Delle skrev:
LC Audio bruker bare en elektrolytt i sitt filter, og den er ikke bipolar, såvidt jeg kan se.
Noen som vet hvordan filteret er konstruert/koplet?
http://www.lcaudio.dk/index.php?page=316
Mvh
enklere kan den ikke bli egentlig
men for eksemple i denne så ser man jo at kondisene er koblet i serie -noe som blir feil synes jeg da man halverer kapasitansen... og mye av manglende dynamik som mange har opplevd kan relateres til at verdien på kondisene er for liten rett og slett
jeg har heller koblet i parallelt (da summeres kapasitansen) i hver sin retning.
Jeg har nettop laget meg en DC filter da jeg ble møkka lei durr fra trafo i min ene DP -dette ble bare oftere i det siste
men fikk en overraskende forbedring der jeg ikke hadde tenk på i det helle tatt: mine "elektriske" drevet electrostater....
lagde den litt overkill men måtte det da alt er koblet etter DC filtren og der sitter 6 stk 1000VAC trafor (ikke i bruk samtidig) + andre andre små. Har brukt den et par dager og allrede fra første stund fikk hørbar forbedring i forma av sortere bakgrunn med det alt det inneværer -mikro dynamikken ble også bedre på electrostatene -på magnepan + 2 stk forsterkere var ikke noe hørbar forbedring, men som sagt electrostater + 1 dual monoblock var stor forbedring
brukte deler som jeg hadde ligende fra før og fant en bil-amp chassis som jeg ikke gadd å fikse. Det ble en RockFord DC-filter ;D
I den filtren du linker til Delle er jo begge diodene koblet i hver sin retning -altså PN overgangen blir ca 0,7v i begge retninger, og kondisen bare har 0,7v over polene -derfor er ikke nødvendig med noe særlige høye spenning på kondensatoren MEN kapasitansen BØR være stor for å ikke gi dynamikk problemer. I andre kretser ser man at man bruker 2 eller 3 dioder i serie => 0,7v x 3 = 2,3v -jeg koblet 2 dioder i serie i parallel med de 0,7v og hørte ingen forkjell -ikke kunne se noe som helst i osciloskopen heller så jeg droppa de og valgte bare "0,7v" kobling/varianten, dog 2 i parallel som er i brolikeretteren og i tilleg termisk koblet til kjøle ribben ;D self overkill men den skal monteres under stereo benken omsider -har bygd litt under der og, men ikke ble helt ferdig slik jeg ville ha den men skal gjøres ferdig ved anledning
Skal vel lage en egen tråd kanskje, men skal tegne skjema først, selv om det er så enkelt som det kan være, men det ser bare "avansert" pga måtten jeg koblet til diodene og kondensatorene -mener selv at det ble best slik -og slik "jeg" ville ha lagd den ;D
under stereo benken