Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Tja, mange streamere har DAC, så jeg ville latt søket etter streamer blitt begrenset av den grunn.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Nå forsvant innlegget mitt, så legger ut spørsmålet på nytt:

    Jeg streamer kun og vurderer å kjøpe en Lumin T2, men blir ikke helt klok på «internnivået» i H390. Om H590 sies det at DAC’en er på nivå med HD30 og da kan det være spørsmål om det er noen grunn å betale for enda en DAC i T2, eller om interndac’en i H390 er god nok og heller gå for ren streamer ala U1 Mini. Eventuelt bare bruke H390 alene.

    På tester av H390 (inkl Stereo+) skal man på død og liv klampe på en ekstern streamer/DAC, noe som sier svært lite om hva den interne DAC og streamerløsningen er god for, vis-a-vis en ekstern. De sammenligner heller ikke analogt inn, versus digitalt inn fra samme eksterne streamer, uvisst av hvilken grunn. Dette er jo et åpenbart poeng å vite med H390.

    Noen som vet noe - eller kan synse noe - om hvor langt H390 holder følge som «standalone» ift ekstern streamer med DAC, eller ift streamer med bruk av interndac’en i Hegel?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Bruker du ROON ? Hegel blir oppdatert til ROON ready i løpet av året, og da trenger du ingen ekstra streamerboks. Hegel støtter også MQA for de som måtte trenge slikt.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Nei, bruker ikke ROON, men er til vurdering. Blir bare ikke klok på hvilke «interne» kvaliteter som ligger i H390 alene og hvor mye som er å hente eksternt. Synes det er virkelig snålt at slikt ikke gjennomgås i tester, gitt oppbyggingen av H390 og den «digitale» bruken den er tiltenkt.

    Jeg er klar over at «man må prøve selv», men det er sannelig ikke lett å få til, med mindre man vil ligge med 100.000-vis av kroner ute i omløp. Er derfor avhengig av noe hjelp for å vite hva som er fornuftige valg.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Dersom det er noen som kunne dele erfaringer fra H590 hadde det også vært nyttig å høre. :)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Nei det kan nok knapt kalles tester, mer overfladisk synsing.

    Skal jeg synse så holder nok den interne i lange baner sammen med Roon.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Alle Soundgardenbutikkene har H590 og H390 i demo, det er vel bare å stikke innom og høre selv?
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    47
    Jepp, trengs mer konkurranse. Men går veldig dårlig med Hifiklubben har jeg hørt. Lokalt.
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    47
    De fleste skal vel bare ha en bt duppeditt. Nok ot.
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    121
    Antall liker
    47
    Mulig det. 10mill resultat av 300 i omsetning er jo ikke all verden. Men de tjener jo penger.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Noen som vet om nettløsningene i h90 også vil bli oppdatert.
    Bubble upnp er en av de dårligste avspillerne jeg har vært borti.

    --
    Martin
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Hadde det vært Chromecast eller Spotify Connect hadde jeg handlet H90 på dagen, har idag Chromecast Ultra og Audio så er reddet.

    Hakker eller rettere sagt mister koblingen ut av og til ved musikkspilling og bildet hakker også av og til på Ultra t.o.m når disse har fått prioritert fra selve ruteren en meter unna, hadde aldri disse problemene med Spotify connect integrert i en tidligere receiver jeg eide, mulig og få implementert dette i H90 med en oppdatering?
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke på tide at Hegel kanskje kommer med en ren effektforsterker igjen? Begynner å bli en god del år siden forrige, og de har vel heller ikke soundengine 2?

    Eller satser Hegel kun på integrerte løsninger om dagen?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er det ikke på tide at Hegel kanskje kommer med en ren effektforsterker igjen? Begynner å bli en god del år siden forrige, og de har vel heller ikke soundengine 2?

    Eller satser Hegel kun på integrerte løsninger om dagen?
    Jeg tror vi på denne side av jordkloden er tidligst ute med å endre til integrert.
    Tror rike asiatere fortsatt skal ha dyrt vestlig og dermed separate komponenter.

    Jeg, er glad integrert har begynt å bli integrert med alt innabords og samme kvalitet som X antall dyre bokser.
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke på tide at Hegel kanskje kommer med en ren effektforsterker igjen? Begynner å bli en god del år siden forrige, og de har vel heller ikke soundengine 2?

    Eller satser Hegel kun på integrerte løsninger om dagen?
    Jeg tror vi på denne side av jordkloden er tidligst ute med å endre til integrert.
    Tror rike asiatere fortsatt skal ha dyrt vestlig og dermed separate komponenter.

    Jeg, er glad integrert har begynt å bli integrert med alt innabords og samme kvalitet som X antall dyre bokser.
    Det er fint og flott med integrerte produkter. Men når man har en god DAC med god volumstyring fra før, så er det mest interessant å ha en ren effektforsterker for min del, og sikkert noen andre mennskers del. Tror ikke det bare er rike asiatere som fortsatt bruker separate komponenter i stereoanlegget sitt.

    Derfor mener jeg Hegel burde ha en effektforsterker i sortimentet som utnytter den nyeste teknologien deres, da dette er gode saker.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Ser litt spennende ut, men hadde vært ennå mer spennende hvis den hadde hatt 25 watt mer per kanal.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Spennende denne H120 hadde selv Røst en god stund, absolutt en kapabel forsterker med god kontroll men uansett hvor mye DF/kontroll de har hvorfor så lite effekt sånn sett på H120?
    Men morro og se Spotify Connect i den "rimeligere" prisklasse også, skulle egentlig bare mangle.
     

    SLC

    Medlem
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Død H80

    Hei!

    Har en nå litt over 5 år gammel H80 som tok kvelden i dag uten noe veldig stor drama.

    Sjekket sikringen i den lille "plastskuffen" ved strømforsyningen, og den var brent. Skiftet ut sikringen med den inkluderte reservesikringen, men den brant også når jeg prøvde å skru forsterkeren på.

    Antar det ikke er noe åpenbart jeg kan gjøre uten å sende den inn på service...?

    Takk!
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Alle Soundgardenbutikkene har H590 og H390 i demo, det er vel bare å stikke innom og høre selv?
    Ja, får vel «stikke» en 1 1/2 times snartur - med fly - til nærmeste butikk.... :p
    Jeg er jo heldigere stilt siden jeg bor en 11 minutters metrobusstur unna landets nåværende nordligste Soundgardenbutikk. Så jeg var innom en tur på lørdag og hørte litt ustrukturert på H390 på Sonus Faber Sonetto VIII gulvhøyttalere. Jeg kan i alle fall si at ved siden av H590 ser H390 vesentlig "nettere" ut størrelsesmessig. H390 har i tillegg flere kjøleribber på topp-plata slik at det er lett å se inn på innmaten - ser bl.a. lett både den store og lille strømspolen :)

    Lydmessig var det vanskelig å danne seg et skikkelig inntrykk der og da. Og jeg streamer ikke (jeg spiller bare vinyl og cd hjemme), så skal ikke prøve meg på å mene noe om den innebygde DAC-en. Jeg vet at SF har mange fans, så jeg må være litt forsiktig så jeg ikke begynner å tråkke på alt for mange tær her, men i mine ører har SF en tendens til å høres litt "tamt" ut - litt pent og pyntelig hvis jeg kan si det slik. Men på H390 var det mye liv og bra dynamikk. Bra separasjon også. Brukbar bass demorommet tatt i betraktning. Men ikke helt den samme innlevelsen i mellomtonen som jeg er vant til fra Marten ht. hjemme. Jeg får se om jeg får til en litt mere strukturert lytt etterhvert, kanskje også sammenligne med H590 i samme demorom.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Alle Soundgardenbutikkene har H590 og H390 i demo, det er vel bare å stikke innom og høre selv?
    Ja, får vel «stikke» en 1 1/2 times snartur - med fly - til nærmeste butikk.... :p
    Jeg er jo heldigere stilt siden jeg bor en 11 minutters metrobusstur unna landets nåværende nordligste Soundgardenbutikk. Så jeg var innom en tur på lørdag og hørte litt ustrukturert på H390 på Sonus Faber Sonetto VIII gulvhøyttalere. Jeg kan i alle fall si at ved siden av H590 ser H390 vesentlig "nettere" ut størrelsesmessig. H390 har i tillegg flere kjøleribber på topp-plata slik at det er lett å se inn på innmaten - ser bl.a. lett både den store og lille strømspolen :)

    Lydmessig var det vanskelig å danne seg et skikkelig inntrykk der og da. Og jeg streamer ikke (jeg spiller bare vinyl og cd hjemme), så skal ikke prøve meg på å mene noe om den innebygde DAC-en. Jeg vet at SF har mange fans, så jeg må være litt forsiktig så jeg ikke begynner å tråkke på alt for mange tær her, men i mine ører har SF en tendens til å høres litt "tamt" ut - litt pent og pyntelig hvis jeg kan si det slik. Men på H390 var det mye liv og bra dynamikk. Bra separasjon også. Brukbar bass demorommet tatt i betraktning. Men ikke helt den samme innlevelsen i mellomtonen som jeg er vant til fra Marten ht. hjemme. Jeg får se om jeg får til en litt mere strukturert lytt etterhvert, kanskje også sammenligne med H590 i samme demorom.
    Enig med deg angående SF. Hørte på sonetto v3 på soundgarden på en Hegel H190. Det låt litt tamt og kjedelig i mine ører. Likte straks bedre ma gold 100 og 200.
    Får min Hegel H390 i løpet av uken. Gleder meg til det. Var blandede følelser når den særdeles gode H190 forsvant ut døren nå, men at det blir et løft med en h390 er det ingen tvil i.
     

    Lyttegnomen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2006
    Innlegg
    95
    Antall liker
    13
    Er det noen som har testet eller har en formening av hva som blir "best" av

    H390 med den interne DAC'en
    sammenlignet med
    H390 med HD30
    på 16 bits 44,1 Khz CD-signal?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er det noen som har testet eller har en formening av hva som blir "best" av

    H390 med den interne DAC'en
    sammenlignet med
    H390 med HD30
    på 16 bits 44,1 Khz CD-signal?
    Sixpack - til den som måtte høre forskjell her :)
    Ny sixpack - til den som måtte høre forskjell og mene det er merkostnaden verdt ;-)

    Ellers; anbefaler deg å lytte til forskjellige høyttalere, der forskjellen er hundre ganger større eller mer.
     

    Lyttegnomen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2006
    Innlegg
    95
    Antall liker
    13
    Er det noen som har testet eller har en formening av hva som blir "best" av

    H390 med den interne DAC'en
    sammenlignet med
    H390 med HD30
    på 16 bits 44,1 Khz CD-signal?
    Sixpack - til den som måtte høre forskjell her :)
    Ny sixpack - til den som måtte høre forskjell og mene det er merkostnaden verdt ;-)

    Ellers; anbefaler deg å lytte til forskjellige høyttalere, der forskjellen er hundre ganger større eller mer.
    takk for svar. Høttalere er på plass så de skal ikke byttes (ennå)
    Jeg har i dag H360 og HD30 og er usikker på om jeg bør beholde HD30 hvis jeg kjøper H390. Beholder jeg HD30 får jeg ikke brukt MQA-støtten i H390, men på den andre siden er jeg bekmret for at HD30 er en bedre DAC en den interne i H390 hvis jeg skulle velge å kvitte meg med HD30
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er det noen som har testet eller har en formening av hva som blir "best" av

    H390 med den interne DAC'en
    sammenlignet med
    H390 med HD30
    på 16 bits 44,1 Khz CD-signal?
    Sixpack - til den som måtte høre forskjell her :)
    Ny sixpack - til den som måtte høre forskjell og mene det er merkostnaden verdt ;-)

    Ellers; anbefaler deg å lytte til forskjellige høyttalere, der forskjellen er hundre ganger større eller mer.
    takk for svar. Høttalere er på plass så de skal ikke byttes (ennå)
    Jeg har i dag H360 og HD30 og er usikker på om jeg bør beholde HD30 hvis jeg kjøper H390. Beholder jeg HD30 får jeg ikke brukt MQA-støtten i H390, men på den andre siden er jeg bekmret for at HD30 er en bedre DAC en den interne i H390 hvis jeg skulle velge å kvitte meg med HD30
    Dette du her spør om har faktisk Hegel selv uttalt seg litt om, enten det er tilbake her i tråden eller et annet sted. I ditt tilfelle ville jeg mailet Hegel eller Soundgarden og spurt og spurt, de har begge bra service og respekt for kunder. Leser du deg tilbake her vil du også finne andre som har svart på det du spør om, for en tid tilbake, dvs. det gjaldt tilsvarende spørsmål omkring HD30 og H590 - klarer bare ikke selv huske helt korrekt hva som ble sagt.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Nok et kobberfarga Hegel produkt. Dette er min HD11. Jo jeg veit at det er på tide med en støvtørk, men støv blir som magneter mot et kamera med blitz.

    Min H300 lider også av dette problemet med kobberfarga front. Og det at både min HD11 og H300 har dette problemet får meg til å undre hvor stort dette problemet egentlig er? Har Hegel dekt dette på garanti for noen?
    IMG_20190904_005418.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    takk for svar. Høttalere er på plass så de skal ikke byttes (ennå)
    Jeg har i dag H360 og HD30 og er usikker på om jeg bør beholde HD30 hvis jeg kjøper H390. Beholder jeg HD30 får jeg ikke brukt MQA-støtten i H390, men på den andre siden er jeg bekmret for at HD30 er en bedre DAC en den interne i H390 hvis jeg skulle velge å kvitte meg med HD30
    Det du bør gjøre er å sammenligne H360+HD30 med H390 (uten hd30) direkte og se om det er noe poeng å oppgradere til H390.
    Hva er poenget med en integrert forsterker i high-end prisklasse hvor man må ha en ekstern dac for å oppnå tilfredsstillende kvalitet?

    Min erfaring er at det er lite forskjeller mellom gode dacer når man kompenserer for volumforskjeller i forhold til forskjeller mellom forsterker-moduler, og den erfaringen gjelder også Hegel sine dacer.
    Test ut hjemme og se om H390 er tilstrekkelig god nok til å kunne droppe ekstern dac, men sjekk at volumnivået er likt når du tester med og uten HD30.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn