HD 800S

edahl

Medlem
Ble medlem
10.01.2021
Innlegg
23
Antall liker
5
Sted
Oslo
Bestemte meg for å bestille en HD 800S på hifiklubbens tilbud for å prøve det i ro og mak og med EQ. Noen som har eller har hatt dette? Prøvde det i to omganger (nede i sentrum og i Marcus Thranes gate, sistnevnte egnet seg mye bedre til lytting). Ble svært imponert over størrelsen på lydbildet. Skulle prøvd Ananda og Arya også, men hifisenterets headfiavdeling er stengt. Er HD 800S verd hoppet fra Ananda, og hvem vinner i en boksekamp av HD 800S og Arya? Realistisk sett er Arya langt dyrere da HD 800S er på tilbud, men det kan jo være verd å vente til jeg finner Arya brukt.
 

edahl

Medlem
Ble medlem
10.01.2021
Innlegg
23
Antall liker
5
Sted
Oslo
Småfunny at Drop slipper Drop x Sennheiser 8XX en halv uke etter dette...
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Ja 8XX virker spennende, (men ellers syns jeg elektrostatisk er utrolig billig i forhold til hva man får om man skal ha planare eller dynamiske). Hifimans signaturlyd er ikke min fav uansett, men jeg har kun hørt inears og Sundara, så.....
 

edahl

Medlem
Ble medlem
10.01.2021
Innlegg
23
Antall liker
5
Sted
Oslo
Ja 8XX virker spennende, (men ellers syns jeg elektrostatisk er utrolig billig i forhold til hva man får om man skal ha planare eller dynamiske). Hifimans signaturlyd er ikke min fav uansett, men jeg har kun hørt inears og Sundara, så.....
Er tilbøyelig til å gå for det bare fordi jeg liker tanken på at de tar en ekstra titt på et såpass bunnsolid kit. Fristende å bare ta tilbudet fra Hifiklubben og spare meg for all den ventinga (og risikoen), men også gøy å følge med på utviklingen med litt "skin in the game" hehe. Elektrostatisk har jeg egentlig aldri hørt.
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Elektrostatisk er silkemykt, og høyoppløst som blikk stille kildevann, men jeg fikk nettopp 2.5 til 3.5 plugger som lar meg bruke Nighthawk kabel på mine padmodda Quad Era 1 og der tror jeg faktisk Quad har gått etter eget elektrostatiske lydbilde fra deres ESL-serier, så om du har hørt dem på bra utstyr er det kun bittelitt mer tydelig i kantene enn Stax. (Jeg har jo ikke trodd på kabelmagi før, men her lurer jeg faktisk.....). Jo du bør absolutt få hørt elektrostatisk :)
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.883
Antall liker
1.459
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Er tilbøyelig til å gå for det bare fordi jeg liker tanken på at de tar en ekstra titt på et såpass bunnsolid kit. Fristende å bare ta tilbudet fra Hifiklubben og spare meg for all den ventinga (og risikoen), men også gøy å følge med på utviklingen med litt "skin in the game" hehe. Elektrostatisk har jeg egentlig aldri hørt.
Det var den ventingen da, som blir et problem...
Estimated ship date is Nov 25, 2021 PT.

 

edahl

Medlem
Ble medlem
10.01.2021
Innlegg
23
Antall liker
5
Sted
Oslo
Det var den ventingen da, som blir et problem...
Estimated ship date is Nov 25, 2021 PT.

Jeg har jo i grunn det jeg trenger til å overleve, så det er ikke et stort tap. Blitt vant til å vente på tech de siste åra ... Om det blir en "bedre" 800S tenker jeg det er nesten litt gøy å vente og se utviklingen underveis. Det blir en del tusenlapper billigere også, særlig om man regner $200 store credit.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Trist å se at Sennheiser har kommet dit at de legger ut kronjuvelene for salg på Drop. Bortsett fra HE1 har det vært lite innovasjon siden HD800, og nå er en re-tunet utgave brandet for et annet selskap den mest spennende nyheten på lenge fra produsenten som laget de to beste hodetelefonene noensinne (orpheus og HE1) pluss en håndfull klassikere.

Ikke rart at de har lagt hele avdelingen ut for salg, snakk om å kjøre selskapet i grøften.
 

edahl

Medlem
Ble medlem
10.01.2021
Innlegg
23
Antall liker
5
Sted
Oslo
Trist å se at Sennheiser har kommet dit at de legger ut kronjuvelene for salg på Drop. Bortsett fra HE1 har det vært lite innovasjon siden HD800, og nå er en re-tunet utgave brandet for et annet selskap den mest spennende nyheten på lenge fra produsenten som laget de to beste hodetelefonene noensinne (orpheus og HE1) pluss en håndfull klassikere.

Ikke rart at de har lagt hele avdelingen ut for salg, snakk om å kjøre selskapet i grøften.
Ikke helt riktig å si at de har lagt hele avdelingen for salg. Sjekk artikkelen på head-fi. De har visst spennende planer inn i 2023!
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Kanskje prismessig. Neppe mtp ytelse. Om man skal ha dem saa noeytrale som mulig er andre cans uansett en bedre prioritering. Jeg vurderer aa bytte ut mine 800s med originale 800 og ha SDmod som backup.
 

lano2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2014
Innlegg
294
Antall liker
144
Sted
Mandalitt
Nøytrale, åpne og lettdrevne er viktig for meg, siden jeg av og til må mixe ned lyd via hodetelefoner. Hva er alternativene da?
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Tror alle HD8X0cans funker bra til studiobruk. Om 300 Ohm er lettdrevet veit jeg ikke. Eneste mulige problem (tror jeg) kan vaere at soundstage kan bli saa digert at en del intime vokaler kan bli merkelig spredt utover, og du faar neppe et godt inntrykk av bassens tyngde. Jeg har ca 25 cans her, og mener vel at man skal ha mer enn et sett og til studiobruk. Skal du kun sjekke musikken opp mot ett sett tror jeg 650 er bedre. Om man syns 600 funker har man jo og meldt seg ut av basshuekvalitetskontrollen. 800 gir jo en del spesifikke fordeler med meget tydelig plassering og bra detalj. Jeg syns cansa har bkitt gitt mye ufortjent juling av reviewers som heller vil ha varme, bass, og sannsynligvis fikk skadet oera for lenge siden og alt hoeyfrekvent maa "avrundes"
 

lano2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2014
Innlegg
294
Antall liker
144
Sted
Mandalitt
Testet veldig kjapt 660S og 800S i en butikk, altså ingen kvalifisert test.
Førsteinntrykket er at 800S er veldig behagelige å ha på hodet, og at lydmessig låter 660S bedre enn forventet, sammenlignet den enorme prisforskjellen.
Jeg fikk ikke den muterte hifi-sjuka av noen av de, så det ble ingen vaksine. (spontankjøp….)
Tinnitusen min er heldigvis såpass bra utviklet med årene, at jeg sannsynligvis kan spare penger her, men så var det dette med passform på hodet da…? :unsure:
Edit: Digger Sennheiser bassen.
 
Sist redigert:

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.799
Antall liker
3.159
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Jeg er også Sennheiser HD-800 fan.
Foretrekker originalen.🙄
Hvis jeg skulle kjøpe nye, er jeg ikke i tvil
hva jeg ville byttet til.
Det er IKKE topp modellen til Stax elektrostater, men Focal’s dynamiske toppmodell Utopia.
Den er også behagelig å ha på hodet.😀
Kjører balansert med Cardas toppmodell.
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Anbefaler å høre Abyss-linja hos Duet. Ville nesten byttet inn elektrostatene mot de der, så om penger ikke er en faktor lizzom, men om man har Utopias og ikke kan ha dem begrunnet med at 1(!) amp ikke har hodetelefonutgang skjønner jeg lite. Så lurer jeg også på om man egentlig har hørt high end elektrostater om man avviser dem slik, eller om det er vage minner fra en svunnen tid man måler mot?
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.262
Antall liker
6.341
Sted
Under stjernene
Regner med at du blant annet sikter til meg.
Oppgraderte fra HD 800 (ikke S) til Focal Utopia, som dag og natt litt forsiktig sakt :)🎼
Byttet ut preamp, RIAA og DAC til Mola Mola Makua som er en preamp som er bestykket med RIAA og DAC, men dessverre uten hodetelefonutgang. Har et lite håp at Makuaen på sikt kan bestykkes med hodetelefonutgang på lik linje med Tambaqui.
Å kjøpe en separat hodetelefonforsterker er uaktuelt

Kjenner ikke til dagens elektrostatiske hodetelefoner.
Hadde på 70/80 tallet, Koss ESP9, Stax (Trur de heter Sigma eller Lamba) og Jaclin Float. Alle elektrostatiske.

Duett er litt usentralt for meg ;)
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Regner med at du blant annet sikter til meg.
Oppgraderte fra HD 800 (ikke S) til Focal Utopia, som dag og natt litt forsiktig sakt :)🎼
Byttet ut preamp, RIAA og DAC til Mola Mola Makua som er en preamp som er bestykket med RIAA og DAC, men dessverre uten hodetelefonutgang. Har et lite håp at Makuaen på sikt kan bestykkes med hodetelefonutgang på lik linje med Tambaqui.
Å kjøpe en separat hodetelefonforsterker er uaktuelt

Kjenner ikke til dagens elektrostatiske hodetelefoner.
Hadde på 70/80 tallet, Koss ESP9, Stax (Trur de heter Sigma eller Lamba) og Jaclin Float. Alle elektrostatiske.

Duett er litt usentralt for meg ;)
Ja det var jo undring over at du droppa Utopiaene pga ampen(1!) mer el mindre :) Jeg bruker 800S meste ute på tur. Syns ikke de er "bedre" enn mine LCD2, Quad Era 1, eller Grado RS1i, men de har særpreg som jeg setter pris på. De er et godt stykke unna elektrostatene, som jo er mye bedre enn elektrostater var den gangen, (har SR5 her fra 79) MEN jeg merker jeg må få hørt Utopia, Susvara, og Empyrean for å kunne si noe mer med noe sikkerhet. Skal innrømme jeg har mer trua på HEDD 1, men der er det også ekstra pirrende at det er snakk om ny teknologi, og
 

lano2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2014
Innlegg
294
Antall liker
144
Sted
Mandalitt
Vil Sennheiser-800-serien låte OK på en Naim DAC-V1 ? 🎧
vil det låte like bra med musikk koblet til?:ROFLMAO:
 
Sist redigert:

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
800S på hodetelefonutgangen på Nak LX5 med Guy Richie er ganske magisk nå i natten :)
 

lano2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2014
Innlegg
294
Antall liker
144
Sted
Mandalitt
Kassettspilleren LX5 ? Jeg vurderer å gå over til disse nymotens CD-platene heller ... ;)
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Kassettspilleren LX5 ? Jeg vurderer å gå over til disse nymotens CD-platene heller ... ;)
Da heller high res streaming. Kassettene har God Lyd om man gjør det riktig, (litt som m rør) og det er artigere å høre original musikk som er tatt opp på tape via tape. I dag kom Sylvaina-rør til Staxrørampen så sånn moderne 202122greier kan gå og vogge. Modernitetens bleie er full og tung og våt og klissete. Fantastiske teknologiske muligheter som så er lesset ned til det absolutte bristepunkt med møkkete bizniz. Om du nevner cd en gang til så lader jeg muskedunderen og saler muleselet mitt og spenner på meg brynjen og utfordrer deg til duell, men du får IKKE velge våpen. (I hvert fall ikke våpen produsert etter Freden i Westphalen)
😂😂😂
 

lano2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2014
Innlegg
294
Antall liker
144
Sted
Mandalitt
Verdenskrigen etter den neste, vil bli utkjempet med steiner, heter det vel ? :)
Alt som er nytt er best !
edb-apparatet kommer snart til å overta verden, og da vil all musikk komme som et vaksine-stikk i armen. ;)
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Det er ikke alltid synergien med musikk produsert et annet tiår funker. Med digitale modeller enda kortere ofte. Neste Verdenskrig vil bli utkjempet med spyd, bue, foil, ball, hanske, åre, piggsko, gympingkondom og rackett. Vi vil sitte i kjørestolene våre i tørre bleier og se det holografisk mens John Carew skal gamble med oss.
 
Topp Bunn