Herbie Hancock Joni Letters

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Jeg var nylig innom Big Dipper å kjøpte den glimrende skiva Joni letters med Herbie Hancock utgitt på Verve. Ved avspilling hørtes det som om det var noe feil med innspillingen. Ved litt kraftige anslag på pianoet oppleves det en "skurring" i venstre kanal. Jeg byttet eksemplaret, men det viste seg at det nye eksemplaret var likedan. Etter gjentatte lyttinger mener jeg at skurringen skyldes overstyring av pianoets opptaksmick. Er det noen som har gjort samme erfaring med denne innspillingen?

affen

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
affen skrev:
Jeg var nylig innom Big Dipper å kjøpte den glimrende skiva Joni letters med Herbie Hancock utgitt på Verve. Ved avspilling hørtes det som om det var noe feil med innspillingen. Ved litt kraftige anslag på pianoet oppleves det en "skurring" i venstre kanal. Jeg byttet eksemplaret, men det viste seg at det nye eksemplaret var likedan. Etter gjentatte lyttinger mener jeg at skurringen skyldes overstyring av pianoets opptaksmick. Er det noen som har gjort samme erfaring med denne innspillingen?

affen
Nei, men derimot med Johny Cash sin versjon av "Hurt" - kraftig overstyring mot slutten.
Det var ikke dette du ville vite, var det vel?

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
affen skrev:

affen
Det kan jo være at azimuth er litt feil stilt? Det kan føre til skurring i en kanal. Det er ikke alltid man hører det på alle plater. Her er en link til hvordan stille Azimuth. http://www.theanalogdept.com/azimuth.htm. Det kan selvsagt også være platen, men det kan være verdt et forsøk.

Mvh
Kjetil

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Tror ikke det er azimut, for dette fenomenet opptrer ikke på noen andre skiver, men takk for tips Kjetil.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.119
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
jeg trodde en gang jeg hadde et liknende fenomen med en jeff rowland complement cantilerløs mc en gang; hver gang jeg spilt boogeyeman på mingus skurret det i ene kanalen på mine apogee diva,trodde det vat et tracking fenomen ,siden det bare skjedde på en tone som joni holdt litt lenge,men etter noen år fant jeg ut at det var en egenresonnans i mellomtonebåndet på diva, som kun ble truffet på denne ene lille lp spordelen av alt jeg spilte i årevis.
WEIRD? :eek:
mvh

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Det som er litt underlig at fenomenet forekommer på de fleste av sporene på plata, mens jeg ikke har hørt noe tilsvarende problemer på noen andre plater. Når det gjelder azimuth så er det vel ikke noen justeringsmuligheter på en Rb 700 arm med fast headshell? Fikk foreseten et tips om å bruke et lite speil for å sjekke vinkelen, men hvis azimuth skulle være litt feil hva gjør jeg da for å justere?

affen

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
36
Torget vurderinger
7
Du tar en umagnetisk ståltråd filer ned en side og legger så denne i mellom pickup og armen. Flatesiden mot armen og den runde mot pickupen. Dermed kan du justere azimuth med monteringsskruene. En bonus er at den også fungerer som en slags spike. Jeg har aldri prøvd dette selv - kun lest om det.

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
takk for tips, men Azimuth er helt riktig, så jeg har kommet til at det er overstyring av opptaksmicken som må være problemet.

affen

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
affen skrev:

affen
Kan du gi meg et melodinummer og hvor i melodien det opptrer? Jeg har CD'en og kan sjekke om det er der.

mvh,
OS

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Fenomenet opptrer på flere spor, blant annet på spor 2 på side 1 med Tina Turner. Legg spesielt merke til de pasasjene hvor pianoakkordene gis litt ekstra kraft.

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
affen skrev:
Ved litt kraftige anslag på pianoet oppleves det en "skurring" i venstre kanal.

affen
Ved kraftig modulerte signaler kan det skurre kraftig i den ene kanalen hvis bias - anti-skating - ikke er riktig justert.
Når jeg sjekker dette på testplata til Hi-Fi News så opptrer det skurring hos meg i det tredje av fire testspor (300Hz tone L/R +12,+14,+16 og +18 dB) først i den ene kanalen - men i den høyre, ikke venstre kanal som hos deg.
Det kan kanskje likevel være det som er ditt problem.

Jeg har spilt gjennom hele Joni Letters etter at jeg leste innlegget ditt, og opplever ikke skurring i det hele tatt hverken fra høyre eller venstre kanal - selv når Herbie banker som hardest.
Jeg sjekket 'Edith and the kingpin', og det eneste som skurrer der er Wayne Shorter som ligger og rasper med sax'en sin bak ryggen til fru Turner 8).
Tror derfor ikke at mikken er overstyrt på opptaket.

Du kan jo kanskje også ha fått ett eksemplar til med samme problem/feil - hvis det handler om pressefeil så vil det opptre på flere eksemplarer.
Det eksemplaret jeg hører på er imidlertid helt ok.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Jeg har ikke hatt noe problem med mitt eksemplar. 8)

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Tusen takk for svar, jeg skal sjekke dette med anti skating, kan være noe der.

affen

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
affen skrev:
Fenomenet opptrer på flere spor, blant annet på spor 2 på side 1 med Tina Turner. Legg spesielt merke til de pasasjene hvor pianoakkordene gis litt ekstra kraft.
Jeg lyttet på CD'en i går kveld og ca. 2,5 minutt ut i spor 2 er det ganske heftig pianospilling som jeg kan forstå er en utfordring til enhver platespiller. Det er på grensen på CD-innspillingen også.

mvh,
OS

Topp Bunn