapte penger.. Men prosessen, sånn som jeg koste meg.. Med den Saab kjørte jeg ens ærend 137 mil på ett døgn med noen høyttalere midt på vinteren. Og det var en bra tur, en tur jeg husker og som gjorde at jeg likte å drive med hifi. Møtte mange forskjellige folk, og alle gikk jo i kategorien "uberklasse bra folk".

    bilde3.jpg


    Klart de var forskjellige, men slikt er berikende, ikke skremmende. Og jeg har mine timer , sittende, å lytte til musikk hjemme hos folk. Hvor musikken sier meg nada, kaffen er jæ sterk og anlegget helt nytt for meg. Men da vil jeg si at jeg har vært særdeles heldig som har fått oppleve dette. Såklart har det vært tjafs som har vært mislykket å prøve ut, ting som ikke har fungert for meg. Det være seg høyttalere, forsterkere til kabler og ulike tweaks..Ja, ja.. Men det er helt fint. Når jeg leser enkelte her inne slår de meg som bitre menn.. " Jeg testet kabel x en gang, den har jeg delt opp og funnet ut at var bare juks" = alt med kabler er juks. "Skal du kjøpe nye kabler må du kjøpe de billigste hos CO eller Biltema, ellers blir du lurt , stakkars deg.." - her snakker vi omtanke som nesten er Rudolf Høss verdig.. Hvorfor anta at en blir lurt fordi en faktisk ønsker seg noe, noe som ikke alle har? Og bruker en mer enn en gitt sum så rystes det på hodet i hjørnene hos de gråtekoner som har lest "den hellige målegral"... Og skulle en finne på på bruke rør, "Gud bedre for en tufs, alle vet jo at rør måler pung, og kan ikke brukes..". Heldigvis pludrer de fleste videre på med sitt, uanfektet av det som er ment å være fasit for ens egen forståelse.



    Prosessen... Den muligheten til å feil...Hvor ble den av? Nå er det resultat, gjerne så fort som mulig. Les tre reklame brosjyrer, få bekreftelse på at "dine gutter" har rett, bli fanboy og hold deg stort sett hjemme med noe som tok deg 3 minutter å bestille på nett... Hva fa er det for hobby..?? Det som er sikkert er at det prosess-styrte, det som ga mange av oss mange gode opplevelser blir mer og mer underordnet det resultat-styrte. Hvor mål skal oppnås så fort og økonomisk effektivt som mulig. Ikke noe galt i det, er tidvis stor tilhenger av den måten å løse ting på. Men gi meg heller en subjektiv lovprisning av en individuell sannhet vedrørende kabler enn en jæ graf som må gjelde for alle , uansett... Da kjenner jeg at jeg reiser bust. Fordi det er fortsatt det er mye vi ikke vet, og det burde de som påberoper seg "vitenskapen" være de første til å innse... Uansett kjære leser, det er svært lite sannsynlig at en som kjøper audio ,under fylte 40 år, vil føle den samme gleden over svære VU meter eller rør i mørket fra en diger effektforsterker omkranset av høyttalere som har høyere BMI enn den gjennomsnittlige svigermor. Mange av oss følte denne gleden etter en obskur lang kjøretur for å få tak i en dippedutt. slå den på og kjenne forventningen sitre. Kanskje ikke etter svigermor da.. MEN, prosessen er borte, nå er det resultat som teller, alene. Mer og mer.

    Det er litt trist. Jeg var glad i Saab. Og jeg var glad i prosessen. Jeg kan leve med resultatet men innser dog at " audio, you’ve lost that lovin’ feelin "...
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    I går så jeg en Saab 9000.. Hvorfor nevne en bil ifra et utdødd merke, som kun entusiaster holder høyt i hevd i dag ?

    Vis vedlegget 718253

    Tre menn kommer jeg på. Disse tre var en eksentrisk konstruktør som lagde strømfilter og kabler og bodde oppe på Fagernes. Den andre var journalist i bladet som bar navnet "Audio", et blad som ikke hadde gagdet og tall-karakterer som fokus. Snarere entusiasme og barnlig glede over bokser. Noen vil kalle det blomsterspråk. Til disse vil jeg bare kondolere over tapt sjelsliv og kynisme. Ikke for det, endel av det som sto der var ikke alltid i tråd med det som foreskrives av Toole og andre fuckings tørrpinner som anvendes flittig i dag som årsakssammenhenger på deler av det vi vet. Bladet døde såklart, vi ble jo opplyste...Eller var det bransjen som i sin dumskap, i lengden tok livet av seg selv ved å sitte å gnu i hver sin krok. Istedet for å annonsere eller eller støtte et tiltak som kunne bidra til egen vekst, valgte en russisk rulett med mer enn en kule i kammeret. Alle vet jo hvordan det gikk... Bare å telle antall selvstendige aktører i markedet. Såklart kan en skylde på at folk handler utenlands, men det er noe tafatt over deler av bransjen, noe "tapt".. Så var det tredjemann, han kan takke sin Saab for at han og familien greide seg bra under en skikkelig kræsj. At han siden kjøpte seg Toyota skyldes vel mer at Saab ikke lenger finnes.. Men hobbyen driver han i fullt monn og med stor entusiasme for den og fotball, bra mann!

    Vis vedlegget 718264

    For oss som kalte oss "audiofile" i mer eller mindre grad på 80 og 90 tallet var det prosessen. Prosessen om å finne de tingene som gjorde at vi trodde mer på lyden av den musikken vi elsket.. Dette betød like mye som resultatet som vi håpte å ende opp med. Så hva gjorde at en gammel bil fikk meg til å tenke? Jeg hadde en slik, rundt år 2000. Den var kanskje den perioden var en var mest høyt og lavt, gjorde dumme valg, og tapte penger.. Men prosessen, sånn som jeg koste meg.. Med den Saab kjørte jeg ens ærend 137 mil på ett døgn med noen høyttalere midt på vinteren. Og det var en bra tur, en tur jeg husker og som gjorde at jeg likte å drive med hifi. Møtte mange forskjellige folk, og alle gikk jo i kategorien "uberklasse bra folk".

    Vis vedlegget 718266

    Klart de var forskjellige, men slikt er berikende, ikke skremmende. Og jeg har mine timer , sittende, å lytte til musikk hjemme hos folk. Hvor musikken sier meg nada, kaffen er jæ sterk og anlegget helt nytt for meg. Men da vil jeg si at jeg har vært særdeles heldig som har fått oppleve dette. Såklart har det vært tjafs som har vært mislykket å prøve ut, ting som ikke har fungert for meg. Det være seg høyttalere, forsterkere til kabler og ulike tweaks..Ja, ja.. Men det er helt fint. Når jeg leser enkelte her inne slår de meg som bitre menn.. " Jeg testet kabel x en gang, den har jeg delt opp og funnet ut at var bare juks" = alt med kabler er juks. "Skal du kjøpe nye kabler må du kjøpe de billigste hos CO eller Biltema, ellers blir du lurt , stakkars deg.." - her snakker vi omtanke som nesten er Rudolf Høss verdig.. Hvorfor anta at en blir lurt fordi en faktisk ønsker seg noe, noe som ikke alle har? Og bruker en mer enn en gitt sum så rystes det på hodet i hjørnene hos de gråtekoner som har lest "den hellige målegral"... Og skulle en finne på på bruke rør, "Gud bedre for en tufs, alle vet jo at rør måler pung, og kan ikke brukes..". Heldigvis pludrer de fleste videre på med sitt, uanfektet av det som er ment å være fasit for ens egen forståelse.



    Prosessen... Den muligheten til å feil...Hvor ble den av? Nå er det resultat, gjerne så fort som mulig. Les tre reklame brosjyrer, få bekreftelse på at "dine gutter" har rett, bli fanboy og hold deg stort sett hjemme med noe som tok deg 3 minutter å bestille på nett... Hva fa er det for hobby..?? Det som er sikkert er at det prosess-styrte, det som ga mange av oss mange gode opplevelser blir mer og mer underordnet det resultat-styrte. Hvor mål skal oppnås så fort og økonomisk effektivt som mulig. Ikke noe galt i det, er tidvis stor tilhenger av den måten å løse ting på. Men gi meg heller en subjektiv lovprisning av en individuell sannhet vedrørende kabler enn en jæ graf som må gjelde for alle , uansett... Da kjenner jeg at jeg reiser bust. Fordi det er fortsatt det er mye vi ikke vet, og det burde de som påberoper seg "vitenskapen" være de første til å innse... Uansett kjære leser, det er svært lite sannsynlig at en som kjøper audio ,under fylte 40 år, vil føle den samme gleden over svære VU meter eller rør i mørket fra en diger effektforsterker omkranset av høyttalere som har høyere BMI enn den gjennomsnittlige svigermor. Mange av oss følte denne gleden etter en obskur lang kjøretur for å få tak i en dippedutt. slå den på og kjenne forventningen sitre. Kanskje ikke etter svigermor da.. MEN, prosessen er borte, nå er det resultat som teller, alene. Mer og mer.

    Det er litt trist. Jeg var glad i Saab. Og jeg var glad i prosessen. Jeg kan leve med resultatet men innser dog at " audio, you’ve lost that lovin’ feelin "...
    Saab er bilen sin det. :love:
    Jeg har hatt fire stykker, min yngste sønn har sin tredje. :cool:
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Saab går inn i sjela, selv om jeg kan ikke en dritt om bil. Blir fortsatt glad når jeg ser en velholdt Saab. Står gjerne og fjaser med Saab-eiere, omtrent som med fluefiskere og folk som bruker rørutstyr og platespiller. Praten pleier å gå lett. Nice bastards!😆

    Gjorde flere ærlige forsøk å få tak i en ny, god 9-5 men det flasket seg ikke. Trengte bil kjapt, og da var en Avensis et trygt valg. Jeg er fornøyd med den, som et fremkomstmiddel.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.630
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fine tanker HC, du beskriver godt mye mange av oss nok kjenner seg selv igjen i,
    jeg kommer meg i hu min kommentar i en annen tråd for en liten stund siden

    Kittelsen.jpg


    Der er vi begge to HC, vi gjør det på hver vår måte, men vi er i bunn og grunn på den samme reisen. Ikke er vi alene heller.

    For min del har prosessen et nytt fokus, dvs fokus har endret seg i løpet av de seneste årene. Jeg kjenner at jeg har mer og mer mistet
    interessen for "riktig" eller "korrekt" lyd. Spørsmålet har heller blitt - blir jeg glad? Jeg aner ikke hvor mange år jeg har igjen å vandre på denne kloden,
    antagelig færre enn jeg ønsker å tenke på, men en ting står klart for meg, jeg skal IKKE kaste bort den tiden med "kjedelig" lyd!
    (Min "kjedelige" lyd kan gjerne være andres nirvana, og det er såklart helt greit det og)

    Som min argentinske venninne Susana pleier å si; "Livet er for kort til å drikke dårlig vin, og pule stygge mannfolk".

    Hovedanlegget beveger seg derfor mer fra hifi til det jeg velger å kalle "nerve", du fikk jo assosiasjoner fra din gamle SAAB, jeg fikk føling
    da jeg fant drømmeforsterkerne fra -80tallet...

    Morsomt er det også at hovedanlegget nok ikke får like mye spilletid som anlegget på gutterommet. Der sitter jeg og redigerer foto, og der står en gammel Sansui amp, et par gamle kverner, en CD-spiller jeg fant på Finn og fire høyttalere jeg fant på gjenbruksen (Jamo og jvc) Ampen har tonekontroller for
    treble - mid - bass og Loudness-funksjon, - ALT er i bruk, og volumet pleier å være generøst. Hællemåne som jeg koser meg med musikk der.

    /Morten
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sier litt, når en leser sitt eget innlegg, og kjenner på følelsen fra bilde under... :eek: :LOL:

    Vis vedlegget 718297
    Føler nok at det meste av svaret på ditt hjertesukk finnes i dette innlegget.

    Det er kanskje grenser for hvor ofte man kan danse samme dansen før man er lei. Og når det omsider spilles opp til en ny dans er man kanskje for sliten til å være med på den.
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Fine tanker HC, du beskriver godt mye mange av oss nok kjenner seg selv igjen i,
    jeg kommer meg i hu min kommentar i en annen tråd for en liten stund siden

    Vis vedlegget 718335

    Der er vi begge to HC, vi gjør det på hver vår måte, men vi er i bunn og grunn på den samme reisen. Ikke er vi alene heller.

    For min del har prosessen et nytt fokus, dvs fokus har endret seg i løpet av de seneste årene. Jeg kjenner at jeg har mer og mer mistet
    interessen for "riktig" eller "korrekt" lyd. Spørsmålet har heller blitt - blir jeg glad? Jeg aner ikke hvor mange år jeg har igjen å vandre på denne kloden,
    antagelig færre enn jeg ønsker å tenke på, men en ting står klart for meg, jeg skal IKKE kaste bort den tiden med "kjedelig" lyd!
    (Min "kjedelige" lyd kan gjerne være andres nirvana, og det er såklart helt greit det og)

    Som min argentinske venninne Susana pleier å si; "Livet er for kort til å drikke dårlig vin, og pule stygge mannfolk".

    Hovedanlegget beveger seg derfor mer fra hifi til det jeg velger å kalle "nerve", du fikk jo assosiasjoner fra din gamle SAAB, jeg fikk føling
    da jeg fant drømmeforsterkerne fra -80tallet...

    Morsomt er det også at hovedanlegget nok ikke får like mye spilletid som anlegget på gutterommet. Der sitter jeg og redigerer foto, og der står en gammel Sansui amp, et par gamle kverner, en CD-spiller jeg fant på Finn og fire høyttalere jeg fant på gjenbruksen (Jamo og jvc) Ampen har tonekontroller for
    treble - mid - bass og Loudness-funksjon, - ALT er i bruk, og volumet pleier å være generøst. Hællemåne som jeg koser meg med musikk der.

    /Morten
    Det er noe med Sansui som trykker på en knapp oppi hue her 😁. VU metere er stas det,det er mye som har blitt borte i fra den barnslige glede det var å jakte på stereo. Det er jo helt normalt også da vi blir eldre og rikere så det er lettere å få tak i det vi har lysst på😁.

    O
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er noe med Sansui som trykker på en knapp oppi hue her 😁. VU metere er stas det,det er mye som har blitt borte i fra den barnslige glede det var å jakte på stereo. Det er jo helt normalt også da vi blir eldre og rikere så det er lettere å få tak i det vi har lysst på😁.

    O
    Dette med "jakten" føler jeg at en blir litt ferdig med etterhvert i mange henseende... Hus, bil, kjerring, yrke.. Og hifi... Kanskje er det et sunnhetstegn og, å kunne "hvile" i det som en blir glad for, i det som gir en mest? Litt usikker, men jeg tror helt klart det og skyldes at en blir mer kjent med seg selv, vet hva mer hva en vil ha. Mer målrettet på egne valg, og mer trygg til å kunne ta disse valgene.. :) .
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Dette med "jakten" føler jeg at en blir litt ferdig med etterhvert i mange henseende... Hus, bil, kjerring, yrke.. Og hifi... Kanskje er det et sunnhetstegn og, å kunne "hvile" i det som en blir glad for, i det som gir en mest? Litt usikker, men jeg tror helt klart det og skyldes at en blir mer kjent med seg selv, vet hva mer hva en vil ha. Mer målrettet på egne valg, og mer trygg til å kunne ta disse valgene.. :) .
    Når man har holdt på med HiFi over lengre tid så er det "enklere" og ta riktige valg med tanke på preferanser. Og det er fint at man mye mer umiddelbart kan kjenne på magefølelsen hva som funker eller ikke. :)
     
    Sist redigert:

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Dette med "jakten" føler jeg at en blir litt ferdig med etterhvert i mange henseende... Hus, bil, kjerring, yrke.. Og hifi... Kanskje er det et sunnhetstegn og, å kunne "hvile" i det som en blir glad for, i det som gir en mest? Litt usikker, men jeg tror helt klart det og skyldes at en blir mer kjent med seg selv, vet hva mer hva en vil ha. Mer målrettet på egne valg, og mer trygg til å kunne ta disse valgene.. :) .

    Skal ikke se bort i fra at dette henger litt i sammen med levd liv. Med mer erfaring senkes ofte forventningene på nye ting, men det betyr ikke at man ikke at det ikke gir glede. Men om denne hobbyen vil leve videre i samme ånd med nyere generasjoner vil tiden vise, men jeg har troa 😁
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I går så jeg en Saab 9000... osv
    Det er tydeligvis ikke bare lange bilturer i "ensomhet" som kan utløse dype og gode innlegg. Selv et kort glimt av et historisk bilmerke klarer tydeligvis det :cool: .

    Noe av gleden med Hi-Fi som hobby er jo "prosessene" som du beskriver. Litt av gleden blir jo borte når man kan gjøre noen målinger av rommet, taste resultatet inn i et program på PC´n - og trykke kjøp, for etter noen dager å motta et komplett anlegg på døra som er optimalisert i forhold til måleresultatet;).

    I overført betydning blir det noe av det samme som når man har bygget en chopper. Det dukker titt-og-ofte opp en og annen "luring" med kommentaren: Du vet du kunne kjøpt en ny, mye bedre MC enn den der for 1/5 -del av prisen? Ja, absolutt, men du har faktisk ikke skjønt en dritt!

    Vi hadde Saab som firmabil i mange år - på godt og vondt. Husker fortsatt da jeg fikk prøve salgssjefen (den gang) sin splitter nye 900 Turbo. Det var jo en litt morsom bil, selvom det nok rykket mer i rattet enn i "pungen" når turbo´n slo inn;).

    Ha en riktig god helg. For min del står kvalifisering til den nye olympiske grenen 25m hekk på programmet:)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Til glede for nye lesere: Wer durch des Argwohns Brille schaut, sieht Raupen selbst im Sauerkraut. Wilhelm Busch. Den som ser på alt gjennom mistenksomhetens briller, finner kålmark t.o.m. i surkålen.

    Jeg velger å se på måling som bare enda en fasett i hobbyen vår. Måling er IMO bare enda en prosess, og det er ikke gitt at det ikke kan være gøy, det også. Sett i det lyset, blir det lettere å ignorere retningskampene til fordel for å ha glede av vår felles hobby.

    Merk: Jeg har ikke sagt at hverken det ene eller det andre er det eneste sanne! Jeg har ett bein solid plantet i hver leir, og gleder meg over å fortsatt kunne ha denne hobbyen. Dessuten er jeg helt sikker på at prosessene du etterlyser lever i beste velgående uansett hvilken leir en befinner seg i.

    Beviset for det ligger jo i selve HFS. Så stort og omfattende som HFS er blitt, er det et bevis for meg at hobbyen vår er høyst levende. Stadig nye tråder i "mitt anlegg"- seksjonen sier det meste, IMO.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Til glede for nye lesere: Wer durch des Argwohns Auge schaut, sieht Raupen selbst im Sauerkraut. Wilhelm Busch. Den som ser på alt gjennom mistenksomhetens briller, finner kålmark t.o.m. i surkålen.

    Jeg velger å se på måling som bare enda en fasett i hobbyen vår. Måling er IMO bare enda en prosess, og det er ikke gitt at det ikke kan være gøy, det også. Sett i det lyset, blir det lettere å ignorere retningskampene til fordel for å ha glede av vår felles hobby.

    Merk: Jeg har ikke sagt at hverken det ene eller det andre er det eneste sanne! Jeg har ett bein solid plantet i hver leir, og gleder meg over å fortsatt kunne ha denne hobbyen. Dessuten er jeg helt sikker på at prosessene du etterlyser lever i beste velgående uansett hvilken leir en befinner seg i.

    Beviset for det ligger jo i selve HFS. Så stort og omfattende som HFS er blitt, er det et bevis for meg at hobbyen vår er høyst levende. Stadig nye tråder i "mitt anlegg"- seksjonen sier det meste, IMO.

    Mvh
    Du har så rett, jeg tenker heller ikke at noe automatisk utelukker noe annet. Retningskamper , godt uttrykk, egentlig er det ikke så mye å bry seg med i lengden. For en definerer selv etterhvert hva en vil vektlegge. Tror mye blir bedre for mange av oss når ting går mer henimot normalen, å kunne besøke, være sammen. Det er ihvertfall noe jeg gleder meg til, samvær med folk har vært et av mine hovedincentiver og gleder. Og er en heldig så kanskje en messe i Polen til høsten..Om alt skulle klaffe... Kanskje de har kål der ? :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Etter femti timers uke og to eksamener ferdig blir det godt med fri. Morgendagen skal brukes til å svi oson, hardt og brutalt. @bjarnetv får stå for miljø-alternativ når han skal sykle. Imorgen blir det tur, Mjøsa, rundt med flere hundre andre. Stas!

    received_220793572352131.jpeg


    Livet er slett ikke ille..

    FB_IMG_1619635170899.jpg
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Du er flink og eg unne deg så vel en tur rundt Mjøsa:cool:
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du er flink og eg unne deg så vel en tur rundt Mjøsa:cool:
    Takk, unne seg litt er aldri feil. Tror tilogmed jeg skal kjøpe softis.. Selv om noen vil hevde at bilen er en dårlig fordekt midtlivskrise, så er det ikke all musikk fra sen ungdoms - periode som egner seg.. :)

    FB_IMG_1619648795415.jpg
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn