Hegel HD20 DAC vs Hegel HD10

S

SAH

Gjest
Hei

Jeg går med planer om å oppgradere fra Hegel HD10 til Hegel HD20 DAC. Er interessert i erfaringer fra dere som har testet/brukt begge. Jeg er kun interessert i erfaringer vedr. om det er store forskjeller på lydkvaliteten og om dette er verdt den ekstra prisen.

Innspill tas i mot med takk!

Mvh Svein A
 

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
6
Hei

Jeg går med planer om å oppgradere fra Hegel HD10 til Hegel HD20 DAC. Er interessert i erfaringer fra dere som har testet/brukt begge. Jeg er kun interessert i erfaringer vedr. om det er store forskjeller på lydkvaliteten og om dette er verdt den ekstra prisen.

Innspill tas i mot med takk!

Mvh Svein A
Sitter med det samme spørsmålet. Er det ingen som har noen erfaringer med HD20 VS HD10?
 

GladAmatør

Medlem
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
43
Antall liker
9
Torget vurderinger
4
Ja, forskjellen er nokså tydelig. Jeg har en HD10 selv, men har en kollega som har identisk anlegg med HD20. Dessuten har jeg direkte sammenlignet HD10 og HD20 hjemme i mitt eget anlegg.

Beklageligvis for meg, er HD20 bedre på både dybde i lydbildet og den gir rikere klangfarger (instrumentenes klangkarakter). Da jeg byttet tilbake til HD10, opplevde jeg lyden som kjedeligere, hvilket tyder på at HD20 er mer dynamisk. Mange sier HD20 har mer trøkk i bassen. MEN, grunnen til at jeg ikke har oppgradert selv er at HD10 oppleves som en veldig god DAC, hvis du bare lar være å sammenligne den direkte med HD20 eller noe annet som er bedre.

Jeg vet ikke om jeg blir et lykkeligere menneske av å oppgradere til HD20. Men bedre er den. Og jeg er IKKE sikker på om jeg også kommer til å oppgradere en dag...

HD20 er forresten på kampanje til 8000 på Soundgarden nå!
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Kampanje? Takk. Betyr det at HD20 snart erstattes av et nytt produkt, mon tro.

Skulle ønske norske Hegel laget en kombinert DAC / hodetelefonforsterker snart. Ville tro det var naturlig, når man ser en del fabrikanters satsing på head-fi. Kanskje bare ønsketenking fra min side, men man vet aldri...

Enig i at HD10 er god, men ikke "best".
 
S

SAH

Gjest
Ja, forskjellen er nokså tydelig. Jeg har en HD10 selv, men har en kollega som har identisk anlegg med HD20. Dessuten har jeg direkte sammenlignet HD10 og HD20 hjemme i mitt eget anlegg.

Beklageligvis for meg, er HD20 bedre på både dybde i lydbildet og den gir rikere klangfarger (instrumentenes klangkarakter). Da jeg byttet tilbake til HD10, opplevde jeg lyden som kjedeligere, hvilket tyder på at HD20 er mer dynamisk. Mange sier HD20 har mer trøkk i bassen. MEN, grunnen til at jeg ikke har oppgradert selv er at HD10 oppleves som en veldig god DAC, hvis du bare lar være å sammenligne den direkte med HD20 eller noe annet som er bedre.

Jeg vet ikke om jeg blir et lykkeligere menneske av å oppgradere til HD20. Men bedre er den. Og jeg er IKKE sikker på om jeg også kommer til å oppgradere en dag...

HD20 er forresten på kampanje til 8000 på Soundgarden nå!
Det var betryggende å høre:) Har akkurat (for to dager siden) oppgradert både forsterkeren til Hegel H200 og DAC'n til HD20. Men på grunn av innspillingstid på komponentene kan jeg ikke uttale meg ennå om det gir det store løftet lydmessig. En annen ting er også at jeg brukte HD10 på Hegel H1SE, så det vil vel uansett bli feil å sammenligne lyden.

Enig med Lovehagen som etterlyser komboen DAC/head amp fra Hegel. Måtte bestille denne separat og valget falt på Lehmann Rhinelander. Tror både valg av forsterker, DAC og head amp kommer til å bli knall:)

Kan komme med noen tilbakemeldinger når utstyret har gått "seg til"

Svein A
 

GladAmatør

Medlem
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
43
Antall liker
9
Torget vurderinger
4
Kampanje? Takk. Betyr det at HD20 snart erstattes av et nytt produkt, mon tro.

Skulle ønske norske Hegel laget en kombinert DAC / hodetelefonforsterker snart. Ville tro det var naturlig, når man ser en del fabrikanters satsing på head-fi. Kanskje bare ønsketenking fra min side, men man vet aldri...

Enig i at HD10 er god, men ikke "best".
Tenker det samme som deg. Det er som regel et mønster i det hos Soundgarden: De går ned 2000 i perioder når det nærmer seg modellskifte. Men det er ikke sikkert. Det kan jo også være en naturlig følge av at konkurransen i markedet har endret seg siden HD20 ble lansert. Slik hadde jeg tenkt, hadde jeg vært Soundgarden:

-Nad, BelCanto og EC tilbyr mye, både lydmessig og funksjonsmessig og ligger i samme prisklasse.
-REGA ligger betydelig under og er et nokså godt produkt til prisen.
-5000-kronersklassen flommer over (som du nevner) av gode DAC/Preamp/Head-Fi-produkter.
-Og HD20 har solgt godt lenge til samme pris.

....Da er det på tide å gå ned til 8000 i første omgang.

Spennende å se om det er modellskifte eller konkurransen? Jeg tror vel egentlig det er begge deler innen nyttår!
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Hegel har jo kommet ut med hd11, så kanskje en hd21 er rundt hjørnet :p Får håpe de bruker mer enn 50 øre på utseende og fjernkontrollen til den nye da...
 

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
6
Ut fra det dere (og Lyd og bilde) sier, kan HD11 være vel så interessant som HD20. Jeg takker for det tipset! Volumkontrollen på HD20 har jeg jo heller ikke bruk for. HD11 spiller av 32 bit forstår jeg, men dette får jeg vel ikke utnyttet gjennom Sonos uansett? Men hvem vet? Kanskje Sonos kommer med oppgradering etter hvert også...

Det som frister med en oppgradering fra HD10, er muligheten for å skifte mellom ulike kilder (HD PVR, Bluray-spiller og Sonos) med fjernkontroll, samt enda bedre lyd (selv om jeg er fornøyd med min HD10 også der). Kvaliteten på fjernkontrollen betyr mindre for meg da jeg ønsker å bruke universalfjernkontroll uansett.

Jeg har også vært inne på tanken om en H300, men den oppgraderingen koster vel relativt mye i forhold til hva jeg får igjen. Vi snakker fort om 15000 mellom hva jeg får for min H200+HD10 og prisen på H300... Å bare oppgradere DACen er relativt billig i forhold. I alle fall hvis jeg holder meg på bruktmarkedet:)
 
Sist redigert:
S

sorgenfri

Gjest
Det, er dette jeg sliter med å forstå.. Hve er det man skal se etter i en DAC? Jeg spiller Flac i et headfi oppsett, og er på utkikk etter ny dac, men her inne blir en jo svimmel:)

Noen som har et greit svar til en stakkar?
 
T

tce-teams

Gjest
jeg ville gått for Hegel HD11 32 bit D/A-konverter - Sort i stedet for hegel dac 20 den har jo bare 24 bit mens hegel dac 11 har 32 bit
Så dermed låter den bedre?? Tull... Bit har dessverre ikke alt å si.
har ikke sagt den låter bedre jeg. men her står det litt om den.

Hegel HD11 32 bit D/A-konverter byr på en dramatisk oppgradering av alle dine digitale lydkilder. Den nye 32 bits-teknikken sammen med Hegels egen re-klokking gir en stor forbedring ved bruk av både Spotify og all annen avspilling av høyoppløst musikk. Med fjernkontrollen kan du enkelt fjernstyre dine spillelister både på PC og Mac.

Hegel HD11 DAC er en ny og sterkt forbedret utgave av verdens mest kritikerroste D/A-Converter, Hegel HD10. Den nye HD11 DAC-en har fått fjernbetjening og dramatisk forbedret lydkvalitet. Med HD11 DAC får du dypere bassgjengivelse og betydelig bedre oppløsning i lyden. Forbedringen er like tydelig om du bruker Spotify, en kabel-TV dekoder, Apple Airplay eller rett og slett oppgraderer din gamle CD-spiller.

HD11 DAC har fire digitalinnganger, både USB-inngang, optisk og to coaxial innganger. Via den medfølgende fjernkontrollen kan du styre både HD11 og andre Hegel-apparater. Du kan til og med styre basisfunksjoner i mediaspilleren på de fleste datamaskiner som er tilkoblet med USB. Starter du en spilleliste kan du med fjernkontrollen veksle mellom låtene, samt starte/pause avspillingen. Ingen installasjon er nødvendig.

Hegel HD11 gjør underverk med din digitale lydsamling.
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Teksten fra forhandleren som pusher produktet ja, det er SKIKKELIG troverdige greier ;) Her er hva de skriver om BEATS BY DRE:

"Enten du er lydtekniker, DJ, musiker eller bare en dedikert musikkelsker vil du elske hodetelefonen Beats Pro by dr.dre.Dette er en referanse hodetelefon designet og utviklet av profesjonelle lydingeniører for dedikerte musikkelskere og profesjonelle lydfolk."

Som sagt, HELT troverdig ;)
 
S

sorgenfri

Gjest
Teksten fra forhandleren som pusher produktet ja, det er SKIKKELIG troverdige greier ;) Her er hva de skriver om BEATS BY DRE:

"Enten du er lydtekniker, DJ, musiker eller bare en dedikert musikkelsker vil du elske hodetelefonen Beats Pro by dr.dre.Dette er en referanse hodetelefon designet og utviklet av profesjonelle lydingeniører for dedikerte musikkelskere og profesjonelle lydfolk."

Som sagt, HELT troverdig ;)
Brukt opp liker knappen! +1
 
T

tce-teams

Gjest
jeg har selv dac fra hegel den minste men absolutt et produkt og anbefale , utrolig hva ein liten boks kan utføre. og når den minste dacen fra hegel er så bra regner jeg med at trådstarter blir fornøyd om han velger hegel hd 10 , 11 eller 20.
 

GladAmatør

Medlem
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
43
Antall liker
9
Torget vurderinger
4
jeg ville gått for Hegel HD11 32 bit D/A-konverter - Sort i stedet for hegel dac 20 den har jo bare 24 bit mens hegel dac 11 har 32 bit
Så dermed låter den bedre?? Tull... Bit har dessverre ikke alt å si.
Godt poeng at antallet Bits ikke har alt å si. Kildematerialet vi spiller på er fortsatt mye 16bit (CD og Wimp/Spotify/iTunes osv) og i beste fall 24bit (f.eks 24 bit Flac) - resten blir opp til DACens eventuelle oppsamplings-funksjon. Men er algoritmene for oppsampling (og filter-løsningene) gode, kan en 24bit eller 32bit DAC gi en diskant som oppleves mindre anstrengende på øret. I hvert fall i teorien.

Men de små nyansene i lyden kan ikke bli flere enn oppløsingen i kildematerialet. Kan egentlig sammenlignes litt med å lage store forstørrelser av lavoppløste fotografier. Det finnes programvare som gjør forstørrelsen helt skarp og fin, men man har de detaljene man har i originalmaterialet, ikke noe mer.

Det er over 20 år siden vi fikk de første CD-spillerne fra Pioner som hevdet at de kunne gjette seg fram til flere overtoner i musikken enn det som lå på CD-platene. Senere har vi hatt diverse varianter som hevder de kan gjenskape detaljer i MP3filer som har gått tapt i komprimeringen. Ingen av disse løsningene har lykkes mer enn at enkelte mener at det på enkelte innspillinger blir litt bedre - men så blir det verre på andre - rett og slett fordi disse "gjenskapte overtonene" mer eller mindre er det samme som det vi kaller "harmonsik forvregning".

Ble en lang forelesning dette, men poenget er: HD20 med 24bit prosessering kan godt være bedre enn HD11 med 32bit - rett og slett fordi 32bits råmateriale i vår sammenheng ikke er aktuelt per nå. Og det er andre detaljer, som for eksempel strømforsyningen, som spiller vel så stor rolle for lyden.
 
Sist redigert:

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
GladAmatør: + 1

Det er tross alt CD kvalitet 98% av oss skal spille av. 16 bit 44.1 Khz.
Analog delen, jitter reduksjon osv. er helt klart av høyere betydning. Så vidt jeg vet bruker ikke engang lyd studioer mer enn 24-bit når de spiller inn. Da blir likson 32-bit ganske meningsløst.
For å si det på en annen måte. Det er tross alt begrensninger i hva ett menneske kan både se og høre. Hva er for eksempel vitsen med 200000000:1 i kontrast forhold, skal liksom det være bedre enn 20000:1 i kontrast ;)
Eller hva med en 30000 watts forsterker i en liten stue :p
 
T

tce-teams

Gjest
har jeg vert deg trådstarter så har jeg ville dratt på soundgarden og fått testet hegel hd 20. Du kommer ikke til og angre deg etter jeg fikk hegel hd2 i hus så har jeg ikke gjort noe anet og spille musik fra pcen.
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Da burde du også prøve hd20. Har eid hd2, og eier hd20: hd20 er i en annen liga enn hd2. Bare ett tips.
 
T

tce-teams

Gjest
jeg var bare ute etter ein dac for og få bedre lydbilde når jeg spiller musikk fra pcen og da var hegel hd2 meir enn bra nok. jeg fikk lyden akkurat sånn som jeg ville ha den.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
tceteams: Det er jo ingenting som er bedre enn det :) Alt må jo stå i stil til hverandre. Hvis man har et veldig dyrt anlegg er det liten tvil om at HD20 er i en annen klasse enn HD2 eller HD10
 
T

tce-teams

Gjest
tceteams: Det er jo ingenting som er bedre enn det :) Alt må jo stå i stil til hverandre. Hvis man har et veldig dyrt anlegg er det liten tvil om at HD20 er i en annen klasse enn HD2 eller HD10
har brukt ein del penger nå til sammen på hjemmekinoen + det kommer ein marantz sr 6005 på lørdagen og det skal nok få fart på sakene.
 
Sist redigert:

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.834
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Har selv en HD2 og er meget fornøyd med den til pc bruk i hodetelefon anlegget, bruker en AN dac i hovedanlegg. Har hørt HD10 også og det hd2 og hd10 har felles er at de har en veldig lett likende lyd (easy on the ear) og passer nok mange anlegg meget godt. Har desverre ikke hørt hd20, men vil tro om lyden er økt enda et par hakk i forhold til de rimeligere samt har enda bedre brukervennlighet/større bruksområde, så er den nok et knakende godt valg. Hd2 er forresten glimrende som usb til sp/dif konverter og har samme konverter chip som hd20.
 
T

tce-teams

Gjest
Har selv en HD2 og er meget fornøyd med den til pc bruk i hodetelefon anlegget, bruker en AN dac i hovedanlegg. Har hørt HD10 også og det hd2 og hd10 har felles er at de har en veldig lett likende lyd (easy on the ear) og passer nok mange anlegg meget godt. Har desverre ikke hørt hd20, men vil tro om lyden er økt enda et par hakk i forhold til de rimeligere samt har enda bedre brukervennlighet/større bruksområde, så er den nok et knakende godt valg. Hd2 er forresten glimrende som usb til sp/dif konverter og har samme konverter chip som hd20.
det er derfor jeg valgte hd2 dacen for jeg skulle ha bedre lyd kvalitet fra pcen og ingenting anet og da sa di at hd2 dacen var meir enn bra nok på soundgarden. men når jeg for bygget meg den hjemmekinoen jeg drømmer om så blir det nok ein større dac og delvis andre komponenter :)
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Milenko: Som sagt. Det er ikke bare å kjøpe HD20 å tro at lyden blir bedre. Alt må stå i stil. Jeg er helt enig i det du sier om HD2 og HD10. De har helt klart ting til felles.
Eksempel:

Denon reciver til rundt kr 7 000,- med høytalere til rundt kr 5 000,- vil ikke kunne vise frem hva HD20 er i stand til. Jeg vil påstå at selv HD10 er i en høyere klasse en dette anlegget. Hvis vi tar et annet eksempel. Hegel H200 med Gode høytalere til rundt kr 15 000,- vil helt klart HD10 komme til sin rett. HD20 er kanskje så bra at til og med eksempel nr. 2 vil være det svakeste ledd. Uten å late som jeg er super ekspert, tror jeg faktisk ikke HD20 ville gjort seg bort på anlegg uansett pris.
 
T

tce-teams

Gjest
Milenko: Som sagt. Det er ikke bare å kjøpe HD20 å tro at lyden blir bedre. Alt må stå i stil. Jeg er helt enig i det du sier om HD2 og HD10. De har helt klart ting til felles.
Eksempel:

Denon reciver til rundt kr 7 000,- med høytalere til rundt kr 5 000,- vil ikke kunne vise frem hva HD20 er i stand til. Jeg vil påstå at selv HD10 er i en høyere klasse en dette anlegget. Hvis vi tar et annet eksempel. Hegel H200 med Gode høytalere til rundt kr 15 000,- vil helt klart HD10 komme til sin rett. HD20 er kanskje så bra at til og med eksempel nr. 2 vil være det svakeste ledd. Uten å late som jeg er super ekspert, tror jeg faktisk ikke HD20 ville gjort seg bort på anlegg uansett pris.
nå får jeg som sagt marantz sr 6005 i hus snart og denne reciveren har ein bra dac innebygget fra før av , og da har jeg fått den hjemmekinoen jeg ville ha i denne leiligheten jeg bor nå. nå har jeg brukt tilsammen ca 50000 kr på denne hjemmekinoen inklusiv kabler det får holde. men jeg skjønner hva du mener nikosidis.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
tceteams: 50 000 Kroner er mye penger. Hjemmekino er dyre greier :) Selv handler jeg mest brukt da det er mulig å gjøre veldig gode kjøp. Det er ikke alltid det nyeste some er best heller. Marantz er veldig bra.
 
T

tce-teams

Gjest
tceteams: 50 000 Kroner er mye penger. Hjemmekino er dyre greier :) Selv handler jeg mest brukt da det er mulig å gjøre veldig gode kjøp. Det er ikke alltid det nyeste some er best heller. Marantz er veldig bra.
nei det er sant er ikke alvei det eyreste som er best det skal være sikkert og vist , men nå har jeg bare demping av lyden igjen i leiligheten sånn at han oppe får litt fred he he :)
 
Topp Bunn