HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tipper at du er på sporet - men dette minner meg om Kappadokia i Tyrkia - hvor det ikke er steiner som ligger på toppen av noe grus, men lava som ligger oppå et løsere lag av sandstein.
     

    Vedlegg

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    JuK skrev:
    Kvitskruiprestan, nær Otta i Gudbrandsdalen?
    Helt riktig!
    Edit: Kvitskriuprestein/in/an/ene er jordpyramider som regnet har gravd ut av en morene. Steinhattene på toppene ligger der fordi de har beskyttet jorda rett under seg mot regnets herjinger, slik at disse er blitt stående igjen når regnet vasket bort den øvrige jorda. Det går jevnlig melding ut om at nå er det like før det forsvinner, og at man bør skynde seg om man vil se dem. Det som ikke nevnes i disse reportasjene er at den samme prosessen som ødelegger dem også kommer til å lage nye pyramider.

    De ligger i Uldalen, hvor man også har gjort funn av en Mammutkjevetann.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vel - her var et litt stillstand - derfor en ny oppgave. En litt enkel en?

    Vi skal til en by som gjennom historien har hatt fire godt innarbeidede navn. Vel, det ene av de fire navnene er ikke kjent andre steder enn hos oss – men la gå.
    Det nåværende navnet fikk byen offisielt i 1930 – selv om også dette navnet var delvis brukt ganske lenge før det.

    Byen er landets største – men er ikke er hovedstad. Ikke nå lenger. Byen har aldri vært hovedstad i landet den ligger i nå – men den har en lang historie som hovedstad - t.o.m. i to forskjellige land – eller tre land hvis man er veldig nøye. Eller statsdannelser, om man vil.

    Da skal vi til.....?
     

    JuK

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2006
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    Sted
    Akershus
    Beklager gutta :-[

    Tabbe å svare når man ikke har tid til å følge opp.....

    Like dårlig tid i dag, så selv om jeg har en mistanke om svaret her, så får jeg beherske meg, og heller kikke innom litt senere....
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - jeg sa jo at det skulle være lett!

    Vi skal naturligvis til Istanbul - Tyrkias største by.

    Før år 330 var Bysants navnet man brukte på byen – det var grekerne som grunnla byen rundt 600 f. Kr. som ga den dette navnet.

    Fra 330 e. Kr. til 1930 var Konstantinopel (Konstantinyé på tyrkisk) navnet på byen – etter keiser Konstantin som gjorde byen til hovedstad i Romerriket.

    Endelig i 1930 besluttet man at byen skulle hete Istanbul.

    Vi her oppe i nord, kalte byen Miklagard – ”den store byen”.

    Som Konstantinopel var byen hovedstad i Romerriket i en periode – først i hele Romerriket i perioden 330-395 – og deretter i det Øst-romerske riket frem til Øst-romerrikets fall i 1453. Fra 1453 – da osmanerne erobret Konstantinopel – ble Konstantinopel hovedstaden i det Osmanske, eller det Ottomanske, riket – som gikk i oppløsning i 1923, da bl.a. Tyrkia oppsto som nasjon. Men da med Ankara som hovedstad.

    Din tur!
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    627
    Beklager, får ikke fulgt opp denne. VidarP eller noen andre må lage reserveoppgave :-[
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    6.000
    Antall liker
    6.243
    Torget vurderinger
    32
    Jeg tenkte først på Sune Nordgren, men han er ikke født i Baltikum, men Lund i Sverige, dessuten er han tilknyttet et kunstnersenter i Skåne (eller deromkring).

    Roy
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Den elegante herren må være Mariss Jansons. Født i Latvia. For tiden sjefsdirigent i Concertbebouw Orkester i Amsterdam. Før det var han jo i Oslo. St. Petersburg var hans arbeidsplass før han kom til Oslo - men det het jo Leningrad den gangen. Er det dit vi skal?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ingen av opplysningene passer vel her, så det er ikke rett det de sier at du skal holde på den første innskytelsen. Dette er en kjent mann i Norge.

    JHolm; en liten redegjørelse (GRF) gjør seg ikke vekk. Oslo er ikke stedet jeg er ut etter. Vi skal til en arbeidsplass.

    Ulf-B; du er på rett spor men på feil sted, du skulle rett og slett hoppet av toget tidligere.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det spørs hvilken vei toget går her - men hvis vi reiser bakover i tid fra Amsterdam, skal vi til Pittsburgh Symphony Orchestra før stasjonen heter Oslo.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    6.000
    Antall liker
    6.243
    Torget vurderinger
    32
    Er det til St. Petersburg du vil ha oss?

    Roy
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Må jeg foreslå at dere leser oppgaven en gang til mine herrer, og satser på presisjon i eders besvarelser :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    6.000
    Antall liker
    6.243
    Torget vurderinger
    32
    Vidar P skrev:
    Må jeg foreslå at dere leser oppgaven en gang til mine herrer, og satser på presisjon i eders besvarelser :)
    Hvis det nå er Mariss Jansons som er ledetråden, så vil jeg vel påstå at presisjonen i oppgaveteksten og kommentarene etterpå er villedende. Når du sier at man skulle hoppe av toget før Oslo, så var han jo gjestedirigent i St. Petersburg rett før han overtok filharmonien i Oslo.

    EDIT: skrev feil, han var assisterende dirigent.

    Roy
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Bildet tyder på Bayern: Sinfonieorchester der Bayerischen Rundfunk i München - hvor Mariss Jansons også var innom før Amsterdam-jobben
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    RES, det har jeg aldri sagt. Det er nok du som leser litt for hastig. Jeg har sagt han skal hoppe av før han kommer helt tilbake til Leningrad. Men du kan jo lage en ny oppgave du da. Jeg sletter min "villedende" oppgave.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Rolig nå! Det skal være litt vanskelig. Hvis vi ikke har vett til å lese slik oppgavesnekkeren har tenkt at vi skal lese - vel, da er det jo vårt problem.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke noe mer å roe ned, det er helt nede det. Jeg vil bare ikke være med på pepper fordi noen ikke skjønner oppgaven, da gjør jeg heller på andre ting.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    6.000
    Antall liker
    6.243
    Torget vurderinger
    32
    Enig med Ulf, vi fortsetter. Vanskelige oppgaver og vanskelige oppgaveløsere til tross ;D

    Ifølge wikipedia er han dirigent for orkesteret i Munchen og i Amsterdam, så da blir neppe Munchen hans tidligere arbeidsplass.

    Med mindre St. Petersburg er feil, mens St. Petersburg filharmoniske orkester er riktig, og at vi skal til bygget der filharmonien i St. Petersburg holder hus.

    Selv synes jeg derimot bildet minner om Tallinn, men han har vel ikke jobbet der...

    Roy
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Men nå er jo oppgaven borte - ikke lett å finlese den da. Jeg har dårlig hukommelse- er det ikke mulig å få tilbake oppgaveteksten?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har aldri sagt at arbeidsplassen ikke ligger i Oslo.
    Ulf-B; her er oppgaven for interesserte;

      I Istanbul kommer en elegant herre bort til oss og ber oss dra på en reise nordover med mellomlanding i et baltisk land. Han forteller at han er født i hovedstaden der, men bor nå i Nederland hvor han leder en verdenskjent kulturinstitusjon. Han dro kjensel på språket vårt siden han har bodd og arbeidet i Norge i over 20 år. Vi kjenner ham umiddelbart igjen, dette er en person som har vært mye profilert i norske media. Vi husker noen år tilbake tilbake da han sluttet i sitt arbeide, etter en lang konflikt med eieren av institusjonen han arbeidet i vedrørende viktige deler av forholdene han arbeidet under. Vi skal til hans tidligere arbeidsplass.

    Bildet kan jo lede oss et stykke på veien..  (har ingen stor signifikans annet enn at det er Riga Dom som er i mellomlandingsbyen)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    6.000
    Antall liker
    6.243
    Torget vurderinger
    32
    Så, så, Vidar.

    Når man skriver gode oppgaver som kan tolkes i forskjellige retninger og ber om presisjon i oppgavelesingen fra oss, så bør man kunne forvente at det blir bemerket at presisjonen i oppgaveteksten kanskje heller ikke er hundre prosent, uten å beskylde folk for arroganse.

    Man kan tolke oppgaven som at det var der han jobbet før han var i Oslo, eller man kan tolke oppgaven som før jobben i Nederland. Ved å lede oss til hans "tidligere arbeidsplass", ikke hans "forrige" så vil jo oppgaveteksten kunnet lede oss til både London, St. Petersburg og Oslo. Han var jo dirigent og assisterende dirigent for orkestre i disse tre byene som alle ligger nord for Istanbul.

    Verre var det ikke, og arroganse var det i hvert fall ikke ment som. :)

    Roy
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er korrekt. En gjennomgang av opplysningene er jeg sikker på vil vise at alle opplysninger stemmer. Maris Jansons fra Riga, i Oslo før Concertgebouw og etter Leningrad; i Oslo men allikevel er ikke Oslo stedet vi skal til.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - klart det stemmer. Vi er bare ikke så veldig flinke til å lese. Men det er jo vårt problem - og litt av utfordringen med slike rebusoppgaver. Som seg hør og bør.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    6.000
    Antall liker
    6.243
    Torget vurderinger
    32
    Jeg foreslår at JHolm tar denne oppgaven, siden han var først på Oslo Filharmoniske Orkester.

    Jeg må nemlig kaste meg over middagsgrytene her hjemme før kona kommer hjem. :)

    Roy
     

    JHolm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Innlegg
    492
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Takk for det!
    Her er oppgave teksten:
    Etter sin død var han (selvfølgelig) den første som fikk et ... Dette gir assosiasjon til noe som kan forårsake død og kom / kommer fra et bestemt land ...
     

    JHolm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Innlegg
    492
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Ulf-B skrev:
    ??

    Spanskesyken?
    Det er forståelig at du lenker på\ denne, men den har ikke noe med oppgaven å gjøre.
    Edit: Det kan derimot tenkes at du nærmer deg metoden for å løse første del av oppgaven ...
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Mausoleet i Halikarnassos? Et av de syv underverkene, leser jeg på Wiki.
    Kong Mausolos ligger begravet der, og var da naturlig nok den første til å få et slik monument.
    Men hva assosiasjonene til dødsårsak skal være, ser jeg ikke. Mauserrifler?
     

    JHolm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Innlegg
    492
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Paal Iksom skrev:
    Mausoleet i Halikarnassos? Et av de syv underverkene, leser jeg på Wiki.
    Kong Mausolos ligger begravet der, og var da naturlig nok den første til å få et slik monument.
    Men hva assosiasjonene til dødsårsak skal være, ser jeg ikke. Mauserrifler?
    ... og landet er ...
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Svaret den gang burde være Persia, men i dag er det aktuelle området i Tyrkia.
     

    JHolm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Innlegg
    492
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Paal Iksom skrev:
    Da er du i mål! .. venter i spenning på ny oppgave fra deg ...
    Andre del ble lagt til fordi (datidens) «Persia» ble en vag stedsangivelse.
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Denne oppgaven bør ikke tas altfor alvorlig. Vi skal til byen hvor en bestemt komponist døde.
    Denne byen vil man nok streve med å finne, og komponisten har aldri levd, men hans påståtte far var virkelig nok. Den sistnevnte har også fått et himmellegeme oppkalt etter seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn