HIEND Rør-preamp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Denne tråden skal vel ligge under prosjekter, men siden jeg ikke ikke fikk tilgang, legger jeg den her.  Om ønskelig, kan vel høvdingen flytte den selv!

La meg igjen begynne med å rette en stor takk til Leif Christensen for uvurderlig hjelp på veien.  Uten ham, hadde jeg aldri klart å bygge dette linjetrinnet.

Jeg begynte å planlegge dette prosjektet for rundt 6 mnd siden.  Her ser dere resultatet!

GARY DEWS - LINESTAGE

Jeg har ikke fått lakket trafocoverne ennå, men de skal bli sorte!

Etter å ha spillt på trinnet en  drøy uke, er inntrykket overveldende.  Absolutt ALT er bedre.  

Trinnet består av følgende deler;
    Borderpatrol:
    Netttrafo  D8548 - 2/03 x 2  
    Choke Ch107  x 4  (type 104)
    Partsconnection:
    Black gate 4700mf x 4
    Black gate 2 x 220+220mF/350vdc–        
    Black Gate 2 x 2200/6,3vdc
    Black Gate2x 220mF/6,3vdc  -
    Resistors
    2 x Mills 2,7 ohm
    2 x Mills 2K
    2x Mills 10K
    Audionote Tantalum 2 x 330ohm  2V  
    Audionote Tantalum 2 x 1 mohm
    Cardas Rohdium connedtors GRFA Long Stick x 6
    Eltek
    M-Cap Supreme Silver in Oil 0,47uF  x 2
    WBT sølvholdig loddetinn
    Elfa:
    Powercon nettkontakter og brytere
    Inngangsvelger Elma 4 pol art 3549540
    MUR860 x 4
    Bent Audio:      
    Stevens & Billington TX102MKIII volumkontroll
    Shallko 23 steps C open frame switch  x 2
    Motron:
    Sovtec 6h30pi x2
    Siemens EZ80 x 2
    Mil spec kjeramiske rørsokler
    PLitron
    Chassis Plitron PAT20
    Welbornelabs:
    Til internkabling er det benyttet 99.99% rent sølv 18ga solidcore.
    Trafocover i kobber
    Div småtteri som forlengere knotter osv fra DIY hifisupply.

Delekostnad: ca 22K

Her er noen bilder av delene;

Jeg hadde tenkt å benytte de nye rørsoklene fra Chimera labs i teflon, men disse blir ikke laget i 9-pinnes utgave ennå.

Som vist tidligere kom chassiset med gull-eloksert front.  Dette er fint, men passet ikke så godt til resten av oppsettet i stua, så jeg gikk til glassmesteren og fikk kopiert fronten i klar acryl.  Deretter har jeg lagt en sort aluminiumsplate bak.  Intensjonen er å få en skiltmaker til å lage en gravert plate med merking.

Utgangspunktet var slik;

og det ble slik;

Vel, ikke helt.  Jeg har flyttet de fire BG kondisene i midten lenger vekk fra chokene og tvinnet all kabling mye strammere ;)
    Som dere ser, er det ganske mye lodding for å koble TVC'ene

Etter at jeg hadde fått alle delene, fikk jeg hjelp av LMC til å lage en plan for layout. det trengs et ganske stort chassis til denne konstruksjonen, og min. behov er 43 x 43 cm.  Dersom man ønsker å bygge i et lukket chassis, er dette mulig, men da må det være min 15cm høyt siden trafoer og TVC'er er ganske store.  Jeg hadde lyst til å ha rørene åpne, så høyden på chassis var ikke så vesentlig så lenge jeg fikk chokene under lokket.  Valget falt på Plitron sitt chassis.  Dette er et "monsterchassis" som er veldig solid.  Leveres pulverlakkert, med lufting i bunn, og gulleloksert front som std.

Dette er mitt første DIY prosjekt, og flere har antydet at det er vel ambesiøst for en nybegynner.  Men jeg hadde en OK preamp fra før, og hadde ingen intensjoner om å bygge en til.  Nå vil jeg videre.
    Jeg har tatt meg god tid planlegging unbderveis, for ikke å lage en masse hull fester på feil plass.  Siden jeg ikke har loddet  så mye, har jeg også brukt god tid til å gjøre dette så riktig jeg bare har klart å få til.

Problemer underveis;
    Under borring av hull til TVC'ene løsnet senterborret og jeg laget en ripe i pulerlakken.  Denne er fortsatt synlig, men jeg har tro på at jeg skal få den tilnærmet vekk.

Jeg har benyttet en 2,2ohms motstand på gløden til 6h30pi. Dette gir litt for høy glødespenning(6,79V), men innefor et akseptabelt nivå.  Likevel har jeg bestilt 2,7 og 3,0 ohms motstander, slik at jeg kan få spenningen så nære idealet som mulig (6,3V)

Støy
    Jeg har litt støy ennå.  Det er ikke hørbart når jeg spiller, men kan høres når det ellers er stille.  Støyen er sannsynligvis et jordproblem av et eller annet dumt jeg har gjort et sted.  Jeg vil fortsette og feilsøke til trinnet blir dønn stille.

Som nevnt innledningsvis er jeg meget fornøyd med lyden.  Det spiller etter min mening fantastisk vakkert.  Spesielt vil jeg fremheve kropp og dybde i lydbildet, samt at perspektivet er mye mer presist.  Når alt er helt ferdig, kommer vi sannsynligvis til å gjøre en noe mer utfyllende test av trinnet i det lokale hifi-fora "Øresus", for en nøytral vurdering.

Trinnet kan ses/høres i Sandefjord

Stolt Eier
    Erland Solbakken!      

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    alt du trenger nå er en riaa som matcher! 8)

Robert_Blindheim

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    9
    ... Masse fine bilder...

Som vist tidligere kom chassiset med gull-eloksert front.  Dette er fint, men passet ikke så godt til resten av oppsettet i stua, så jeg gikk til glassmesteren og fikk kopiert fronten i klar acryl.  Deretter har jeg lagt en sort aluminiumsplate bak.  Intensjonen er å få en skiltmaker til å lage en gravert plate med merking.
    ...
    Stolt Eier
    Erland Solbakken!      
    Hvis du ønsker en front med "pianofinish" så kan du lakkere baksiden av acryl fronten med sort lakk.
    (Prøv først på noe annet enn selve frontplaten slik at du får vurdert om dette er ønsket finish)

Forøvrig et pent bygg!

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Jeg tok en titt å skjemaet. Så har du nevnt at glødespenningen var noe høy. Mulig du har fixet det, men hvorfor ikke lage en spenningsregulator? Liten, enkel og stabil. Justeres til det du skal ha. Fiks ferdig! Hvis du gir meg data for glødestrøm, kan jeg se om jeg har de nødvendige delene. Eventuelt lage en til deg. Du finner sikkert plass i forsterkeren.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Apropos DC gløding: Med en regulator blir det rippelfritt. Det får du ikke til med et enkelt C/R/C (Pi) filter. Dessuten er det enkelt å justere med en regulator. Men.................... Ikke alle rør opnår maksimal levetid med DC gløding. En bør bytte strømretning en gang i blant. Med en vender eller automatisk. F.ek. at retningen (polariteten) skiftes hver gang en slår på.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    :mad:NEI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!NEI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :mad:
    Regulatorer sender ut støy hele tiden og om du vil at lyden skal bli mere i retning av dårlig SS er dette veien å gå!
    faktisk er det i denne konstruksjonen lagt vekt på så lite bruk av SS devices som overhodet mulig!!!!!!
    derav godlyden!
    Ble gjort oppmerksom på dette av gary på Borderpatrol og har kontrollert det i flere sammenhenger og det stemmer vher gang!!!!

IMO
    GOD JUL!!!!! I´m off to Bergen
    Mvh
    Leif

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    :mad:NEI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!NEI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :mad:
    Regulatorer sender ut støy hele tiden og om du vil at lyden skal bli mere i retning av dårlig SS er dette veien å gå!
    faktisk er det i denne konstruksjonen lagt vekt på så lite bruk av SS devices som overhodet mulig!!!!!!
    derav godlyden!
    Ble gjort oppmerksom på dette av gary på Borderpatrol og har kontrollert det i flere sammenhenger og det stemmer vher gang!!!!

IMO
    GOD JUL!!!!!    I´m off to Bergen
    Mvh
    Leif
    Vi synser sikkert forskjellig. Tilbyr meg det jeg har beskrevet over og tar dommen på strak arm. Fikk faktisk litt blod på tann og lager en i romjula. Uansett. Så kan vi ta en test neste gang jeg er i Sandefjord. Du er vel ikke skvetten Erland?

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Det blir nok ikke snakk om å lodde mer enn nødvendig der denne motstanden er koblet. Her går flere punkter sammen, og dette var noe jeg gjorde mens jeg hadde delene løst. I halv-koma bestilte jeg flere motstander fra Partsconnection, og klarte og bestille kun til den ene kanalen. De har kommet, den andre halvdelen kommer vel i morgen. DET blir siste gang jeg lodder inni det vepsebolet om ikke noe helt nødvendig skulle intreffe.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Har sett dem. Sikkert bra!
    Det som er spesielt med de keramiske som jeg bruker, og som Chimera har fulgt opp, er fjæringen i kontaktene. Dette sikrer meget god kontakt.
    De er også Motron sitt førstvalg. Frem til Chimera er i stand til å levere, kommer jeg til å bruke de keramiske. Til tross for flotte legeringer etc. så er det ikke mange andre produsenter som har tatt seg bryet med slik usynlig "goddis" inne i soklene.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Hvis du ønsker en front med "pianofinish" så kan du lakkere baksiden av acryl fronten med sort lakk.
    (Prøv først på noe annet enn selve frontplaten slik at du får vurdert om dette er ønsket finish)

Forøvrig et pent bygg!
    Takker!
    Finnishen er blitt slik jeg ønsker.  Men for at sluttproduktet skal se mins mulig DIY ut, ønsker jeg merking av velgerne og en eller annen liten logo.  Derfor vil jeg bruke en tynn sort plate slik som nå, men få en skiltmaker til å gravere i den slik at man får gullbokstaver på sort bunn.  Ikke masse jalla, men nok til at det ser "profft" ut ;) Acrylfronten skal legges utenpå igjen slik som nå.

K

Kjell_B.

Gjest
    Jeg tok en titt å skjemaet. Så har du nevnt at glødespenningen var noe høy. Mulig du har fixet det, men hvorfor ikke lage en spenningsregulator? Liten, enkel og stabil. Justeres til det du skal ha. Fiks ferdig! Hvis du gir meg data for glødestrøm, kan jeg se om jeg har de nødvendige delene. Eventuelt lage en til deg. Du finner sikkert plass i forsterkeren.

Type gløde-forsyning betyr mye for lyden, og endringer her er meget hørbare.

Vanlige integrerte spenningsregulatorer gir mye dårligere lyd enn en enkel DC-forsyning. DC-forsyning kan kun forbedres hørbart ved å legge inn induktorer, slik som i høyspenningsdelen, altså et LC-filter etter likeretteren.

AC-glød lyder selvsagt best, men gir mulighet for brum.

Kun en IC-regulering er brukbar, og det er de gamle kretsene fra 70-tallet, der en uA 741 IC (fra TI) gir referansespenning til en serie-transistor (klassisk kobling).

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Type gløde-forsyning betyr mye for lyden, og endringer her er meget hørbare.

Vanlige integrerte spenningsregulatorer gir mye dårligere lyd enn en enkel DC-forsyning. DC-forsyning kan kun forbedres hørbart ved å legge inn induktorer, slik som i høyspenningsdelen, altså et LC-filter etter likeretteren.

AC-glød lyder selvsagt best, men gir mulighet for brum.

Kun en IC-regulering er brukbar, og det er de gamle kretsene fra 70-tallet, der en uA 741 IC (fra TI) gir referansespenning til en serie-transistor (klassisk kobling).
    grunnen til at ac ofte låter best er nettopp fraværet av ss-deler.forøvrig enig om innsetting av glødechoker,men tenkte at dette var heftig nok som startprosjekt;så kan man heller komme med separate glødetrafoer og choker senere.men i utgangspunktet var vel dette vanskelig og dyrt nok for en nybegynner?
    IMO
    Mvh

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Wow!

Helt utrolig bra! gratulerer! Det er skikkelig gøy når noen punger ut skikkelig for topp-kvalitets deler! Jeg er sikker på at lyden er fenomenal!

Jeg likte trafocoverene av kobber! Synes de så bra ut smo de er! :)

Når det gjelder støyen/brummen så er det mulig at det hjelper med å lage en sentertapping på glødespenningen, og koble denne til en spenning som er i samme område som det katoden ligger på. Man trenger da kun 4 motstander og en kondis hver kanal.

Det er mulig at det hjelper litt på å snu utg.kondisene, hvis du ikke allerede har plassert dem riktig med den yttre folien mot anoden.

Bare noen tips, jeg vet hvor kjipt det er å skal drive å modde en splitter ny forsterker som man har jobbet lenge med :)

hilsen Stigla

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Hyggelig om du fikk litt inspirasjon i jula.

Fikk de attentatorene (dempeplugger) fra http://www.rothwellaudio.co.uk i går. De fjernet den hørbare støyen og ga meg mer passe gain kontroll (var litt for høy før). Likevel vet jeg jo at støyen er der, og vil fortsette og søke etter perfeksjon.

Ang. trafocoverne så er de på tilbud hos http://www.welbornelabs.com nå. Han tar den beskjedne sum av 20$ stk for dem, og du har et par stk. hjem for rundt 400 NOK inkl mva og frakt.

R

RODA

Gjest
    Gratulerer!!

Ser virkelig flott ut.

22K i deler, er nok ikke mye i serieproduksjon med så bra innmat.

Mvh
    Rolf

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Tvilsomt det Rolf. Jeg har sett litt rundt, og man kan nok finne enkelte av delene her og der, men samlet NEI!

I går byttet jeg motstandene på gløden fra 2,2ohm til 2,7ohm. og fikk ideell glødespenning for 6h30pi røret på 6,22V.

Under byggingen måtte jeg forlenge noen ledninger fra trafoene, og benyttet vanlige solidcore kobberledere. Siden jeg har hatt litt støy som jeg ikke har funnet ut av, kortet jeg nå ned alle indre ledninger til et minimum, og loddet på 99.99% sølvledere i solidcore 18ga.. og tvinnet disse så stramt jeg turde.

Resultat: TYSTNAD

Konklusjon;
    There is no substitutes!
    Når det bygges på dette nivået, må ALLE små detaljer være så bra som mulig. Gjør det rett første gangen, så slipper man masse frustrasjon ved å lete etter nærmset utenkelige feil.

Nå spiller preampen som den skal, og i hht. hva LMC skrev i tråden vedr. "bygge rør-preamp" matcher dette alt i 50K+ klassen. Jeg har ikke hørt mange så dyre preamper, men etter å ha hørt denne, har jeg ingen grunn til å tvile på påstanden.
    Stikkordene er;
    Dynamikk, detaljer og en magisk mellomtone.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    så nå får vi se hvem som putter pengene der kjeften er og henger seg på? :eek:
    PS husk trafoer og alt trenger et par hundre timer før det løsner;la hele greia stå på en uke i strekk med cd på repeat på inngangen.
    den er bygd for å tåle å stå på i årevis i strekk ; kun rør blir varme.
    NESTE:
    a)oppgradere gløde-BG- lytter til BG Nx samt innsetting av separate glødechoker og glødetrafoer.
    b)justere ned strømtrekk på signal-rør for enda bedre "body"
    IMO
    Mvh
    Leif

R

RODA

Gjest
    Hei

Dette med tvinning av signalkablene innvendig burde da være mulig å videreføre utvendig og?

Jeg har på lån noen diy-kabler av (ca) 1mm2 kobber som er tvunnet hardt. Disse spiller BRA, og med mye kropp og god bass.

Har tidligere trodd tvinning dreper dynamikk og "kveler" åpenhet og luft, men tror ikke det lengre.......

Mener LMC sa engang at man ikke burde (måtte?) gå over 0,4mm2 på signalkabler??
    Disse låter iaf bedre enn mine egne 23AWG (0,25mm2?)diy-signal.

Mvh
    Rolf

Hal3101

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.02.2003
    Antall liker
    0
    Har laget en billig variant av samme forsterker men med ac-gløding, vanlig volum pot og mono strømforsyning. Helt stille med ac på glødingen. Har dere testet det ? Hvilken strøm og spenningsverdier kjører dere røret på. Ligger sikkert litt lavere enn dere med ca. 16mA og en anodespenning på 120 volt. Låter meget bra. Delepris ca. 2000...

R

RODA

Gjest
    Har sett, og beundret Erland ;D

Tenkte på bilder av Hals budsjett-utgave.
    Gjerne med deleliste, og kjøpssted.

Mvh
    Rolf

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Det ville vært meget interessant!
    Jeg bærer ikke noe ønske om at ting skal bli dyrere enn nødvendig.
    Men bare rør og sokler kostet 1450 kroner. Dette må man nødvendigvis ha for å lage en slik preamp.
    Jeg har regnet med ALLT deler som ble benyttet inkl. skruer muttere osv. når jeg oppgav byggekost.
    Klarte du virkelig dette for 2K Hal?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    I så fall må han regne med en storm av henvendelser! 8)

Hal3101

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.02.2003
    Antall liker
    0
    Skal prøve å få lagt inn et bilde. Tips ??

Deler:

Trafo, choker og sokler +++ http://www.diyclub.biz/ ca. 150$ for alt. Rør, thetubestore (6h30) 50$ inkl. frakt. Likeretterør (EZ80) + volumpot (stepped alps) (ebay) billig 20$. Div. kondensatorer som Elna og Os-con + motstander 200-300kr. Kabling: veldig veldig billig. Shassi : gammel ruter som er kassert = gratis. Bruk fantasien. Totalt ca. 2000 nok.

Kjører ac på glødingen (billig og bra) med jordet midt-uttak på glødeviklingene til 6h30 rørene og hører/måler ingenting selv med avantgarde uno.

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    621
    Jeg tror ikke Erlands motiv var å lage noe så billig som mulig, men snarere å "ta den helt ut" for å være sikker på å dra det maksimale ut av konstruksjonen.
    Det blir vel litt the samme som å si at både en Timex og en Patek Philippe viser korrekt klokkeslett.

Er mektig imponert, Erland. Håper det blir mulighet til å ta forforsterkeren i øye/øresyn under en "Øresus"-samling.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Det blir det!
    Jeg har tatt vare på esken som chassiset kom i, og mekket til litt skumgummi slik at jeg har en trygg transportkasse til den.
    Vi får legge opp til en kveld der vi kobler den opp der det måtte passe.
    Jeg har jo heller ikke testet den mot andre preamper, så det er i min interesse også.

Hal3101

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.02.2003
    Antall liker
    0
    Her er bilde av forsterkeren: ;D ;D ;D

Og her er effektforsterkeren i samme slengen: ;D ;D

R

RODA

Gjest
    Fint!!!

DIY type cost-no-object ala LMC og Erland er sikle-gøy, men dette er oppnåelig og IMHO enda mere gøy!! ;D

Ser at du har "kråkereir" og ikke tvinnede ledere som Erland, og allikevel ikke noe støy?
    Hvordan kan det være mulig? LMC?

IGJEN, MORSOMT!!

Mvh
    Rolf

Hal3101

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.02.2003
    Antall liker
    0
    Det viktigste for ikke å få støy og brum er en god stjerne jording. I tillegg må shassiet jordes godt. Jeg jorder og i tillegg senteruttaket på glødeviklingen til 6h30 rørene. Alle glødeledningene er samlet og tvinnet og må ikke ligge inntill signal ledningene. I tillegg er shassi jord koplet til nettjord og derfra til stjernejord. Høyspenning på den ene siden av boksen og signal på den andre. Det kan sikkert se litt rotete ut men det virker. Ingen støy og sus fra forsterkern.

SvErD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2002
    Antall liker
    9
    Sted
    Bergen
    Flytt potmeteret bak i kabinettet så korter du signalveien flere meter.

R

RODA

Gjest
    Det viktigste for ikke å få støy og brum er en god stjerne jording. I tillegg må shassiet jordes godt. Jeg jorder og i tillegg senteruttaket på glødeviklingen til 6h30 rørene. Alle glødeledningene er samlet og tvinnet og må ikke ligge inntill signal ledningene. I tillegg er shassi jord koplet til nettjord og derfra til stjernejord. Høyspenning på den ene siden av boksen og signal på den andre. Det kan sikkert se litt rotete ut men det virker. Ingen støy og sus fra forsterkern.
    Hei

Ser på ingen måte rotete ut, jeg bare tenkte på hvordan LMC og Erland snakket om at (hard) tvinning måtte til for å eliminere støy.

Synes dette ser virkelig bra ut, og finner inspirasjon fra bygget. Se ikke bort fra at det kommer noen PM'er etterhvert.......... ;)

Klart, slår lottoen inn så er det vel LMC og Erlan som får PM.........

Mvh
    Rolf

Hal3101

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.02.2003
    Antall liker
    0
    Jeg tror ikke Erlands motiv var å lage noe så billig som mulig, men snarere å "ta den helt ut" for å være sikker på å dra det maksimale ut av konstruksjonen.
    Det blir vel litt the samme som å si at både en Timex og en Patek Philippe viser korrekt klokkeslett.

Er mektig imponert, Erland. Håper det blir mulighet til å ta forforsterkeren i øye/øresyn under en "Øresus"-samling.
    Ønsket å få frem at det ikke nødvendigvis skal koste skjorta for å bygge seg noe selv. Det er ikke noen store forskjeller på elektriske komponenter og rør i den billige/dyre versjonen. Den største forskjellen ligger i shassi, valg av trafomerke og volum løsningen. Lyden kan jeg ikke si noe om men det er ikke alltid det dyreste som er best.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Ønsket å få frem at det ikke nødvendigvis skal koste skjorta for å bygge seg noe selv. Det er ikke noen store forskjeller på elektriske komponenter og rør i den billige/dyre versjonen. Den største forskjellen ligger i shassi, valg av trafomerke og volum løsningen. Lyden kan jeg ikke si noe om men det er ikke alltid det dyreste som er best.
    nettrafoen i Erland´s pre er av VELDIG god og skjermet kvalitet.
    Men jeg er ikke enig at ikke de andre komponentenes kvalitet er viktig; både motstander,kondiser,choker,kabel og rør betyr mye for lyden.
    Mulig delene enkeltvis bidrar med lite lydforbedring,men er man ute etter de siste marginalene koster det.
    Spesielt når man bygger poweret og alt annet i "dual mono".
    forøvrig er det ikke så vanskelig å få det støyfritt,men lyden bør være god også.
    Ellers er det bare bra at det kommer opp rimelige alternativer.
    IMO
    Mvh
    Leif

R

RODA

Gjest
    Ellers er det bare bra at det kommer opp rimelige alternativer.
    IMO
    Mvh
    Leif
    Enig, og et must i den gode lydens interesse.
    ikke alle har lyst, eller mulighet til å bruke hundretusener på godlyden.

Et alternativ kan jo være å bygge etter Erlands (ditt?) komponentutlegg, men med billigere komponenter.
    Så kan man jo bytte ut etterhvert som pengepungen tillater det, og da ha plass til de dyrere og fysisk større delene.

20k som spiller bedre enn 50k er gøy, men de er
    pinadø også 5k som spiller bedre enn 15k.... ;D

Mvh
    Rolf

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Interessant og se hva du har fått til Hal!
    Skulle vært spennende å høre en gang også!
    Etter mine bestrebelser er ikke min pre 100% støyfri, til tross for at jeg har vært så nøyaltig som jeg bare kunne. Vi snakker marginaler her, slik at du må legge øret helt inntil høytaleren for å høre det, og ikke noe som man legger merke til når man spiller musikk.
    Siden den spiller så til de grader vakkert, har jeg valgt å lytte til musikk i stedet for å søke videre etter siste rest.

Det som er spesielt fint er den behagelige mellomtonen og bassen. Spillte Mark Knofler i dag, og det slo meg at dette var da svært "rundt i kantene", ....helt til det kom en litt skarp lyd på opptaket. Alt blir rett og slett mer markert. Spekteret og mengden detaljer har utvidet seg betraktlig. Spesielt godt merket jeg det da jeg koblet opp min gml. preamp noen dager i romjula. Det som før jeg hadde hørt den nye preampen var tilfredsstillende, var nå rett og slett dritkjedlig!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    grunnen til at han baserer den på 5687 istedet for 6H30pi er at sistnevnte er mere utsatt for mikrofoni.
    mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn