Hercules Volterra?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.900
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Ja denne anses så bra at selv gutta på Kontrapunkt selger den, så alle som har basic eller Vallhalla kort kan vel oppgradere her til en ny og stabil strømforsyning...... og som attpåtil er ganske rimelig sett med "Linn øyne" ;D

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Strømforsyning er strømforsyning. Blir ikke verdt sin egen vekt i gull selv om den er stemplet Linn. Det er desverre hva Linn selv tror.
Opplevde en helt klar postiv forandring da jeg bytta fra Vahlhalla til Hercules II. Hvilken forandring jeg kunne ha erfart om jeg hadde bytta til Lingo aner jeg ikke. Kanskje den samme?

Spørsmålet er om man profitterer på å bytta fra Hercules II til Hercules Volterra hvor muligens den eneste forskjellen består i at Volterra er en ekstern boks. Kan vel ha noe for seg med tanke på støy?

B

break_out

Gjest
toriamos skrev:
Strømforsyning er strømforsyning. Blir ikke verdt sin egen vekt i gull selv om den er stemplet Linn. Det er desverre hva Linn selv tror.
Opplevde en helt klar postiv forandring da jeg bytta fra Vahlhalla til Hercules II. Hvilken forandring jeg kunne ha erfart om jeg hadde bytta til Lingo aner jeg ikke. Kanskje den samme?

Spørsmålet er om man profitterer på å bytta fra Hercules II til Hercules Volterra hvor muligens den eneste forskjellen består i at Volterra er en ekstern boks. Kan vel ha noe for seg med tanke på støy?
Skulle ikke tro at du har så mye å hente ved å gå for denne eksterne Herculesen, men jeg har nå bare hatt intern Hercules selv. Dersom du får Linn logoen på så går du et hakk videre har jeg erfart(Lingo)... Og så var det jo Lingo 2 da, her er det vell også meldt om et lite løft fra Lingo.

Rykter florerer jo om en DC motor og styring fra Linn.. Noen som vet mer om dette?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.900
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
I teorien skal vel egentlig ikke en separat strømforsyning ha noen direkte/inndirekte innflytelse på lyden hvis den er identisk med den man monterer innei spilleren.
Jeg innbiller meg at den eneste grunnen til at Linn har sin Lingo som separat strømforsyning er at den rett og slett er for stor til og passe innei plinth'et.
Hvis man hevder at et strømforsyningskort påvirker lyden i negativ rettning montert inne i en spiller kontra utvendig så må det jo først og fremst være pga yttre påvirkning av andre komponeneter via type magnetfelt i og med at et strømkort ikke har noen deler som lager vibrationer foruten hvis man bruker en trafo som vibrerer da.
Pr i dag så er vel småtrafoer flest av en slik karakter at man ved og ta på de ikke kan kjenne vibrasjoner overhodet, således burde disse kunne ha absolut minimal innflytelse på en spiller lydmessig...... i teorien.
Hvis man skal se på noe så burde det jo være motoren som lager vibrationer og som burde flyttes ut av plinthet på en LP-12, men da ville jo selvfølgelig Linn spilleren miste sitt tradisjonelle utseende.
Skulle vært morsomt og testet dette ut mere seriøst, slik at man slipper og komme med antagelser...... fakta er MYE bedre enn antagelser ;)

B

break_out

Gjest
Rudi skrev:
I teorien skal vel egentlig ikke en separat strømforsyning ha noen direkte/inndirekte innflytelse på lyden hvis den er identisk med den man monterer innei spilleren.
Jeg innbiller meg at den eneste grunnen til at Linn har sin Lingo som separat strømforsyning er at den rett og slett er for stor til og passe innei plinth'et.
Hvis man hevder at et strømforsyningskort påvirker lyden i negativ rettning montert inne i en spiller kontra utvendig så må det jo først og fremst være pga yttre påvirkning av andre komponeneter via type magnetfelt i og med at et strømkort ikke har noen deler som lager vibrationer foruten hvis man bruker en trafo som vibrerer da.
Pr i dag så er vel småtrafoer flest av en slik karakter at man ved og ta på de ikke kan kjenne vibrasjoner overhodet, således burde disse kunne ha absolut minimal innflytelse på en spiller lydmessig...... i teorien.
Hvis man skal se på noe så burde det jo være motoren som lager vibrationer og som burde flyttes ut av plinthet på en LP-12, men da ville jo selvfølgelig Linn spilleren miste sitt tradisjonelle utseende.
Skulle vært morsomt og testet dette ut mere seriøst, slik at man slipper og komme med antagelser...... fakta er MYE bedre enn antagelser ;)
Det som kunne vært en ide er å sette inn en motor som hviler på underlaget (som spilleren står på). Altså borret et hull i bunnplaten og tilpasset en av disse frittstående motorene i spilleren. Vet ikke hvor mye viberasjoner fra motoren som er forstyrrende, men det hadde jo vært forsøket verd.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.917
Torget vurderinger
1
Rudi skrev:
...
En annen faktor er RFI-støy. Mange slike strømforsyninger (merk: jeg kjenner hverken Linn sine eller den omtalte Hercules) lager sinusbølgen av et PWM signal fra en enkel mikroprosessor, eller er kvartsstyrt på en eller annen annen måte. Dette gir et potensiale for RFIstøy dersom designet er mindre enn omtimalt. Hvor stort dette problemet evt. blir avhenger igjen av intern kabling, PU og RIAA.

mvh
KJ

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
458
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
Prinsippet til LP12 er jo å isolere motoren fra tallerken/arm. Den eneste veien vibrasjonene fra motoren kan gå er gjennom reima og fjærene som holder subchassiet. Med de beste strømforsyningene (Lingo2 eller Naim Armageddon) til å styre Linn-motoren blir det ikke mye vibrasjoner igjen og i en korrekt oppsatt LP12 er det nok tvilsomt om det har noen hensikt med en frittstående motor IMO.

Topp Bunn