Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    https://www.hegel.com/products/integrated/h390

    H390 testet i HFN :) ser ut som den leverer varene.
    Den testen der, som det sett i mine øyne ikke er tvil om riktigheten av, er bare helt rå hva H390 angår. Spesielt morsomt, det at de selv tidligere har testet H590 og nærmest sier det er nyanser av forskjeller mellom disse to - bortsett fra prislappen. Med kun 100 W forskjell i målt effekt mellom disse to i 4 Ohm, sier det seg selv at H390 skal bli solgt i bøtter og spann. Nå sier ikke måletall alt om et produkt, men dette er allikevel så i verdensklasse made in Norway at det blir litt gøy. Respekt - Bent Holter & gutta boys.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    https://www.hegel.com/products/integrated/h390

    H390 testet i HFN :) ser ut som den leverer varene.
    Den testen der, som det sett i mine øyne ikke er tvil om riktigheten av, er bare helt rå hva H390 angår. Spesielt morsomt, det at de selv tidligere har testet H590 og nærmest sier det er nyanser av forskjeller mellom disse to - bortsett fra prislappen. Med kun 100 W forskjell i målt effekt mellom disse to i 4 Ohm, sier det seg selv at H390 skal bli solgt i bøtter og spann. Nå sier ikke måletall alt om et produkt, men dette er allikevel så i verdensklasse made in Norway at det blir litt gøy. Respekt - Bent Holter & gutta boys.
    Håper den har Røst lyd med mer krefter. Det har ikke H190, røst lyd altså. Ser virkelig ut som en komplett pakke til en bra pris dette.
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    https://www.hegel.com/products/integrated/h390

    H390 testet i HFN :) ser ut som den leverer varene.
    Den testen der, som det sett i mine øyne ikke er tvil om riktigheten av, er bare helt rå hva H390 angår. Spesielt morsomt, det at de selv tidligere har testet H590 og nærmest sier det er nyanser av forskjeller mellom disse to - bortsett fra prislappen. Med kun 100 W forskjell i målt effekt mellom disse to i 4 Ohm, sier det seg selv at H390 skal bli solgt i bøtter og spann. Nå sier ikke måletall alt om et produkt, men dette er allikevel så i verdensklasse made in Norway at det blir litt gøy. Respekt - Bent Holter & gutta boys.


    Nå er vel ikke Hegel "Made in Norway", men i Kina. Ser uansett ut som en meget interessant forsterker dette. Liker spesielt godt funksjonen som gjør det mulig å sette max volum, sånn at det ikke skjer uhell med f. eks barnehender som vrir på volumknotten.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    https://www.hegel.com/products/integrated/h390

    H390 testet i HFN :) ser ut som den leverer varene.
    Den testen der, som det sett i mine øyne ikke er tvil om riktigheten av, er bare helt rå hva H390 angår. Spesielt morsomt, det at de selv tidligere har testet H590 og nærmest sier det er nyanser av forskjeller mellom disse to - bortsett fra prislappen. Med kun 100 W forskjell i målt effekt mellom disse to i 4 Ohm, sier det seg selv at H390 skal bli solgt i bøtter og spann. Nå sier ikke måletall alt om et produkt, men dette er allikevel så i verdensklasse made in Norway at det blir litt gøy. Respekt - Bent Holter & gutta boys.
    Bøtter og spann... -nei til den prisen så er det H90 som seger i bøtter og spann.

    Uansett så ville en H290 med samme DAC kretser men med 125-130 watt kunne bli en slik forsterker, gitt at den holder seg under H190 i pris.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    https://www.hegel.com/products/integrated/h390

    H390 testet i HFN :) ser ut som den leverer varene.
    Den testen der, som det sett i mine øyne ikke er tvil om riktigheten av, er bare helt rå hva H390 angår. Spesielt morsomt, det at de selv tidligere har testet H590 og nærmest sier det er nyanser av forskjeller mellom disse to - bortsett fra prislappen. Med kun 100 W forskjell i målt effekt mellom disse to i 4 Ohm, sier det seg selv at H390 skal bli solgt i bøtter og spann. Nå sier ikke måletall alt om et produkt, men dette er allikevel så i verdensklasse made in Norway at det blir litt gøy. Respekt - Bent Holter & gutta boys.
    Bøtter og spann... -nei til den prisen så er det H90 som seger i bøtter og spann.

    Uansett så ville en H290 med samme DAC kretser men med 125-130 watt kunne bli en slik forsterker, gitt at den holder seg under H190 i pris.
    Din «bøtter & spann» er nok mer riktig, ja, jeg mente i forhold «hundretusen kostnader hi-fi» for å si det sånn. Og ja jeg er enig med deg med dette om en H290 - kanskje kommer den også?

    Dette med Röst - alle som mener den er beste Hegel - hva gjør de der som ikke kan implementeres i de andre? Tenker jeg...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    https://www.hegel.com/products/integrated/h390

    H390 testet i HFN :) ser ut som den leverer varene.
    Den testen der, som det sett i mine øyne ikke er tvil om riktigheten av, er bare helt rå hva H390 angår. Spesielt morsomt, det at de selv tidligere har testet H590 og nærmest sier det er nyanser av forskjeller mellom disse to - bortsett fra prislappen. Med kun 100 W forskjell i målt effekt mellom disse to i 4 Ohm, sier det seg selv at H390 skal bli solgt i bøtter og spann. Nå sier ikke måletall alt om et produkt, men dette er allikevel så i verdensklasse made in Norway at det blir litt gøy. Respekt - Bent Holter & gutta boys.
    Bøtter og spann... -nei til den prisen så er det H90 som seger i bøtter og spann.

    Uansett så ville en H290 med samme DAC kretser men med 125-130 watt kunne bli en slik forsterker, gitt at den holder seg under H190 i pris.
    Din «bøtter & spann» er nok mer riktig, ja, jeg mente i forhold «hundretusen kostnader hi-fi» for å si det sånn. Og ja jeg er enig med deg med dette om en H290 - kanskje kommer den også?

    Dette med Röst - alle som mener den er beste Hegel - hva gjør de der som ikke kan implementeres i de andre? Tenker jeg...
    De fleste av oss har begrenset økonomisk evne til å løpe etter Hi-Fi produsentenes nykker når det kommer til pris. Jeg ser for for meg at Röst får en arvtaker i form av H290, som i effekt kanskje nærmer seg H190, og har DAC'en til H390. Hvis noe slikt kommer til en utsalgspris under 25 000,- så vil den kunne være aktuell for mange.

    Jeg har fått kaldt vann blodårene etter å ha holdt på med Hi-Fi i over 25 år. Det finnes et enormt marked der ute for entusiaster, men de aller fleste kommer ikke til å blåse langt over ti tusen kroner på en ny forsterker osv. Det er forbeholdt de med veldig god råd, eller som er entusiaster. En gang for mange år siden husker jeg hvordan EC på mange måter fanget begge kjøpergruppene, de med litt mer penger enn de fleste -og de som hadde råd til produktene som lå mer i budsjettklassen. Sistnevnte var gjerne overbevist om at de hadde fått en del av magien EC representerte.

    Det blir egentlig litt som H90 og H390. De fleste som trakter etter H390 synes den er utenfor rekkevidde. Det gjelder jo også H590 i så måte. Da kjøper de H90 for det er gjerne det de kan ta seg råd til. Det er som kjent forskjell på pris og verdi, slik den ikke ukjente investoren Warren Buffett ville sagt det. I Hi-Fi verdenen betyr det gjerne noe som er innen rekkevidde av en månedslønn eller to.

    H90 vil selvsagt erstattes av et nytt produkt. Men jeg har et håp om en forsterker som har litt over 100 watt på papiret, men med de samme digitale kretsene som H390 til en pris som ikke er langt over det dobbelte av H90. Det vil kunne bli en vinner for Hegel. Det finnes et hav av produkter der ute som representerer høy verdi for pengene. Hvem kan egentlig tilby et produkt som driver de fleste høyttalere, har en heftig DAC som støtter det meste av det beste slik som H590 og H390 gjør, med et nordisk design til en pris selv kineserne ville ha hevet øyenbrynene over?
     
    Sist redigert:
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Ja kikker igjen over til Hegel for mine MA Bronze 6, kikket på H90 etter og ha solgt Røst tidligere og brukte da Klipsch RP 5000F på denne.

    En utrolig god forsterker men blei lei i lengden, handlet så inn Rotel RA 1592 en råtass rett og slett men kikker nå tilbake da jeg ønsker et system som er i hvit utførelse og liker igrunn Hegel av forskjellige årsaker, kikker også på H190 men syns 30 høvdinger blir for heftig for denne da jeg kan få like god integrert andre steder sånn sett men er Hegel jeg ønsker tilbake da design og lydkvaliteten var meget meget bra.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    408
    Torget vurderinger
    1
    Ja kikker igjen over til Hegel for mine MA Bronze 6, kikket på H90 etter og ha solgt Røst tidligere og brukte da Klipsch RP 5000F på denne.

    En utrolig god forsterker men blei lei i lengden, handlet så inn Rotel RA 1592 en råtass rett og slett men kikker nå tilbake da jeg ønsker et system som er i hvit utførelse og liker igrunn Hegel av forskjellige årsaker, kikker også på H190 men syns 30 høvdinger blir for heftig for denne da jeg kan få like god integrert andre steder sånn sett men er Hegel jeg ønsker tilbake da design og lydkvaliteten var meget meget bra.
    Jeg har hatt en Sugden a21 Signature på lån her nå i helgen. Veldig god forsterker, men det ble rått parti mot min egen Hegel H190. Tror kanskje utfallet hadde blitt litt annerledes for noen år tilbake men Hegel har faktisk blitt så bra at selv denne såkalt supermusikalske engelske forsterkeren må se seg grundig slått. Hegel får stå fint videre i min hylle👌
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man må nok bare akseptere at Hegel drifter avgårde mer og mer mot high-end prismessig. Det koster med norsk utvikling, det koster med markedsføring og det er krevende å finne markedssegmenter som lønner seg, og spesielt i de lavere prisklassene er konkurransen voldsomt stor.
    Det er nok få ute i verden som ser til skandinaviske produkter for rimelige forsterkere, for å si det slik.

    Kanskje vi er heldige og får se en rimelig Hegel-boks med Purify 1ER400A- moduler?
    https://www.audiosciencereview.com/...of-purifi-1et400a-amplifier.7984/#post-194274

    Vel, neppe. Men det er lov å håpe. :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Man må nok bare akseptere at Hegel drifter avgårde mer og mer mot high-end prismessig. Det koster med norsk utvikling, det koster med markedsføring og det er krevende å finne markedssegmenter som lønner seg, og spesielt i de lavere prisklassene er konkurransen voldsomt stor.
    Det er nok få ute i verden som ser til skandinaviske produkter for rimelige forsterkere, for å si det slik.

    Kanskje vi er heldige og får se en rimelig Hegel-boks med Purify 1ER400A- moduler?
    https://www.audiosciencereview.com/...of-purifi-1et400a-amplifier.7984/#post-194274

    Vel, neppe. Men det er lov å håpe. :)
    Så innovative denne bedriften er - klart de jobber med klasse D etter at gardinene er trukket for - like klart at de ikke lanserer det før de er 110 % sikre på at ALT er bedre enn dagens teknologi under skallet. For det er slik Hegel går frem (smarte som de er) hver gang de kommer med noe nytt, de slipper det ikke et nytt produkt med Hegel på før de vet det er så bra at kritikere verden over øser ut stjerner for toppkarakterer helt på øverste (verdens-) hylle. Ikke et eneste Hegel produkt har unngått superlativer få andre produsenter har mottatt for alt de lager, siste halve tiåret. Min eneste kritikk til Hegel siste årene er for lite "pompøst" chassis for H590, jeg mener "pålimt logo" og nesten 100 lapper for en komponent - enten burde få de til å frese inn logoen eller slå av 15 lapper. Men, Hegel er ikke uten konkurranse - Parasound for å nevne ett navn - hvis både ørene og lommeboka skal få bestemme.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Hegel har vel skjønt at hvis man absolutt vil ha et produkt så betaler man prisen.
    Blir spennende å se hva klasse D eventuelt vil bringe derfra.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    408
    Torget vurderinger
    1
    https://www.hegel.com/products/integrated/h390

    H390 testet i HFN :) ser ut som den leverer varene.
    Den testen der, som det sett i mine øyne ikke er tvil om riktigheten av, er bare helt rå hva H390 angår. Spesielt morsomt, det at de selv tidligere har testet H590 og nærmest sier det er nyanser av forskjeller mellom disse to - bortsett fra prislappen. Med kun 100 W forskjell i målt effekt mellom disse to i 4 Ohm, sier det seg selv at H390 skal bli solgt i bøtter og spann. Nå sier ikke måletall alt om et produkt, men dette er allikevel så i verdensklasse made in Norway at det blir litt gøy. Respekt - Bent Holter & gutta boys.
    Håper den har Røst lyd med mer krefter. Det har ikke H190, røst lyd altså. Ser virkelig ut som en komplett pakke til en bra pris dette.
    Heldigvis sier bare jeg😄 da Røst er den jeg liker minst av alle Hegelforsterkere jeg har eigd.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Man må nok bare akseptere at Hegel drifter avgårde mer og mer mot high-end prismessig. Det koster med norsk utvikling, det koster med markedsføring og det er krevende å finne markedssegmenter som lønner seg, og spesielt i de lavere prisklassene er konkurransen voldsomt stor.
    Det er nok få ute i verden som ser til skandinaviske produkter for rimelige forsterkere, for å si det slik.

    Kanskje vi er heldige og får se en rimelig Hegel-boks med Purify 1ER400A- moduler?
    https://www.audiosciencereview.com/...of-purifi-1et400a-amplifier.7984/#post-194274

    Vel, neppe. Men det er lov å håpe. :)
    På sett og vis. Men hjemmemarkedet er ikke helt uten betydning, og det selges nok mange H90 sammenliknet meg H590..! EC lyktes jo med den strategien, i alle fall i en periode under HFK-tiden, det de hadde budsjettmodeller til dem som ikke kunne eller ville ta seg råd til AW180 og AW250. Og det er ikke en dum måte å drive markedsføring på, ettersom nisjer ikke alltid er like lønnsomme. Kundelojaliteten var høy da i EC-landet Norge, og hang nok også sammen med en opplevelse av at man fikk mye for pengene her.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    408
    Torget vurderinger
    1
    For den som måtte lure på om en Hegel H190 har nok krefter. Jeg har testet denne opp mot en rekke høytalere i det siste deriblant Tannoy Cheviot. Krefter har jeg aldri savnet, det gjorde jeg heller aldri når jeg eigde en H90, selv den dreiv det aller meste med bravur. Min forrige Hegel H360 hadde mye omph! Men alikevel så spiller jeg litt høyere med min nåverende H190 pga at den hardner ikke til på høye nivåer som H360 hadde en tendens til. H190 er målt til over 200 watt 8 ohm i svenske hifi og musik. Transistorene har 50% mere effektivitet en tidligere og med en dempingsfaktor på over 4000 så vil en H190 drive nesten hva som helst. Men klart har man bw 801 eller noe i den gata så kan det være kjekt med med bortimot endeløse krefter. Da kan en h590 være løsningen. For meg som aldri ville brukt så mye som 100 høvdinger på en forsterker så holder H190 i lange baner, også til å spille seriøst høyt. Selvfølgelig så er det alltid kjekt med krefter men da må det låte bra også. Nå som jeg har så god lyd som aldri før så frister det lite å bytte, men skulle jeg gjort det så hadde det faktisk blitt å gå ned på denne faktoren "overvurderte antall watt" og kjøpt en brukt Accuphase.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.754
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jeg sitter her og tenker på Hegels rasende utvikling på integrerte forsterkere, og kommer til å tenke på H20 som begynner å dra på årene. Den har jo fortsatt soundengine 1 teknologi.
    Hvordan står denne seg mot deres nyere integrerte? Selvom det ser ut som utviklingen på denne har tatt en pause, har derimot prisen ikke gjort det.

    Fortsatt verdt pengene sine?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sitter her og tenker på Hegels rasende utvikling på integrerte forsterkere, og kommer til å tenke på H20 som begynner å dra på årene. Den har jo fortsatt soundengine 1 teknologi.
    Hvordan står denne seg mot deres nyere integrerte? Selvom det ser ut som utviklingen på denne har tatt en pause, har derimot prisen ikke gjort det.

    Fortsatt verdt pengene sine?
    Kommer an på hva du skal betale og hva du skal bruke den med. Jeg solgte min for 12-13 000 for tre-fire år siden og erstattet p20+h20 med Devialet 120.

    Den største forskjellen jeg merket var at Devialet var helt stille, hvor H20 ga fra seg ganske hørbar støy/sus fra diskanten. Lydmessig var H20 fyldig, kraftig og fin å høre på sammen med Monitor Audio Gold 200, men hadde ikke helt den samme punchen i bunn eller den samme mengden detaljer og oppløsning i toppen som Devialet 120. Synes kanskje Hegel-settet var noe bedre i mellomtonen, men det begynner å bli veldig lenge siden dette her.

    Min vurdering er at H20 er god hvis du ikke har veldig sensitive høyttalere og ikke betaler mer enn 10-12 000 for den.

    Tiden har løpt ifra H20 og man får nå både bedre lyd og mer effekt til en billigere peng hvis man ser mot mer moderne klasse D løsninger, så ikke vurder H20 brukt til fantasiprisene man ser på rundt 20k.

    Edit; De nyere integrerte fra Hegel er nok også bedre utifra hva jeg leser av erfaringer, så vurder heller disse.
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.754
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Da finner jeg det isåfall høyst merkelig at nyprisen på H20 er så høy. Har Hegel oppdatert de nyere som blir solgt nå uten at de har fått noen ny modell betegnelse mon tro?

    Jeg er ikke i markedet etter en, var mer nysgjerrig på hvorfor nyprisen på den er såpass høy mtp hvor gammel den er utviklingsmessig.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Ja for Hegels forsterkere er i balanse, og trenger ingen korrigering.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Vil de alltid holde seg i "senter"? mener da siden man verken har bass,diskant og balanse justering, husker en Sansui ukjent modell jeg engang hadde sleit med dette, vil dog si denne var fra 70tallet engang så alder har nok mye og si med skjev balanse vil jeg tro.

    Og hvorfor har ikke Hegel tonekontroller egentlig? ikke noe negativt med dette da lyden er rett frem som den skal være, men sleit selv med Røst og min stue angående en for hard gjengivelse, men hos andre med samme forsterker var lyden en annen, inventar kan ha vært avgjørende selvfølgelig.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ja for Hegels forsterkere er i balanse, og trenger ingen korrigering.
    Det er vel for å evt. korrigere for akustiske forhold og/eller ht-plassering man har bruk for en balansekontroll - ikke fordi forsterkeren ikke er i balanse..

    Eller var det bare ironi du kom med...? Kan jo være litt vanskelig slikt på nett :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Ja for Hegels forsterkere er i balanse, og trenger ingen korrigering.
    Det er vel for å evt. korrigere for akustiske forhold og/eller ht-plassering man har bruk for en balansekontroll - ikke fordi forsterkeren ikke er i balanse..

    Eller var det bare ironi du kom med...? Kan jo være litt vanskelig slikt på nett :)
    Ja det var humoristisk ment. ;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vil de alltid holde seg i "senter"? mener da siden man verken har bass,diskant og balanse justering, husker en Sansui ukjent modell jeg engang hadde sleit med dette, vil dog si denne var fra 70tallet engang så alder har nok mye og si med skjev balanse vil jeg tro.

    Og hvorfor har ikke Hegel tonekontroller egentlig? ikke noe negativt med dette da lyden er rett frem som den skal være, men sleit selv med Røst og min stue angående en for hard gjengivelse, men hos andre med samme forsterker var lyden en annen, inventar kan ha vært avgjørende selvfølgelig.
    Jeg liker at du tar opp dette da det er uforståelig for meg at produkter blir mindre og mindre brukervennlig/tilpasningsdyktige samtidig som prisen flyr i taket. Men kanskje neste generasjon Hegel kommer med justering via app eller noe? Lov å håpe.

    Spørsmålet ditt om balanse handler om nivåforskjeller mellom kanalene. Dette oppleves som at lyden drar mot den ene høyttaleren og kan komme av flere ting;

    - Asymmetrisk avstand fra lytteposisjon til høyttalerne.

    - Asymmetrisk akustiske forhold hvor en av høyttalerne får kraftig økning i nivået pga refleksjoner (eller demping pga mye møbler).

    - Avvik mellom høyttalerne eller kanalene i forsterkeren.

    Og en faktor som vi ofte ikke tenker på; forskjeller i hørselen mellom venstre og høyre øre. Langt mer vanlig enn man tenker over.

    I dag finnes det veldig billige og veldig gode digitale hjelpemidler som kan justere dette langt mer nøyaktig enn hvilken som helst forsterker med tonekontroll, så det er vel kanskje et utdøende marked?
    Likevel skulle jeg ønske at flere produsenter gjorde det lettere å tilpasse produktene sine til flere behov.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Vil de alltid holde seg i "senter"? mener da siden man verken har bass,diskant og balanse justering, husker en Sansui ukjent modell jeg engang hadde sleit med dette, vil dog si denne var fra 70tallet engang så alder har nok mye og si med skjev balanse vil jeg tro.

    Og hvorfor har ikke Hegel tonekontroller egentlig? ikke noe negativt med dette da lyden er rett frem som den skal være, men sleit selv med Røst og min stue angående en for hard gjengivelse, men hos andre med samme forsterker var lyden en annen, inventar kan ha vært avgjørende selvfølgelig.
    Jeg liker at du tar opp dette da det er uforståelig for meg at produkter blir mindre og mindre brukervennlig/tilpasningsdyktige samtidig som prisen flyr i taket. Men kanskje neste generasjon Hegel kommer med justering via app eller noe? Lov å håpe.

    Spørsmålet ditt om balanse handler om nivåforskjeller mellom kanalene. Dette oppleves som at lyden drar mot den ene høyttaleren og kan komme av flere ting;

    - Asymmetrisk avstand fra lytteposisjon til høyttalerne.

    - Asymmetrisk akustiske forhold hvor en av høyttalerne får kraftig økning i nivået pga refleksjoner (eller demping pga mye møbler).

    - Avvik mellom høyttalerne eller kanalene i forsterkeren.

    Og en faktor som vi ofte ikke tenker på; forskjeller i hørselen mellom venstre og høyre øre. Langt mer vanlig enn man tenker over.

    I dag finnes det veldig billige og veldig gode digitale hjelpemidler som kan justere dette langt mer nøyaktig enn hvilken som helst forsterker med tonekontroll, så det er vel kanskje et utdøende marked?
    Likevel skulle jeg ønske at flere produsenter gjorde det lettere å tilpasse produktene sine til flere behov.
    Kunne ikke vært mer enig.
    Dagens DSP-løsningen er så gode at å unnlate dette for å oppnå et mest mulig rent signal i stedet for å korrigere litt for diverse romrelaterte "skavanker" blir helt feil i mine ører.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    408
    Torget vurderinger
    1
    Hørte litt på Hegel 590 i dag. Hjelpe meg for en lyd. Jeg tenkte først at den kunne umulig forsvare prisforskjellen fra min H190 men der tok jeg faktisk feil. H590 er verdt hver ei krone. Og det er min H190 også.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Jeg liker at du tar opp dette da det er uforståelig for meg at produkter blir mindre og mindre brukervennlig/tilpasningsdyktige samtidig som prisen flyr i taket. Men kanskje neste generasjon Hegel kommer med justering via app eller noe? Lov å håpe.

    Spørsmålet ditt om balanse handler om nivåforskjeller mellom kanalene. Dette oppleves som at lyden drar mot den ene høyttaleren og kan komme av flere ting;

    - Asymmetrisk avstand fra lytteposisjon til høyttalerne.

    - Asymmetrisk akustiske forhold hvor en av høyttalerne får kraftig økning i nivået pga refleksjoner (eller demping pga mye møbler).

    - Avvik mellom høyttalerne eller kanalene i forsterkeren.

    Og en faktor som vi ofte ikke tenker på; forskjeller i hørselen mellom venstre og høyre øre. Langt mer vanlig enn man tenker over.

    I dag finnes det veldig billige og veldig gode digitale hjelpemidler som kan justere dette langt mer nøyaktig enn hvilken som helst forsterker med tonekontroll, så det er vel kanskje et utdøende marked?
    Likevel skulle jeg ønske at flere produsenter gjorde det lettere å tilpasse produktene sine til flere behov.[/QUOTE]


    Nei hørselen er ikke skadet enda hehe, men var den Sansui forsterkeren som hadde skjevhet så var mer volum fra høyre høytaller, mine fronter er allerede målt opp med 3 meter til hver av de og en meter ifra bakvegg og over to meter ifra sidevegger, så selve inventaret i stua min er grei sånn sett og har aldri vært noe stort problem enda jeg har skiftet ut altfor mye forsterkere de siste 10 årene.

    Blir nok en H90, 190 kanskje 290 som det snakkes om her, kanskje en eventuell lansering på denne så kommer jeg nok løpende om ikke prisen blir for heftig, husker Røst når jeg hadde denne, simpelthen på designet var bare en fryd og brukervennligheten samt lyden også.

    Dette med balansen kan jo i for seg sammenlignes med og faktisk ha tonejusteringog valget om og sette forsterkeren i såkalt direct mode, jeg hører ikke forskjell på dette enda da har man slått av endel kretser som hevdes og forringe lyden, jeg trur det er smartere og implementere tone justering en at folk selger forsterkeren de har handlet fordi lyden ikke faller i smak og eventuelle salg forekommer, at en kan måle at hva som blir renest signal for så være men jeg ønsker heller tone justering en og selge en forsterker jeg allerede har brukt en mnd lønn på fordi lyden ikke kan justeres og da sitter man der, greit nok med ekstern eq o.l men dette blir feil da man allerede har handlet en integrert så da forventer mea nettopp dette at ting burde være mer integrert.

    Blir nok Hegel på meg neste gang, garantert ja =)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.721
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Leter etter forsterker og må si at Hegel nå ligger desidert fremst i køen over aktuelle kandidater med sin Hx90 serie. Har vanskelig for å se at det er andre som er i nærheten av å levere en så komplett løsning, lyd, pris, brukervennlighet, power og funksjoner tatt i betraktning. Satsing på digital avspilling er uten tvil et riktig valg. All honnør til Hegel.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Trist at Hegel ikke har innstillinger for balanse. Derfor bruker jeg dette dere kan se som jeg er mektig fornøyd med. Har forskjellige type vegger på hver sin side av anlegget som gir litt forskjellig lyd.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Trist at Hegel ikke har innstillinger for balanse. Derfor bruker jeg dette dere kan se som jeg er mektig fornøyd med. Har forskjellige type vegger på hver sin side av anlegget som gir litt forskjellig lyd.
    Godt poeng, enda verre for de som har vegg på ene siden og fri luft på den andre. Sier dere til dette, Hegel gutta boys?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.754
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Tiltredes. Vegg på ene siden og luft på andre siden her. Kronisk litt skjevhet i balansen mellom hver side. En vinkelsofa bidrar også til dette.

    En Bladelius forsterker jeg hadde tidligere hadde balanse som man justerte inne i menyene, inget potmeter synlig altså. Funka klokkerent.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Skjev balanse kan kjapt komme av TV i midten.
    Legge et tykt teppe over TV og hør da?
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Hei

    Lurer litt på H90 noen effekt målinger på denne? mindre effekt en H80 men mer moment gjør denne interessant, men den fåes ikke i hvit, hint hint Hegel hehe.

    mvh

    Hifibasillen
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Ja det finnes, og den yter mer enn på papiret.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Mange takk for linkene men blir ikke noe H90 på meg siden denne ikke er og få i hvit utgave, angrer nå at jeg solgte Røst'en, men sikter meg innpå H190 eller en fremtidig utgave med litt mer effekt og guts en H190, er ikke på jakt nå men ønsker en som matcher Rotel RA 1592 i ytelse og utstyr uten og overskride prisen da jeg ønsker og legge meg i denne prisklassen, sikkert umulig da andre vil skyte frem at Rotel ikke er i nærheten men dette forblir en smakssak da jeg har hatt mye fra både Hegel og Rotel så jeg kan påstå at begge har sine kvaliteter og ulemper på hver sin måte.

    No offense blir garantert Hegel men trur jeg venter et par år og ser hva de gir ut, uansett kommer jeg til og følge denne tråden og nyheter fra Hegel selv nøye.

    mvh

    Hifibasillen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn