Helvete med horn (høyttaler og rom)

A

Akle

Gjest
Udempede vegger (eier ikke møbler) og mine Avantgarde Solo er ikke en god kombinasjon.

Nært kvadratisk 19 kvm rom. Åpent til kjøkken i venstre hjørne, paralellt på høyre hjørne er der gardin over en verandadør, hele veggen bak høyttalerene er dekket av gardiner. Rockwool akustikkplate på tvers i alle tre hjørner, samt ved førsterefleksjonpunkt på sideveggen samt en bak lytteposisjon. Alt jeg har av møbler er en stykk toseter soffa pluss noe som ligner en bokhylle bak hode.

Bakvegg samt tak er mur, resten siporex, på gulvet et 160*2 teppe over linoleumsbelegg eller noe lignende.

Platene står på bakken, nårkun 120cm opp eller noe slikt. Det bokstavelig jaller i veggene. Bassen var kun å finne ute på verandaen intill jeg fikk anledning (lange nok signalkabler) til å flytte høyttalerne etter oddetallsregelen.

Har noen høvdinger å bruke, men vil helst komme billig og relativt pent fra det.

Tapet? Tykk strukturtapet til å males på? Hjelper slikt? Nå er der kun en tynn gammel tapet. Eller plate opp bakvegg og tak?

Bassabsorbenter?

Hjelp, jeg dør!

Mvh

Atle
 
M

MPT

Gjest
Jeg har hatt mye av de problemene du har. Det som hjalp faktisk utrolig bra oss meg, er å følge Avantgarde sinn annbefalte plassering. Bruk den som ett utganspunkt, jobber du deg der i fra. Oss meg kom det seg betraktelig!

Det koster ikke en krone, koster bare litt tolmodighet og tid. :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Er det aktuelt å låne noen store DaaDer for å teste (blir kanskje litt mer penger enn du hadde tenkt deg)? Rockwoolen hjelper nok ikke stort for bassen.
 
K

kbwh

Gjest
Hvis det gjaller framdeles kan du jo prøve med en rockwoolhøyde til? Hva med Rockwool i taket også? Jeg tenker LEDE (Live End Dead End) nå. Å kle hele rommet ville gjøre det ulevelig dødt.

Bass er en annen greie...
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.889
Antall liker
4.333
Prøv med rom korreksjon (som også gir høyttalerkorreksjon). Noen av de største suksessene som er rapportert på den kanten er knyttet til hornhøyttalere.da får man både i pose og sekk.
 
A

Akle

Gjest
Vil ikke ha et ekstra ledd i kjeden (romkorreksjon) for å kompensere for rommets utilstrekkelighet, anser dette som et dårlig kompromiss. Har noen rare overbevisninger jeg ikke blir kvitt.

Flere plater vil nok bli bestilt, så får vi se hvordan det hjelper kbwh.

Takk for tips Mpt, men lesestoffet forsvandt under ompakking, så jeg har desverre ikke brosjyremateriale, dog nye kommer etterhvert. Kan du gi meg en kort oppsummering?

Blir nok flere rockwool plater for tidligrefleksjon etc, pluss i alle fall to basstårn, et for hvert bakhjørne. Noen tips om hvilke jeg burde kjøpe?

Ingen horneiere som har konkrete tips, eller erfaringer å dele? Visste ikke at horn skulle bli et så stort problem.

Mvh

Atle
 
B

Back_Door

Gjest
Hvorfor mener du at problemene har noe å gjøre med at høyttalerne er av horn-typen?
 
A

Akle

Gjest
Fordi problemet oppleves større i forhold til tradisjonelle høyttalere jeg har erfaring med. De flytter mye mer luft, noe en merker reing fysisk om en løfter hånden forann dem, eller bak "port".

Det har ikke en sammenheng, men problemene blir aksentuert.

Jeg har drukket utrolig mye Johnnie Walker (red label, jeg er ikke rik).
 
B

Back_Door

Gjest
Forstår ikke helt at en spesiell høyttalertype flytter mer luft enn en annen? På samme volum flytter vel alle den samme luftmengde?
Forskjellene går vel mer på spredningsmønster?
Hva din drikking av Johnnie Walker har med problemet å gjøre, er en annen sak ::)
 
S

slowmotion

Gjest
Ordentlige frontlada horn har ( burde ha ) mye mindre problemer med rommet enn vanlige høytalere.
Men jeg kjenner ikke Avantgardene dine....

edit: Tok en google, og ut ifra dimensjonenene på høytalerne vil jeg tro de kun fungerer som hornlada fra ca 1000Hz og oppover. Dvs at i praksis vil de ha like store problemer i vanlige rom som konvensjonelle høytalere.

Hvis rommet ditt består av stort sett murvegger og vinduer er nok kraftig demping av rommet en god løsning. Og eksperimenter med plassering.

Lykke til!

;)
 
A

Akle

Gjest
Kanskje problemet ligger i at bass/mellomtoneelementet er 12". Portene bak blåser som en turboladet hårføner.

Dynaudioene mine, Contour s3,2 hadde to 5 og en kvart tommere eller noe slikt og en liten silkediskant. Mindre problemer med de i alle fall.

Plassering er eksprimentert med til tusen. Nå sitter jeg ekstremt nærfelt kun med demping forann og bak. Unngår uansett helt førstereføleksjoner. Funker ok, men det er ikke opptimalt å bruke høytallere som hodehøyttalere når en har besøk.

Johnnie er ikke for pyser.

Bassabsorbenter er første prioritet, noen anbefalinger?
 
M

MPT

Gjest
"Takk for tips Mpt, men lesestoffet forsvandt under ompakking, så jeg har desverre ikke brosjyremateriale, dog nye kommer etterhvert. Kan du gi meg en kort oppsummering?"


Finner ikke manualen som beskriver hvordan du kan plassere høyttaerene.

Men det som står, er at du bør minst ha 2.5 meter avstand fra høyttaleren til lytteren, bør også ha god avstand fra sidevegg, 1.5 meter. Vinkle de direkte mot deg, og lytt deg fram der i fra.
Og hvordan hornene skal plasseres med tanke på høyden i forhold til avstanden til lytteren, utrolig hvordan det spiller inn på lyden!

Dette er for Uno, vet ikke hvordan det er for Solo.
 

Vedlegg

A

Akle

Gjest
Høytalere vinkles mot sitteposisjon. 1,5 meter fra hverandre, 1,5 meter fra sidevegg, lytteposisjon er ca 1,5 fra høyttalerne. Om en da reiser seg fra soffaen og står oppreist en meter bak denne har en ålreit lyd.

Hjelp...
 
Topp Bunn