Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Bruker H360 på mine Kanta2 og det er en veldig fin kombo, er kjempefornøyd. Sjekket flere høyttaler på 360'en før eg landet på Kanta. H390 og Kanta3 tror eg blir meget bra.
    Takk svar Benn, jeg tenkte nok det ville være en fin kombo, men turde ikke ta sjansen på at det kanske ble litt for analytisk/tørt dette med tanke på at kanta er krystalklar på de høye toner, og at om komboen kom uheldig ut ville føre til lyttetretthet. Jeg valgte at gå for mcintosh som er kjent for den varme lyd - jeg er kjempefornøyd med dette valget!
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Kjøpte en pent brukt H90 nå, og ingen brum så langt hverken i høyttalerne eller fra trafoen. Herlig når det funker bra!

    Forresten, den er varmere i lydsignaturen enn jeg husker Röst var.

    Edit: Jeg trodde aldri jeg skulle si noe positivt om en front i plast, men dette ser jo veldig bra ut syns jeg. Og man slipper å være redd for solfalming eller riper i lakken.
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Dere som har testa H90 mot H190 med ekstern lydkilde, er det da noen forskjell på lydsignaturen mellom disse? Jeg har testa disse mot hverandre i butikk, men da med interndac så det var ikke en 100 prosent rettferdig sammenligning ettersom H190 har en HD12 lignende dac og H90 har ca samme som i H160 og Röst.

    Funderer på en H190 for å få balansert inngang samt litt mer krefter, selvom det siste strengt tatt ikke trengs da H90 spiller langt kraftigere enn man skulle tro 60 watt gir. Jeg bruker ikke interndacen i H90 og kommer heller ikke til å bruke interndacen i H190 da jeg syns Topping D90 er endel bedre.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Jeg har ingen problemer med å få uanstrengt lydtrykk på godt over 85 db, hvilket holder i massevis for meg iallefall.

    Jeg har i det siste latt meg overraske over hvor lite watt som trengs for at jeg skal føle at det holder. Både H90, Röst og Abrahamsen V2.0 up. Det jeg også legger merke til er at de er mer lettvekt enn min H300 var på lavt volum.
     
    Sist redigert:

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har ingen problemer med å få uanstrengt lydtrykk på godt over 85 db, hvilket holder i massevis for meg iallefall.

    Jeg har i det siste latt meg overraske over hvor lite watt som trengs for at jeg skal føle at det holder. Både H90, Röst og Abrahamsen V2.0 up. Det jeg også legger merke til er at de er mer lettvekt enn min H300 var på lavt volum.
    Her er du inne på noe! Mine erfaringer er at 70watt er nok, evt 25watt i klasse-a :) Hadde nettopp en 250-watt-i-8-ohm-effektforsterker her hjemme. Den låt ikke fint i det hele tatt.. Digger Nelson Pass sitt slogan OG merke "First Watt"! Kvantiet vs Kvalitet osv..
     

    Fiskekongen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.11.2018
    Innlegg
    55
    Antall liker
    16
    Hei
    Noen som kan si noe om forforsterker delen i H190 vs HD30? Vurderer å bruke HD30 som forforsterker og DAC. Men usikker på om den er god nok. Vil helst ha en H390 men blir for dyr ny for meg.

    Lurer på å benytte en av disse på en Accuphase P-400 som pre / DAC på
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Hei! Sitter her med et spennende prosjekt nå. Har fra før en H90 som er veldig bra syns jeg, men ørlite myk i de nederste tonene på høyt nivå. Fikk i går hjem en H120 som jeg forventa skulle spille mer som Röst, men nei gitt. Foreløpig er inntrykket slik, H90 spiller ganske likt H190 tonalt, mens H120 minner meg mye mer om H390 med en veldig kraftig, stor og mektig lyd.
    Veldig overraskende mtp at jeg trodde den skulle spille som en Röst.

    Alle inntrykk er gjort via analog inngangene med en Topping D90 innkobla. H120 er nok ikke helt innspilt ennå, da den bare har hatt jobb som kontorforsterker en kort tid.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Det rykte etter det jeg kan forstå om at Mohican blir den siste CD-spilleren fra Hegel. Ligger vel litt i navnet på en måte, selv om det fortsatt finnes mange mohikanere i USA selv etter at de ble deportert østover til reservater lengre vest i sin tid.
     

    Hegel Music System AS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2015
    Innlegg
    43
    Antall liker
    100

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    373
    Antall liker
    446
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    16
    Godt nyttår til deg også. Var ikke klar over at du var "en venn av Hegel …… ;-)" Jeg har …. Reloop Turn 3 med Rega Exact 2 pickup. Duger fint for mitt bruk.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Sannelig en riaa: Hegel V10.

    1610047850888.png


    1610047877320.png


     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Hvis dette var en stor og tung enhet ville jeg ha sagt at både strømkontakten og dip-switcher er en smule upraktisk. Men siden det er en liten boks vil det nok fungere, spesielt hvis den står på et bord e.l. slik som på pressebildet.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hegel med riaa?? Herlig, er den tilgjengelig på HFK allerede?
     

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    96
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har H390. Om aftenen brummer eller summer den ganske svagt. Lyden stiger og falder ganske lidt i styrke. Den er dog er ikke højere end, at den overdøves når jeg spiller musik. Hvordan slipper jeg af med den brummen?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Trafo brum ? DC filter kan funke :). Supra har vel et til 2000kr ish ?

    EDIT: Dustin har den til 2700kr... Supra Lorad DC-Blocker MD01-16-Eu
     
    • Liker
    Reaksjoner: ksr

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Hei og godt nyttår.

    Har vært litt off her en periode ettersom det har vært litt over middels hektisk i Hegel. forskjellen er strengt tatt bare en software fiks for noen svært få som opplevde en kort skrapelyd helt i starten av noen utvalgte CD-plater.
    @Hegel Music System AS
    Siden det nå ble aktuelt for meg å skaffe en ny cdspiller så et par oppfølgings spørsmål.
    Du skriver streng tatt bare en sw fix, vil det si at det også er andre forskjeller? Hvordan ser man at man har en v1 eller v2, og må den inn til dere/forhandler for sw oppdatering om man opplever issues med v1?
     

    Hegel Music System AS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2015
    Innlegg
    43
    Antall liker
    100
    @Hegel Music System AS
    Siden det nå ble aktuelt for meg å skaffe en ny cdspiller så et par oppfølgings spørsmål.
    Du skriver streng tatt bare en sw fix, vil det si at det også er andre forskjeller? Hvordan ser man at man har en v1 eller v2, og må den inn til dere/forhandler for sw oppdatering om man opplever issues med v1?
    Hei og hå. Nei det er ingen andre forskjeller. Nå husker jeg ikke 100% hvordan det fremsto for det er en stund siden, men det var en pussig software feil på noen få utvalgte plater. Jeg tror ikke vi totalt registrerte mer enn 6-7 tilfeller over hele verden og vi har solgt mange flere enn 7 :) . Om du kjøper en og du opplever problemer så fikser vi det. HiFi Klubben er de som utfører service på Hegel i Norge om dagen. Men som sagt er sjansen svært liten. Tror også at samtlige spillere de 2 siste årene er såkalt "V2". Skulle du kjøpe en eldre en og dette skjedde om en stund og garanti er gått ut etc så er det en smal sak å fikse altså. Så ingenting å bekymre seg for. Man skal bare nappe ut den chipen som det står Mohican V2 der og sette i den nye. Men i garantitiden anbefaler vi at ingen gjør det selv.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Hei og hå. Nei det er ingen andre forskjeller. Nå husker jeg ikke 100% hvordan det fremsto for det er en stund siden, men det var en pussig software feil på noen få utvalgte plater. Jeg tror ikke vi totalt registrerte mer enn 6-7 tilfeller over hele verden og vi har solgt mange flere enn 7 :) . Om du kjøper en og du opplever problemer så fikser vi det. HiFi Klubben er de som utfører service på Hegel i Norge om dagen. Men som sagt er sjansen svært liten. Tror også at samtlige spillere de 2 siste årene er såkalt "V2". Skulle du kjøpe en eldre en og dette skjedde om en stund og garanti er gått ut etc så er det en smal sak å fikse altså. Så ingenting å bekymre seg for. Man skal bare nappe ut den chipen som det står Mohican V2 der og sette i den nye. Men i garantitiden anbefaler vi at ingen gjør det selv.
    Takk for svar.
     

    Hegel Music System AS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2015
    Innlegg
    43
    Antall liker
    100
    Trafo brum ? DC filter kan funke :). Supra har vel et til 2000kr ish ?
    EDIT: Dustin har den til 2700kr... Supra Lorad DC-Blocker MD01-16-Eu
    Jeg har H390. Om aftenen brummer eller summer den ganske svagt. Lyden stiger og falder ganske lidt i styrke. Den er dog er ikke højere end, at den overdøves når jeg spiller musik. Hvordan slipper jeg af med den brummen?
    Hei. Kan se litt ut som om du er Dansk? Det er litt mer av et issue i Danmark har vi funnet ut nå som vi selger riktig mange flere forsterkere i Danmark enn før. Det har med jordingen og at det fungerer litt annerledes i Danmark enn i Norge. Men jeg har selv installert 5-6 slik Supra DC blokkere i Danmark og de reduserer brummer riktig mye.

    Brummen skyldes at vi bruker åpne store ringkjernetrafoer. De av dem som lyder og måler mest dynamisk er ofte ikke dem der har strammest vikling av kobbertrådene. DC på strømnettet der hjemme kan få kobbertrådene i trafoen til å vibrere, og det er den lyden du hører. DCen kommer gjerne fra små elektriske apparater som vi jo har mange flere av nå enn tidligere.
     

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    96
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    Tak det uddybende svar. Ja, jeg bor i lejlighed i København og er sikkert omgivet af mange små elektriske apparater. Her bor vi jo som sild i en tønde. Jeg skal måske prøve med DC-blocker fra Supra. Jeg bruger allerede en Nordosts QRT QB8, men den har måske ikke samme funktion (blokering af DC) som Supras?

    Som nævnt kan jeg ikke høre traofen, når musikken spiller. Den lyder altid aldeles fremragende via H390 morgen middag og aften.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Det er tydelig at brum er et større problem i Danmark ja. Jeg solgte en lineær strømforsyning til en i Danmark nå som klager over brum som høres på 2 meters avstand. Hos meg brummer den absolutt ingenting (Stockholm).
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Noen som har modifisert Hegel DAC-er? Oppgradert kondensatorer e.l.?
     

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    Tak det uddybende svar. Ja, jeg bor i lejlighed i København og er sikkert omgivet af mange små elektriske apparater. Her bor vi jo som sild i en tønde. Jeg skal måske prøve med DC-blocker fra Supra. Jeg bruger allerede en Nordosts QRT QB8, men den har måske ikke samme funktion (blokering af DC) som Supras?

    Som nævnt kan jeg ikke høre traofen, når musikken spiller. Den lyder altid aldeles fremragende via H390 morgen middag og aften.
    Hei KSR (og Hegel)
    Jeg har tidligere postet et innlegg her på HFS og akustisk brumstøy fra H190. Jeg er også i samme situasjon som deg KSR; bor i København, i en av de gamle Københavnerleiligheter og jeg har i perioder problemer med at min H190 brummer. Det har heldigvis vært relativt stille i det siste. Som allerede nevnt i tråden er sannsynligvis en DC-blokker eneste veien til å få en forsterker fri for brum. Etter hva jeg kan se har Nordosts QRT QB8 ikke en DC-blokker, det er bare en litt dyr stikdåse.

    Min tidligere post:
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Kun 1 gang på et par mnd har jeg opplevd brum med H120. Det er overkommelig. H90 var også tyst.
     

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    96
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    Er der nogle, der har gode erfaringer med andre media servere til Hegel, end de to der anbefales på Hegels hjemmeside ? Mine erfaringer med mconnect på iPad er ikke gode. App’en kan være meget lang tid om at starte et nyt nummer efter det forrige er slut, ligesom den af og til uden videre sletter en kø af numre. Mit netværk er specificeret til 300 MB, og målet til ca. 100 MB.
     

    Stigb1993

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2015
    Innlegg
    29
    Antall liker
    16
    Sted
    Frei
    Heisann! Er det noen her inne som har oppgradert fra H4SE til H30 som har noe å si om hvordan forskjellen ble?

    Mvh
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Heisann! Er det noen her inne som har oppgradert fra H4SE til H30 som har noe å si om hvordan forskjellen ble?

    Mvh
    Dette har blitt omtalt, av en eller annen norsk journalist, for mange år siden, husker det var like etter lanseringen av H30. Tror (!) forskjellen bestod av nyanser mer luftig og/eller oppløst, derimot er jeg helt sikker på at forskjellene ble omtalt som svært små.

    Jo, nå husker jeg det, det var Fidelity gutta som omtalte dette. Og merkelig nok, H30 ble av Knut Vadseth omtalt som i tvil om den var enda bedre lydmessig som stereoforsterker (?) enn monoblokker, husker jeg ikke helt galt, beklager dersom jeg gjør nettopp det.

    Ville ringt Hegel og spurt. Ingen høy sigarføring om man ringer denne bedriften, ofte Bent selv som tar telefonen.

    Lite snakkis om Hegel om dagen, forresten, kan være fordi mange selv får prøvd de ut nå som forhandlernettet i Norge er bedre. Og deres nyere integrerte er vel så bra at de ikke skaper debatt men pur lytteglede - heia Norge - selv om de ikke er produsert her til lands.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Ser det er stor aktivitet på facebook siden til Hegel. Lurer på om ikke denne har tatt over mye av snakket?

    Ellers må jeg si at H120 er fantastisk. Så bra at jeg for første gang tenker at bedre eller kraftigere enn dette trenger jeg ikke. Må nesten klype meg i armen, så realistisk spiller den. Til å få gåsehud av. Dacen, som er HD12 lignende er helt okey, men det er analogdelen som virkelig glimrer. Såpass at den fortjener en bedre dac enn den innebygde.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Og merkelig nok, H30 ble av Knut Vadseth omtalt som i tvil om den var enda bedre lydmessig som stereoforsterker (?) enn monoblokker, husker jeg ikke helt galt, beklager dersom jeg gjør nettopp det.
    Jan Myrvold skrev omtalen i Fidelity #53, og han erkjente at man kommer langt med én stykk H30, men jeg tror ikke han skrev direkte at den løsningen låter bedre enn to. (De har jo sikkert omtalt H30 ved flere anledninger, så det kan godt hende at du husker rett).

    Uansett var det faktisk delte oppfatninger blant anmelderne om dette med ytelsen til H30 i mono vs stereo. The Absolute Sound mente i hvert fall at H30 låt bedre i stereomodus, selv om den egentlig er ment å brukes som monoblokker.

    The Absolute Sound skrev:
    Comparing a stereo H30 to a pair of mono H30s, I thought that a single H30 offered greater treble delicacy, more bloom and space around image outlines, and an increased sense of ease. The monoblocks still had the wonderfully clean treble and pristine quality I so enjoyed in the stereo amplifier, but not quite to the same degree. Switching to the monoblock mode, the soundstage wasn’t as infused with air between images, or with the sense of bloom around those images. Image outlines were less tightly focused, which also tended to blur the distinction between an instrumental image and the space surrounding it. The presentation took a step down from the magical ease I so enjoyed with a single stereo H30. With 350Wpc into 8 ohms, and 675Wpc into 4 ohms, a single H30 should drive just about any loudspeaker with ease.
    Hegel H30 Reference pwer Amplifier_TAS223
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn