Helt nye plater knitrer

Petter81

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
0
Hei.

Jeg er rimelig fersk når det gjelder vinyl og har et par spørsmål. I går kjøpte jeg en helt ny plate, men likevell forekommer det knitring.. Plata er også statisk som faen. Er dette grunnen til at den knitrer? Plata er så statisk at filtmatten på spilleren henger fast i plata når jeg tar den av spilleren.

Vil en slik rød pistol-dings ordne dette problemet?

Spilleren jeg har er en Pro-Ject 1 Xpression.

mvh
Petter

P

Parelius

Gjest
Hei.

Jeg er rimelig fersk når det gjelder vinyl og har et par spørsmål. I går kjøpte jeg en helt ny plate, men likevell forekommer det knitring.. Plata er også statisk som faen. Er dette grunnen til at den knitrer? Plata er så statisk at filtmatten på spilleren henger fast i plata når jeg tar den av spilleren.

Vil en slik rød pistol-dings ordne dette problemet?
Statisk elektrisitet kan være årsak til knitring. Har selv god erfaring med Zerostat (det er vel den røde pistolen du snakker om).

Det kan også være noe med pressingen. Det er ikke til å komme forbi at i noen tilfeller er pressingen dårlig. Det er blitt hevdet at i noen tilfeller bedrer dette seg etter et par spillinger. Hvis det holder stikk, så vil jeg anta at det henger sammen med en tredje mulighet:

En tredje mulighet er at pressingen forsåvidt er helt i orden, men at det ligger igjen "slagg" i rillene etter pressingen. Da er den beste løsningen platevask - en av grunnene til at mange vasker ikke bare gamle plater, men også helt nye.

Petter81

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
0
Platen det er snakk om er 180g pressing av DSOTM, så jeg regner med kvaliteten er grei. Tror jeg i første omgang skal prøve Zerostat. Vet du hvor i Oslo jeg kan kjøpe en?

Har tenkt litt på en platevasker, da jeg kjøper mye brukte plate også. Hvor lite kan jeg slippe unna å betale for en ok vaskemaskin? Julegavekvoten min er strukket alt for langt, og vi er ennå ikke i desember :p

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
445
Torget vurderinger
4
Hvis filtmatta henger på drar skiva også til seg støv. Er den tilstrekkelig oppladet kan det tom. bli overslag i PU'en.
Zerostat hjelper, importør er Mono.
Det som virker best er platerensemaskin. Jeg bruker en VPI HW17F med rensevæske fra VPI. Plater med vinyl som lett blir statiske blir mye bedre etter noen runder på VPI'en.
VPI er dyr, det finnes sikkert billigere ting som også hjelper, men de har jeg ikke vært borti.

PlanetSnapa

Bransjeaktør
Ble medlem
10.03.2006
Antall liker
0
Mange synes at planter i nærheten av stereoanlegget hjelper.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.843
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Mange synes at planter i nærheten av stereoanlegget hjelper.

Jeg har masse grønne planter rundt der platespilleren står.............. så det er altså derfor jeg aldrig har noen statiske problemer............ det finnes en forklaring på det meste ;D

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Jeg har masse grønne planter rundt der platespilleren står.............. så det er altså derfor jeg aldrig har noen statiske problemer............ det finnes en forklaring på det meste ;D
Med planter følger en viss luftfuktighet. Ihvertfall om plantene vannes jevnlig... Og med luftfuktighet svinner statisk elektrisitet.
Så enkelt ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Hva du fyrer med spiller også en viss rolle. Elektriske panelovner gir mye tørrere luft en f.eks radiatorer.  

Når det gjelder selve pressingen sier Classic Records følgende:
Q: I recently purchased a number of your LP's and I've noticed that some have ticks and pops in some areas. Why can't you make quiet LP's like Phillips and number of other companies did in the 70's? D.G. from New York City

A: Some level of noise, an occasional tick or pop, is virtually impossible to avoid unless the stampers are polished. This process, common in the 70's with Phillips and others, involves the use of polishing compound on the grooves of the stamper to polish out any imperfections left after separating the stamper from its mother. The problem is that this procedure also polishes off a fair amount of the high frequencies as is evidenced by those quiet but dull sounding Phillips pressings from the 70's. We will not polish our stampers for obvious reasons but we will continue to try and produce records that are as quiet as possible.

Hvis du ønsker å teste vasking så kan du sende meg en PM så skal jeg vask plata for deg, kan ikke love at det funker, men da har du i hvert fall luket ut den muligheten.

Petter81

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
0
Har blitt en god del klokere i dag. Takk alle sammen.

Petter

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Dessuten er det stor forskjell på hvor mye platestøy de ulike pickuper plukker opp, og kanskje viktigst, hvordan de presenterer denne. Hadde en rimelig Clearaudio pickup en gang, den presenterte mye rillestøy, og det ble presentert som lyse, "åpne" knepp, lett forstyrrende. Senere pickuper Lyra og Benz (vesentlig dyrere, så sammenligningen sier lite om merkene sånn sett) presenterte knitringen lavere i nivå og frekvens.

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Jeg har en plate som jeg ikke klarer å bli kvitt knitrelyden på uansett. Har prøvd det aller meste både Zerostat og platevask. Omkring den står det buskevekster og andre veskebukster av alle slag.

Mangler vel bare å si ave maria tusen ganger, hoppe på et ben og snurre rundt 5 ganger.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Mangler vel bare å si ave maria tusen ganger, hoppe på et ben og snurre rundt 5 ganger.
Dersom det er snakk om en feilpresning hjelper hverken Maria eller Zerostat :( :(.
Har du prøvd å vende platespilleren mot Mekka?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.434
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dårleg vinylkvalitet er det lite å gjere med. Slitte plater, statiske plater, skitne plater og herpa plater kan bøtast ein god del, men om vinylen er dårleg, nytter ingenting.
Men prøv ein Zerostat, eller bruk PlatterMatter platematte og ei reinsemaskin, hjelper ikkje dette, har du nok ei dårleg plate.

P

Parelius

Gjest
Spesielt artig er slike nyel åter hvor det er lagt inn "vinylstøy". Da er ikke engang plata dårlig.

K

kbwh

Gjest
Hvis var en en LP12 ville det sikkert hjelpe å spille mot Glasgow.

Din må vel snus retning Wien eller Praha for best resultat. Ser man dette i sammenheng med at Mozart fikk satt opp Don Giovanni begge steder på 1780-tallet vil sikkert en innspilling av denne operaen knitre nesten ikkenoe bare grammofonen ble plassert riktig.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Hvis var en en LP12 ville det sikkert hjelpe å spille mot Glasgow.
Men hva hvis den har konvertert da? Hadde en gang en Gyrodek som ble muhammedaner og insisterte på vende mot Mekka :eek:

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Hellig krig?

En god pickup & arm kombinasjon er beste botemiddelet.

Arne K

Topp Bunn