HIEND Rør-preamp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    676
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    8
    Hei!!

Har du noen nye lytte-erfaringer å bidra med?
    Har forsøkt å følge med på prosjekter, etter hvert som det skred frem :)

Har også et lite spm: Hvordan er det å implementere fjernkontroll for volum og inngangsvelger? Er det praktisk mulig, uten at det går ut over lyden??

MVH

Arild

janhella

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2004
    Antall liker
    0
    Det blir det!
    Jeg har tatt vare på esken som chassiset kom i, og mekket til litt skumgummi slik at jeg har en trygg transportkasse til den.
    Vi får legge opp til en kveld der vi kobler den opp der det måtte passe.
    Jeg har jo heller ikke testet den mot andre preamper, så det er i min interesse også.
    Flott prosjekt!
    Håper det kommer en tilbakemelding etter lytteseansen.... Klør etter å bygge selv, men vet ikke hvilken preamp jeg skal gå for (trenger fjernkontroll).

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Denne preampen er laget for å montere fjernkontroll. www.bentaudio.com leverer "remote-kit".

Etter å ha levd med preampen i noen mnd., også prøvd et par andre preamper i anlegget, kan jeg bekrefte det jeg skrev tidligere. INGENTNG jeg har hørt kan matche dette. Den utmerker seg spesielt ved å beholde kropp og dynamikk på lavt volum. Dette skyldes nok mye S&B volumtrafoene.

Dessuten har den vært pålitligheten selv. Ingen form for problemer i det hele tatt.

Men jeg føler at jeg har litt høyt gain. Siden jeg bruker TVC, er det vanskelig å dempe volumet ned til bakgrunnsmusikk-nivå. Første step er akkurat litt for høyt. Derfor vurderer jeg å prøve meg med røret som Gary har valgt til den samme konstruksjonen 5687. Dette er valgt nettopp fordi det er støysvakt og har mindre gain. Jeg skal studere litt rørdata og se om det er nødvndig å justere spenninger før jeg forsøker. Dersom det viser seg at 5687 ikke leverer like fin lyd som 6h30pi, så vil jeg gå tilbake. Jeg kan gå på mange kompromisser før jeg gir slipp på lyden slik den er nå.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Men jeg føler at jeg har litt høyt gain.  Siden jeg bruker TVC, er det vanskelig å dempe volumet ned til bakgrunnsmusikk-nivå.  Første step er akkurat litt for høyt.  Derfor vurderer jeg å prøve meg med røret som Gary har valgt til den samme konstruksjonen 5687
    Rørene har jo rimelig forskjellige karakteristikker, så når du skriver "samme konstruksjon", er konstruksjonen identisk mhp komponentverdier?

Hvis du er happy med preampen er jo en annen tilnærming å endre følsomheten på effekt-trinnet. Det burde være en rimelig enkel øvelse...

Blaaberg

Fersking
    Ble medlem
    23.03.2005
    Antall liker
    0
    Hey,

GOD DAMIT, this is nice!
    Dette er noget af det flotteste rørDIY jeg har set :)

Hvor langt er der til Sandefjord fra Jylland i Danmark?

Jeg har bygget mig et par Zappulse, med super strømforsyning, og har en ide om at jeg skal have mig en rør preamp.
    Det må give masser af præcis power samt atmosfærre og musikalitet :)

Jeg vil følge denne tråd med glæde :)

Venlig hilsen Jan Jensen

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Jeg har bygget mig et par Zappulse, med super strømforsyning, og har en ide om at jeg skal have mig en rør preamp.
    Er ikke inngangsimpedansen på Zappulse rimelig lav?
    Du er klar over hva det gjør med f eks lineariteten til et katodekoblet rørtrinn?

Blaaberg

Fersking
    Ble medlem
    23.03.2005
    Antall liker
    0
    Hey,

Indgangsimpedans er 17K, er det lavt til et rør premap?
    Jeg har inte meget forstand på rør, men meget lyst til at prøve :)

Venlig hilsen Jan Jensen

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Indgangsimpedans er 17K, er det lavt til et rør premap?
    Tja, egentlig, i alle fall når det er snakk om et katodekoblet trinn, slik det er her.
    5687 ser ut til å være bedre rustet til å jobbe mot en lav last enn 6H30pi (hvis Ua/Ia-kurvene jeg titter på medfører riktighet).
    Vanligvis, for trioder, bør ikke lasten være lavere enn Ra (som igjen er relatert til Rp) som i dette tilfellet er 39k. Men klart, det finnes mange unntak...
    Ved en last på 17k ville mange småsignaltrioder i felles katodekobling, som f eks AX7/ECC83 og 12SL7, med flere, gått ned i kne og produsert en masse forvregning.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Hey,

GOD DAMIT, this is nice!
    Dette er noget af det flotteste rørDIY jeg har set :)

Hvor langt er der til Sandefjord fra Jylland i Danmark?

Det må give masser af præcis power samt atmosfærre og musikalitet :)

Jeg vil følge denne tråd med glæde :)

Venlig hilsen Jan Jensen
    Nå er det noen år siden jeg hadde om Danmarks geografi på skolen, men om du tar ferge fra Hirtshals eller Fredrikshavn til Langesund eller Larvik, så er det respektive 40 eller 20 minutters kjøring til Sandefjord. Om du vil se og høre, må du bare ta deg en tur. (jeg er mye på reise, så sjekk om jeg er hjemme først).
    Har du planer om å bygge, så er det ganske essensielt at du har sett "the real thing", for det er noen mindre detaljer som er endret/lagt til i forhold til skjema.

Ang. tanken om å bytte rørene i utgangen, så har jeg drøftet dette med Brynjar Kvanlid (Motron), og det er lite sannsynlig at man bare kan bytte rørene. Glødespenningen er nok grei som den er, men vi skal foreta noen målinger mtp stømtrekk over høyvolt etc. Vi snakker ikke om noen større operasjon enn å evt. bytte noen motstander.

Det er også noen muligheter for å regulere gain noe med 6h30pi rørene, men ikke uten at det kan innebøre inngrep som reduserer lyden. Når jeg kommer hjem fra jobb, er planen å ta en tur til både Brynjar og LMC, for å se på hvilke alternativer vi har. Brynjar er jo selve guruen på rør og deres egenskaper, så intensjonen er å gjøre alt så optimalt som mulig. Når man er nybegynner som meg og holder på helt alene, kan det jo være at jeg har gjort en eller annen blemme som skaper mer gain enn det som er korrekt.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Rørene har jo rimelig forskjellige karakteristikker, så når du skriver "samme konstruksjon", er konstruksjonen identisk mhp komponentverdier?

Hvis du er happy med preampen er jo en annen tilnærming å endre følsomheten på effekt-trinnet. Det burde være en rimelig enkel øvelse...
    Selvfølgelig kan jeg gjøre det, men ideelt sett jeg vil ha anledning til å benytte preampen som en referanse som passer til flere slutt-trinn. Derfor er målet å få en nogenlunde standard gain.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Selvfølgelig kan jeg gjøre det, men ideelt sett jeg vil ha anledning til å benytte preampen som en referanse som passer til flere slutt-trinn.  Derfor er målet å få en nogenlunde standard gain.
    Det høres jo unektelig litt bakvendt ut. Først optimalisere en preamp rundt et rør, og så finne ut at det røret ikke er tingen og så bytte det...
    Men det er jo en del av moroa med rørutstyr, da.

Jeg vet ikke om du er allergisk mot NFB men det jo en ting å prøve, for eksempel uavkoblet katodemotstand i den originale kretsen din.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Konstruksjonen som Gary har tegnet er som du ser av skjemaet tidlig i tråden opprinnelig basert rundt 13D3 røret.  Som du ser sitter det spenningsregulerende motsander i kretsen.  Nå som vi benytter 6h30pi, er verdien på motstandene endret litt.  Nå har ikke jeg fastslått at jeg skal bytte ut 6h30pi røret, men vurdere det.  Ut fra Brynjar sine vurderinger, er 5687 et rør som passer bedre til denne konstruksjonen.  Dette bekreftes også av at Gary har valgt dette røret.  
    Jeg er fortsatt nybegynner på lærestadiet, og forsøker å suge til meg informasjon og signaler.  6h30pi har mange gode egenskaper, og er blitt et "moterør" etter at B.A.T. har brukt dette med suksess.  Men det har også unektelig noen svakheter (bla at det er nokså disponibelt for mikrofoni, og at det har en agressiv gain).  Ved å forsøke å se bakover og fremover på en gang, vil jeg sammen med de som virkelig kan dette (Brynjar og Leif) gjøre noen målinger og se om jeg kan komme enda nærmere det perfekte. 5687 har mindre gain, ikke i samme grad utsatt for mikrofoni, og er enda mer støysvakt. Store inngrep blir det ikke snakk om, men om det dreier seg om litt spenningsjusteringer, så kan det være aktuelt og prøve. Om det ikke fungerer, så er det jo bare og bytte tilbake.

Noe som skal prøves er det du nevner med å frakoble kondensatoren over katodemotstanden til jord. Dette vil også ha noe innvirkning på gain. Hvor mye gjenstår å se.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Ved å forsøke å se bakover og fremover på en gang, vil jeg sammen med de som virkelig kan dette (Brynjar og Leif) gjøre noen målinger og se om jeg kan komme enda nærmere det perfekte.
    Det var mange kloke ord på en gang Erland.
    Flere bør bite seg merke i disse... :)

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    En liten avsporing jane;
    Tok en kikk på effektforsterkeren din. Ikke så forskjellig fra Strathclyde'en som jeg har nå. el34 pp og 12ax7 - i tillegg har den 12at7. Jeg har byttet alle smårørene til NOS Mullard, og opplavde en imponerende forbedring. Nå har jeg en kvartett med NOS Siemens el34 på vei, og det skal bli spennende å høre hva de kan bidra med. Vurderer forøvrig å bygge den om til å operere SET i stedet for PP, men da må jeg ha litt hjelp av Brynjar.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    En liten avsporing jane;
    Tok en kikk på effektforsterkeren din.  Ikke så forskjellig fra Strathclyde'en som jeg har nå.  el34 pp og 12ax7 - i tillegg har den 12at7.  Jeg har byttet alle smårørene til NOS Mullard, og opplavde en imponerende forbedring.  Nå har jeg en kvartett med NOS Siemens el34 på vei, og det skal bli spennende å høre hva de kan bidra med.  Vurderer forøvrig å bygge den om til å operere SET i stedet for PP, men da må jeg ha litt hjelp av Brynjar.
    For å spore helt av; Stratchclyde høres ut som et universitet i Scottland (som en gang i tiden hadde knytninger til KIH)
    Nok om det, og fortsatt avsporing, www.sixpacs.com ser ut til å være et spennende trinn. 3 par EL34 i triodemodus tror jeg er en ting jeg ville lyttet til - hvis resten av forsterkeren er godt designet.

Når det gjelder 12AX7 (og andre kurante rør) er jeg så heldig å ha et lite lager siden jeg jobbet som tekniker som drev med reparasjon av rørutstyr på 70-tallet.

Hal3101

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.02.2003
    Antall liker
    0
    Har byttet 6H30 røret ut med et we417a rør. Så langt låter det veldig fint. Litt annen pinout. Endret katodemotstanden til 100 ohm. Du kan og teste et dempeledd på utgangen feks. 100k i serie og 4-10k i paralell med utgangen. Har testet og sus forsvinner.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    interessant;jeg gikk fra we 417A til 6c45pi som driverrør i mine 300B; fikk bedre oppløsning og mere slam.
    neste er å prøve mine 437A,men venter på Chimera soklene(har allerede til300B)
    mvh

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Rør-bytte;

Jeg kom for en tid tilbake fram til at jeg ville bytte rør i preampen fra 6h30pi til 5687.

Forleden ankom to NOS Tungsol 5687, handplukket av mr.Rør, Brynjar Kvanlid.

Gary Dews har vært hjelpsom og gitt meg nye verdier for motstander slik at jeg fikk spenning som passer til det nye røret.

Sammen med Audiomix laget jeg et lite skjema for hvordan dette skulle kobles.  (amatører må gjerne trekke litt ekspertise for å få ting i hop:) )

I dag koblet jeg om, og satte på strømmen.  Sannsynligvis har jeg en god porsjon flaks, for som sist, så virket alt på første forsøk.  Nå hører det med til historien at jeg prøver på være nøye når jeg holder på da....

Men det spiller, og som det spiller......
    Etter min mening ER 5687 et bedre rør enn 6h30pi.  Lyden blir klarere og luftigere uten at det går ut over kropp og fylde.
    Dette var rett og slett en gledens dag!

Neste.....det skjer mer med denne preampen, men det tar vi når delene kommer :eek:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.042
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Interessant - og veldig fint at det låter bedre og bedre.
    Til lykke med din "nye" preamp.
    Kan jeg spørre hva du betalte for rørene?
    Jeg lurer på et par slike selv til min audio note.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Ang pris på 5687 rør så bør du ta en telefon til Motron 32752150
    Brynjar har et bra utvalg av NOS 5687.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Etter noen dagers lytting i forskjellige konfigurasjoner har jeg følgende anbefaling til de som benytter 5687 rør i signalveien;

IKKE kjør dette røret med negativ feedback! (Det vil si uten kondensator som "bypasser" kathodemotstanden.) Den lydmessige forskjellen er stor.

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    621
    Erland,
    I utgangspunktet vender vel pre-ampen din fasen. Har du gjort noe for å snu til korrekt fase?

Hvor mye gain har pre-ampen? Regner med at du fikk litt mindre gain, men høyere utgangsimpedans når du fjernet katodekondensatoren. Synes ofte det er vanskelig å få passe (les: lite nok) gain i preamper med kun ett rør.

Må ellers gratulere med et flott resultat! :)

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Du har helt rett i din uttalelse om gain.  5687 skal i denne konfigurasjonen gi ca 12db gain, som i de aller fleste tilfeller er greit. Nå har jeg ikke målt gain etter at jeg rekonfigurerte, men Gary benytter samme spenningsverdier og får 12 db, så jeg er neppe langt unna. Saken er at med TVC blir det fortsatt noe høyt på laveste step.  Jeg bruker fortsatt dempepluggene fra Rothwell, og da fungerer det utmerket. Med et godt volumpotmeter, vil ikke dette være noe problem.

Jeg snur fasen mellom inngangsvelger og TVC.

Kondensatoren som bypasser kathodemotstanden er forøvrig på plass igjen, og det er go'lyden også.  Nå er det virkelig gøy å lytte til musikk.

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    621
    Under EUROPEAN TRIODE FESTIVAL 2004 gjorde man en lyttetest mellom forskjellige former for katodebias (batteri, lysdiode, avkoblet motstand etc.):

Manfred Huber (Germany) elaborated on the various methods of providing bias voltage to a triode. In the following shootout the audience rated LOW-R bias best (that is using a low value resistor in the cathode and having additional current from an auxiliary supply - typically the dc heater supply - flowing to it, such that the desired bias would settle), then surprisingly Miss Piggy got a second price (capacitor bypassed cathode resistor), all the other methods (battery in cathode, battery in grid, LED bias, fixed voltage for grid and cathode to ground, non-bypassed cathode resistor) proved to have more or less uncomfortable sounding shortcomings.

http://www.tnt-audio.com/shows/etf04_e.html

S

slowmotion

Gjest
    Man skal kanskje ha i bakhodet at det er få universalløsninger i audio.
    Det som er best i ett tilfelle er kanskej helt feil i et annet tilfelle.
    Det gjelder også når det gjelder biasmetoder.

;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    forskjellige batterier har forskjellige lydkarakteristikker
    så da er det bare å begynne å teste
    mvh

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Gøy er det i alle fall at det fungerer til de grader bra. Ennå mer interessant blir det for amatører som meg, når jeg begynner å forstå litt mer, og er i stand til å forsøke litt forskjellige løsninger på egen hånd. Ang. at det fortsatt er litt høyt gain, så kommer jeg nok til å gjøre noe med inngangsfølsommheten på effekttrinnet, slik at det passer bedre sammen med pre'n. Det kan nok være at noe av problematikken ligger her, selv om det tilsynelatende virker nokså std.

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    Spennende Erland!

Kunne du tenke deg å legge ut det reviderte skjemaet, med nye motstander og rør?

Roger

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    prøvde nettopp med det ble litt utydelig.
    dette ble i alle fall litt leselig.
    mrk:
    MRK! SKRIVEFEIL: 1K1W er feil det skal være 1M1W Motstanden skal kobles over RCA kontakten.  (den siste linjen der er ikke lett å se)

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Siste "mekk" på preampen;

Jeg jeg monterte i kveld "Sonicap" tefolon kodiser som er ansett som meget bra. Jeg har akkurat slått på strømmen, så det er litt "grums" ennå.
    Dessuten har jeg byttet alle motstander i spenningsdalen til Caddock, og jeg har byttet Elma inngangsvelgeren til en Shalco.  De er bare gromme, og en drøm og jobbe med for en DIY'er.  
    Slik ser signaldelen ut nå ;)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Erland,
    I utgangspunktet vender vel pre-ampen din fasen. Har du gjort noe for å snu til korrekt fase?
    "Alle" forsterkertrinn snur fasen. Hvorfor bekymre seg for det? Hva er korrekt fase forresten?

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    "Alle" forsterkertrinn snur fasen. Hvorfor bekymre seg for det? Hva er korrekt fase forresten?

Det kan du si Hans...

Men første gang jeg koblet opp denne saken, så virket kun den ene kanalen.  Sjekket, og alt så korrekt ut.  Snudde så fasen på den kanalen som ikke virket, og da var alt OK ???
    Konkluderte vel med slurvete loddig, men lot det bli slik.
    Da jeg nå koblet opp den nye inngangsvelgeren, var jeg nøye med lodding og fase.  Alt så helt korrekt og identisk ut, og med unntak av at felles jordpunkt, er kanalene totalt adskilt.   Som sist virket kun den ene kanalen.  Snudde fasen på den andre, og da virket det.  
    Hvorfor er det slik?

T

tst

Gjest
    For et skjære reir det var i den pre-ampn a, det var ikke pent.

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Syns det ser ganske ryddig og fornuftig ut, jeg. Hva ville du forbedret? Lagt opp på en annen måte? Brukt PCB? Stripset sammen kabler mer enn det er gjort? Hvordan kan man rydde inni der på en måte som ikke potensielt går ut over ytelsen?

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Nå må jeg si meg enig med Tst i at det i ettepåklokskapens krystallklare lys kunne vært lagt ledninger i mer organiserte baner. Men det ser verre ut på bilde enn i virkeligheten, hvor ting blir tre- og ikke ttodimensjonalt. Ingen ting er vaset sammen, og alt går dit det skal uten for mye mikk.
    Det kommer ca. 25 ledere fra hver TVC. Det gjør ikke helhetsintrykket mye bedre.

Men hva med spm. i mitt forrige innegg...... hvorfor blir det slik?

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    For et skjære reir det var i den pre-ampn a, det var ikke pent.
    Slikt sier en ikke til en DIY'er!
    En sier ikke til en hundeeier et bikkja hans er feit heller.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Men igjen.....
    To helt identiske sider, med stjernejord som eneste felles punkt.  Begge koblet helt likt, sjekket og dobbetsjekket.  Kun den ene kanalen spiller.  Snur så fasen inn på TVC på den kanalen som ikke virket, og så spiller alt? ? ?
    Hvorfor er det slik?
    Kunne jeg ha byttet fase på den kanaen som spilte og oppnådd det samme?
    Er det et eller annet "bug" i måten jeg har jordet på?

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det var en feil. Du fikset den.
    Du vet ikke hva det var.
    Du vet ikke hvorfor den ble borte.
    Slik er det bare noen ganger.
    Oftere innen elektronikk.................

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn