HDMI trøbbel

Elisabeth

Medlem
Ble medlem
15.09.2007
Antall liker
0
Hei :)

Jeg sliter med å få lyd og bilde fra det nye anlegget mitt. Dette skal kobles sammen: Reciever=Yamaha rx v1800, Get HD-dekoder, Plasma tv=Panasonic th-42pv70f.

Det jeg har gjort til nå er å bruke hdmi fra dekoder til reciever,dtv/cbl, deretter hdmi fra reciever,out, til hdmi 1 bak på flatskjerm. Jeg har også stilt reciever inn på: dtv/cbl.

Skulle jeg ikke fått både lyd og bilde nå? Jeg får kun opp innstillings menyen til recieveren på tv. Ikke'no mer.

Kan det ha noe med at jeg har brukt hdmi-kabelen som fulgte med dekoderen + en ny hdmi 1.3 sammen? De er jo ulike. Kanskje jeg bør kjøpe ett stk til av typen hdmi 1.3? ???

Noen som vet?

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Nå kjenner jeg ikke receiveren din, men jeg gjetter på at du må stille inn hvilke innganger og utganger som skal brukes for dtv/cbl. Det er vel neppe default satt opp at dtv/cbl skal bruke akkurat den HDMI-inngangen du har koblet til. Hva sier bruksanvisningen din om det?

Elisabeth

Medlem
Ble medlem
15.09.2007
Antall liker
0
Jeg har satt hdmi-kabelen i hdmi-inngang på recieveren hvor det står: dtv/cbl, og også stilt inn reciever på dtv/cbl. Aner ikke hva mer jeg kan gjøre.. :-\

Elisabeth

Medlem
Ble medlem
15.09.2007
Antall liker
0
Jippi jippi.. har fått det til nå. Har både lyd og bilde ;D

Nå er det endelig HELG ;D ;D

Dalakong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Antall liker
0
Ja da, vet det ikke er pent å bumpe gamle tråder, men jeg har et spørsmål ang hdmi switcher og kabler. Jeg får en hvit brei stripe over skjermen innimellom. bare som et blink nå og da. Hva er det av kjente problemer som kan oppstå? Har Chlas olson Hdmi kabler. Og Samsung bdp 1500, tror jeg den heter, og en billig elektronisk switch. Er det switchen det er noe galt med?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg aner ikke hva som er problemet, og jeg eier selv ingen HDMI-kabel. Men jeg vet at den dagen jeg trenger noe slik så finner jeg det hos Claes.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis du har veldig langt strekk (8m eller mer), så kan det hende du får problemer med 1080p oppløsning. Er ikke det tilfellet, så ville jeg tro at enten er kabelen delvis defekt eller switchen skaper problemer.

Dalakong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Antall liker
0
Nei har ikke lange strekk. Nei jeg får bare teste ut. Tenkte om det var noen som hadde erfart lignenede.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dalakong skrev:
Nei har ikke lange strekk. Nei jeg får bare teste ut. Tenkte om det var noen som hadde erfart lignenede.
Det blir den gode gamle elimineringsmetoden som må til i kveld ser det ut for. :)

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
orso skrev:
Hvis du har veldig langt strekk (8m eller mer), så kan det hende du får problemer med 1080p oppløsning. Er ikke det tilfellet, så ville jeg tro at enten er kabelen delvis defekt eller switchen skaper problemer.
Dette tror jeg blir et altfor kategorisk svar, da dette kan variere fra kabel til kabel, og hva den skal brukes til å overføre av oppløsning! Har selv erfart at min 1mtr lange HDMI kabel som fulgte med HD dekoderen vår, ikke gir bilde på 1080p i det hele tatt(har til og med 2 stk hd dekodere og medfølgende kabel, og begge kabler ga samme resultat). Så fort oppløsningen ble stillt ned til 1080i eller 720p fungerte det, og oppløsningen ut fra selve dekoderen er aldrig høyere enn 1080i uansett, så kabelen klarer egentlig jobben den er satt til å gjøre i utgangspunktet. Men f.eks recieveren min oppskalerer til 1080p, og da måtte ny kabel på plass der gitt. Nå skrev vel forøvrig aldri trådstarter hva som fixet problemet, det kunne jo også være av interesse egentlig. Forøvrig vil jeg nok tro at de aller fleste HDMI kabler kjøpt løse idag bør takle 1080p over moderat lange strekk, for all del, men ikke nødvendigvis alle.. :)

Topp Bunn