Headshell for rett arm på Kenwood KD700

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Min gamle Kenwood KD700D har den originale rette armen fremdeles, med avtagbart headshell.
    Jeg ønsker meg flere shell av liknende type, men har tidligere trodd at dette headshellet var en type spesiell for disse spillerne.
    De fleste utskifbare headshell er rett fram og laget for s-formete armer som var vanlige fram til på 80-tallet, og idag er de fleste nye armer rette med fast vinklet headshell. En rett arm krever vinkel på headshellet, og det har altså min, men det er utskiftbart.

    Nå leser jeg beskrivelser (vinyl engine bl.a.) som sier at denne armen har "standard EIA connection" og finner ting som tyder på at fatningen er lik standard SME.
    Stemmer dette?

    Jeg finner noen få utgaver med knekk til salgs, men de ser ikke ut som standard feste.

    Er det noen som vet mer enn meg om dette, og kan hjelpe med råd?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Festet på mitt headshell ser ganske likt ut som et standard SME, 4 pins med tapp på toppen, men har en diameter på 6 mm.
    Skjermbilde 2015-10-30 kl. 18.46.14.png

    Hva er egentlig diameteren på sylinderen i festet på et standard SME-feste, er ikke det litt større?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det nærmeste jeg finner er originale Sony headshell, ser ganske tilsvarende ut, men det skal vel mye til at de er helt like?
    Skjermbilde 2015-10-30 kl. 19.01.05.png

    (eksempel fra ebay)
    De er for dyre til å ta sjansen, her må jeg være sikker hvis noe skal anskaffes.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kan noen si meg, ganske enkelt, hva er diameteren på sylinderen i festet på et SME-shell?
    Og hva er "standard EIA connection" (uttrykk som Vinyl Engine bruker om min) ?

    Eller, om man vil: bump :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det.
    Jeg skal måle og regne ut vinkelen på headshellet, og prøve å se fra bilder av rette headshell om det lar seg gjøre. Tror det dreier seg om ca 20 grader. Begrensningen vil da være at avstanden mellom skruesporene blir for kort, ikke at sporene er for korte. Et shell med buete skruespor hadde vært tingen, men det kan jeg ikke huske å ha sett.

    Vet ikke om jeg tør å si det høyt, men et alternativ er kanskje å bore et ekstra hull til pickup-skruen?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har bestilt et billig shell for å teste og leke med.
    Skjermbilde 2015-11-01 kl. 21.55.53.png


    Nå ser jeg også at f.eks. min gamle Ortofon Mc20 S har spor til skruefeste som er åpne mot siden, istedetfor hull. Det lover godt.
    Skjermbilde 2015-11-01 kl. 21.57.31.png


    Og Denon DL304 har skruehull både her og der, og det bør være mulig å finne en kombinasjon.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Skuffelsen har lagt seg, og jeg kan bare gjenta det faktum at standard SME shell ikke passer på Kenwood KD700D.
    Festet er for stort, shell til Kenwood'en skal ha mindre diameter på festet, og det ante meg egentlig fra starten.
    Jaja, ikke verdens undergang. Ikke ble jeg helt blakk heller, da ekstra headshell til å leke med skaffes for nesten ingen penger.
    Da fortsetter jakten, i praksis ved å kikke sporadisk på ebay.

    Kan legge til en takk for god og hyggelig service hos Big Dipper i Oslo, på fjernhandel, som vanlig.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Er det samme feste på KD700 som på KD650? Jeg kjøpte et Ortofon til min KD650, det passet men var litt for tungt med min pu.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Skuffelsen har lagt seg, og jeg kan bare gjenta det faktum at standard SME shell ikke passer på Kenwood KD700D.
    Festet er for stort, shell til Kenwood'en skal ha mindre diameter på festet, og det ante meg egentlig fra starten.
    Jaja, ikke verdens undergang. Ikke ble jeg helt blakk heller, da ekstra headshell til å leke med skaffes for nesten ingen penger.
    Da fortsetter jakten, i praksis ved å kikke sporadisk på ebay.

    Kan legge til en takk for god og hyggelig service hos Big Dipper i Oslo, på fjernhandel, som vanlig.
    Det var synd. Eg beklagar over å ha gjeve dårleg råd.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel noe slikt du trenger :
    Vis vedlegget 350538
    Dette er headshell til slik type 'rett arm/straight tonearm' .
    Mvh
    Hifi Stasjonen
    Jeg har sett slike flere steder, men festet ser ikke ut som min type. Diameteren er for stor, og kontaktene er hunn på shellet.
    Se bildet her fra mitt innlegg 2:
    346005d1446227301-headshell-rett-arm-pa-kenwood-kd700-skjermbilde-2015-10-30-kl.-18.46.14.png

    Hvis jeg skulle ta feil her tar jeg gjerne imot råd. Ikke minst hvis dere kan skaffe denslags :)
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Skuffelsen har lagt seg, og jeg kan bare gjenta det faktum at standard SME shell ikke passer på Kenwood KD700D.
    Festet er for stort, shell til Kenwood'en skal ha mindre diameter på festet, og det ante meg egentlig fra starten.
    Jaja, ikke verdens undergang. Ikke ble jeg helt blakk heller, da ekstra headshell til å leke med skaffes for nesten ingen penger.
    Da fortsetter jakten, i praksis ved å kikke sporadisk på ebay.

    Kan legge til en takk for god og hyggelig service hos Big Dipper i Oslo, på fjernhandel, som vanlig.
    Det var synd. Eg beklagar over å ha gjeve dårleg råd.
    Rådet om å prøve et rett shell var helt riktig. Jeg har faktisk prøvd, og det er rikelig å gå på med hensyn på vinkel og skruespor.
    Du påsto ingenting om dimensjonen på festet, det var noe jeg bevisst tok sjansen på.
    Og takk for retur av lånt PU, alt OK :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Er det samme feste på KD700 som på KD650? Jeg kjøpte et Ortofon til min KD650, det passet men var litt for tungt med min pu.
    Om det er av interesse så var det Dynavector headshell og ikke Ortofon som passet til min KD650 (KD600 m/original arm).
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Er det samme feste på KD700 som på KD650? ............
    De er nok ikke like. Ikke bare vinkelen som er ulikt, men dimensjonen på selve festet.
    KD650 hadde S-formet arm, som de fleste andre med standard SME-feste. Slikt feste har altså ikke KD700

    Såvidt jeg har funnet ut hadde Kenwood dette festet bare på originalarmen på KD700, KD770 og KD-07.
    De laget en egen krympet versjon av standard SME-feste.

    Det skal mye til at slike headshell dukker opp separat, kanskje fordi det som finnes av slike spillere blir tatt godt vare på. De er populære i Tyskland og Japan og holder seg godt i pris.
    Dette er motiverende for meg, og kombinert med den brukervennlige halv-automatikken gjør det at jeg ikke slipper planen om et par ekstra shell til denne spilleren.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bare for å toppe nerde-faktoren her. Ikke for at det er så viktig.

    Smått er godt.

    DSC_0562.JPG

    Kenwood KD700 til venstre, standard SME-fatning til høyre.
    6mm vs 8 mm diameter.

    Alt kan være kjekt å ha. Vi kan ikke garantere at det ikke kommer flere spillere i familien, gjerne med S-arm og SME-feste.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Bare for å toppe nerde-faktoren her. Ikke for at det er så viktig.

    Smått er godt.

    Vis vedlegget 350664
    Kenwood KD700 til venstre, standard SME-fatning til høyre.
    6mm vs 8 mm diameter.

    Alt kan være kjekt å ha. Vi kan ikke garantere at det ikke kommer flere spillere i familien, gjerne med S-arm og SME-feste.
    Hei, Ottone, håper det er OK at jeg låner din gamle tråd. Har funnet meg en fin Kenwood KD 700D, og fant stor interesse i dette lesestoffet.

    Er i samme ærend som du var i den gang. Fikk du sporet opp noen gode alternativer til original headshell? Evt. om andre har tips om godt headshell som passer.

    kenwood.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei!
    Morsomt at det er flere enn meg som har dette spørsmålet.
    Jeg kom ikke videre med problemet etter siste innlegg, fikk ikke tak i noe som passet.
    Min KD700D har stått lagret på loftet de siste par årene, har SP10 og LP12 i daglig bruk, men jeg har ikke hjerte til å kvitte meg med den, så spørsmålet er fremdeles aktuelt.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Takk for svar, ottone. Da blir det nok til at jeg tråler ebay i tiden fremover, det hører vel til eiegleden med å ha en slik spiller, tenker jeg :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Headshell på Kenwood KD700D kan lett forveksles med tilsvarende shell som Audio Technica AT-HS3 og Denon PCL-310, men disse har standard SME-fatning. KD700 har mindre diameter i festet, bare 6,5mm.
    Må heller ikke forveksles med shell som ADC LMH-1, som var vanlig på mange japanske spillere med rett arm.

    Det ser ut som Kenwood brukte samme headshell på KD700D og den sjeldne KP-07, som var laget av Micro Seiki. Flere har spurt om det samme på nettet.
    Kenwood_KP-07M_2.jpg

    https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=86010

    Der finner vi dagens gladnyhet:
    Det finnes et headshell fra Sony som passer, heter Sony SH151.
    SonySH151.jpg

    atonal :dette bør være lettere å få tak i enn Kenwood.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Hvordan gikk dette @atonal ? Har du fått Sony headshellet, og passet det i KD700 armen?
    Jo takk, Sony-headshellet passer! Hifi-utprøvingene går tregt i heimen for tiden, men planen er å montere på en AT 33PTG/II snart:)
    I mellomtiden har fokuset mest dreid seg om en renovert Luxman PD264, som også gir stor eieglede. Rett tonearm på denne også. Virkelig fin lyd i disse gamle spillerne.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Originalt headshell funnet, og bestilt. Det heter Kenwood HS-51
    Vis vedlegget 732952
    Her må det desverre korrigeres og advares.
    Kenwood HS-51 headshellet passer desverre ikke, det har standard SME fatning. Passer til Kenwood KD-770D og KD-880D.
    Jeg sitter nå med ett til overs, dyrkjøpt erfaring fra Japan.
    Sony SH151, som hos Gjomle og atonal, har riktig slankere fatning som passer for KD700D.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nei og nei!
    SH51 headshell passer ikke til Kenwood KD700D. Det var akkurat det jeg fant ut ved å kjøpe ett.
    Poenget i forrige post skulle være nettopp det.
    (det på ebay passer heller ikke, det har 7pins ADC fatning)
    Tråden er ikke lengre et spørsmål om tips.
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.196
    Antall liker
    10.361
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hva heter slik mini sme kobling da? Jeg trodde de het «ADC type connector straight headshell» men det er tydeligvis feil.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Denne typen kobling var i bruk på Kenwood KD700D og KP-07, de eneste spillerne jeg har funnet fra Kenwood som hadde den lille 6mm SME-liknende fatningen.
    Se bilde i post #19 for sammenlikning med standard SME.
    Den var sannsyligvis vanligere på billigere Sony-spillere, og Sony SH151 er altså det man må se etter for KD700.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn