Henvisning til annonser!?

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Jeg forstår at HFS har sitt eget bruktmarked,og ikke vil ha konkurranse.
Likevel er denne regelen en gedigen tråddreper,og jeg synes virkelig at det bør være mulig å henvise til en eller anne annonse et annet sted uten at man blir slått i bakken.Ofte er annonser de eneste kildene man finner på nettet til bilder av de angjeldende produktene også.
Ellers har jeg svært vondt for å se at en annonse på feks amerikansk E-bay skal kunne komme i konflikt med HFS sitt eget marked,eller noe annet marked for den del.Tvert i mot så legger ofte annonser opp til svært så interessante tråder om de angjeldende produkter. Bedre å heller legge inn et "påbud" om ikke å snakke stygt om de som setter inn annonsene,og ikke si noe om de synes vedkommende er overoptimistisk ang.prisforlangende.Ellers bør henvisninger til annonser absolutt være tilatt.Etter min mening så er regelen som tilsier det motsatte et handicap for HFS,og brukerne.
Mvh Rune
 

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
170
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Wow, mener du det? Det var jeg ikke klar over. Hva legger de til grunn for det da? Det koster jo ikke no9e å legge inn annonser her.
Jeg har lagt inn mange annonser her med link til min egen annonse på avforum (lettere å leggge inn bilder der) utan at det har skjedd noe så dette er bare noe som gjelder forumet da?
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.385
Antall liker
3.403
Torget vurderinger
0
Rune!

Dina synpunkter är viktiga och intressanta. Jag förstår att du med dem, delvis (eller helt?) syftar på min moderering på Vintageavdelingen.
Jag brukar moderera länkar till annonser. Det gör jag med hänvisning till Hovedregel 6.

Samtidigt förstår jag att det finns intresse i att diskutera kring utstyr som säljs i annonser på f eks Ebay och att diskutera budnivåer och priser på det utstyr som säljs. Jag håller helt med dig om att det kan bli intressanta diskussioner.

Kanske ska vi på Vintageavdelingen inte hålla så hårt på just den delen av Hovedregel nr 6.
På Vintageavdelingen kanske vi kan ha ett speciellt emne där det är tillåtet att länka till annonser. Det skulle kunna heta f eks "Länkar till annonser med intressant vintage hifi".

Vad tror du, Rune?
Vad tycker ni andra?

Jag tar upp detta med de andra moderatorerna och med Hövdingen.
M v h
 
J

J.J

Gjest
Enkelt .......... Ikke link til annonsen - men "høyreklikk på bilde" og lim det inn i "sett inn bilde"


Så har dere bilde i tråden og ikke annonsen .......... :D


/JR
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.385
Antall liker
3.403
Torget vurderinger
0
Ja, det är en möjlighet.
Men ofta vill trådstarter och de som gör inlägg i tråden följa budgivningen (och diskutera den) i f eks en auktion på Ebay.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg synes også at henvisninger burde være tillatt.
Kaskje ikke som direkte link, men med bilde og f.ex item-nr. er det enkelt å søke opp for de interesserte.
Bare en link er useless noen måneder etter auksjoner, da bilder/innhold blir slettet.

Arne K
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Grunnen til at regel nr. 6 finnes, er fordi annonser har begrenset levetid og at det er mindre heldig hvis noen driver å søker etter ett eller annet på sentralen og finner en tråd som omhandler en lenke til en død annonse - i.e. de vil få lite nytteverdi ut av annonsen. I tillegg er det selvfølgelig det aspektet om at siden sentralen har egen bruktsalgsdel, ønsker vi ikke konkurranse om det.

Samtidig ser jeg poenget som dere legger fram i denne tråden - kan ikke en løsning være å gjøre begge deler? I.e. lagre det bildet som er aktuelt samt legge inn en link til annonsen? Da vil jo det i hvert fall framkomme i tråden hva det er diskusjonen handler om.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, nå har vi ikke diskutert dette på kammerset men mente du tidligere tillot dette under Vintage Kjell. Angående interessante bruktkjøp og slikt. Jeg fant ikke den tråden igjen.
Men interessant tråd egentlig, og en viktig sådan.
Personlig håndhever jeg denne regelen som moderator og har desverre bevisst brutt den ved et par anledninger for å lage et par interessante tråder. Da kun når det gjelder veldig eksotisk utstyr.
Jeg er egentlig imot regelen når det gjelder slike ting men må overholde regelverket som alle andre :)

Jeg er for regelen når folk linker til sine egne annonser etc. i tråder. Det synes jeg er en uting. Til det har vi bruktbørsen og selvsagt pm som kan brukes.

mvh
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.385
Antall liker
3.403
Torget vurderinger
0
bambadoo skrev:
Hei, nå har vi ikke diskutert dette på kammerset men mente du tidligere tillot dette under Vintage Kjell. Angående interessante bruktkjøp og slikt. Jeg fant ikke den tråden igjen.
Ja, det fanns en "sticky-tråd", men ingen skrev i den, så jag tog bort den.

Det som Mbare mener är kanske en väg att gå.
Sitat från Mbare:
kan ikke en løsning være å gjøre begge deler? I.e. lagre det bildet som er aktuelt samt legge inn en link til annonsen? Da vil jo det i hvert fall framkomme i tråden hva det er diskusjonen handler om.

Man lagrar alltså bilden via "Legg ved". Då finns bilden kvar även när annonsen eller auktionen man länkar till är slettet.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Mange gode ideer her,synes jeg!
Jeg synes også at dette kan overlates til de utmerkede moderatorenes skjønn. Jeg har full tiltro til dem i så måte.(Bare så du vet det Kjell! ;) )
Mulige overtramp,som linker til egne eller bekjentes annonser,antar jeg det vil være temmelig enkelt å avsløre for en våken moderator. Da vil det vel neppe være diskusjon i tråden som står i høysetet.

Greit at man kan kun benytte bilder fra ev annonser,men ofte er annonsene fyllt med de specks man har lyst til å kommentere.-Og så er det spørsmålet med inndividuell copyright som kommer inn i bildet også,om man skulle finne på å klippe og lime kun bilder.

-Samme med annonser for klart nye ting,som selvfølgelig ikke må forekomme.

Hva sier Høvdingen da?

Mvh Rune :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det man kan gjøre er jo å bruke bilder som forslått. Ikke på den måten at man laster ned bildene i andre annonser og linker til dem men at man bruker snipping tool i Windows (eller tilsvarende i andre OS) og tar at utklipp av tekst og bilde som man kan lime inn i den tråden man ønsker å diskutere dette.

Gjør man det bryter man ikke med noen forumregler om å linke til annonser og man unngår da også at linken er død etter en stund når annonsen er fjernet eller auksjonen over. Informasjonen ligger i bildet og kan diskuteres i årene som kommer om det skal være nødvendig.

Eksempel:

 

Vedlegg

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Her har Gjestemedlem helt rett. Dette er den beste måten å gjøre det på så lenge det ikke kommer frem opplysninger om selger. Det kan også være et spørsmål om rettigheter til bilder osv, men det får bli opptil brukeren selv.

Som Bambadoo påpeker så har annonser en kort levetid, og linker til annonser blir fort døde, og innlegg som inneholder slike linker blir da meningsløse og bortkasted tid for brukerne.

Det andre er at det ikke er tillatt å bruke forumet for salg, så linking til egne annonser er naturligvis ikke tillatt uansett om det er link, tekst eller screen bilde.

Rune.U skrev:
Jeg forstår at HFS har sitt eget bruktmarked,og ikke vil ha konkurranse.
Mvh Rune
Det er forøvrig tillatt å linke til annen annonse i egen annonse på bruktbørsen (slik at du skal slippe å lage samme annonse flere ganger), men hvis dette gjøres forlanger vi at det kommer frem hva slags produkt annonsen gjelder.

Det kan f.eks. stå: "Bowers&Wilkins 802 høyttalere selges. Link til min annonse på Finn."

På den måten så får brukeren vite hva annonsen gjelder, og han kan ta et valg om han vil benytte linken for å se annonsen. Hvis annonsen kun inneholder en link uten noen form for info om hva slags produkt det gjelder så sletter vi det.

Jeg synes selv at disse reglene gir mening, og at vi har en nokså balansert måte å gjøre det på.

Mvh
Høvdingen
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Når man prater om annonser.
Hvor ble det av den fornøyelige tråden om han som hadde kjøpt en Nakamichi amp og ble anklaget for å selge den videre på Finn med fortjeneste.
Akkurat når kjøper sier han har kjøpt to slike så bare forsvinner tråden.
Jeg finner den IKKE igjen. Har søkt gjenom hele forumet, men husker dessverre ikke tittelen på tråden.

(gidder ikke opprette egen tråd for dette)
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
RJEL skrev:
Når man prater om annonser.
Hvor ble det av den fornøyelige tråden om han som hadde kjøpt en Nakamichi amp og ble anklaget for å selge den videre på Finn med fortjeneste.
Akkurat når kjøper sier han har kjøpt to slike så bare forsvinner tråden.
Jeg finner den IKKE igjen. Har søkt gjenom hele forumet, men husker dessverre ikke tittelen på tråden.

(gidder ikke opprette egen tråd for dette)
Har også sett etter den, men ser ut som den er slettet. ???
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.385
Antall liker
3.403
Torget vurderinger
0
Høvdingen skrev:
Her har Gjestemedlem helt rett. Dette er den beste måten å gjøre det på så lenge det ikke kommer frem opplysninger om selger. Det kan også være et spørsmål om rettigheter til bilder osv, men det får bli opptil brukeren selv.

Mvh
Høvdingen
Låter bra!
M v h
 
Topp Bunn