Hengsler til LP12

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Merket idag at støvdekselet på min LP12 ikke ville stå oppe lenger. Det viser seg at enden på den innvendige fjæren har brukket ut plasten som holder denne i spenn. Nærmere inspeksjon viser at dette trolig er i ferd med å skje på den andre hengselen også. Det pussige er at disse hengslene ikke har vært lenge i bruk, så de burde ikke ryke allerede nå.

Er dette en kjent svakhet på disse hengslene? Finnes det eventuelt andre typer hengsler til LP12, som er mer solide?

Mvh.
Ketil

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
De gir seg fort hvis spilleren ikke står i vater. Det er min erfaring iallfall.
Men nå ahr jo ikke jeg LP12 lenger...... :-X

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
tRMD skrev:
Kan ikke skjønne dette med nødvendigheten av vater i denne sammenhengen. Da må det i så fall være snakk om stort avvik. For meg ser det ut som om plasten som holder fjæren i spenn er altfor svak, slik at den etterhvert deformeres og sprekker.

Mvh.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har aldri hørt om dette problemet før, så neppe noen kjent svakhet. Høres kanskje ut som om de har vært utsatt for brutal oppløfting av lokket? Men hengslene er veldig lette å bytte, og koster neppe en formue.. nye burde vare resten av spillerens levetid skulle jeg tro.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Har en kamerat med en '78 modell. Der har det samme skjedd med et av hengslene etter nesten 30 år. Så vidt jeg husker koster de 125,- pr. stk.
Hengslene Linn selger nå passer litt dårlig til de gamle røkfarvete dekslene som har litt tynnere gods enn de nye transparente, men det går bare en passer på at de ikke faller av når du skal løfte hele dekslet av spilleren.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Har allerede bestilt et sett nye hengsler, så får vi se om de holder lenger. De som står på nå er kanskje et par år gammel og der har som sagt enden på den ene fjæren presset seg ut, mens det er en bule i det andre bakstykket som tyder på at også denne er i ferd med å kunne revne. Jeg tror ikke dette skyldes uvøren behandling.

Enig i at prisen på nye hengsler er overkommelig. Var mest ute etter å få vite om det finnes forskjellige kvaliteter av disse, slik at en kunne slippe stadige utskiftninger, som i det lange løp fort vil koste noen kroner.

Mvh.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Har aldri tidligere hørt om at disse er røket på under 20 års bruk. Hvis de ryker etter et par år er det helt klart en fabrikasjonsfeil (hvis de er normalt behandlet) og det betyr garantisak (men da bør du selvsagt ha en kvittering å legge fram)

B

break_out

Gjest
K.H. skrev:
Har allerede bestilt et sett nye hengsler, så får vi se om de holder lenger. De som står på nå er kanskje et par år gammel og der har som sagt enden på den ene fjæren presset seg ut, mens det er en bule i det andre bakstykket som tyder på at også denne er i ferd med å kunne revne. Jeg tror ikke dette skyldes uvøren behandling.

Enig i at prisen på nye hengsler er overkommelig. Var mest ute etter å få vite om det finnes forskjellige kvaliteter av disse, slik at en kunne slippe stadige utskiftninger, som i det lange løp fort vil koste noen kroner.

Mvh.
Har sett at det selges "originale" Linn hengsler på eBay, kan godt være at det finnes forskjellige kvaliteter her. Men jeg har heller ikke hatt problemer med hengsler på mine spillere.

S

Stover

Gjest
tRMD skrev:
Min også, men det er kanskje fordi det er samme lokket ;)

Den er allikevel følsom/ skal ikke så mye til før den faller.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Stover skrev:
Den er allikevel følsom/ skal ikke så mye til før den faller.
De gamle hengslene hadde stivere fjærer enn de nye og det er et paradoks iom. at de nye støvlokkene er tyngre enn de gamle...

Topp Bunn