Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Har en strømpadde liggende bak der. Benken er faktisk 55cm dyp, så litt stikker det jo ut. Sånn jeg ser der, er det fint med lufting og tven kommer litt nærmere når den står litt ute fra veggen ;)
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    42 grader over effektforsterker? Det er ganske mye selv om brukeren har truffet en del gode tiltak for luftsirkulasjon.
     
    S

    SAH

    Gjest
    Vurderer ny forsterker som ikke koster all verden. Kunne gjerne tenkt meg å prøve Hegel igjen. Har i dag relativt lettdrevne høyttalere (89,5 dB- Focal Aria 906) og er derfor ikke avhengig av så kraftig forsterker.

    Hegel H90 tilfredsstiller da mitt behov for effekt, samt digitale tilkoblinger. En brukt Hegel H160 kan man få til omtrent samme pris som en ny H90. Er det noen som har synspunkter på hva en bør velge- og om det er store forskjeller i lydsignaturen til disse forsterkerne?

    Vil prmært bruke digitale kilder, men også (kanskje) litt vinyl. Hører mest på jazz, akustisk musikk og "letter rock".
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer ny forsterker som ikke koster all verden. Kunne gjerne tenkt meg å prøve Hegel igjen. Har i dag relativt lettdrevne høyttalere (89,5 dB- Focal Aria 906) og er derfor ikke avhengig av så kraftig forsterker.

    Hegel H90 tilfredsstiller da mitt behov for effekt, samt digitale tilkoblinger. En brukt Hegel H160 kan man få til omtrent samme pris som en ny H90. Er det noen som har synspunkter på hva en bør velge- og om det er store forskjeller i lydsignaturen til disse forsterkerne?

    Vil prmært bruke digitale kilder, men også (kanskje) litt vinyl. Hører mest på jazz, akustisk musikk og "letter rock".
    Røst er etter mine ører den beste.
     
    S

    SAH

    Gjest
    Takk for svar! Røst kan absolutt være aktuell, har hørt/lest mye positivt om denne. Ser det ligger noen ute på Finn til ca. samme pris som en ny H90. Disse er i hvit utførelse, og frister derfor ikke så veldig. Får gå i tenkeboksen, så får man se hva man til slutt velger.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer ny forsterker som ikke koster all verden. Kunne gjerne tenkt meg å prøve Hegel igjen. Har i dag relativt lettdrevne høyttalere (89,5 dB- Focal Aria 906) og er derfor ikke avhengig av så kraftig forsterker.

    Hegel H90 tilfredsstiller da mitt behov for effekt, samt digitale tilkoblinger. En brukt Hegel H160 kan man få til omtrent samme pris som en ny H90. Er det noen som har synspunkter på hva en bør velge- og om det er store forskjeller i lydsignaturen til disse forsterkerne?

    Vil prmært bruke digitale kilder, men også (kanskje) litt vinyl. Hører mest på jazz, akustisk musikk og "letter rock".
    Jeg skal ikke si at du ikke skal velge H160. Men H90 har en vel samme DAC som H160, og er mye mer strømsterk en spec'sene sier. Jeg har sett målinger som tilsier at den har noen watt mer enn Hegel oppgir. Det til side, H160 er ikke et dårlig valg, og har bra med effekt til normal fjøsbruk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAH
    S

    SAH

    Gjest
    Takk for svar, Bjørn.H! Ut fra det jeg har lest av erfaringer, blir det nok en H90 eller Røst. Tror begge vil tilfredsstille mitt behov, både til effekt og tilkoblingsmuligheter. Spørsmålet er da om disse forsterkende blir en bra match med Focal Aria 906?
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    373
    Antall liker
    446
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    16
    Hadde H160 og gikk over til H90. Synes faktisk det låter bedre. Mulig at H160 spiller høyere, men H90en har en utrolig flott og behagelig lyd. Displayet er også klart for 2019 - det er IKKE tilfellet for H160. Satser og håper at Hegel gutta kan implementere en Roon Ready funksjonalitet i H90 og Röst i tillegg til H190 som det vel er sagt at det skal komme til.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAH

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Ja, når det kommer til display er jeg ikke i tvil; de nye som H90, H190, H590 og Röst er langt på vei å foretrekke.
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    111
    Antall liker
    99
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg kjøpt meg en Hegel H360 og er meget fornøyd. :)
    Jeg har også HD12 og HD25. Kjører dacloop mellom H360 og HD25. Lyden med dacloop er marginal, det er en anelse mer ro i lydbildet.
    Har ikke hatt forsterker mer en noen få dager og har heller ikke fått finlyttet så mye. Noen andre her som kan si noe om forskjellen på lyden med og uten dacloop mellom Hegels egne dac'er?
    Jeg selger HD12 til en kompis, og vurderer å kjøpe meg en ny Mytek Liberty Dac, da jeg også vil ha en dac med støtte for QMA. Som også kan brukes som headamp og fungere i dacloop mot H360.
    Alle som har tanker rundt dette er velkommen til å komme med tips.

    En annen ting... Jeg får ikke Airplay til å fungere. Jeg ser ikke H360 som en Airplay enhet selv om jeg har velgeren på Net og får kontakt på med forsterker via nettleser og kan se den i nettverk på Win10 PC. Ser den ikke på ipad eller på iphone?

    OPPDATERING
    Jeg ringte Hegel og la frem problemet og de kom med noen forslag og vi avtalte at jeg skulle sende en mail til dem om problemstillingen. De ringte meg opp igjen etter 10 min. og kom på at på nyere routere var satt opp med IP v4 og v6. De foreslo at jeg skulle dissable IPv6. Noe som jeg synes hørte logisk ut. Det prøves når jeg kommer hjem i dag.

    Takk for alle kommentarer.
     
    Sist redigert:

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Da har jeg kjøpt meg en Hegel H360 og er meget fornøyd. :)
    Jeg har også HD12 og HD25. Kjører dacloop mellom H360 og HD25. Lyden med dacloop er marginal, det er en anelse mer ro i lydbildet.
    Har ikke hatt forsterker mer en noen få dager og har heller ikke fått finlyttet så mye. Noen andre her som kan si noe om forskjellen på lyden med og uten dacloop mellom Hegels egne dac'er?
    Jeg selger HD12 til en kompis, og vurderer å kjøpe meg en ny Mytek Liberty Dac, da jeg også vil ha en dac med støtte for QMA. Som også kan brukes som headamp og fungere i dacloop mot H360.
    Alle som har tanker rundt dette er velkommen til å komme med tips.

    En annen ting... Jeg får ikke Airplay til å fungere. Jeg ser ikke H360 som en Airplay enhet selv om jeg har velgeren på Net og får kontakt på med forsterker via nettleser og kan se den i nettverk på Win10 PC. Ser den ikke på ipad eller på iphone?

    OPPDATERING
    Jeg ringte Hegel og la frem problemet og de kom med noen forslag og vi avtalte at jeg skulle sende en mail til dem om problemstillingen. De ringte meg opp igjen etter 10 min. og kom på at på nyere routere var satt opp med IP v4 og v6. De foreslo at jeg skulle dissable IPv6. Noe som jeg synes hørte logisk ut. Det prøves når jeg kommer hjem i dag.

    Takk for alle kommentarer.
    Gratulerer med grom forsterker! Håper du finner ut av det med Airplay. Servicen hos Hegel har forøvrig vær forbilledlig de gangene jeg har trengt assistanse med noen av produktene også.
     

    Paolo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2016
    Innlegg
    66
    Antall liker
    90
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg trur hvis du bruke Mytek Liberty i dacloop, du kan ikke bruke som MQA dac. i dacloop du bruke først dac/Hegel H360 som ikke støtte MQA. Du kjøre PC med Tidal MQA files, så til intern dac fra H360, så ut med coax til Liberty og så fra Liberty til H360 igjen KUN med XLR. Daclopp fungere bare via XLR fra ekstern dac til H360, ikke med rca eller andre. Dessverre Mytek Liberty har ikke XLR output.

    Hvis du vil lytte fult MQA files, du må bruke først Liberty DAC, så ut med RCA til Hegel H360 som ble brukt kun som forsterker uten dac.

    Ikke sikkert 100%, kanskje noen med med erfaring kan korrigere meg hvis jeg tar feil.

    Jeg også har en Hegel H360 og har tenkt å bruke en MQA dac til å bruke med Tidal master, Tenkt Lumin dac/streamer elle Mytek Brooklyn dac/streamer-bridge.

    Er veldig fornøyd med Dacen fra H360, ikke sikkert ble store endring i lyden, sikkert endring i lommeboken med minus 25-30 tusen.
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    111
    Antall liker
    99
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Jeg trur hvis du bruke Mytek Liberty i dacloop, du kan ikke bruke som MQA dac. i dacloop du bruke først dac/Hegel H360 som ikke støtte MQA. Du kjøre PC med Tidal MQA files, så til intern dac fra H360, så ut med coax til Liberty og så fra Liberty til H360 igjen KUN med XLR. Daclopp fungere bare via XLR fra ekstern dac til H360, ikke med rca eller andre. Dessverre Mytek Liberty har ikke XLR output.

    Hvis du vil lytte fult MQA files, du må bruke først Liberty DAC, så ut med RCA til Hegel H360 som ble brukt kun som forsterker uten dac.

    Ikke sikkert 100%, kanskje noen med med erfaring kan korrigere meg hvis jeg tar feil.

    Jeg også har en Hegel H360 og har tenkt å bruke en MQA dac til å bruke med Tidal master, Tenkt Lumin dac/streamer elle Mytek Brooklyn dac/streamer-bridge.

    Er veldig fornøyd med Dacen fra H360, ikke sikkert ble store endring i lyden, sikkert endring i lommeboken med minus 25-30 tusen.
    Mytek Liberty kan kjøre balansert ut med sære kabler. Fra Mytek:
    https://mytekdigital.com/storeus/hifi/metropolis-cables/mxlr-1-4-balanced-30cm-1ft-mytek-metropolis-cable.html
    Eller billigere fra Amazon:
    https://www.amazon.com/Cable-Matters-6-35mm-Inch-Male/dp/B00KO8VXKO
    Jeg vet at hvis jeg skal ha MQA må jeg bruke Mytek som signalkilde for H360. Men hadde vært artig å høre om Mytek Liberty dac gjorde noe positivt med lyden hvis den ble satt opp i dacloop mot H360.
    Jeg har også Audeze lcd-2 fazor som venter på en bra amp og der kunne kanskje Mytek Liberty vært en god match. 2 fluer i en smekk :rolleyes:

    Takker for svar :)
     

    Paolo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2016
    Innlegg
    66
    Antall liker
    90
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal vente litt med dac oppgradering... Kanskje en dag jeg skal bytte H360 med H590 som har MQA dac, eller hvis Hegel lage en nye H390 som de snakker, men da du oppgradere dac og forsterker.
     

    Johnendre

    Medlem
    Ble medlem
    18.12.2018
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Sted
    Bergen
    Hei,

    Jeg har prøvd dacloop, H360 sammen med HD20. Jeg hørte ingen forskjell. Har vært fristet til å prøve en HD30, men det koster flesk. Så foreløpig har jeg slått meg til ro med H360 uten dacloop.
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    111
    Antall liker
    99
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg kjøpt meg en Hegel H360 og er meget fornøyd. :)
    Jeg har også HD12 og HD25. Kjører dacloop mellom H360 og HD25. Lyden med dacloop er marginal, det er en anelse mer ro i lydbildet.
    Har ikke hatt forsterker mer en noen få dager og har heller ikke fått finlyttet så mye. Noen andre her som kan si noe om forskjellen på lyden med og uten dacloop mellom Hegels egne dac'er?
    Jeg selger HD12 til en kompis, og vurderer å kjøpe meg en ny Mytek Liberty Dac, da jeg også vil ha en dac med støtte for QMA. Som også kan brukes som headamp og fungere i dacloop mot H360.
    Alle som har tanker rundt dette er velkommen til å komme med tips.

    En annen ting... Jeg får ikke Airplay til å fungere. Jeg ser ikke H360 som en Airplay enhet selv om jeg har velgeren på Net og får kontakt på med forsterker via nettleser og kan se den i nettverk på Win10 PC. Ser den ikke på ipad eller på iphone?

    OPPDATERING
    Jeg ringte Hegel og la frem problemet og de kom med noen forslag og vi avtalte at jeg skulle sende en mail til dem om problemstillingen. De ringte meg opp igjen etter 10 min. og kom på at på nyere routere var satt opp med IP v4 og v6. De foreslo at jeg skulle dissable IPv6. Noe som jeg synes hørte logisk ut. Det prøves når jeg kommer hjem i dag.

    Takk for alle kommentarer.
    Gratulerer med grom forsterker! Håper du finner ut av det med Airplay. Servicen hos Hegel har forøvrig vær forbilledlig de gangene jeg har trengt assistanse med noen av produktene også.
    Jeg kikket litt på routerconfig men så ikke noen innstillinger for IPv4 - IPv6 i farta.
    Jeg koblet nettet direkte inn i en liten svitsj som jeg hadde liggende. Airplay funger finfint nå.

    Er det ingen andre her på forumet som har testet med H360 og HD25 i DacLoop?
    I testen som Lyd Og Bilde hadde ble det nevnt at lyden ble merkbart bedre med DacLoop, da med HD12.
    Dette i følge uttalelser fra Hegel og fra skribenten som testet H360.
    Jeg ringte Hegel selv for å høre hva de mente om DacLoop mellom H360 og HD25 og fikk beskjed om at det ikke var noen vits siden det ikke ville forbedre lyden.
    Hadde vært kjekt å høre andres formening om dette?
    HD12 har en nyere Dac chip enn HD25 mens HD25 har en mye bedre strømforsyning.
    Noen flere som har testet dette?

    Takker for alle svar.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Da har jeg kjøpt meg en Hegel H360 og er meget fornøyd. :)
    Jeg har også HD12 og HD25. Kjører dacloop mellom H360 og HD25. Lyden med dacloop er marginal, det er en anelse mer ro i lydbildet.
    Har ikke hatt forsterker mer en noen få dager og har heller ikke fått finlyttet så mye. Noen andre her som kan si noe om forskjellen på lyden med og uten dacloop mellom Hegels egne dac'er?
    Jeg selger HD12 til en kompis, og vurderer å kjøpe meg en ny Mytek Liberty Dac, da jeg også vil ha en dac med støtte for QMA. Som også kan brukes som headamp og fungere i dacloop mot H360.
    Alle som har tanker rundt dette er velkommen til å komme med tips.

    En annen ting... Jeg får ikke Airplay til å fungere. Jeg ser ikke H360 som en Airplay enhet selv om jeg har velgeren på Net og får kontakt på med forsterker via nettleser og kan se den i nettverk på Win10 PC. Ser den ikke på ipad eller på iphone?

    OPPDATERING
    Jeg ringte Hegel og la frem problemet og de kom med noen forslag og vi avtalte at jeg skulle sende en mail til dem om problemstillingen. De ringte meg opp igjen etter 10 min. og kom på at på nyere routere var satt opp med IP v4 og v6. De foreslo at jeg skulle dissable IPv6. Noe som jeg synes hørte logisk ut. Det prøves når jeg kommer hjem i dag.

    Takk for alle kommentarer.
    Gratulerer med grom forsterker! Håper du finner ut av det med Airplay. Servicen hos Hegel har forøvrig vær forbilledlig de gangene jeg har trengt assistanse med noen av produktene også.
    Jeg kikket litt på routerconfig men så ikke noen innstillinger for IPv4 - IPv6 i farta.
    Jeg koblet nettet direkte inn i en liten svitsj som jeg hadde liggende. Airplay funger finfint nå.

    Er det ingen andre her på forumet som har testet med H360 og HD25 i DacLoop?
    I testen som Lyd Og Bilde hadde ble det nevnt at lyden ble merkbart bedre med DacLoop, da med HD12.
    Dette i følge uttalelser fra Hegel og fra skribenten som testet H360.
    Jeg ringte Hegel selv for å høre hva de mente om DacLoop mellom H360 og HD25 og fikk beskjed om at det ikke var noen vits siden det ikke ville forbedre lyden.
    Hadde vært kjekt å høre andres formening om dette?
    HD12 har en nyere Dac chip enn HD25 mens HD25 har en mye bedre strømforsyning.
    Noen flere som har testet dette?

    Takker for alle svar.
    Hadde HD25 i dac loop med H300, og mente å høre en viss forbedring kontra direkte kobling. Underlig å høre at noen fra Hegel sier at det ikke har noe for seg? I teorien til Holter blir jo signalet renere av å bli "vasket" flere ganger.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    HD12 er bedre ift HD25, i flg alle tester jeg har lest. Kanskje derfor Holter sier det han sier? Skal man få dette verifisert, må man vel sammenligne direkte de to DAC'ene sjøl.

    Mvh
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg kjøpt meg en Hegel H360 og er meget fornøyd. :)
    Jeg har også HD12 og HD25. Kjører dacloop mellom H360 og HD25. Lyden med dacloop er marginal, det er en anelse mer ro i lydbildet.
    Har ikke hatt forsterker mer en noen få dager og har heller ikke fått finlyttet så mye. Noen andre her som kan si noe om forskjellen på lyden med og uten dacloop mellom Hegels egne dac'er?
    Jeg selger HD12 til en kompis, og vurderer å kjøpe meg en ny Mytek Liberty Dac, da jeg også vil ha en dac med støtte for QMA. Som også kan brukes som headamp og fungere i dacloop mot H360.
    Alle som har tanker rundt dette er velkommen til å komme med tips.

    En annen ting... Jeg får ikke Airplay til å fungere. Jeg ser ikke H360 som en Airplay enhet selv om jeg har velgeren på Net og får kontakt på med forsterker via nettleser og kan se den i nettverk på Win10 PC. Ser den ikke på ipad eller på iphone?

    OPPDATERING
    Jeg ringte Hegel og la frem problemet og de kom med noen forslag og vi avtalte at jeg skulle sende en mail til dem om problemstillingen. De ringte meg opp igjen etter 10 min. og kom på at på nyere routere var satt opp med IP v4 og v6. De foreslo at jeg skulle dissable IPv6. Noe som jeg synes hørte logisk ut. Det prøves når jeg kommer hjem i dag.

    Takk for alle kommentarer.
    Gratulerer med grom forsterker! Håper du finner ut av det med Airplay. Servicen hos Hegel har forøvrig vær forbilledlig de gangene jeg har trengt assistanse med noen av produktene også.
    Jeg kikket litt på routerconfig men så ikke noen innstillinger for IPv4 - IPv6 i farta.
    Jeg koblet nettet direkte inn i en liten svitsj som jeg hadde liggende. Airplay funger finfint nå.

    Er det ingen andre her på forumet som har testet med H360 og HD25 i DacLoop?
    I testen som Lyd Og Bilde hadde ble det nevnt at lyden ble merkbart bedre med DacLoop, da med HD12.
    Dette i følge uttalelser fra Hegel og fra skribenten som testet H360.
    Jeg ringte Hegel selv for å høre hva de mente om DacLoop mellom H360 og HD25 og fikk beskjed om at det ikke var noen vits siden det ikke ville forbedre lyden.
    Hadde vært kjekt å høre andres formening om dette?
    HD12 har en nyere Dac chip enn HD25 mens HD25 har en mye bedre strømforsyning.
    Noen flere som har testet dette?

    Takker for alle svar.
    Hadde HD25 i dac loop med H300, og mente å høre en viss forbedring kontra direkte kobling. Underlig å høre at noen fra Hegel sier at det ikke har noe for seg? I teorien til Holter blir jo signalet renere av å bli "vasket" flere ganger.
    Vasket hva da?
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    111
    Antall liker
    99
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tar en gjetting på at han mener Jitter vask. Er jeg på rett vei Fluefiskeren?
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Jeg kikket litt på routerconfig men så ikke noen innstillinger for IPv4 - IPv6 i farta.
    Jeg koblet nettet direkte inn i en liten svitsj som jeg hadde liggende. Airplay funger finfint nå.

    Er det ingen andre her på forumet som har testet med H360 og HD25 i DacLoop?
    I testen som Lyd Og Bilde hadde ble det nevnt at lyden ble merkbart bedre med DacLoop, da med HD12.
    Dette i følge uttalelser fra Hegel og fra skribenten som testet H360.
    Jeg ringte Hegel selv for å høre hva de mente om DacLoop mellom H360 og HD25 og fikk beskjed om at det ikke var noen vits siden det ikke ville forbedre lyden.
    Hadde vært kjekt å høre andres formening om dette?
    HD12 har en nyere Dac chip enn HD25 mens HD25 har en mye bedre strømforsyning.
    Noen flere som har testet dette?

    Takker for alle svar.
    Hadde HD25 i dac loop med H300, og mente å høre en viss forbedring kontra direkte kobling. Underlig å høre at noen fra Hegel sier at det ikke har noe for seg? I teorien til Holter blir jo signalet renere av å bli "vasket" flere ganger.
    Vasket hva da?
    Loopen reklokker vel signalet. Men her må ingeniørene ta over...
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Hadde HD25 i dac loop med H300, og mente å høre en viss forbedring kontra direkte kobling.
    Har også testet HD25 sammen med H300 og det var utvilsomt en oppgradering, men ikke like stor som å bruke samme pengene på strømsiden så da havnet de der i stedet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hadde HD25 i dac loop med H300, og mente å høre en viss forbedring kontra direkte kobling.
    Har også testet HD25 sammen med H300 og det var utvilsomt en oppgradering, men ikke like stor som å bruke samme pengene på strømsiden så da havnet de der i stedet.
    Kan jeg spørre hva du oppgarderte til innenfor strøm, med bedre resutat?
    Spør, fordi jeg får mer og mer respekt for strøm - betydningen av god strøm.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kikket litt på routerconfig men så ikke noen innstillinger for IPv4 - IPv6 i farta.
    Jeg koblet nettet direkte inn i en liten svitsj som jeg hadde liggende. Airplay funger finfint nå.

    Er det ingen andre her på forumet som har testet med H360 og HD25 i DacLoop?
    I testen som Lyd Og Bilde hadde ble det nevnt at lyden ble merkbart bedre med DacLoop, da med HD12.
    Dette i følge uttalelser fra Hegel og fra skribenten som testet H360.
    Jeg ringte Hegel selv for å høre hva de mente om DacLoop mellom H360 og HD25 og fikk beskjed om at det ikke var noen vits siden det ikke ville forbedre lyden.
    Hadde vært kjekt å høre andres formening om dette?
    HD12 har en nyere Dac chip enn HD25 mens HD25 har en mye bedre strømforsyning.
    Noen flere som har testet dette?

    Takker for alle svar.
    Hadde HD25 i dac loop med H300, og mente å høre en viss forbedring kontra direkte kobling. Underlig å høre at noen fra Hegel sier at det ikke har noe for seg? I teorien til Holter blir jo signalet renere av å bli "vasket" flere ganger.
    Vasket hva da?
    Loopen reklokker vel signalet. Men her må ingeniørene ta over...
    Jeg ble aldri helt klok på dette da det ble fremmet fordi det så langt jeg forstod ikke ble forklart helt troverdig. Men ja, dersom det er tilfellet ville det gitt mening hvis det var en form for interpolering eller noe slikt.
     
    Sist redigert:

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Kan jeg spørre hva du oppgarderte til innenfor strøm, med bedre resutat?
    Spør, fordi jeg får mer og mer respekt for strøm - betydningen av god strøm.
    Åff kårs. Aldri hørt forskjell på strømkabler bortsett fra at jeg har opplevd forsterkere klippe og vrenge med original kabel men ikke med uoriginal og da sannsyligvis bedre, så kjøpte noen Nordost Blue Heaven mest for peace of mind. Det som ga mer hørbar forbedring enn dacloop var en padde, en dings og en til dings

    Summen av de er egentlig at alt er bedre, 3d/holografi, nylonstrenger er nylonstrenger, akustiske gitarer er mer akustiske, alt høres rett og slett mer ekte ut.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kan jeg spørre hva du oppgarderte til innenfor strøm, med bedre resutat?
    Spør, fordi jeg får mer og mer respekt for strøm - betydningen av god strøm.
    Åff kårs. Aldri hørt forskjell på strømkabler bortsett fra at jeg har opplevd forsterkere klippe og vrenge med original kabel men ikke med uoriginal og da sannsyligvis bedre, så kjøpte noen Nordost Blue Heaven mest for peace of mind. Det som ga mer hørbar forbedring enn dacloop var en padde, en dings og en til dings

    Summen av de er egentlig at alt er bedre, 3d/holografi, nylonstrenger er nylonstrenger, akustiske gitarer er mer akustiske, alt høres rett og slett mer ekte ut.
    Hmmm... "Skummelt..." Jeg tenker det at dersom en prøver sånt de fleste mener er tullball - men at det virker! Så kan man fort bli fattig.

    Well, kategorien "virker" må jo måles opp mot kostnad, men det er jo opp til den enkelte å måle opp.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Vel, for noen år tilbake hadde Meridian i 500-serien en mulighet for å sette sammen 500 CD-drivverket, og 566-DAC'en med 518 som fungerte som en prosessor som kunne en hel ting slik: reclocke og dejitter'e signalet og i prosessere f.eks. et 16-bit signal om til 20, 22 eller 24-bit osv. Det hadde noe for seg. Jeg er imidlertid usikker på om å sette to Hegel DAC'er i loop kan gi en slik forbedring, eller om det har noe for seg i det hele tatt.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    877
    Antall liker
    903
    Torget vurderinger
    4
    Ser for meg at det ikke nødvendigvis er så mange som kjøper en til dac, etter å ha investert en integrert hegel. Man har man en dac fra før av, koster det ikke noe å prøve?
    Antakelig har man mer igjen for å legge tusenlappene i høyttalere eller akustikktiltak.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Dacen i H160 låter mye bedre om jeg reklokker signalet via HD2, og ennå bedre via min Primare DAC 30.
    Den kommer ikke opp på nivå med DAC 30, men det låter definitivt bedre.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Ser for meg at det ikke nødvendigvis er så mange som kjøper en til dac, etter å ha investert en integrert hegel. Man har man en dac fra før av, koster det ikke noe å prøve?
    Antakelig har man mer igjen for å legge tusenlappene i høyttalere eller akustikktiltak.
    Ja, eller oppgradere når neste modell kommer.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Det er typisk HFS det, så tvil om både produsenter og andres erfaringer.
    "eier jeg det ikke sjøl, og/eller har opplevd det samme så er det nok innbildning"
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Hegel-produkter er ganske lik Burmester på en del områder, både med symmetrisk (balansert) kretsløp og høy dempefaktor på forsterker. Kvalitet, nøytralt. Har troen på den nye generasjonen (Röst, H90/190/590/Mohican)! Kan bare gi tips som gjelder hos meg i mitt anlegg:

    - Ved streaming, bytt Ethernet til f eks Supra Cat8, koster ikke mye og gir klar forbedring ved kablet nett! Mest å hente for pengene der.
    - Skikkelog strøm, Blue Heaven strømkabler er nevnt allerede og jeg går virkelig god for disse. Og QB4/8 strømskinne. Prøv å snu stikkontakter begge veier, det kan gi hørbar forskjell/forbedring!
    - Bruk fortrinnsvis XLR-kabler mellom DAC og forsterker da Hegel er ekte balansert. Verdt også å legge litt i kvalitet på digitalkabler (coax/USB).
    - Godt underlag for elektronikken. Benk av tre/mdf og forsøk med dempeføtter type Sort Kone, Pulsar Points, Stillpoints.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    ...det der med CAT kabler skjønner jeg ikke heeelt. Og når det kommer til strømkabler er skjermingen nok det viktigste, og eventuelt tverrsnitt på ledere. Er man i tvil om om hvor bra strømkabelen er: sjekk kursen i sikringsskapet..! Den siste meteren er nok ikke det som avgjør her, men det kan være lurt å skjerme kabelen likevel.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    742
    Antall liker
    435
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Ang dacloop, fikk jeg det forklart en gang som om dac i amp mellomlagret, reklokker og sørger for god gjevn datastrøm mot ekstern dac.
    Dette skal bedre arbeidsbetingelsene for dac'en etterpå.
    Mulig jeg misforstod fullstendig.

    Må få si at hd25 var ett godt steg opp fra hd20. Ihvertfall etter at den er spilt inn. Tok ei god helg før lyden løsna.
    Hd12 er ingen dum dac, men når ikke helt opp til hd25 om husken stemmer.
    Nå skal det sies at det gikk over 1 år fra jeg solgte hd25 til jeg kjøpte hd12, men kjenner igjen kvalitetene.

    Hd12 er vel "billig" versjonen av hd25, på samme måte som hd11 var for hd20?

    Har aldri hatt hegel amp med digital ut (dacloop), så har aldri prøvd, men med dagens priser på brukte hd25, hadde jeg nok kommet til å gjort ett forsøk. Om det ikke gjør nevneverdig forskjell er det jo bare å selge den igjen.

    --
    Martin
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    JA, det kan hende det har noe for seg dersom vi ikke snakker om asyncron USB DAC her -som skal redusere jitter.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Kanskje litt feil å spørre i en vennetråd, men kan noen linke meg den Norske testen der H590 ikke kom så heldig ut?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje litt feil å spørre i en vennetråd, men kan noen linke meg den Norske testen der H590 ikke kom så heldig ut?
    Hvem hadde testen? Har selv har H590 på prøve og den var nydelig på alle måter. At den ikke har så fancy utseende burde man ikke legge det minste vekt på, Hegel ser ut som Hegel personlig preferanse av utseende har ikke noe i en test å gjøre. Uten at jeg vet om det er det som gir ett mindre bra utfall.

    Mvh Aleksander
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Kanskje litt feil å spørre i en vennetråd, men kan noen linke meg den Norske testen der H590 ikke kom så heldig ut?
    Hvem hadde testen? Har selv har H590 på prøve og den var nydelig på alle måter. At den ikke har så fancy utseende burde man ikke legge det minste vekt på, Hegel ser ut som Hegel personlig preferanse av utseende har ikke noe i en test å gjøre. Uten at jeg vet om det er det som gir ett mindre bra utfall.

    Mvh Aleksander
    Jeg husker ikke hvem som hadde testen. Derfor spør jeg. :) Jeg var bare interessert i å lese tolkningene der.
     

    ckallest

    Medlem
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    38
    Antall liker
    0
    Sted
    Geilo/Bergen
    Hei,

    Jeg har en 4,5 år gammel Hegel Power Amp H4A mk2 og P30 forforsterker i sølv samt en Hegel HD25 DAC som jeg kjøpte på Soundgarden. Jeg vurderer å selge dem pga. overgang til mindre hus. Jeg aner ikke hva dette kan være verdt i dagens marked. Er det noen som har noen tips til en fair utsalgspris?

    Chris
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje litt feil å spørre i en vennetråd, men kan noen linke meg den Norske testen der H590 ikke kom så heldig ut?
    Hvem hadde testen? Har selv har H590 på prøve og den var nydelig på alle måter. At den ikke har så fancy utseende burde man ikke legge det minste vekt på, Hegel ser ut som Hegel personlig preferanse av utseende har ikke noe i en test å gjøre. Uten at jeg vet om det er det som gir ett mindre bra utfall.

    Mvh Aleksander
    Det nøkterne og nordiske utseendet i formspråket til Hegel er helt perfekt. Hvis man ikke liker designet, kjøp noe annet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn