Hersketeknikker

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Hva er en hersketekniker? Noen som vet?
I bunn og grunn mye av det samme som en herskeingeniør, men med teknisk fagskole. Herskesivilingeniøren derimot gir master-begrepet mening, men vær obs på at denne tittelen er beskyttet :cool:

PS: glemte å nevne at har man master så er det natulig at man også har slaver. Kjent styringsprinsipp.
 
Sist redigert:

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.587
Antall liker
2.182
Berit Ås - moren til hersketeknikk begrepet - ville moret seg over denne tråden.
Det er jo også interessant å se hvordan begrepene "jeg opplever ikke - og da har det ikke noe for seg" - for så å omtale andres "humbug og tro ala Jesus".

Den utrolige troen på blind tester ser ikke ut til å gå over. En blindtest forutsetter mange ting - blant annet fordres dersom man ønsket å få det samme resultatet hos deltakerne, at deltakerne oppfatter ting likt. Slik er det ikke for mange sanseopplevelser og når informasjon skal prosesseres gjennom hjernen (det skulle være enkelte å forstå dette når en kjenner til fargeblindhet, hvordan noen mennesker faktisk ikke kan oppfatte rytme, Pitch, hvordan noen ikke kan oppfatte tall, osv, osv).

Hersketeknikker har vi vel noen og en hver av oss. Det beste ville vel være om vi forsøkte å begrense det. Et argument som dreier seg om "å spare andre fra å anvende idiotisk mye penger på noe som ikke virker ... torr jeg" - er jo en i bunn og grunn også en hersketeknikk. Men, det må jo være lov å ha et så edelt motiv (og det er også en hersketeknikk og skrive det jeg nå skrev). Vi lever ikke uten hersketeknikker - og vi ender opp med større og mindre forståelse og toleranse for det over tid.
I beste mening
Mvh
JMK
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.166
Antall liker
508
I dag har jeg prøvd å sammenligne to kabelsett . Jeg var i utgangspunktet skeptisk,men hørte allikevel forskjell. Prøvde også om det var noe forskjell på dempehylle og myk avkobling på fast hylle. Egentlig trudde jeg ikke at jeg skulle høre forskjell. Da jeg er meget skeptisk av natur. Men foretrakk faktisk dempehylle med myk avkobling i tillegg. Tro meg,det er forskjell. Sånn er det bare.
Dyrt var det også. Trengte egentlig nye bremser på bilen. Men det får bare vente.
Om noen ergrer seg over dette innlegget så er målet nådd.
Det ironiske her, er at forskjeller har en tendens til å gå i favør det dyrere og mest eksotiske. I virkeligheten er derimot ikke alle forskjeller til det bedre om det i det hele tatt er en forskjell til eller fra. Snakker generelt nå og ikke om kabler.

Selv har jeg Solid-Tech rack, mye er skrevet om det sine lydmessige fordeler, men om forsterkeren står på bordet, på gulvet eller i racket er ett fett for meg. Er åpen om at jeg har racket av estetiske og praktiske hensyn, det er et ok møbel. Lydmessig gir det meg intet selv om andre trolig kan skrive en lang avhandling om lydmessig forbedring av et slikt rack.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Å ha anlegget på gulvet er for folk flest upraktisk (snuble, sparke bort, skrape opp med støvsuger: Les, kjekt med fat under bløtkaka). Da er stereorack et praktisk og rimelig alternativ. Så finnes det komponenttyper som er påvirkelige for vibrasjoner, andre ikke, men det meste må jo stå et sted? Og gjerne slik at man kommer til å får betjent det hele.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg opplever forskjeller på kabler og underlag til høyttalere. Det er en sannhet.
 
P

parafinoksen

Gjest
Når vi vet hvor vanskelig det er å beskrive lyd med ord, så er det jo litt spesielt at vi skriver (og kjekler) så mye som vi gjør. Jeg foreslår at vi går over til bilder og kroppsmaling:

1620724099613.png
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Manipulerende absurd manipulasjon:

En argumentasjonsteknikk som til stadighet irriterer meg grenseløst er dem som "beviser" absurde uttalelser med at dem tidligere var skeptisk dem også, men så opplevde dem noe som endret den oppfatningen. Ergo fremstiller de seg som sannhetsvitner for det ubegripelige.

Man finner argumentasjonen blandt dem som tror på helbredelse pr bønn eller håndspåleggelse (a'la Jesus Leger og Svein-Magne Pedersen eller Snåsamannen), dem som tror på gjenferd og hevder å ha opplevd dem, mennesker som tror på homopati etc. Og det er veldig mye brukt innen HiFi-kretser av mennesker som lar seg lure av det snåleste Tweaks.

Julenisse-godtroheten lever i aller beste vellgående blandt HiFi-folket, for noen er godlyd summen av hvor mye dem har lagt ut på uvesentligheter, selv det dem ikke klarer å skille fra hverandre og som aldri ville bestått en blindtest skal det brukes fantasillioner på - mennesker som ukritisk bruker MYE penger på et ikke noe.

Selv er jeg en skeptiker i det hele, i alle fall inntil det motsatte er bevist, for egen del skal en oppgradering utgjøre en forskjell jeg kan påpeke med bind for øynene før jeg legger tid og energi i noe. Slik burde det være for alle.

Tidvis møter jeg produkter som utgjør en forskjell fra hverandre, noen gang så marginalt at jeg spør meg selv om hva som er det best av det ene og det andre? Ikke alltid jeg kan svare på hva forskjellen som er der har av betydning, da er det også vanskelig for meg å svare på hva som er best av det ene og det andre - det ligger ingen automatikk i at det som koster mest er best - om jeg ikke kan sette fingeren på en reel forbedring jeg liker (altså finne grunnen til hvorfor jeg foretrekker det ene fremfor det andre) da har det ingen hensikt for min del å investere.

Men noen skal på død og liv putte mye penger i et intet eller noe som knapt er merkbart for annet enn lommeboken, drivkraften for mange av dem er verdien på eget stereoanlegg og å få høyere karakter i vurderingen på Hifisentralen og andre steder tenker jeg da. Å investere tungt i uvesentligheter de må lytte til med åpne øyne for å kunne glede seg over fordi det reelt ikke utgjør forskjeller de kan detektere med øynene igjen (i en blindtest) blir for dumt.

Se heller prestisje i å få best mulig lyd ved bruk av minst mulig penger, uavhengig om man bygger seg et stereoanlegg innenfor rammen av 35.000 eller 1,4 millioner. Om man svømmer i penger og kjøper fra øverste hylle så ser jeg det likevel som mer beundringsverdig at mennesker holder seg borte fra uvesentligheter enn at de har svidd av og brukt store ressurser på ting som ikke har vært godt for noe.

Har sett HiFi-folk sette CD-spilleren sin på uhørt dyre underlag og påstår det skal utgjøre store forskjeller, som at de hører forskjell på om spilleren står på det underlaget eller noe annet... De hadde vært sjanseløse i blindtest!! Greit nok, platespillere er en annen sak da for dem er slikt viktig, men en CD-spiller...

Og slike tårn til å heve kablene fra bakken, jeg stiller meg sterkt tvilende til om dem hører forskjell på om kablene ligger på dem eller gulvet - det skal jeg se noen består en blindtest på før jeg tror. Mye annet fjams der ute, og mye av det argumenteres med argumentasjonsteknikker som er de tåpeligste hersketeknikker hvor dem som kommer med dem fremstår som sannhetsvitner i mest tåpelige stil - men det preller like mye av meg som dem som vil overbevise meg om at å ringe Jesus Leger har noe for seg (de også påstår jo hardnakket at det er selvopplevd og legger gjerne til at de også var skeptisk tidligere for å virkelig forsøke å fjerne tvil).

At det er mye humburg ute og går i HiFi-verden, uten tvil et definnitivt JA!! Så være skeptisk!!
Slått deg?
La nå folk få bestemme selv hva de bruker pengene på.
Hjelpes..
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Så skal ikke kabelentuasiaster dele sine erfaringer? Jovisst, men man bør da kanskje legge det fram som en personlig erfaring/lytteinntrykk og ikke som en ubestridt sannhet.
Hehe...og dermed er vi i gang igjen. Det er jo en ubestridt sannhet for den som beskriver og oppfatter/hører det slik.
Joda jeg skjønner hva du mener :)
[/QUOTE]

Jeg mener en kan la være å starte en kabelkrangel og andre ting på personlige sider pluss i vennetråder.
Litt voksne bør folk være.
Det er nok av tråder å krangle i ellers.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Manipulerende absurd manipulasjon:

En argumentasjonsteknikk som til stadighet irriterer meg grenseløst er dem som "beviser" absurde uttalelser med at dem tidligere var skeptisk dem også, men så opplevde dem noe som endret den oppfatningen. Ergo fremstiller de seg som sannhetsvitner for det ubegripelige.

Man finner argumentasjonen blandt dem som tror på helbredelse pr bønn eller håndspåleggelse (a'la Jesus Leger og Svein-Magne Pedersen eller Snåsamannen), dem som tror på gjenferd og hevder å ha opplevd dem, mennesker som tror på homopati etc. Og det er veldig mye brukt innen HiFi-kretser av mennesker som lar seg lure av det snåleste Tweaks.

Julenisse-godtroheten lever i aller beste vellgående blandt HiFi-folket, for noen er godlyd summen av hvor mye dem har lagt ut på uvesentligheter, selv det dem ikke klarer å skille fra hverandre og som aldri ville bestått en blindtest skal det brukes fantasillioner på - mennesker som ukritisk bruker MYE penger på et ikke noe.

Selv er jeg en skeptiker i det hele, i alle fall inntil det motsatte er bevist, for egen del skal en oppgradering utgjøre en forskjell jeg kan påpeke med bind for øynene før jeg legger tid og energi i noe. Slik burde det være for alle.

Tidvis møter jeg produkter som utgjør en forskjell fra hverandre, noen gang så marginalt at jeg spør meg selv om hva som er det best av det ene og det andre? Ikke alltid jeg kan svare på hva forskjellen som er der har av betydning, da er det også vanskelig for meg å svare på hva som er best av det ene og det andre - det ligger ingen automatikk i at det som koster mest er best - om jeg ikke kan sette fingeren på en reel forbedring jeg liker (altså finne grunnen til hvorfor jeg foretrekker det ene fremfor det andre) da har det ingen hensikt for min del å investere.

Men noen skal på død og liv putte mye penger i et intet eller noe som knapt er merkbart for annet enn lommeboken, drivkraften for mange av dem er verdien på eget stereoanlegg og å få høyere karakter i vurderingen på Hifisentralen og andre steder tenker jeg da. Å investere tungt i uvesentligheter de må lytte til med åpne øyne for å kunne glede seg over fordi det reelt ikke utgjør forskjeller de kan detektere med øynene igjen (i en blindtest) blir for dumt.

Se heller prestisje i å få best mulig lyd ved bruk av minst mulig penger, uavhengig om man bygger seg et stereoanlegg innenfor rammen av 35.000 eller 1,4 millioner. Om man svømmer i penger og kjøper fra øverste hylle så ser jeg det likevel som mer beundringsverdig at mennesker holder seg borte fra uvesentligheter enn at de har svidd av og brukt store ressurser på ting som ikke har vært godt for noe.

Har sett HiFi-folk sette CD-spilleren sin på uhørt dyre underlag og påstår det skal utgjøre store forskjeller, som at de hører forskjell på om spilleren står på det underlaget eller noe annet... De hadde vært sjanseløse i blindtest!! Greit nok, platespillere er en annen sak da for dem er slikt viktig, men en CD-spiller...

Og slike tårn til å heve kablene fra bakken, jeg stiller meg sterkt tvilende til om dem hører forskjell på om kablene ligger på dem eller gulvet - det skal jeg se noen består en blindtest på før jeg tror. Mye annet fjams der ute, og mye av det argumenteres med argumentasjonsteknikker som er de tåpeligste hersketeknikker hvor dem som kommer med dem fremstår som sannhetsvitner i mest tåpelige stil - men det preller like mye av meg som dem som vil overbevise meg om at å ringe Jesus Leger har noe for seg (de også påstår jo hardnakket at det er selvopplevd og legger gjerne til at de også var skeptisk tidligere for å virkelig forsøke å fjerne tvil).

At det er mye humburg ute og går i HiFi-verden, uten tvil et definnitivt JA!! Så være skeptisk!!
Enig med mye av det du skriver men måten du gjør det på kan tolkes som nettopp en herske teknikk, vet ikke om det var for å få frem poenget eller ikke
 

kkj

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.04.2019
Innlegg
97
Antall liker
94
Sted
Arendal
Er ganske enig med trådstarter for min del.
Men eg kan ikkje bestemma for andre!!!
Husker tilbake på nittitallet der eit kjent HiFi tidskrift i Sverige gjorde blindtest av høgtalarkabler. Dei brukte "superdyrt" utstyr i heile anelgget, og inviterte HiFi-kjennere/lydjournalister til testing. Resultatet blei at ingen kunne sei kva som var best av 2x3m lampettledning og superkabel til den gang 20000.
Noen klarte å høyra forskjell ved AB-test, men dei kunne ikkje seia kva kabel som var lampettledning...
 

raw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2015
Innlegg
434
Antall liker
617
Sted
Kristiansand
Er ganske enig med trådstarter for min del.
Men eg kan ikkje bestemma for andre!!!
Husker tilbake på nittitallet der eit kjent HiFi tidskrift i Sverige gjorde blindtest av høgtalarkabler. Dei brukte "superdyrt" utstyr i heile anelgget, og inviterte HiFi-kjennere/lydjournalister til testing. Resultatet blei at ingen kunne sei kva som var best av 2x3m lampettledning og superkabel til den gang 20000.
Noen klarte å høyra forskjell ved AB-test, men dei kunne ikkje seia kva kabel som var lampettledning...
Your point being...? Trådstarter ergrer seg, og det gjør du og? Utfordringen med noe av innholdet til hovedinnlegget kan vel sies å være at trådstarter har sett seg lei av andres "uvett", og ønsker at de skal komme på bedre tanker? Trådstarter viser til diverse eksempler som han er skeptisk til, og bruker tid på å sable ned.... skjønner ikke greia med det i det hele tatt. Hele innlegget er for meg et eksempel på stråmenn, og bruk av av trådstarter som eneste sannhetsvitne.... og det er vel hersketeknikk i seg selv. Mvh Jarl
 
Sist redigert:

kkj

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.04.2019
Innlegg
97
Antall liker
94
Sted
Arendal
Your point being...? Trådstarter ergrer seg, og det gjør du og? Utfordringen med noe av innholdet til hovedinnlegget kan vel sies å være at trådstarter har sett seg lei av andres "uvett", og ønsker at de skal komme på bedre tanker? Trådstarter viser til diverse eksempler som han er skeptisk til, og bruker tid på å sable ned.... skjønner ikke greia med det i det hele tatt. Hele innlegget er for meg et eksempel på stråmenn, og bruk av av trådstarter som eneste sannhetsvitne.... og det er vel hersketeknikk i seg selv. Mvh Jarl
Tja, kva skal eg svara?
Eg er nok av den sorten som gjerne vil ha forskning som basis og derfor er eg kritisk. Men om det erger meg? Både ja og nei. Ja, fordi eg i mange tilfeller veit at ting som blir skrive er direkte feil ut frå eit vitenskapelig synspunkt. Nei, fordi det gir meg underholdning.
Og så gir "påstander" meg tanker som: Er det noe i det? Er det vitenskapelig fundert? Er det noe som ikkje har vore forska på? Kva skulle ein i så fall ha testa?
Og hersketeknikker bruker vi vel alle sammen? :)
 
Sist redigert:
Topp Bunn