HI-FI forhandlere og navlebeskuelse

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Hva er det med deltagere på dette forumet?............som trives så utrolig godt - med skikkelig NEGATIVE tråder!

Prøv heller å sette på ei god skive - senke skuldrene - puste dypt - lukke øynene osv. ;)
Vi kan ikke lukke øynene for det som er negativt heller..
Jeg syns vi skal dele på erfaringer om de er positive eller negative, vi har vel et felles mål om å kunne sitte hjemme og kose oss med god musikk til slutt, det er jo det denne hobbyen egentlig handler om..
Men for å komme ditt så må vi bli behandlet godt av de som har noe å selge oss, de må være behjelpelige med alle våre ønsker, så godt det lar seg gjøre..

Mitt ønske er at folk skal kjøpe det som passer i dems oppsett og ører, ikke hva en selger mener er bedre, helt uten å gidde å høre på hva kundens ønsker egentlig er..
Det er dessverre alt for mange som har tillitt til at selgeren vet bedre enn hva dems egne ører oppfatter, de tror de har gjort tidenes handel og drar kortet..
Kommer hjem til en kjempenedtur, drar tilbake å får anbefalt kabler til minst samme sum, for DA blir det bedre, men nei, de holder ut noen måneder for så å legge det ut for salg til halv pris..

Noen som kjenner seg igjen her.?
Har faktisk gjort det samme selv, så det er ingen skam og erkjenne at selv erfarne audiofile har gått på en smell pga "dyktige" selgere..
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.240
Antall liker
7.133
Torget vurderinger
4
Jeg spurte for moro skyld om veien til Hi-Fi Klubben, har tråkket spor i vinylen der så den veien kan jeg, men tror du HFC var villige til å fortelle meg hvor HFK var.?
Hvorfor det? Hva får folk til å spørre en butikk om veien til en konkurrent "for moro skyld"? Hvor mange skal spørre dem "for moro skyld"? Er det rart de blir provoserte?


...etter to sekunder så slår jeg av lyden og spør hva i huleste er det dere driver med.?

.... Å "tømme" seg verbalt i en butikk full av kunder er egentlig ikke så galt, oppfordrer dere andre til å prøve det samme.. Ikke la dere pille på nesen av slike besserwissere..
Har de ikke slått deg at du kanhende oppfattes av samme måte fra deres ståsted? Å gi demoen 2 sek. sjanse og å "tømme seg verbalt i en butikk full av kunder" er vel ikke hva jeg oppfatter som hverken imøtekommende eller høflig. Heller som en forutinntatt "besserwisser" kverulant uten folkeskikk. Sant nok er det dine kriterier som er i førersetet, men poenget er at også som kunde kommer man lengst med vanlig folkeskikk. De som jobber i butikker er som vanlige folk, - de reagerer på andres oppførsel som de fleste av oss andre også gjør.


...han alene har kjørt minst 30-40 demoer for meg....
Ojjj...da håper jeg virkelig du har lagt igjen endel penger der ;-)

Jeg blir psykisk nedbrutt av en tur innom Drammens avdelingen av HFC, så dere kan selv tenke dere hvor mange komponenter jeg har handlet der og hvor ofte jeg er innom...
Ærlig talt, - kan det være at du tar dette litt for alvorlig? Psykisk nedbrutt av et butikkbesøk? Er det rart dere kommer dårlig overens?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Hvorfor det? Er "dere" (forhandlere) hellige mennesker, skal det ikke være lov å prate til dere, fremme sine meninger som tross alt blir fremlagt som egne meninger og ikke objektive sannheter.

JT
En kunde som fremstår som belærende/besserwisser er vel like ille som en ekspeditør. Har ingenting med hellighet å gjøre, kun oppførsel. Litt lettere å forstå for de som har jobbet eller jobber i butikk kanskje?
 

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
249
Antall liker
6
Hvorfor det? Hva får folk til å spørre en butikk om veien til en konkurrent "for moro skyld"? Hvor mange skal spørre dem "for moro skyld"? Er det rart de blir provoserte?
Tja... Hvorfor ikke? Må da være lov å spørre og forvente å få et seriøst svar. Hvorfor han spurte er jo ikke så interessant. Svaret derimot, er mer interessant. Tror ikke HFC plages av folk som spør hvor konkurrenten holder til for moro skyld... Hadde dette vært tilfelle, tror jeg de ville gjort noe med konseptet sitt...

MVH Jarle
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Må vel en tur til Tonart, timc ;) Så kan jeg spørre litt om HFC, så kan du nekte, så kan jeg kjefte, så kan du kjefte og så spør vi oss: "Hva faen oppnår vi med det!" ;)
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Greit å drite ut en ekspeditør på Elkjøp, Ja ?
men ikke på HFC ?
gi meg en pause. en dust er en dust uansett.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Hvorfor det? Hva får folk til å spørre en butikk om veien til en konkurrent "for moro skyld"? Hvor mange skal spørre dem "for moro skyld"? Er det rart de blir provoserte?



Har de ikke slått deg at du kanhende oppfattes av samme måte fra deres ståsted? Å gi demoen 2 sek. sjanse og å "tømme seg verbalt i en butikk full av kunder" er vel ikke hva jeg oppfatter som hverken imøtekommende eller høflig. Heller som en forutinntatt "besserwisser" kverulant uten folkeskikk. Sant nok er det dine kriterier som er i førersetet, men poenget er at også som kunde kommer man lengst med vanlig folkeskikk. De som jobber i butikker er som vanlige folk, - de reagerer på andres oppførsel som de fleste av oss andre også gjør.


Ojjj...da håper jeg virkelig du har lagt igjen endel penger der ;-)

Ærlig talt, - kan det være at du tar dette litt for alvorlig? Psykisk nedbrutt av et butikkbesøk? Er det rart dere kommer dårlig overens?  
Jeg tror du skal lese innlegget mitt en gang til.?

Åssen i hule hel... skal de kunne vite om jeg spør dem om veien til noe jeg kjenner eller ikke kjenner til.?
Han jeg snakket med da vet jo ingen ting om meg i det hele tatt..

Atter en gang lese innlegget mitt en gang til..
Les litt mellom linjene og prøv å forstå hva jeg sier i steden for å sitere bokstavelig det jeg skriver..
Slik som 2 sekunder er ikke riktig tidsbegrep, noe jeg regner med at du skjønner.?

Tror du jeg oppfører meg dårlig mot noen som helst uten å bli provosert.?
Når jeg må gjenta meg selv en DEL ganger så blir jeg provosert, når de da ikke vil skjønne hva jeg sier eller ikke gidder høre på meg, da blir jeg også provosert..
Når jeg har blitt mettet med svada fra en besserwisser av en selger, så er det godt å kunne tømme seg verbalt å faktisk fortelle hva jeg mener om han og hans service..
Anbefaler deg å prøve det en gang, det er faktisk litt godt for kropp og sjel..

Å bli psykisk nedbrutt behøver ikke være i Hi-Fi sammenheng, jeg har også blitt møtt med dårlig service hos bilbutikker som heller vil selge meg en ny bil, enn en gammel som jeg spør om..
Mener du jeg skal kjøpe meg en ny bil bare for at han mener at det er riktig, eller skal jeg følge lommeboka og personlige overbevisninger der jeg vet at jeg får mer igjen for pengene ved å kjøpe brukt bil.?

Hvem er det som skal bestemme hva jeg skal kjøpe meg.?
Er det selger eller er det meg.?
Når jeg har en annen smak enn selger, skal jeg da følge egne meninger og overbevisninger eller skal jeg la meg lure av en selger som ikke aner åssen dette vil spille hjemme hos meg.?

Joda, jeg har lagt igjen litt pæng på HFK, men de har jaggu jobbet for penga også..
Jeg kjenner alle de gamle folka på HFK og alle kjenner meg, selv mange år etter så kjenner folk igjen navn eller stemmen min.. Jeg har kun hatt positive erfaringer med HFK Drammen, sikkert noen som har dårlige erfaringer der også, ikke at jeg lar meg påvirke av den grunn, for jeg får akkurat det jeg ønsker der likevel..
Hvis du tror jeg har stua full av HFK komponenter så tar du skammelig feil, jeg har kun en coax kabel til DAC liggende som jeg ikke har bruk for nå..

PS: de som kjenner meg vet at jeg er en balansert person som ikke lar meg påvirke så lett, det skal litt til for å få meg ut av balanse, men når begret renner over, så renner det skikkelig over.!

Du får dette til å virke som om jeg kommer inn i en butikk sint som en okse, forlanger å krever..
Tror du virkelig dette er sannheten eller leser du bare små utdrag av en helhet, bare for å prøve å provosere meg.?
Jeg lar meg ikke provosere så lett, så jeg anbefaler deg å lese hele innlegget flere ganger, men ta deg en tablett så du ikke koker over når du leser dette..
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
enig med timc...
og 1 ting til: hvis du først har tenkt å belære en butikk/selger om noe, bør du sørge for at argumentasjonen din er vanntett, og ikke bare er noe vås som du lirer av deg på en hånlig måte.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Tja... Hvorfor ikke? Må da være lov å spørre og forvente å få et seriøst svar. Hvorfor han spurte er jo ikke så interessant. Svaret derimot, er mer interessant. Tror ikke HFC plages av folk som spør hvor konkurrenten holder til for moro skyld... Hadde dette vært tilfelle, tror jeg de ville gjort noe med konseptet sitt...

MVH Jarle
Jeg ble ikke akkurat møtt med åpne armer og åpent sinn, så når de ikke kunne levere meg noe som falt i smak, så spurte jeg om han viste veien til en annen forretning som kunne ha noe annet som kunne falle i smak, er det ikke en HFK butikk eller noe i nærheten.?

Så får jeg ikke engang et svar..
Skal det virkelig være slik.?

Uansett hva alle andre mener, så har jeg et lydmessig mål jeg skal oppnå i løpet av dette året, selvfølgelig uten noe som helst hjelp fra de besserwisserene som teoretisk vet bedre enn mine ører hører, jeg bruker egne ører å lar meg ikke påvirke av sleipe selgere som ikke tåler at andre, har noe som er bedre enn dems utstyr..
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
enig med timc...
og 1 ting til: hvis du først har tenkt å belære en butikk/selger om noe, bør du sørge for at argumentasjonen din er vanntett, og ikke bare er noe vås som du lirer av deg på en hånlig måte.
Hadde du lest hele innlegget så hadde jeg ikke hatt behov for å svare på denne, for jeg regner med at denne er til meg.?
Hvis ikke så får du ha meg unnskyldt, det har blitt litt kaos med tilbakemeldinger her..

Men jeg kan love deg at mine argumenter er velmente og velrettede mot vedkommende, når jeg blir "lurt" til å høre på noe som jeg ikke har spurt om, så er det jaggu på sin plass og spørre om han vet hva han snakker om..
Jeg skal legge til her at vedkommende har levd litt lenger enn jeg har drevet med Hi-Fi, men jeg ser ikke ned på noen av den grunn..
Men med 20 års erfaring så vet jeg hva jeg er ute etter og jeg kan forklare hva jeg ønsker å oppnå hjemme, når jeg da blir tilbydt noe helt annet enn jeg har spurt om, etter at jeg FLERE ganger har fortalt hva jeg er på jakt etter, så er konklusjonen min at selger er dum som ikke gidder å lytte til kjøpers ønsker..
Han burde vært ærlig å gitt meg to valg, sagt at det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, eller sagt at vi kan gå gjennom litt av det vi har her for å se om noe faller i smak, men det skjedde ikke..
Uansett hvor godt jeg utdypte mine ønsker om lyd og refererte til hva mitt mål var, så skulle han på død å liv skryte av hva hans referanse var, noe som var den rake motsettingen av mine egre preferanser..
Jeg ble heller ikke møtt med villighet til å prøve noe annet, det var bare det anlegget der som var bra nok i hans øyne..

Og ja, det var virkelig på sin plass og belære vedkommende et par ting den dagen.!

Tenk om du var på jakt etter en brukt familiebil og selger skulle prakke på deg en ny sportsbil, hva hadde du gjort da.?
Tatt til takke med sportsbilen som selger prakker på deg, eller "sugd tak i selger" å fortalt han enda en gang at JEG ER PÅ JAKT ETTER EN BRUKT FAMILIEBIL.!
Jeg har forlengst passert det punktet jeg bare snur i døra å lar vedkommende harselere med godtroende fjotter, enten gjør de sitt beste å imøtekomme mine ønsker, eller fortelle meg rett ut at de ikke kan hjelpe meg, hvertfall ikke tilby meg noe som jeg ikke er på jakt etter, altså langt unna hva jeg spør om..
Selgere bør ha respekt for kjøpers ønsker.!
 
T

timc

Gjest
Må vel en tur til Tonart, timc ;) Så kan jeg spørre litt om HFC, så kan du nekte, så kan jeg kjefte, så kan du kjefte og så spør vi oss: "Hva faen oppnår vi med det!" ;)

HFC.....Hva er det for noe ???
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Selgere bør ha respekt for kjøpers ønsker.!
Selvfølgelig skal selger ha det. Men selger jobb er jo primært å selge butikkens varer. Da er det ikke unaturlig at han forsøker å selge deg det de har som han mener ligger nærmest opp til dine ønsker? ??? Han gjør jo rett og slett en dårlig jobb om han ikke forsøker å selge deg varene.

Jeg synes at begreper som service og kundebehandling blir tatt helt ut av sammenhengen...
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.240
Antall liker
7.133
Torget vurderinger
4
Jeg tror du skal lese innlegget mitt en gang til.?
Jepp, - for da blir sikkert enig med deg ;-)

Les litt mellom linjene og prøv å forstå hva jeg sier i steden for å sitere bokstavelig det jeg skriver..
Slik som 2 sekunder er ikke riktig tidsbegrep, noe jeg regner med at du skjønner.?
Selvfølgelig gjør jeg det! Mellom linjene sier du at ikke ga han så kort tid som 2 sek, men heller ikke så lang tid at du rakk å lytte noe særlig på det han hadde brukt tid på å sett opp. Det er da heller ikke poenget.

Tror du jeg oppfører meg dårlig mot noen som helst uten å bli provosert.?
Nei, det kunne jeg da virkelig ikke drømme om ! :eek: Jeg regner med at du like selvfølgelig tenker det samme om han bak disken.....

...for du gikk selvfølgelig inn inn og spurte for moro skyld uten å regne med en reaksjon?
Jeg spurte for moro skyld om veien til Hi-Fi Klubben, har tråkket spor i vinylen der så den veien kan jeg, men tror du HFC var villige til å fortelle meg hvor HFK var.?
Åssen i hule hel... skal de kunne vite om jeg spør dem om veien til noe jeg kjenner eller ikke kjenner til.?
Han jeg snakket med da vet jo ingen ting om meg i det hele tatt..
Han har vel en 7ende sans...en slags kverulantdetektor da vettu ;-)

Når jeg har blitt mettet med svada fra en besserwisser av en selger, så er det godt å kunne tømme seg verbalt å faktisk fortelle hva jeg mener om han og hans service..
Anbefaler deg å prøve det en gang, det er faktisk litt godt for kropp og sjel..
Det er da du har anledning til å vis at du er et bedre menneske, med en viss dannelse og folkeskikk....det er da du trekker oppgitt på skuldrene, forteller at du nok ikke kommer til å legge igjen penger hos han noen gang, og går rolig ut for aldri å gidde å oppsøke stedet igjen. Men, det er klar man kan falle ned på samme nivå som man beskylder andre for. Vi er alle forskjellige.

Å bli psykisk nedbrutt behøver ikke være i Hi-Fi sammenheng, jeg har også blitt møtt med dårlig service hos bilbutikker som heller vil selge meg en ny bil, enn en gammel som jeg spør om..
Dersom du blir psykisk nedbrutt av dårlige bilselgere også er det virkelig alvorlig! 911

Hvis du tror jeg har stua full av HFK komponenter så tar du skammelig feil, jeg har kun en coax kabel til DAC liggende som jeg ikke har bruk for nå..
Nei, det har jeg faktisk ikke gitt en tanke. Burde jeg?

....ta deg en tablett så du ikke koker over når du leser dette..
Tro det eller ei, men jeg sitter faktisk og småflirer. :p
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Hadde du lest hele innlegget så hadde jeg ikke hatt behov for å svare på denne, for jeg regner med at denne er til meg.?
Hvis ikke så får du ha meg unnskyldt, det har blitt litt kaos med tilbakemeldinger her..
Du er unnskyldt...
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Etter dette er vel nesten en kabeldebatt å anse som saklig. Tvangstrøyer og hvite frakker neste.
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
609
Antall liker
10
Ja, problemet er at mange her ikke klarer å ta det vi sier for gitt. Denne tråden har gått for langt, nå mener jeg det er på tide at kverulantene kaller en spade for en spade.

I løpet av den korte tiden som tråden har eksistert, har fem stk,. inkludert meg bekjent å ha negative opplevelser med denne forretningen:

Ksveen73
Jan
Jala
Rotekroken

JT
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Ja, problemet er at mange her ikke klarer å ta det vi sier for gitt. Denne tråden har gått for langt, nå mener jeg det er på tide at kverulantene kaller en spade for en spade.

I løpet av den korte tiden som tråden har eksistert, har fem stk,. inkludert meg bekjent å ha negative opplevelser med denne forretningen:

Ksveen73
Jan
Jala
Rotekroken

JT
Helt riktig..
Men om andre velger å tro at vi snakker bullshit om HFC avd Drammen, så får de bare tro det..
Jeg vet hva jeg har opplevd og ønsker å dele mine negative erfaringer med andre, så de kan være litt på vakt når de svinger innom..
Ikke så lenge siden jeg skrev hva jeg mente om tilbakemeldingene fra Morten/NAT, eller manglende tilbakemelding er mer riktig og kalle det og fikk pepper der også ;D

Lenge leve de som godtar alt fra dyktige selgere, det er jo slike folk som sørger for at de butikkene overlever ;)

Min tid er for dyrbar til å vente på at folk ikke tar kontakt igjen eller holder meg for narr :mad:
 
Topp Bunn