HDMI som klarer 27gbps?

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Antall liker
402
Monster HDMI.jpg

I siste nummer av bladet Stereo+ (side 85) så er det en test av en HDMI-kabel som har fått tittelen: «Monster Cable Ultra HD Black Platinum HDMI» (puh!).

I omtalen gis det et inntrykk av at en må betale ekstra for å kjøpe en HDMI-kabel som klarer båndbredden til 4K, altså opp mot 27gbps.

Men er det virkeig nødvendig å betale en 1000 for en slik kabel? Min erfaring med HDMI er at masseproduserte, no-nonsense HDMI-kabler som oppfyller HDMI-standarden holder vel så godt som dyre «high-end» HDMI-kabler. I mitt tilfelle har to «high-end» HDMI-kabler sviktet, men jeg har aldri opplevd det samme med en "normal" standard/industri HDMI-kabel.

Jeg er egentlig litt oppgitt over sluttkomentaren i den nevnte omtalen (sitat):

«Har man hoppet på 4K toget og kjøpt inn en 4K Blu- ray spiller er dette en investering man bør ta med seg på kjøpet. Man kjører vel ikke rundt i en Ferrari på regummierte dekk?».

Jeg ser at den nevnte kabelen (heldigvis) har en annen utsalgspris enn bladet antyder, men det må vel finnes gode, no-nonsense alternativer?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.383
Torget vurderinger
4
Har opplevd problemer med rimelige hdmi (ikke 4K) kabler når det trengs litt lengde på kablene.

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Antall liker
402
Joda, det finnes alltid dårlige HDMI-kabler på markedet. Men må det virkelig koste tusenlapper for 27gbps-HDMI - om man finner en seriøs produsent?

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
What? HDMI 2.0 er da ikke spesifisert mer enn 18Gbps, slik at dette er langt ut over hva HDMI er bygd for. I så fall må man da også ha avsender og mottager PHY drivere som også takler 27Gbps for at dette skal gi mening. http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_0/

*edit*

Og Monster er ikke, etter det jeg klarer å finne, i listen over godkjente HDMI adopters, HDMI :: Resources :: Adopters & Founders. På HDMI 2.0 har det blitt obligatorisk å være registrert HDMI-adopter. Så med mindre Monster opererer under et annet produsentnavn, så kan ikke jeg forstå at dette kan være ryddig business.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Murideo er en videogenerator som støtter max 18Gbs, så kabelen takler ihvertfall inntil 18Gbs, men det sier ingenting om den vil takle 27Gbs. Enten er Jørn Finnerud på en alltids så liten fisketur, eller så har han formulert seg uheldig.

Sånn apropos: HDMI 2.0 er ikke helt gjennomtenkt. 27Gbs er den båndbredden det logisk sett skulle hatt, men de landet på 18Gbs...
Kanskje de vil øke båndebredden med en HDMI 2.2-revisjon eller noe, og da er det jo greit med en kabel som skal takle dette. (Dette vil ikke ha noe å si for UHD-formatet, men gir fordeler ved et par andre scenarioer)

Heldigvis har man alltids Displayport 1,3 som støtter 32Gbs. Displayport 1,4 har samme båndbredde men bruker "usynlig lossy komprimering" som gjør at det vil støtte 12b/8K60.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.663
Torget vurderinger
1
Interessant at 1,5 meters lengden er såpass mye billigere enn 1,0 meters lengden. :confused:

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Antall liker
86
Hvis man kjører 1080p så er ikke HDMI-kabelen så veldig kritisk. Båndbredden som trengs er veldig liten og så godt som hvilken som helst noname kabel klarer jobben.

Når 4k blir introdusert i kjeden så kreves med ett mye mer båndbredde. 4k@60 4:4:4 8bit krever så godt som 18Gbps og skal man opp på 12bit så trengs nok 27Gbps for å unngå dropouts.

Jeg kjører 4k@60 4:4:4 fra pc og det er ikke bare smertefritt. Med kablene jeg hadde da jeg gikk fra 1080 til 4k var ikke brukbare. Knapt så bildet var fremme. Med andre kabler ble det mye bedre, men opplever fortsatt dropouts. Ender nok opp med å må bytte kabler igjen.

Men om en kabel må koste 1000kr vet jeg ikke, men det ser ut til at folk er villig til å betale 350.000kr for en kabel som ikke har innflytelse på lyden så da må 1000kr være billig hvis den faktisk gjør at man unngår problemer med handshake.

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Antall liker
402

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ja. Bluejeans er dønn seriøse og du kan stille de spørsmål hvis det trengs. De kan også bestilles fra England:
Blue Jeans Cable -- Quality Cables at Reasonable Prices

Som en digresjon prøvde Monster Cable og saksøke de en gang eller retter sagt truet med det. Eieren til Bluejeans er utdannet advokat og satte de bokstavelig talt i gapestokken (offentligjorde sitt svar) da han visste at Monster Cable hadde ingen ting å basere en saksøkning på.

Eller må jeg bare si jeg synes det er trist det vi leser i denne testen av Jørn Finnerud.
Har man hoppet på 4K toget og kjøpt inn en 4K Blu- ray spiller er dette en investering man bør ta med seg på kjøpet. Man kjører vel ikke rundt i en Ferrari på regummierte dekk?

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
859
Sted
osøyro
Har selv di monster kablene som ble testet her di er utrolig bra til prisen, er enig i det stereo pluss skriver om di.

Imagine

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Antall liker
402
Har selv di monster kablene som ble testet her di er utrolig bra til prisen, er enig i det stereo pluss skriver om di.

Imagine

Joda. Jeg ser at den aktuelle Monster-kabelen selges for 595,- flere steder og det bør vel være overkommelig for de fleste. Men for å pirke litt ekstra i det du skriver: hvorfor mener du at Monster er "utrolig bra til prisen"? Dersom en Blue Jeans Cable fungerer 100% på 4K til 200-300 kroner, så må jo det være et enda bedre kjøp?

Det kan i alle fall ikke være snakk om at Monsterkabelen gir noe bedre bilde enn BJC, for med HDMI så får du bilde eller så er det fraværende.

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Antall liker
86
Monster gir vel livstidsgaranti på sine kabler, men om en BJ-kabel fungerer så fungerer den.

En annen ting er at de fleste HDMI-kabler bare er laget etter spesifikasjonene, men noen er merket Premium. De skal være testet at de faktisk fungerer med den hastigheten de skal.

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
30.852
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Hvis dette fjærsystemet (V-grip) til Monster fungerer er det jo et stort pluss. Det har jo hendt at det har vært dårlig kontakt i en HDMI-kobling. Jeg har kjøpt Monster kabelen i 15m lengde til projektor, men har ikke prøvd den enda.

Paradigm

Medlem
Ble medlem
24.10.2013
Antall liker
4
Sted
Bodø
Som NMA skriver, Så er DisplayPort en virkelig mer gjennomtenkt og framtidsrettet standard enn HDMI noen gang har vært. Versjon 1.2, som kom før 2010, hadde samme båndbredde som HDMI 2.0 har i dag, og 1.4 har de jo slått på stortrommen når det kommer til lydkanaler (8 av de) og båndbredde som ligger tilgjengelig.
Pluss, kabelen kan ikke ramle ut med et uhell, den har mothaker, og det er bare helt fantastisk.
Ser at innenfor mitt fagfelt går det bare mot DisplayPort, heldigvis! :)

Topp Bunn