HIEND Rør-preamp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    OK - takk da gjør jeg slik.

Betyr sikkert ingenting siden den ikke står i signalveien, men som siste kondensator i glødekretsen.
    Gary-tips igjen :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    med skriften i signal-retningen pleide vi å si i gamle dager
    rød inn grønn ut innerviklingen først som med choker remember? ;D
    mvh
    Leif

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    LMC skrev:
    mvh
    Leif
    Blir ikke det motsatt av beskrivelsen i databladet?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Nightpuma skrev:
    LMC skrev:
    mvh
    Leif
    Blir ikke det motsatt av beskrivelsen i databladet?

jo

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hallo E
    her bør du være nøye med å tvinne ledningene nøye om du ikke skal få Vøringfossen i stua og det var vel det motsatte du var ute etter? ;D
    mvh
    Leif

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    LMC skrev:
    hallo E
    her bør du være nøye med å tvinne ledningene nøye om du ikke skal få Vøringfossen i stua og det var vel det motsatte du var ute etter? ;D
    mvh
    Leif
    Ja der er vel det.
    Var helt støyfri før jeg begynte, og jeg har jo et håp om at den skal forli nettopp det.

Dette er ikke støyfjerning, men noe som iflg. Gary skal gi ennå bedre klang og body.

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    621
    Et lite tankekors at vi DIYere fokuserer så veldig på hvordan man mater glødespenningen, når man selv i de dyreste Audionote-konstruksjonene finner relativt enkle glødekretser med f.eks. 3-bens regulatorer eller enkle transistorkoblinger. ;)

Erland:

Du er sikkert klar over det, men kretsen din (hvis det er den på forsiden av denne tråden) bør ha rør med matchede triodehalvdeler for optimalt resultat.

En anodechoke i stedet for motstand som blir nevnt ovenfor, har jeg absolutt troen på. I kretsen på forsiden forsvinner mye av godlyden som varme i motstanden... akkurat som i et normalt pot. vs. TVC. ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    7805 gløde regulatoren til 300B i AN Quest låter piss!
    jeg kuttet den ut og trimmet glød etter snitt ac i veggen og det var et stort løft
    DET er et tankekors
    mvh
    Leif

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    whistler skrev:
    En anodechoke i stedet for motstand som blir nevnt ovenfor, har jeg absolutt troen på. I kretsen på forsiden forsvinner mye av godlyden som varme i motstanden... akkurat som i et normalt pot. vs. TVC. ;)
    Hva med superregulator og anodechoke. Det har jeg tro på blir bra. Den reggen jeg bruker nå har ca 70 sider med skryt på diyaudio, stort sett til kretser av denne typen. Det er derimot ikke sikkert det er "overhead" nok i B+ til superreggen. Kanskje ved å fjerne et par powerchoker?

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    LMC skrev:
    jeg kuttet den ut og trimmet glød etter snitt ac i veggen og det var et stort løft
    DET er et tankekors
    mvh
    Leif
    Og i forhold til AC?
    Under forutsetning at det ikke medfører brum.

hagr

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2008
    Antall liker
    1
    Litt off topic:

Et spørsmål til deg, Audiomix: Jeg har en MAE SET-1 og den har en veldig enkel glødekrets. Hvor mye kan jeg få ut av å oppgradere glødekretsen?

Harald

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Audiomix skrev:
    LMC skrev:
    DET er et tankekors
    mvh
    Leif
    Og i forhold til AC?
    AC glød på 300B er ikke lett å få til
    på driverrør derimot er det greit
    på mine 300b kjører jeg dedikert glødetrafo mur860 half wave choke-input bg i super-e
    låter knall
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    anodechoker er jeg sterk tilhenger av(egentlig er jeg tilhenger av choker..punkt slutt! ;D)
    superreg er knall i mine monoblokker!
    de feeder b+ til 6c45 driverrøret
    ble ennå bedre med diskrete opamp-erstatninger fra gd
    mvh
    Leif

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Blander alltid disse anode/katode greiene ???
    Forklar?

Hva angår AN så har jeg ikke noe sammenlignigsgrunnlag, men en menig;
    PQ er en dyktig audio-designer, men han er en ennå dyktigere business-mann.
    Han "hyper opp" og selger det som gavner hans forretning.

En glødekrets som den jeg bygger her, vil etter Gary's påstand gi en absolutt hørbar men ikke formidabel forbedring.
    I forhold til kost ifb.med en slik krets, er den sannsynligvis ikke business-messig lett å ta seg nok betalt for til at AN og de fleste andre vil putte den i kommersielle produkter.

Nå har jeg koblet opp den ene siden.
    Har litt annet å gjøre, så jeg fortsetter litt i morgen.

Ombygginger blir skjelden vakkert uten at man starter helt fra begynnelsen - og det gjør jeg ikke så lenge det virker.
    De to ekstre ledningene (gul/brun) er bare 220 og 240 tappingen til nett-trafo. Venter med å pakke dem ned til jeg har testet spenning. Justerer med disse om nødvendig.

"Form follows function - remember" ;)

Vedlegg

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Erland skrev:
    Blander alltid disse anode/katode greiene ???
    Forklar?
    I et 5687 rør varmes filamentene opp av 6,3V, varmen overføres til KATODEN, katoden frigir elektroner som er negativt ladet. ANODEN er forspent med en høyspenning (B+) og sterkt positivt ladet. Dermed trekkes elektronene over fra katode til anode, regulert av gitteret.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    OK - i denne kretsen har jeg allerede et LCLC filter med to gode choker og Tubecaps filmkondensatorer.
    Det er disse chokene som syns på siste bilde. Chokene i glødekretsen står på oversiden.

Har vurdert dette med anodechoke, og det er usikkert om det er stort å hente på å sette inn nok en choke i stedet for den siste 22K motstanden.

Kan alltids høre med Gary. Tror jeg skal finne plass til nok et par choker om har tror det har noen hensikt.
    Han vet, for det er svært lite han ikke tester, og kommersielle hensyn virker ikke prioritert når han jobber for å finne ut hva som gir best lyd.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Det er nokså store forskjeller mlm kretsene slik den er nå og slik den vil bli med en anodechoke.
    Det går på rørets arbeidsbetingelser kanskje først og fremst. Du vil få en god del mer gain med en anodechoke, opp i mot maks av hva røret kan gi. Det første du bør tenke på er om dette er ønskelig.
    Deretter kommer spørsmålet om B+. Siden du ikke lenger får droppet over 22k-resistoren øker B+ ganske mye. Samtidig vil anodechoken ha Rdc hvor det droppes noen volt, men uten tilgang på specs vet vi ikke hvor mye. Bias og arbeidsbetingelser ellers må rekalkuleres etter hvillken B+ du kommer ut med.
    På øret vil du høre ganske stor forskjell når røret lastes på denne måten. Lineariteten i ut-signalet økes og du vil oppleve mer "dybde" og "rom" i lydbildet, samt langt mer potent dyp-bass. De som prøver seg frem med choke eller CCS ser seg sjelden tilbake, etter hva jeg leser av fora-innlegg.

Nesten alle rør-trafo leverandørene kan sikkert vikle slike, og lundahl, sowter osv har i sortementet.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    hagr skrev:
    Litt off topic:

Et spørsmål til deg, Audiomix: Jeg har en MAE SET-1 og den har en veldig enkel glødekrets. Hvor mye kan jeg få ut av å oppgradere glødekretsen?

Harald
    Alle rørene har indirekte gløding. Da er det svært lite sannsynlig at det kommer brum fra glødingen. Samme med eventuell endring av lyden. Hvis du i det hele tatt kan høre noe brum i høyttaleren, kan du forsøke med bedre filtrering av høyspenningen. En ekstra choke og kondensator. Hvis du finner plass til det. Jeg har en plan om å gjøre et slikt forsøk, for å se om det har noe for seg.
    Men det blir når jeg får tid og i MAE SET 1 tråden :)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    LMC skrev:
    Og i forhold til AC?
    AC glød på 300B er ikke lett å få til
    på driverrør derimot er det greit
    på mine 300b kjører jeg dedikert glødetrafo mur860 half wave choke-input bg i super-e
    låter knall
    mvh
    Leif
    [/quote]
    Jeg reparerte en 2A3 (ikke så veldig forskjellig fra 300B?) forsterker. Der var det AC gløding med balanseringspotmeter og ingen brum. Helt stille.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Erland skrev:
    PQ er en dyktig audio-designer, men han er en ennå dyktigere business-mann.
    Han "hyper opp" og selger det som gavner hans forretning.
    Han er en mester i høyt gain og høyt utgangsnivå også.
    Lite å betale ekstra for.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Andreas skrev:
    Du vil få en god del mer gain med en anodechoke, opp i mot maks av hva røret kan gi. Det første du bør tenke på er om dette er ønskelig.
    Deretter kommer spørsmålet om B+. Siden du ikke lenger får droppet over 22k-resistoren øker B+ ganske mye.
    Nesten alle rør-trafo leverandørene kan sikkert vikle slike, og lundahl, sowter osv har i sortementet.
    Da er ikke dette noe for meg. Har nok gain allerede!

Kunne sikkert brukt Sreg og justert ned igjen B+, men har (som en god del andre) opplevd Sreg sine baksider - (ustabilitet div problemer under oppstart).
    Fikk jo til slutt koblet dem opp de jeg har liggende. Opplevde akkurat det som Gary sa :
    "med den strømforsyningen som denne preampen har for B+, har man ikke stort å hente med en slik".
    Jeg kunne med andre ord ikke høre forskjell før/etter. Kanskje det er ørene mine, men så INGEN grunn til å ha dette mikket i min preamp!
    Nå er det ikke lenger plass, så jeg slipper heldigvis å lure på om jeg skal prøve igjen! ;)

I min oppfatning er dette et produkt fra H#x$@£% som skal få ligge godt i garasjen.
    Fikk jo til

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du har jo fortsatt slutt-trinnene da? 8)
    mvh
    Leif (med s-reg som virker ;D)Christensen

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    LMC skrev:
    du har jo fortsatt slutt-trinnene da? 8)
    mvh
    Leif (med s-reg som virker ;D)Christensen
    Før dette rakkleverket kommer i nærheten av stereoanlegget mitt, kommer jeg til å måke på med mer jern enn gulvet tåler ;)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    En slik superregulator riktig justert og tilpasset får du en "super" B+. Støyfri og stiv som en påle.
    Den er liten, lett, enkel og billig.
    Jern er...........?

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Audiomix skrev:
    En slik superregulator riktig justert og tilpasset får du en "super" B+. Støyfri og stiv som en påle.
    Jern er...........?
    ......dyrt og tungt i forhold - helt riktig Hans!

Men etter som jeg har lagt disse greiene for hat ;D betaljer jeg mer enn gjerne prisen for å slippe :)

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Angående anodemotstand, CCS, choke eller trafo, så har jeg selv ikke erfaring med annet enn trafo og motstand, og i mine ører med min erfaring er linje output trafo helt klart å foretrekke av de to. Og av alle de diy diskusjonene jeg har lest, er det vel sjeldent eller aldri noen som foretrekker anodemotstand fremfor de andre alternativer. Du skulle virkelig overveie å prøve det ut Erland. Jeg mener, du har tatt alt annet på den preampen stort sett så langt du kan ut i magnetic cream land, så du kan da ikke la det siste punktet her ligge ;)

Nå skal du vel først la siste oppgradering med den nye glødekretsen din få tid til å finne sin plass, men neste gang det begynner å rykke i loddearmen så er det jo en mulighet.

Har ikke Borderpatrol lage en pre med switch for trafo eller anodemotstand/kondis ut?

Link til tilsvarende prosjekt: http://www.troelsgravesen.dk/TRAM.htm

Spennende å følge tråden din:)

Asbjørn

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Erland skrev:
    Audiomix skrev:
    Jern er...........?

Men etter som jeg har lagt disse greiene for hat ;D betaljer jeg mer enn gjerne prisen for å slippe :)
    Jeg kan avlevere de til sikker gjenvinning for en billig penge ;D

A

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Nightpuma skrev:
    Erland skrev:
    Audiomix skrev:
    Jern er...........?

Jeg kan avlevere de til sikker gjenvinning for en billig penge ;D

A
    No problem!
    Skal vi si 1/5 av deleprisen og du kan gjøre hva du vil med dem!
    (nå kommer vel bambo og sletter hele tråden siden vi snakker om overtagelse av komponenter) ;D

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Nightpuma skrev:
    Angående anodemotstand, CCS, choke eller trafo, så har jeg selv ikke erfaring med annet enn trafo og motstand, og i mine ører med min erfaring er linje output trafo helt klart å foretrekke av de to. Og av alle de diy diskusjonene jeg har lest, er det vel sjeldent eller aldri noen som foretrekker anodemotstand fremfor de andre alternativer. Du skulle virkelig overveie å prøve det ut Erland. Jeg mener, du har tatt alt annet på den preampen stort sett så langt du kan ut i magnetic cream land, så du kan da ikke la det siste punktet her ligge ;)

Nå skal du vel først la siste oppgradering med den nye glødekretsen din få tid til å finne sin plass, men neste gang det begynner å rykke i loddearmen så er det jo en mulighet.

Har ikke Borderpatrol lage en pre med switch for trafo eller anodemotstand/kondis ut?

Asbjørn
    Kan alltids prøve, men må diskutere gain med Gary først. Slik det er nå, fungerer det veldig fint, men med økt gain vil laveste nivå ut av pre bli for høyt med den følsommheten jeg har på høytalerne mine.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Vega65 jobber jo med en preamp med null gain (og no pain) som vi har stor tro på at skal bli bra. Den har vist noen positive takter, men etter en liten ombygging dukket Ole Brum opp.
    I svært mange tilfeller med rør både først og sist ender en opp med for høyt nivå til utgangstrinnet. Resultatet er at en aldri spiller over kl 10.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Erland skrev:
    Nightpuma skrev:

Asbjørn
    Kan alltids prøve, men må diskutere gain med Gary først. Slik det er nå, fungerer det veldig fint, men med økt gain vil laveste nivå ut av pre bli for høyt med den følsommheten jeg har på høytalerne mine.
    Med linjetrafo stepper du ned isteden så får en lav udgangsimpedans plus at de fleste linjetrafoer har en 150 ohm tapping du kan bruke til hodetelefoner. Tango NP-126 er ganske fleksibel.

Puma

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Nightpuma skrev:
    Erland skrev:
    Nightpuma skrev:

Asbjørn
    Med linjetrafo stepper du ned isteden så får en lav udgangsimpedans plus at de fleste linjetrafoer har en 150 ohm tapping du kan bruke til hodetelefoner. Tango NP-126 er ganske fleksibel.

Puma
    DETTE har jeg diskutert en god del med Gary, for jeg var tidligere veldig sugen på utgangstrafoer i linjetrinnet.

Iflg. ham er dette er sikker vei bort fra en relativt nøytral klang fra linjetrinnet. Med unntak av interstage og opt i utgangstrinnet har han kommet fram til at det er best å unngå trafoer direkte i signalbanen.
    Det er igjen - nok en "hype" som ble skapt for noen år siden. Fikk ved en tilfeldighet vite hvordan denne "hype" ble skapt. Spør meg en gang utenfor forumet, så skal jeg fortelle ;)
    En god filmkondis på utgangen på et linjetrinn, gjør mye mindre ugang enn de beste trafoer som penger kan kjøpe.
    (og jeg var forberedt på å kjøpe sølv utgangstrafoer fra Serge Schmidlin før Gary snakket meg fra det.
    Får se om jeg etterhvert prøver Duelund sølvkondiser i stedet.....

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeps, det er vel smak og behag her også. Viktigste er at du finner det du best liker :)

Puma

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg har mere jern enn de fleste både her og der og superreg gjør jobben sin likefullt
    imo
    mvh
    Leif

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Audiomix skrev:
    I svært mange tilfeller med rør både først og sist ender en opp med for høyt nivå til utgangstrinnet. Resultatet er at en aldri spiller over kl 10.
    Er det et alvorlig problem dersom ole brum ikke melder sin ankomst selv med volum kl.14 ?
    Jeg bare lurer.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    BHO skrev:
    Audiomix skrev:
    Er det et alvorlig problem dersom ole brum ikke melder sin ankomst selv med volum kl.14 ?
    Jeg bare lurer.
    Når det gjelder step-attenuator: Hvis det er 20 step inkludert mute (ala S&B) mellom klokka 7 og 17, hvor mange step er det da før klokka 10?
    Det er jo i det minste litt upraktisk med så få posisjoner mellom helt stille og full guffe.

Jan E Veiset

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Det poenget ser jeg Jane, men Audiomix nevner dette til stadighet.....det er bare derfor jeg lurer på hvorfor dette skulle være et problem.
    Nei, for min del gjelder det ikke stepped.......de liker jeg ikke, etter at jeg en gang i tiden hadde en DP.
    Jeg kan kjøre mitt pot til laaaaangt forbi hvor jeg i det hele kunne tenke på å spille musikk og samtidig være i rommet.......og det er dønn tyst.
    Derfor ser jeg det ikke som et problem at jeg ikke får brukt volumknotten fullt ut ved avspilling av musikk. ;)
    Det er vel ikke mange med kjøpt utstyr som kan gjøre det heller på høyttaler med følsomhet godt over 100 dB. ::)

Sorry for litt OT Erland.
    Følger spent med i tråden din, og synes det er gøy at du drar det hele ennå litt lenger ut. 8)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser det er ymse synspunkter på Superreg.Jeg har fiklet med en slik i preen min (fortiden kalt Ole det jævla svinet, Om jeg presser øret godt mot ht kan jeg høre ole romstere)
    Jeg er ganske sikker på at Sreg eller tilsvarende kan være en god løsning når den er implementert fra starten.Det er lett å glemme , når en leser reklamen, at regulatoren spiser både strøm og spenning.Ofte vil en ikke ha nok å gå på til at den kan ettermonteres i en krets. Jeg prøvde og måtte endre arbeidspunktet mitt noe (ned 50v på en katodefølger er ikke en krise tror jeg).
    Men jeg kunne ikke høre forskjell med og uten reg og derfor ble den tatt ut og jeg satt sur tilbake og ergret meg over at anlegget ellers ikke klarte å avdekke forskjeller mellom et brukbart choke input supply (150µv støy på utgangen til preen ) og s reg.
    En annen begrensning med superregulatoren slik den kommer er hva den kan levere av strøm.Den forer jo greit div "frøkenrør" ;D men kommer til kort når vi mekker på ølbokser.
    Fordi det er utålelig irriterende bare å vite at ole ligger å drar seg et sted inne i ht har jeg rigget opp noen elma vendere slik at jeg kan bruke preen min bare som en ren TVC (tribute sin induktive volumkontroll)
    Den samme irritasjonen gjør seg gjeldende her: det er rimelig vanskelig å høre forskjeller mellom preen i sin helhet og bare den induktive volumkontrollen.Det fører til den uungåelige konklusjonen at resten ikke er godt nok (men det er jo kjekt å ha noe å pusle med)
    Når en ellers har nok gain er min foreløpige konklusjon vedr tribute sin induktive volumkontroll at det ikke er lett å lage en krets rundt den som gir et bedre resultat en den induktive volumkontrollen alene.(iallefall ikke for meg).
    Det blir spennende å høre om denne beskjedne vektøkningen du pusler med gir uttelling.
    stå på

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn