Hi-rez streaming

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Hei folkens,

jeg har prøvd og lese litt fram og tilbake både her og ellers rundt på nettet men, er VELDIG mye fram og tilbake, så støtter meg litt til dere her.

Min problemstilling er altså:

Har pr idag kjøpt McIntosh MA7000 og Klipsch Palladium P-37 og meget fornøyd sålangt :D

Men....

Jeg tenker tanken på en NAS stasjon som jeg kan sette vekk på f.eks boden, og laste ned høyoppløst musikk, fra f.eks www.hdtracks.com (altså 24/96 ++) og streame det til anlegget via WiFi til Logitech Squeezebox Touch -> "coax" -> NAD M51 dac (evt andre alternativer, men liker denne godt selv) -> "XLR" -> MA7000.

Forstatt at SB Touch er begrenset til 24/96? Hva skjer om jeg streamer 24/192 (f.eks FLAC-fil)? Blir den "nedgradert" til 24/96? Eller går de rett og slett ikke an og kjøre den via SB Touch?
Har de noen betydning, for NAD M51 upsampler det vel igjen til 35/844?

Er jeg på rett spor, eller har jeg misforstått? Hjelp taes imot med stor takk :D

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Logitech Media Server konverterer 24/192-signalene til det formatet som Squeezeboxen kan håndtere. For mitt vedkommende - med Squeezebox Classic - betyr det at når jeg spiller av 24/192-filer i FLAC trådløst fra harddisken, spiller Squeezeboxen i 24/48. D.v.s. at det er 24/48-signaler som går inn på DACen - det sier i hvert fall DACen. Dette fungerer helt problemfritt. Med Touch vil det bli konvertert til 24/96 - sånn har jeg forstått det.

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Var noe slikt jeg tenkte de måtte bli og ja... Men dac oppsampler jo de signalene igjen, så... en ender jo evt på 24/192 likevel?

Btw: de finnes vel app for å styre SB Touch med iPad2? :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
ElDuce86 skrev:
Hei folkens,

jeg har prøvd og lese litt fram og tilbake både her og ellers rundt på nettet men, er VELDIG mye fram og tilbake, så støtter meg litt til dere her.

Har pr idag kjøpt McIntosh MA7000 og Klipsch Palladium P-37 og meget fornøyd sålangt :D

Men....

Jeg tenker tanken på en NAS stasjon som jeg kan sette vekk på f.eks boden, og laste ned høyoppløst musikk, fra f.eks www.hdtracks.com (altså 24/96 ++) og streame det til anlegget via WiFi til Logitech Squeezebox Touch -> "coax" -> NAD M51 dac (evt andre alternativer, men liker denne godt selv) -> "XLR" -> MA7000.
Det kan godt hende at det vil være lurest/mest stabilt å benytte kablet nettverk. Det avhenger av forholdene i din bolig.

Som du kan lese av i andre HFS-tråder og ellers på internett, er det en god del juks med musikken på HDtracks. Det er langtfra alltid at disse fonogrammene er det de markedsføres som.

Live Music Archive finner du gratis musikk, også høyoppløst.

ElDuce86 skrev:
Forstatt at SB Touch er begrenset til 24/96?
Ja, og det vil den nok fortsette å være av maskinvaregrunner.

ElDuce86 skrev:
Hva skjer om jeg streamer 24/192 (f.eks FLAC-fil)? Blir den "nedgradert" til 24/96?
Ja, det skjer i Logitech Media Server.

ElDuce86 skrev:
Eller går de rett og slett ikke an og kjøre den via SB Touch?
Dette er to forskjellige fenomener. NAD M51 vil oppsample alt den mottar også standard CD-lyd 16 bit/44,1 kHz og evt. også lavere kvalitet. Noen oppfatter det vel som et forsøk på å gjøre vann til vin eller pølser til indrefilet.

Opptak som er høyoppløste fra start er noe annet. Hvis disse så nedskaleres, blir dette noe á la det som skjer med høyoppløste opptak som skal utgis på CD. Det som forsvinner i denne nedskaleringsprosessen, blir borte for alltid.

ElDuce86 skrev:
Er jeg på rett spor, eller har jeg misforstått?
Se over og bedøm selv.

McIntosh MA7000 og Logitech Squeezebox Touch er i hvert fall ikke det dummeste man kan velge. Høyttalerne og DAKen kjenner jeg ikke.

ElDuce86 skrev:
Hjelp taes imot med stor takk :D
Værsågod.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
ElDuce86 skrev:
Var noe slikt jeg tenkte de måtte bli og ja... Men dac oppsampler jo de signalene igjen, så... en ender jo evt på 24/192 likevel?

De fleste bruker sikkert iPeng til det, siden den kom først. Men jeg bruker Squeezepad og er strålende fornøyd med den som fjernkontroll vha iPad.

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Skjønner kablet nettverk er mer stabilt, men litt av poenget er å holde de litt rent og ryddig, og unngå en større kabelsalat enn nødvendig ;)

Ellers takk for tipset ang hdtracks.com, og skal absolutt sjekke ut siden du linket til.

24/96 er jo fortsatt GANSKE bra kvalitet, så skal uansett ikke klage på det, ellers har jeg da evt mulighet for pc direkte koblet til M51 dac via usb.

Logitech Media Server? Er det de som innstalleres på pc'n? Hvordan blir det da når de kjøres fra NAS disk?

"Dette er to forskjellige fenomener. NAD M51 vil oppsample alt den mottar også standard CD-lyd 16 bit/44,1 kHz og evt. også lavere kvalitet. Noen oppfatter det vel som et forsøk på å gjøre vann til vin eller pølser til indrefilet.

Opptak som er høyoppløste fra start er noe annet. Hvis disse så nedskaleres, blir dette noe á la det som skjer med høyoppløste opptak som skal utgis på CD. Det som forsvinner i denne nedskaleringsprosessen, blir borte for alltid."

Så uavhengig av utgangspunktet (sålangt de er 24/96 eller mer), så vil 24/96 består inn og ut av dac?

Trur forøvrig jeg var nogenlunde på rett spor med alt, så, I did good ;D

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Barbaresco skrev:
ElDuce86 skrev:

De fleste bruker sikkert iPeng til det, siden den kom først. Men jeg bruker Squeezepad og er strålende fornøyd med den som fjernkontroll vha iPad.
Takk :)

Y

ymir

Gjest
CDWMcInSpots skrev:
ElDuce86 skrev:
Hei folkens,

Men....

Det kan godt hende at det vil være lurest/mest stabilt å benytte kablet nettverk. Det avhenger av forholdene i din bolig.

Som du kan lese av i andre HFS-tråder og ellers på internett, er det en god del juks med musikken på HDtracks. Det er langtfra alltid at disse fonogrammene er det de markedsføres som.

Live Music Archive finner du gratis musikk, også høyoppløst.

ElDuce86 skrev:
Forstatt at SB Touch er begrenset til 24/96?
Ja, og det vil den nok fortsette å være av maskinvaregrunner.

ElDuce86 skrev:
Hva skjer om jeg streamer 24/192 (f.eks FLAC-fil)? Blir den "nedgradert" til 24/96?
Ja, det skjer i Logitech Media Server.

ElDuce86 skrev:
Eller går de rett og slett ikke an og kjøre den via SB Touch?
Dette er to forskjellige fenomener. NAD M51 vil oppsample alt den mottar også standard CD-lyd 16 bit/44,1 kHz og evt. også lavere kvalitet. Noen oppfatter det vel som et forsøk på å gjøre vann til vin eller pølser til indrefilet.

Opptak som er høyoppløste fra start er noe annet. Hvis disse så nedskaleres, blir dette noe á la det som skjer med høyoppløste opptak som skal utgis på CD. Det som forsvinner i denne nedskaleringsprosessen, blir borte for alltid.

ElDuce86 skrev:
Er jeg på rett spor, eller har jeg misforstått?
Se over og bedøm selv.

McIntosh MA7000 og Logitech Squeezebox Touch er i hvert fall ikke det dummeste man kan velge. Høyttalerne og DAKen kjenner jeg ikke.

ElDuce86 skrev:
Hjelp taes imot med stor takk :D
Værsågod.

Er dette jukset fremdeles tilstede?Er det bare HDtracks som bedriver dette?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
ElDuce86 skrev:
Skjønner kablet nettverk er mer stabilt, men litt av poenget er å holde de litt rent og ryddig, og unngå en større kabelsalat enn nødvendig ;)
Du er i hvert fall advart.

ElDuce86 skrev:
[...]
24/96 er jo fortsatt GANSKE bra kvalitet,
(Selv) en god innspilling på vanlig CD er bra.

Forøvrig strides man jo om hvor mye bedre høyere oppløsninger er enn CDens standardoppløsning, og hvor mye evt. forbedring man kan høre under ulike forhold.

ElDuce86 skrev:
[...]
Logitech Media Server? Er det de som innstalleres på pc'n? Hvordan blir det da når de kjøres fra NAS disk?
Hvis man benytter NAS, kan man enten kjøre Logitech Media Server på NASen eller på en datamaskin som leser filer fra NASen. Jeg har inntrykk av at de fleste gjør det første. Man kan da riktignok diskutere om NASen da fremdeles benyttes som en NAS, men det er nå slik det har blitt. NASene har påtatt seg/blitt gitt filtjeneroppgaver.

ElDuce86 skrev:
"Dette er to forskjellige fenomener. NAD M51 vil oppsample alt den mottar også standard CD-lyd 16 bit/44,1 kHz og evt. også lavere kvalitet. Noen oppfatter det vel som et forsøk på å gjøre vann til vin eller pølser til indrefilet.

Opptak som er høyoppløste fra start er noe annet. Hvis disse så nedskaleres, blir dette noe á la det som skjer med høyoppløste opptak som skal utgis på CD. Det som forsvinner i denne nedskaleringsprosessen, blir borte for alltid."

Så uavhengig av utgangspunktet (sålangt de er 24/96 eller mer), så vil 24/96 består inn og ut av dac?
Dette forstod jeg ikke.

Når man nedskalerer/reduserer oppløsningen på et signal, fjerner man noe for alltid. Det forsvinner/kastes/... Dette "noe" er borte for alltid og kan ikke gjenvinnes, hverken ved oppskalering, eller magi.

Hvis man benytter Logitech Squeezebox Touch og har tenkt å fortsette med det, er det ingen grunn til å betale ekstra for filer med høyere oppløsning enn 24/96 (f.eks. 24/192) siden man ikke har utstyr som kan utnytte/transportere/formidle den økte oppløsningen/kvaliteten. Det hjelper ikke om DAKen håndterer høyere oppløsninger, og definitivt ikke om den oppsampler. Det siste gjør selv Abrahamsen A-DAC (til 24/192), selv om den ikke klarer innsignaler høyere enn 16/48.

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
"Hvis man benytter NAS, kan man enten kjøre Logitech Media Server på NASen eller på en datamaskin som leser filer fra NASen. Jeg har inntrykk av at de fleste gjør det første. Man kan da riktignok diskutere om NASen da fremdeles benyttes som en NAS, men det er nå slik det har blitt. NASene har påtatt seg/blitt gitt filtjeneroppgaver."

Men, det er vel ikke alle NAS'er som takler dette? ???
Så jeg må evt kjøpe en NAS hvor jeg kan installere LMS på, så jeg slipper og gå via pc?

Ellers begynner vel det meste ellers å bli forståelig for meg nå ja;)
Skulle jeg av en eller annen grunn absolutt kjøre lydfiler som er 24/192 eller høyere, så kan jeg jo bare koble pc direkte i dac'en :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
ymir skrev:
[...]

Er dette jukset fremdeles tilstede?Er det bare HDtracks som bedriver dette?
Det ble senest skrevet i en annen tråd om slikt juks i forbindelse med et tilfelle med Dire Straits' Brothers in Arms for ganske få dager siden. Se tråden "High-Res fusket er alvorlig".

ymir skrev:
Er det bare HDtracks som bedriver dette?
Det vet jeg ikke så mye om. vredensgnag vet langt mere, og Asbjørn har klaget på andre problemer med utgivelser fra Linn og Naim. Se tråden "High-Res fusket er alvorlig".

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
ElDuce86 skrev:
"Hvis man benytter NAS, kan man enten kjøre Logitech Media Server på NASen eller på en datamaskin som leser filer fra NASen. Jeg har inntrykk av at de fleste gjør det første. Man kan da riktignok diskutere om NASen da fremdeles benyttes som en NAS, men det er nå slik det har blitt. NASene har påtatt seg/blitt gitt filtjeneroppgaver."

Logitech selv støtter kun en del datamaskiner og (en del) NASer fra NETGEAR, men andre lager versjoner for en del andre plattformer og fabrikater.

Man må passe på å gjøre sine lekser før man kjøper.

ElDuce86 skrev:
Så jeg må evt kjøpe en NAS hvor jeg kan installere LMS på, så jeg slipper og gå via pc?
Det er avhengig av hvordan du ønsker at ditt oppsett skal være.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
ElDuce86 skrev:

Skulle jeg av en eller annen grunn absolutt kjøre lydfiler som er 24/192 eller høyere, så kan jeg jo bare koble pc direkte i dac'en :)
Tror du er bra på sporet nå, ja. Netgear ReadyNAS har LMS ferdig installert, og er for så vidt greie. Oppdatering av LMS krever mange tastetrykk og restart i en nøye beskrevet rekkefølge, og er slett ikke automatisk, men det går bra hvis en holder seg strengt til instruksen. De dyreste er raskest, så det kommer an på hvor mye en vil blåse, de som heter ReadyNAS Duo virker også, men noen her på HFS klager på hastigheten. Netgear Stora tror jeg ikke har LMS, og er for dvaske. Med PC kjørende virker alt. Squeezebox Touch kjører server (LMS) selv, og kan ha 32 GB musikk på et SD-kort, eller uendelig på USB-harddisk.

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Barbaresco skrev:
ElDuce86 skrev:

Tror du er bra på sporet nå, ja. Netgear ReadyNAS har LMS ferdig installert, og er for så vidt greie. Oppdatering av LMS krever mange tastetrykk og restart i en nøye beskrevet rekkefølge, og er slett ikke automatisk, men det går bra hvis en holder seg strengt til instruksen. De dyreste er raskest, så det kommer an på hvor mye en vil blåse, de som heter ReadyNAS Duo virker også, men noen her på HFS klager på hastigheten. Netgear Stora tror jeg ikke har LMS, og er for dvaske. Med PC kjørende virker alt. Squeezebox Touch kjører server (LMS) selv, og kan ha 32 GB musikk på et SD-kort, eller uendelig på USB-harddisk.
Enkelt skal de ikke være ass..... ;D

Men, forenkle oppsette litt da: Ekstern harddisk koblet direkte i SB Touch? 24/96 blir fortsatt opprettholdt da?
Styrer det hele via iPad2 ;D

I tillegg har en da mulighet for pc direkte i dac via usb, om de skulle være aktuellt :)

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
CDWMcInSpots skrev:
ElDuce86 skrev:

Logitech selv støtter kun en del datamaskiner og (en del) NASer fra NETGEAR, men andre lager versjoner for en del andre plattformer og fabrikater.

Man må passe på å gjøre sine lekser før man kjøper.

ElDuce86 skrev:
Det er avhengig av hvordan du ønsker at ditt oppsett skal være.
Ikke verdensmester innen datamaskinen verden fra før heller så, er noe ekstra å sette seg inn i rundt det med NAS ja... ;)
Men, morro å kunne :D

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.740
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Ååå, jeg kjenner allergien kommer krypende med alle problemstillingene man må ta stilling til for å få high-res streaming til å funke!

Så langt bruker jeg to løsninger med cd kvalitet: i hovedanlegget har jeg en Naim UnitiServe (som dog også skal ta high-res) som selv ripper, lagrer og spiller av cd'er. Denne er koblet med optisk kabel til dac.

På hytta og i stua har jeg Sonos. Nas server står kablet i router - det samme gjør en Sonos Bridge. Sonos zone player er koblet til dac via coax, og henter data trådløst fra bridge via sonos sitt egey trådløse nettverk. Dette funker hos meg langt bedre enn streaming trådløst via hjemmenettet.

Hos meg er high-res enten SACD eller VINYL ;)

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Kalle Klovn skrev:
Ååå, jeg kjenner allergien kommer krypende med alle problemstillingene man må ta stilling til for å få high-res streaming til å funke!

Så langt bruker jeg to løsninger med cd kvalitet: i hovedanlegget har jeg en Naim UnitiServe (som dog også skal ta high-res) som selv ripper, lagrer og spiller av cd'er. Denne er koblet med optisk kabel til dac.

På hytta og i stua har jeg Sonos. Nas server står kablet i router - det samme gjør en Sonos Bridge. Sonos zone player er koblet til dac via coax, og henter data trådløst fra bridge via sonos sitt egey trådløse nettverk. Dette funker hos meg langt bedre enn streaming trådløst via hjemmenettet.

Hos meg er high-res enten SACD eller VINYL ;)
Sonos er absolutt smart system, så har vært inne på tanken, og er en mulighet om en ser vekk i fra high-res lyden, men kjører for enkelt og brukervennlig oppsett.

Evt som skreve i forrige post, ekstern harddisk direkte inn i SB Touch og via dac til forsterker.

Men ser at de er ikke med enkelhet en skal oppnå high-res nei...
Så, kanskje starte med dac, og gruble videre utifra de ;)
Kanskje Sonos er de enkleste og beste :)

Det kommer tross alt platespiller på senere tidspunkt ;D

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
852
Torget vurderinger
4
ElDuce86 skrev:
Sonos er absolutt smart system, så har vært inne på tanken, og er en mulighet om en ser vekk i fra high-res lyden, men kjører for enkelt og brukervennlig oppsett.

Evt som skreve i forrige post, ekstern harddisk direkte inn i SB Touch og via dac til forsterker.

Men ser at de er ikke med enkelhet en skal oppnå high-res nei...
Så, kanskje starte med dac, og gruble videre utifra de ;)
Kanskje Sonos er de enkleste og beste :)

Det kommer tross alt platespiller på senere tidspunkt ;D
Å bruke harddisk direkte i SB Touch anbefales kun hvis du ikke har mer enn ca 10000 låter i biblioteket. Dessuten er det begrenset støtte for hi-res når du bruker denne nedskalerte miniversjonen (Tiny SB) av Logitech Media Server som ligger innebygget i SB Touch.

No Support for Tweaked Formats

The Squeezebox Touch does not support variants of some audio formats. These are generally created by music enthusiasts who rip their own music and tweak them:
FLAC files encoded with a sample-rate > 48,000 and non-default high compression rates ("Best" or -8). Typical FLAC files work fine.

Music Library Storage

Less than 10,000 Tracks

Currently, there are no concrete recommendations regarding the maximum number of tracks in the music library supported by the Squeezebox Server built-in for Touch. However, a general rule of thumb is that a music library containing over 10,000 tracks should use Squeezebox Server running on a PC or Mac. It might work on the Touch, but performance could be less than desirable.

Mer å lese her:
http://wiki.slimdevices.com/index.php/Squeezebox_Touch_as_a_Home_Music_Server#Audio_Formats

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Hva med og enkelt og greit bare kjøpe stasjonær pc, kjøre Logitech Media Server, og ha alle musikkfiler på den, og streame til SB Touch?

Da burde vel de meste bli løst på en enklere måte iforhold til både NAS og ekstern harddisk rett i SB Touch?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er slik jeg gjør det. En avdanket jobb-PC - som jeg har overtatt for en svært symbolsk sum - står i en bod her hjemme og gjør ikke annet enn å kjøre Logitech Media Server.

ElDuce86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.12.2011
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Det er slik jeg gjør det. En avdanket jobb-PC - som jeg har overtatt for en svært symbolsk sum - står i en bod her hjemme og gjør ikke annet enn å kjøre Logitech Media Server.
Da kjøre i den løsninga i å :p

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Jeg har heller ikke helt forstått hvorfor så mange foretrekker NAS-bokser fremfor en standard filtjener. Det er dog mulig at de fremstår som litt mer "set and forget" ved første øyekast, (ofte) er ganske små og gjerne er ganske rimelige (og ferdige) i innkjøp.

Hvis man bygger en egen filtjener, kan denne lages meget støysvak, kompakt og/eller strømgjerrig. Man kan også kjøpe ferdige filtjenere laget for hjemmemarkedet.

Hvis man skal bruke en gammel PC:
Det har av og til vært noen terskler for hvilke harddiskstørrelser ulike hovedkort/kontrollere har støttet. En slik fantes bl.a. et sted mellom 2 og 3 TB. Det er altså ikke sikkert at en eldre PC støtter 3 TB disker uten f.eks. en harddiskkontroller. De er som regel ganske rimelige, men det kan være lurt å passe på. Noen ganger holder det med en firmware-/biosoppgradering av hovedkortet.

Etter at jeg konfigurerte foobar2000 jfr. HFS's guide "Foobar innstallasjon - guide (Windows)" fungerte avspilling av høyoppløst musikkprøve fra 2L med en gang med Grace Design m903 som bekreftet med lysende LEDer. Det var altså ikke vanskelig.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.592
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Fordelen med forskjellige NAS løsninger er jo muligheter for automatisk backup, raid etc. Man har sikkert dette uansett - men ved å kjøpe en 4 diskers nas f.eks er det jo veldig plug and play.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.740
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
finnes det noen idealspec for en slik enkel pc (hvis jeg skulle kjøpt en ny)?

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Antall liker
575
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Eller hva med Bryston BDP-1, musikken lagret på USB disk og kun styring(f.eks IPad) via nettverk ? Dette spiller av alle tenkelige formater i "naitive" samplerate og bitdybde uten å behøve å streame musikken over nettverk . Det spiller også nettradio.
Man kan også kopiere til USB disken via nettverk slik at man kan laste ned og eller rippe ny musikk med en PC/MAC og legge filene over til disken uten å måtte koble denne fysisk til noe annet enn BDP-1.
Jeg har hatt denne løsningen i heimen ca.1 år og kan bare si at det fungerer helt smertefritt og MYE bedre enn SB/DuoNAS som jeg hadde før dette.
Forskjellen på 16/44,1 og 24/192 er betydelig (har en del innspillinger i begge format).

Mvh
Rolf

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.740
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Man skrev:
Kalle Klovn skrev:
Her har du idealspeccen din: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=625856

Så følger du denne guiden: http://mybookworld.wikidot.com/squeezeboxserver
Takk, da har jeg den første delen riktig! Jeg har to stk 3TB varianter av den nevnte WD NASen. ;) Så ser det ut som jeg får konvertere fra Sonos til SB hvis jeg skal gå "high-res".

EDIT: Men er det ikke slik at SB Touch max tar 24bit/96khz? - eller har Logitech noen 192khz varianter?

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
852
Torget vurderinger
4
Kalle Klovn skrev:
EDIT: Men er det ikke slik at SB Touch max tar 24bit/96khz? - eller har Logitech noen 192khz varianter?
Nytt plug-in fikser muligens dette.....men da tror jeg du må kjøre LMS på en PC:

http://forums.slimdevices.com/showt...ac-and-192k-Digital-Ouput&p=699737#post699737

Sitat:
The app should add support of the following to your Squeezebox Touch:
- External USB dacs using either USB audio class 1 or 2 protocols [USB 1 dacs normally state they support up to 96k sample rates, USB 2 dacs normally state up to 192k]
- Support of 176 and 192k playback via the standard digital output

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Tror ikke det er avhengig av LMS på en pc...
Blir kanskje offisiel støtte for 192khz i lms 7.8 om jeg forstår det riktig?

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Det finnes ikke noe som er mer irriterende, enn musikk som hakker pga. ustabilt nett. Nett som "ramler" ut, slik at man må restarte for å få tilgang igjen osv. Har hatt lite hell med touch, en av de som ikke fikk den til å kjøre knirkefritt hverken kablet eller trådløst.

Håper snart de lager slike enheter med mer datakraft, slik at jeg kan bytte ut den bærbare med en slik løsning.

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Har selv en avdanket pc med Win7, som kjører Squeezeserver, og har SB Touch i kjelleren, og sliter ikke med ustabilt nett. Har en router til ca 2000,- som er veldig stabil. Har ca halvparten i Apple lossless, resten i flac. Fra SB Touch går det rett i EC ECD 1 dac, så til Adcom GFP-750 pre, og så rett ut i mine aktive Montana. Jeg synes det fungerer meget bra uten noe heng, og lyden blir såpass bra at jeg ikke har hørt en cd siden. Dette handler også om at det er sykt enkelt å styre alt via min IPhone. Har aldri hørt så mye (forskjellig) musikk som jeg gjør nå. Ingen vei tilbake! :)

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
852
Torget vurderinger
4
Man skrev:
Tror ikke det er avhengig av LMS på en pc...
Blir kanskje offisiel støtte for 192khz i lms 7.8 om jeg forstår det riktig?
Stemmer Man, jeg leste oppskriften til Triode litt for kjapt ;)

Noen som har testet dette på sin Touch?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Kalle Klovn skrev:
Man skrev:
Kalle Klovn skrev:
Her har du idealspeccen din: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=625856

Så følger du denne guiden: http://mybookworld.wikidot.com/squeezeboxserver
Takk, da har jeg den første delen riktig! Jeg har to stk 3TB varianter av den nevnte WD NASen. ;) Så ser det ut som jeg får konvertere fra Sonos til SB hvis jeg skal gå "high-res".

Bare husk å være forsiktig og ikke kjør apt-get/aptitude blindt..operativsystemet ligger på selve disken og ikke i et flashminne e.l. Du kan risikere at disken ikke vil starte opp igjen, og eneste måten å reparere dette på er å ta ut den innvendige disken og speile et nytt image (som du må lage selv fra den andre mybooklive-NASen din).

Forøvrig er disse mybooklive-variantene ganske kraftige med 1ghz powerpc cpu og 256mb ram, som jo er mer enn nok til LMS iogmed det kun kjøres en minimal linux-distro.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Den koster 1000,- mer enn en tilsvarende mybook live, kjører ikke twonky(som er den mest kompatible DLNA softwaren) og man kan heller ikke kjøre LMS på den.

Topp Bunn