Headshell i treverk - noen erfaringer ?

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.051
Antall liker
33.671
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Mangle foretrekker headshell i treverk. Er det noen som har erfaring med slike ? Jeg har erfart at forskjellige headshell kan forandre lyden ganske mye,
men er det noen her som har testet hva et shell i treverk gjør med lyden ? (Jeg er klar over at arm/pickup osv. selfølgelig vil bidra til forskjellig resultat også).

hs1a.jpg

ORTLH8000.jpg
 
V

vredensgnag

Gjest
Ingen direkte erfaring enda, men en sterk anbefaling fra Thomas Schick, som satte meg i kontakt med Andreas Kirchner. Jeg får en Schick-arm i januar (man skal være tålmodig,) og til denne mener Schick at headshell av tre er å foretrekke. Har alt mottatt mitt headshell, som Kirchner utarbeidet i henhold til spesifikasjoner, skal rapportere når det er på plass på Schicks arm på min Garrard 301.

Welcome to the Frontpage
 
L

Lars.N

Gjest
Tru hva Pelle & pysa hadde tenkt hvis dem så den planken på kaptein Sabeltann ‘s platespiller.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Flere diskusjoner på dette på andre forum; konklusjon: som med alt annet; noen liker, noen hater...

Arne K
 
V

vredensgnag

Gjest
Og andre måler - Schick føler det gir en meget balansert og riktig avspilling, i forhold til hans tonearm. Sikkert noe som skal avprøves.

Kirchner, som jeg linket til under, leverer som avtalt og gjør formidabelt arbeid.
 

Vedlegg

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.051
Antall liker
33.671
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jeg har også lagt merke til at Thomas Schick bruker disse mye. Det beste er selfølgelig å prøve det selv, men de koster fort en tusenlapp, så derfor denne
nyskjerrigheten på hvilken påvirkning de har klangmessig........

Takker for innspill sålangt !
 
L

Lars.N

Gjest
Skrangleverk nyter godt av treverk i headshell ,er armen konstruert av kyndige folk så ikke mye å hente .
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.051
Antall liker
33.671
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Tja, føler virkeligheten er mere nyansert. En vintage arm kan vise seg fra helt nye sider med et bedre headshell en de som ofte følger armen. Jeg byttet
shellet på min Audiocraft arm fra et nyere stivt et tilbake til det originale shellet. Mye av fundamentet og punsjen i bassen forsvant - og det hele spilte mere pinglete.
Jeg bruker en Denon 103R der, og den trenger vel å holdes litt i tømmene for å si det sånn......................De originale gamle SME shellene er vel heller ikke så
mye å skryte av.
 
V

vredensgnag

Gjest
Koetsu får vel finne på noe annet, kanskje smi yatzi-terninger?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Jeg har en god del erfaring med ulike headshell. Har erfaring med Yamamoto i ibenholt og "tsunge wood". Hvilke lydmessige endringer som skldes treslaget og hva som skyldes vekten skal være usagt. Jeg har opplevd at lyden fokuseres mer mot mellomtone, opplever også at lyden er litt "lettere" enn ved bruk av det tyngste Dynavector headshellet. Det skiller en del på vekt og det har sikkert mye å si.
 
Topp Bunn