Hell i uhell?

S

stikken

Gjest
Hei!
På fredag flyttet jeg et "glassramme" bilde som hang på veggen over min kjære Denon DP-47 F.
I dag da jeg satt og irriterte meg over gryende spenningshodepine sa det "brak/knus".

Festeanordningen på rammen hadde svikte og dermed datt den tunge saken ned bak sofaen.

Hadde dette skjedd før jeg hadde flyttet bildet ,ja da hadde nok Denonen også hvert i biter! ???

Til alle dere som har "tunge" bilder/ting etc over anleggene: "pass på"!
Vh
S

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Flaks det med bildet...

Ellers, når det gjelder spenningshodepinen, det hadde jeg og i går. Blir stiv i hele kroppen, har vel sittet for mye i ro, og trent for lite... Men i alle fall jeg gikk en litt lang tur i raskt tempo (har en rute som er ca 7-8 km).
Hvis du ikke er av de med de aller fineste ørene er det veldig bra å ha med mp3-spiller med musikk i riktig tempo (synes 120 bpm er passelig , det er bla. endel 80-tallsmusikk som passer godt her) for å holde farten, og det er mye lettere å gå.
Da jeg kom hjem tøyde jeg godt ut, spesielt på baksiden av beina, for jeg synes det begynner helt der nede. Mellom skulderbladene og skuldre og nakke og. Det hjalp. Så utpå ettermidagen hoppet jeg 1000 hopp på trampolinen... Da ble jeg helt bra. Har vært fin idag. Nå har jeg spadd og flyttet på planter i hele dag, så da er jeg vel stiv igjen i morgen... Jaja.. ;)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det som er så herlig med slike diskusjonsfora er den fullstendig ukontrollerbare naturen de har. Fra bilde til hodepine på sekunder! :D
Vil bare slutte meg til Komponentens utsagn; fysisk trening er muligens det eneste vidundermiddel som garantert virker på det meste, hver gang og hele tiden!
En utfordring er det dog at for at det skal ha full effekt fører det til at det er smertefullt underveis (men desto deiligere når det er over!! ;) ), og man ender med å lukte vondt. Gi jernet, folkens, uten stanken stopper kroppen!

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er ikke nødvendigvis sånn at man må kave seg halvt ihjel, det viktige er å få beveget kroppen, og når man er varm er det viktig å tøye stramme muskler. Er man stiv i leddene er det bra å vrikke/lirke for å løsne opp.. Da tror jeg en lang spasertur kan være vel så bra som en joggetur. Å gå i terreng er vel det beste.

K

kbwh

Gjest
Smart å spasere ja. Kroppen er lagd for denslags.
Fysisk aktivitet er lur egenmedisinering. Legg på litt Mozart så blir det perfekt.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Vi er litt uenige (som vanlig) vi, vet du! :)
Spaserturer er viktig og bra. Men man brenner mer energi og øker mer effektivt både kondis og muskelmasse med å kjøre seg tøffere. Du blir ikke i særs mye bedre kondisjon av å spasere. Bortsett fra om du er en pasjonert sofasliter, vel å merke.
Så var det dette med strekking av muskler. Jeg har alltid hatt min tvil om den praksisen. Det er jo en "vedtatt sannhet", men på den annen side forstår jeg ikke årsaken! Det føles unaturlig, og jeg har ingen intensjoner om å kunne gå i spagaten. Dyr som er jegere (katter og andre som løper en del), eller jaget vilt, for den del, strekker ALDRI ut! Dyr (og mennesker) strekker seg etter å ha sovet, f.eks, dette er rent refleksivt, og har sikkert en funksjon. Men å drive og slite i musklene etter trening opplever jeg som bullshit. Har sluttet med det for flere år siden, og har INGEN dårlige erfaringer med det.

Honkey

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Tenke seg til! Det var vel ikke mange stedene i verden det var noe som helst som var helt flatt eller hvor alle trappetrinn var like før krigen. Men i dag er jo alle veger flate (ok, litt oppover og litt nedover, men bakken er akkurat der du forventer hver gang)... Sunt for kroppen? Neppe! En tur i skog og mark er tingen. Gå, jogge, klatre, springe. Det er det kroppen trenger. ingen tvil!

O

OldBoy

Gjest
.
Så var det dette med strekking av muskler. Jeg har alltid hatt min tvil om den praksisen. Det er jo en "vedtatt sannhet", men på den annen side forstår jeg ikke årsaken! Det føles unaturlig, og jeg har ingen intensjoner om å kunne gå i spagaten. Dyr som er jegere (katter og andre som løper en del), eller jaget vilt, for den del, strekker ALDRI ut! Dyr (og mennesker) strekker seg etter å ha sovet, f.eks, dette er rent refleksivt, og har sikkert en funksjon. Men å drive og slite i musklene etter trening opplever jeg som bullshit. Har sluttet med det for flere år siden, og har INGEN dårlige erfaringer med det.

Honkey
Hvis 110% enighet hadde vært mulig, hadde det passet inn her. :)

Jeg ser rett og slett ikke for meg at steinaldermennesker eller vikinger drev med denslags. Eller mine besteforeldre heller, for den saks skyld.

Men det startet vel med tunge bilder over stereoanleggene, eller hva? Så når jeg er i det rause hjørnet, det er ikke ofte, kan jeg melde om minst 110% enighet her også. :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
For å få bedre kondis er nok rask løping, ol. det beste ja, men om man har spenningshodepine eller er stiv i kroppen er det ikke sikkert at dette er det beste. Nå snakket jeg ikke akkurat om en rusletur heller da, jeg snakket om å gå i raskt tempo, altså så man blir varm.
Mulig dere ikke synes det er noe poeng i å strekke ut, men jeg merker stor forskjell. Hvis jeg blir for stiv i musklene bak på beina, stivner jeg i ryggen, og det forplanter seg helt oppover til nakken og jeg får til slutt vondt i hodet. Da hjelper det i alle fall meg med bøy og tøy.
Dyr "tøyer ut" de, mine katter gjorde i alle fall det. Det arter seg ikke akkurat som når vi tøyer selvsagt, men de strekker seg ofte, noe som jeg vil anta har samme effekt. Vår måte å bruke kroppen på nå er vel også annerledes enn i steinalderen da de stort sett hele tiden var i aktivitet. Vi sitter gjerne i ro hele dagen, så tar vi kanskje en joggetur, før vi setter oss ned igjen.
Ikke helt det som er meningen med kroppen vil jeg tro.
Det skader i alle fall ikke å tøye, om man ikke har behov for det så er jo ikke det noe problem, men sliter man f.eks med hodepine kan det kanskje hjelpe.
Klarer dere å rekke ned til  tærne forresten, eller stopper det opp ved knærne..?  ;D

Edit:
Uttøyning er ikke for å hindre gangsperr, det er for å bli mykere i kroppen.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
For å få bedre kondis er nok rask løping, ol. det beste ja, men om man har spenningshodepine eller er stiv i kroppen er det ikke sikkert at dette er det beste. Nå snakket jeg ikke akkurat om en rusletur heller da, jeg snakket om å gå i raskt tempo, altså så man blir varm.
Mulig dere ikke synes det er noe poeng i å strekke ut, men jeg merker stor forskjell. Hvis jeg blir for stiv i musklene bak på beina, stivner jeg i ryggen, og det forplanter seg helt oppover til nakken og jeg får til slutt vondt i hodet. Da hjelper det i alle fall meg med bøy og tøy.
Dyr "tøyer ut" de, mine katter gjorde i alle fall det. Det arter seg ikke akkurat som når vi tøyer selvsagt, men de strekker seg ofte, noe som jeg vil anta har samme effekt. Vår måte å bruke kroppen på nå er vel også annerledes enn i steinalderen da de stort sett hele tiden var i aktivitet. Vi sitter gjerne i ro hele dagen, så tar vi kanskje en joggetur, før vi setter oss ned igjen.
Ikke helt det som er meningen med kroppen vil jeg tro.
Det skader i alle fall ikke å tøye, om man ikke har behov for det så er jo ikke det noe problem, men sliter man f.eks med hodepine kan det kanskje hjelpe.
Klarer dere å rekke ned til  tærne forresten, eller stopper det opp ved knærne..?  ;D

Edit:
Uttøyning er ikke for å hindre gangsperr, det er for å bli mykere i kroppen.
Strekking, som nevnt, slik kattene gjør er IKKE etter fysiske strabaser, det er etter søvn og avslapping. Har hatt katter selv i årevis. De strekker seg akkurat som oss, men altså når de/vi er trøtte.
Varme muskler er myke muskler. De blir like mye av løping (i skog, IKKE på asfalt!!!) som gåing. Nå mener jeg at en hver får finne sin egen form, da. :) Men jeg opplever det slik at vondt fordriver vondt, for å si det enkelt. Alt fra kjærlighetssorg via stresshodepine til prolaps. Skjønt sistnevnte må behandles med konduite. Ikke løping sånn innledningsvis, i hvert fall! :)

Jeg stopper vel sånn midt i mellom knær og tær, siden du spør, men kan vel nå tærne med strake bein på en god dag om jeg går inn for det. Men hva faen skulle det være godt for? Jeg er godt over 40, og har skjønt at knærne er der for å bøyes!

Honkey

O

OldBoy

Gjest
Jeg stopper vel sånn midt i mellom knær og tær, siden du spør, men kan vel nå tærne med strake bein på en god dag om jeg går inn for det. Men hva faen skulle det være godt for? Jeg er godt over 40, og har skjønt at knærne er der for å bøyes!

Honkey
Jeg lurer på om ikke Winston Churchill hadde en tilnærming til dette som ikke bare vi to, men alle, kunne ha nytte og glede av:

"Jeg legger begge håndflatene i gulvet hver morgen......Og når jeg har gjort det, står jeg opp av sengen!"

Og han ble 90 år gammel, eller deromkring. Sikkert stiv som en stokk, i hvert fall sikkert ikke kattemyk, men hva så...?

O

OldBoy

Gjest
Knærne? Jeg er da ikke noen langarmet gorilla, heller?

Vel, kanskje når jeg sitter i sofaen. Siden du spør. :) :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Har du noen medisinsk begrunnelse for at vondt skal vondt fordrives Honkey..? ;)

Til en viss grad ja, men om man ikke har trent på en stund, så er det litt ambisiøst med en joggetur kanskje..? Dessuten tar det på knærne.. og de er jo der for å bøyes.. ;D

Jeg kan stort sett bøye meg og ha håndflaten i gulvet, ikke at det er noe mål i seg selv, men om jeg blir så stiv at jeg ikke når bakken, vel da får i alle fall jeg problemer...

Katter sover store deler av døgnet, så om det er så helt korrekt å sammenligne seg med disse tror jeg neppe. Katter er også stort sett veldig myke i kroppen, sliter sikkert lite med spenningshodepine vil jeg tro.

Det er selvsagt ikke noe problem å være stiv som en stokk hvis det ikke gir deg plager, men jeg synes det er plagsomt jeg da.
Kranglefanter! ;D

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Årsaken til at jeg er "stiv som en stokk" har med potensen å gjøre! ;)
Spøk til side: Til tross for anstrøk av en reumatisk lidelse som setter seg i ryggsøylen er jeg tilsynelatende rett over gjennomsnittlig god form for alderen. Jeg har tro på at det å være skikkelig sliten, altså å presse kroppen mot grensene, er sunt. Beviselig brenner man stresshormoner på denne måten, disse er sterkt delaktige i tensjonshodepine. Den "smerte" du påfører kroppen ved å tvinge den mot sine grenser, setter også i gang endorfin-produksjon, den virker fantastisk på humør og evne til å takle mentale påkjenninger. På et eller annet vis bygger man seg opp et lager av toleranse for press ved å holde seg i form. For min egen del er det også viktig for å holde smertene i forbindelse med ryggtrøbbelet innen akseptable nivåer. Og det funker så fint atte! :)
Jeg tror variasjon er viktig. Vi kan ikke som steinaldermannen være i konstant aktivitet, og må gjøre våre kompromisser deretter. Selv foretrekker jeg en kombinasjon av løping, svømming, rulleskøyter og sykling, uten at det blir mer enn ca 2 - 3 ganger pr uke. Steinaldermannen løp sikkert også så han fikkk blodsmak i munnen; jakt og flukt var neppe ukjente fenomener. Visste du forresten at det den dag i dag eksisterer en stamme som er i stand til å løpe i hjel antiloper? Menneskets utholdenhet er faktsik temmelig unik. Vi kan prestere jevnt med relativt lite søvn over flere dager. På denne måten kan de forfølge en antilope så lenge at den kollapser av utmattelse. Norske kakespisere og sofaslitere ville falt igjennom er jeg redd! :)
Betalingen disse løperne får er enkel: Sex og mat. Og slik går nu dagan!

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hvorfor skal de løpe i hjel en antilope, er det ikke enklere med spyd?

Klart at det er bra om man er så godt trent at man kan trene hardt flere ganger i uken, sikker helt topp det, men for de som ikke er på dette nivået vil jeg nå tro at mitt forslag er noe mer overkommelig...
Det er jo helt klart forskjell på folk. og det som passer best for noen passer dårlig for andre.

Rulleskøyter du, jaja, er det ikke skummelt i nedoverbakkene? Hadde aldri våget å stå på rulleskøyter, det er ille nok med vanlige skøyter på flat is.

Endorfiner man produserer under hard trening blir man faktisk avhengig av, det å være "treningsnarkoman" er det faktisk noe i, kroppen blir avhengig av dette stoffet. Sikkert ikke usunt, skulle gjerne vært på det nivået jeg...

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jepp, det er deilig å være narkoman, særlig når det er gratis OG uten bivirkninger! :D

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jepp, det er deilig å være narkoman, særlig når det er gratis OG uten bivirkninger! :D

Honkey
Men kanskje ikke når man ligger på trynet i en grøft med rulleskøytene i været..? ;)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det er jo når blodet renner at man virkelig behøver endorfin!!
Men når det er sagt; det finnes noen lukkede områder som egner seg glimrende til å gå under relativt trygge forhold. Fritt for biler og ubehagelige overraskelser.

Honkey

K

kbwh

Gjest
Det er en av disse somrene hvor det er såå enkelt å være treningsivrig. Først fotballVM og så Tour de France. Dersom flatskjermen skulle falle fra veggen er det håp.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er en av disse somrene hvor det er såå enkelt å være treningsivrig. Først fotballVM og så Tour de France. Dersom flatskjermen skulle falle fra veggen er det håp.
Du får jo trent litt styrke når du skal henge den opp igjen da... ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Forresten, det jeg skrev i går har jeg ikke funnet på selv ( glemte det i farten... ;) ) Jeg gikk litt til kiropraktor pga. vond nakke, hodepine osv. og han fant ut at min vonde nakke kom av låsninger i hoftene. Når ledd låser seg så stivner musklene rundt, og det kan føre til at plagene forplanter seg til andre steder. Det var faktisk han som anbefalte meg å tøye baksiden av lårene/baken for å forhindre dette.
Nå merker jeg selv når det låser seg, og klarer lettere selv å ordne dette, ved bla. å tøye...

K

kbwh

Gjest
Jeg har tinnitus og tendenser til stiv nakke. Når nakken har fått fysioterapi suser det mindre gitt.

K

kbwh

Gjest
Å tøye etter en hard treningsøkt er bull, den er grei.
Men tøyningsøvelser gjør muskler og ledd mer fleksible. Prøv å sette en eliteseriespiller til å gjøre frittstående...

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Ja menneskekroppen er i sannhet et fantastisk instrument som vi kan øve opp til så å si hva som helst. Men jeg holder på at tøying er meningsløst for de aller fleste av oss. Akkurat som melk.

Honkey

L

Lydtekniker

Gjest
Ja menneskekroppen er i sannhet et fantastisk instrument som vi kan øve opp til så å si hva som helst. Men jeg holder på at tøying er meningsløst for de aller fleste av oss. Akkurat som melk.

Honkey
Det er jo direkte ulogisk at å rive og slite i muskelfibre som allerede er bristet gjennom en hard treningsøkt skal ha noen som helst effekt mot stølhet.

Skal man tøye ut, må man gjøre det før treningsøkten, ikke etter.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Bivirkningen av å hyppig utsette seg for høyt endorfinnivå er at man får (eller: kan få) en nedtur, eller mental knekk, når man slutter å trene.

Uttøying er IMO kun for økt beveglighet og har ingen påvist positiv effekt på restitusjonstiden etter endt treningsøkt. Flere som ønsker å tøye av andre årsaker enn stølhet, legger uttøyingen før treningen, for ikke ytterligere å skade muskler og forlenge restitusjonstid.

Også hadde Honkey et utsagn om høyere fettforbruk ved høyere intensitet. Dette stemmer, men den prosentvise andelen mellom glykogen- og fettforbrenning varierer. I en treningssone på ca 60-70% av makspuls brenner man mye høyere andel fett enn glykogen, men det totale kaloriforbruket er lavt. Ved maks puls har man nesten 100% glykogenforbrenning og veldig høyt kaloriforbruk. Poenget for mange mosjonister er å forbrenne fett og ikke glykogen. Glykogenlageret er lite og man er avhengig av å tilføre karbohydrater "kontinuerlig" om man trener på høyere intensitet. Man har da et høyere kaloriforbruk, men også et kaloriinntak. Andre aspekt er treningsvarighet, denne er ikke overraskende potensielt lenger på lav intensitet. Og restitusjonstiden blir kortere på lav intensitet, slik at man kan trene oftere.

Edit:
Kondisjon var også nevnt. Jo høyere intensitet, jo mer effektivt trenes kondisjonen.

Konklusjon? Bilder et et bredt tema :)

K

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vi er vel mer eller mindre enig for så vidt. Jeg har aldri påstått at tøying hjelper mot gangsperr ( som man trodde før) jeg sier bare at det hjelper for å bli mykere i kroppen generelt og kan myKe opp for stive muskler hvis man sliter med dette. Det bør helst gjøres når man er varm etter det jeg vet.
All trening er vel bra, men for kraftig trening kan gi skader om man tar for hardt i i starten.
Jeg har et hefte med forskjellige uttøyningsøvelser som jeg har fått av kiropraktoren, utgitt av kiropraktorforbundet, jeg regner nå med at de vet litt hva de snakker om angående dette.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Vi er vel mer eller mindre enig for så vidt. Jeg har aldri påstått at tøying hjelper mot gangsperr (...)
Det er det værste jeg har hørt!

Enige?? Jaja, det går sikkert over etterhvert :)

Lett tøying er også en form for oppvarming, hardere tøying forutsetter oppvarming ja, bare for å ha det på det rene.

K

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er det værste jeg har hørt!

Enige?? Jaja, det går sikkert over etterhvert :)

Lett tøying er også en form for oppvarming, hardere tøying forutsetter oppvarming ja, bare for å ha det på det rene.

K
Enig! :) ;) :D ;D

Topp Bunn