Heads up - Hypex UcD MP32 og 34 forsterkermoduler går ut av produksjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg var innom Hypexshop, og oppdaga til min forskrekkelse at det er utsalg på lagerbeholdningen av UcD MP32 og MP34 integrerte forsterkermoduler. De er godt satt ned i pris også - €50 for tokanalern og €65 for 4-kanalern.

    Løp og kjøp, mens du enda får tak i. Jeg bestilte to MP32 og en MP34, sånn just in case...

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan oppleves disse?

    De ser ut til å være noe for meg, men er litt skeptisk til effekten, er det nok til å drive ER18 frontene mine med bi-amp?

    Til sammenligning så var Hegel H80 nok, mens 105 denon surround-watt (avr2313) er for lite...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke prøvd disse, selv. Utgangseffekten er ikke så veldig høy - 30W/kanal i 4 ohm.

    Prisen er uansett såpass lav at det er ikke mye risiko det er snakk om, selv om de skulle være crappy. Gitt Hypex' og UcD sitt renome, tror jeg ikke dette er sannsynlig. Merk at disse modulene ikke har inngangsbuffer, så enten må du ha litt beefy utganger på preampen, eller så må du sette inn et buffer. Pass labs har en fin konstruksjon med kretskort og matchede transistorer for DIY til en rimelig penge på http://www.passdiy.com

    Tilfeldighetene har det slik at jeg har også et par ER18 og et par Scanspeak Ringradiatorer på tur fra Eltek, da Ringradiatorene dukka opp som "Ukens tilbud" til kun 387/stykk. Da jeg trenger et par topp-kasser for å bruke ifb med eksperimentering med bass-systemer, så tenker jeg dette blir en bra kombo med aktiv deling vha dsp. Planen er videre et par UcD180 med en 400W SMPS-forsyning til å drive bassene, og så stappe det hele i et 1U kabinett jeg tuska til meg på bruktbørsen...

    For €50 eller €65 er det vel ikke så mye å gruble i? Bestill en og prøv. Funker det ikke, så selger du den på børsen. €65 er vel det en svir av på en kveld på byen med middag og litt god drikke....

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Joda 65€ er ikke noe å tenke på, men jeg skal (på sikt) ha dette i ett 7.1 system og tenker bi-amp slik at jeg da må ha tre 4-kanalere og en 2-kanaler, da blir det plutselig litt allikevel :)

    Til ER18 kan jeg varmt anbefale Dennis Murphy sine MTM tårn som jeg har bygget, hvis du vil kan jeg sende deg tegninger med metriske mål.

    Jeg har en egen byggetråd på disse noen poster ned, men den har du sikkert fått med deg såpass aktiv som du er her :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Planen ligger nok mere i en toppkasse med diskant + mid og så egen basskasse. Alt med aktiv deling, og til det ferdige prosjektet, skal forsterkerne inn i høyttalerne, slik at det blir en signalnivå kabel og så en strømkabel til høyttalerne.

    Spørsmålet er hvilket bass-system? Alternativene til dette er foreløpig 2x10" per side med Linkwitz-transform i lukket kasse, en 8x11" ovalbass i transmisjonslinje og til sist en servoløsning i lukket kasse.

    Armand her på sentralen var grei og skaffa meg en hel bråta med papirer på servosystemer, så jeg har noe å pusle med utover lange høst- og vinterkvelder...

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det ervjeg faktisk usikker på. Du får fyre avgårde en email til Hypex og spørre...

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det viser seg vel når de fire 4-kanalerene dukker opp :D livsfarlig med feriepenger på bok...

    De bufferene, jeg trenger en sånn pr to kanaler, altså fire stk. Når jeg skal ha 8 kanaler i bi-amp 16 totalt?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Inngangen på UcD 32MP er svært lavimpedant, slik at det kan være vanskelig på drive de med mang kilder, i tillegg til at det hele blir følsomt for lange kabelstrekk. Inngangsbufferen presenterer en høy inngangsimpedans for kilden og leverer strøm nok til å drive inngangen på UcD32. Bufferen er en forsterker med forsterkning på 1.

    Jihan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått disse, og tips til andre:

    Disse kommer med kontakter på alle tilkoblinger, ikke loddepunkt eller skruterminaler.
    De selger kabelsett med rette kontakter for 7,50 euro men frakten på de er 43euro...

    Jeg har sendt mail til Hypex og spurt om de kan sende i en konvolutt men har ikke fått svar.
    Er det noen som vet om andre steder jeg kan få tak i rette plugger?

    De kan forresten brokobles, fikk dette svaret fra Hypex:
    Yes, bridging is possible. You basically have to invert the signal to the second channel and connect the speaker between both positive speaker outputs.

    Betyr dette at jeg lager en felles inngang til begge kanaler (+til+ og -til-) og så kun bruker plussene ut?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Den MiniDSPen er ikke kraftig nok. UcD-modulene har en inngangsimpedans på 1.8kohm, og det blir for liten margin. De bufferne jeg linka til på eBay er helt greie.

    For brokobling så må du ha et balansert signal. Da kobler du hot på + på ene kanalen og til - på den andre. Cold kobler du motsatt. Så henter du ut høyttalersignalet på de positive utgangene.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du går på det billigste fraktalternativet UPS standard, er det vesentlig billigere. Jeg betalte €29 i frakt for tre moduler...

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Den MiniDSPen er ikke kraftig nok. UcD-modulene har en inngangsimpedans på 1.8kohm, og det blir for liten margin. De bufferne jeg linka til på eBay er helt greie.

    For brokobling så må du ha et balansert signal. Da kobler du hot på + på ene kanalen og til - på den andre. Cold kobler du motsatt. Så henter du ut høyttalersignalet på de positive utgangene.

    Johan-Kr
    Så med vanlig rca kan den ikke brokobles?

    Er ikke så enkelt å forstå for en enkel rørlegger dette:)

    Kan jeg koble de direkte til pre-out på Denon avr'en min, eller kan jeg ødelegge noe? Slik jeg forstår det så er konsekvensen av å kjøre uten buffer bare lavere gain?

    Den bufferen du linket til er vel kun printet, slik at komponentene kommer i tillegg?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du bruker av de bufferne fra ebay, så omformer de rca til balansert, og bufrene er stereo.

    Det er en lenke i beskrivelsen til ferdig bygget buffer - ca 230kr. Du trenger ei +-12V forsyning til bufferen. Det kan du få med å setter to regulatorer på drivspenningen fra SMPSen i Hypex-modulene.

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg så han leverte ferdige.

    Jeg liker å bygge, så kunne tenkt meg å lodde de, men jeg er samtidig såpass inkompetent at jeg må nesten ha en komplett pakke med komponenter :D
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da var en slik ferdigbygd buffer bestilt, så tester jeg litt med den.

    En mail til Hypex om de kablene sparte meg for 40€ i frakt.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    De var mao villige til å sende i brev?

    Du får gi en tilbakemelding på de bufferne...

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du bruker av de bufferne fra ebay, så omformer de rca til balansert, og bufrene er stereo.

    Det er en lenke i beskrivelsen til ferdig bygget buffer - ca 230kr. Du trenger ei +-12V forsyning til bufferen. Det kan du få med å setter to regulatorer på drivspenningen fra SMPSen i Hypex-modulene.

    Johan-Kr
    Har du en link til regulatorer?

    Trenger disse modulene noe kjøling?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Modulene trenger ikke kjøling, men det bør være en liten kjølefinne på hver regulator.

    Jeg planlegger å bruke noe a la disse:
    http://no.mouser.com/ProductDetail/NJR/NJM78M12FA
    http://no.mouser.com/ProductDetail/NJR/NJM79M12FA

    Så kobler jeg de på veroboard, rett og slett med standard oppsett fra databladene (altså med kondis på inn- og utgang). Strømmen hentes enten fra +-18V-utgangene til UcD3x-modulene eller fra uregulert Vaux på SMPS400, som jeg også skal ha inn i forsterkeren.
    image.jpeg
    image.jpeg


    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nei. Du må ha +12V, -12V og jord. Mao en av hver av de regulatorene og tilhørende kondiser.

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hæh?

    Skal jeg lage en egen tråd til dette, så jeg ikke spammer ned din?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Kan jeg bruke en sånn, forresten?

    Edit, link: http://m.ebay.com/itm/LM7812-LM7912-12V-Dual-Voltage-Regulator-Rectifier-Bridge-Power-Supply-Module-/182169878743?nav=SEARCH

    Jeg detter litt ut på jord...

    Er det forresten ett greit nettsted som forklarer litt grunnleggende rundt dette? Gjerne på norsk...

    Pluss og minus kan jeg forholde meg til, men når en drar inn jord på dc, og jord IKKE er en av polene så henger jeg ikke med.

    Skjønner heller ikke hot og cold på inngangene, hvorfor ikke pluss og minus?
    Og hva vil det egentlig si å invertere ett signal?
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Kan jeg bruke en sånn, forresten?

    Edit, link: LM7812 LM7912 ±12V Dual Voltage Regulator Rectifier Bridge Power Supply Module | eBay

    Jeg detter litt ut på jord...

    Er det forresten ett greit nettsted som forklarer litt grunnleggende rundt dette? Gjerne på norsk...

    Pluss og minus kan jeg forholde meg til, men når en drar inn jord på dc, og jord IKKE er en av polene så henger jeg ikke med.

    Skjønner heller ikke hot og cold på inngangene, hvorfor ikke pluss og minus?
    Og hva vil det egentlig si å invertere ett signal?
    I henhold til ordboka betyr "å invertere" "å snu om på". I praksis trenger du en dings som snur et "PÅ"-signal til et "AV"-signal. Sterkt forenklet kan du bruke en egen strømkilde med et relé som styres av remote-utgangen på forforsterkeren din, ellers finnes det sikkert hauger av ferdige dingser som fikser biffen. Her er en relevant Wikipedia-artikkel.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I henhold til ordboka betyr "å invertere" "å snu om på". I praksis trenger du en dings som snur et "PÅ"-signal til et "AV"-signal. Sterkt forenklet kan du bruke en egen strømkilde med et relé som styres av remote-utgangen på forforsterkeren din, ellers finnes det sikkert hauger av ferdige dingser som fikser biffen. Her er en relevant Wikipedia-artikkel.
    Dette er feil i denne konteksten. Det er ikke snakk om et av/på-signal her, og et rele blir fullstendig feil.

    På inngangene er det et analogt signal, og å invertere her betyr å snu polariteten.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kan jeg bruke en sånn, forresten?

    Edit, link: LM7812 LM7912 ±12V Dual Voltage Regulator Rectifier Bridge Power Supply Module | eBay

    Jeg detter litt ut på jord...

    Er det forresten ett greit nettsted som forklarer litt grunnleggende rundt dette? Gjerne på norsk...

    Pluss og minus kan jeg forholde meg til, men når en drar inn jord på dc, og jord IKKE er en av polene så henger jeg ikke med.

    Skjønner heller ikke hot og cold på inngangene, hvorfor ikke pluss og minus?
    Og hva vil det egentlig si å invertere ett signal?
    Denne modulen kan du bruke.

    Når det gjelder pluss og minus 12V, så kan du se det som at du har to 12V batterier. Du kobler de slik at batteri B har sin plusspol koblet til batteri A sin minuspol. Jord er da batterienes fellespunkt (Dvs på koblingen mellom A- og B+). +12V henter du nå ut fra A pluss, og -12V henter du nå ut fra B minus.

    Johan-Kr
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    I henhold til ordboka betyr "å invertere" "å snu om på". I praksis trenger du en dings som snur et "PÅ"-signal til et "AV"-signal. Sterkt forenklet kan du bruke en egen strømkilde med et relé som styres av remote-utgangen på forforsterkeren din, ellers finnes det sikkert hauger av ferdige dingser som fikser biffen. Her er en relevant Wikipedia-artikkel.
    Dette er feil i denne konteksten. Det er ikke snakk om et av/på-signal her, og et rele blir fullstendig feil.

    På inngangene er det et analogt signal, og å invertere her betyr å snu polariteten.

    Johan-Kr
    Har vært på bærtur før, jeg ;) Tenkte det var det "bakvendte" remote-påslaget til Hypex det var snakk om.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Har vært på bærtur før, jeg ;) Tenkte det var det "bakvendte" remote-påslaget til Hypex det var snakk om.
    Har forsåvidt vært på bærtur jeg også, så det er det ikke så mye å bråke om...

    Har forøvrig bestilt komponenter til å regulere 12V, spacere til å skvise SMPS400 inn i et 1U kabinett og litt veroboard fra Mouser samt en UcD34 til, en SMPS400 og kabling fra Hypex.

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Kan jeg bruke en sånn, forresten?

    Edit, link: LM7812 LM7912 ±12V Dual Voltage Regulator Rectifier Bridge Power Supply Module | eBay

    Jeg detter litt ut på jord...

    Er det forresten ett greit nettsted som forklarer litt grunnleggende rundt dette? Gjerne på norsk...

    Pluss og minus kan jeg forholde meg til, men når en drar inn jord på dc, og jord IKKE er en av polene så henger jeg ikke med.

    Skjønner heller ikke hot og cold på inngangene, hvorfor ikke pluss og minus?
    Og hva vil det egentlig si å invertere ett signal?
    Denne modulen kan du bruke.

    Når det gjelder pluss og minus 12V, så kan du se det som at du har to 12V batterier. Du kobler de slik at batteri B har sin plusspol koblet til batteri A sin minuspol. Jord er da batterienes fellespunkt (Dvs på koblingen mellom A- og B+). +12V henter du nå ut fra A pluss, og -12V henter du nå ut fra B minus.

    Johan-Kr
    Da bestiller jeg noen sånne.

    Du skal ha tusen takk for tålmodigheten med en treging :D
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Glad jeg så denne tråd, har bestillt 4kanals forstærker. Vil passe godt med Brunos simple preamp/buffer.
     

    oerbergh

    Fersking
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Jeg har et par UcD32 MP liggende, men er helt grønn på kobling av sånt. Er det noen som har bygget en sånn og kan ligge ut bilder eller koblingskjema ?
    For tilkobling av signal inn, må jeg splitte opp den brede flat-kabelen ?
    Og så ser jeg at det er mange som snakker om behov for "buffer", jeg tenkte i mitt enkle sinn at det var plug&play og bare til å koble til en vanlig forforsterker (Little Dot 3, rør)
    Hjelp settes pris på :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nei, du må ha buffer. Modulene har alt for lav inngangsimpedans til å drives rett fra en rørpre.

    Det er lenke til regulator til denne i tråden. Bruk denne bufferen:
    Unbalanced to Balanced Signal Converter Driver Board Buffer Input Low Distortion | eBay

    Forsterkeren skal ha balansert input, og denne bufferen ordner konvertering fra ubalansert. Du trenger en slik pr kanal. Om du har to UcD32 som du skal brokoble, holder det med en slik buffermodul. Skal du ha 4 kanaler må du ha to slike. Det holder med en regulator til to moduler.

    Du henter strøm til regulatoren fra J9 -Vamp og +Vamp.

    Så klipper du av den ene konnektoren på flatkabelen og splitter ledningene. Rød stripe er pinne 1.

    Koblingsguide er her: http://www.hypex.nl/docs/UcD3xMP_Datasheet.pdf

    Jordingspunktene på rca-kontaktene kobles sammen og til chassis, og så kobles det jord derfra til jord input på bufferen. (Rin går til ene rca senter, Lin går til den andre rca senter. G kobles til felles jordpunkt.

    Når du bruker Rca-innganger er beste løsningen å dobbeltisolere (dvs min 10mm spacere og 6 mm luft over) og så ikke koble til jord på inntaket. http://www.hypex.nl/docs/appnotes/earth_appnote.pdf

    Johan-Kr
     

    oerbergh

    Fersking
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Det var mye greier....:confused: Har du en egen strømforsyning/regulator til bufferne ?

    Ser du har et par 180/400 ? moduler også. Jeg har et par 180 liggende og kjøpte UcD32 for å teste med først, men det kan virke som de store er enklere ?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er to 180-moduler og en SMPS400 samt en UcD34. De store modulene er litt enklere i den forstand at de har buffer. På den andre siden har ikke de innebygd strømforsyning.

    De to Wago-klemmene til høyre er strøm til SMPS400 og UcD34. Sukkerbiten har 5V og jord, som går til led-lampa og til on/off for UcD34.

    Regulatoren får strøm inn fra +Vamp og -Vamp fra strømforsyninga på UcD34, og mater de to bufferne med tilsammen 4 kanaler.

    Den lille treklossen som er festet til frontplaten er for å sikre at ikke bunn- og/eller topplaten blir klemt og kortslutter strømforsyninga til 180-modulene. 1U er litt vel lavt...

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det noe mulighet for å øke gain i disse med 3-6db?
    I surroundoppsettet mitt nå står alle 8kanalene mine på +12db som er maks, mens frontene og senter som har en annen forsterker er dratt ned 6db, så jeg skulle gjerne hatt mer...

    Disse er forresten fortsatt i salg, så de har nok hatt ett aldri så lite restlager.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn