HIEND Rør-preamp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    jane skrev:
    BHO skrev:
    Audiomix skrev:
    I svært mange tilfeller med rør både først og sist ender en opp med for høyt nivå til utgangstrinnet. Resultatet er at en aldri spiller over kl 10.
    Er det et alvorlig problem dersom ole brum ikke melder sin ankomst selv med volum kl.14 ?
    Jeg bare lurer.
    Når det gjelder step-attenuator: Hvis det er 20 step inkludert mute (ala S&B) mellom klokka 7 og 17, hvor mange step er det da før klokka 10?
    Det er jo i det minste litt upraktisk med så få posisjoner mellom helt stille og full guffe.

Jan E Veiset
    Ser også poenget ditt Jan.

Silver Rock har som S&B 23 step + mute.
    Dette tilsvarer antall tapper på Shallco attenuatoren. (Tror Seiden sin attenuator har likt antall?)
    Jeg har i dag 12 step fra laveste nivå og opp til et nivå jeg orker å høre på.
    Volumøkningen pr step er sånn akkurat passe, og jeg synes det fungerer greit slik.

Men denne løsningen gir et visst nivå allerede på step 1. Hos meg er dette sånn omtrent "lavt lyttenivå" hvor man kan føre samtale paralellt.
    Ved å øke gain, er jeg tilbake til problematikken fra begynnelsen med dette trinnet, når jeg hadde 6h30pi rør med høyere gain.
    Ikke noe praktisk å måtte stoppe musikken for å snakke sammen, og slett ikke noe populært siden anlegget står i stua, og spiller mye bakgrunnsmusikk.

Riktignok har Sonos egen volumkontroll, slik at jeg kan styre nivå inn til pre når jeg spiller fra HD via DAC, men denne volumontrollen gir et lite kvalitetstap, og det spiller best når den er bypasset.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    BHO skrev:
    Det poenget ser jeg Jane, men Audiomix nevner dette til stadighet.....det er bare derfor jeg lurer på hvorfor dette skulle være et problem.
    Det behøver ikke å være noe problem. Det har ingenting med støy å gjøre heller. Selv om det ofte dukker opp som et "problem".
    Jeg mener bare at det er dårlig match mellom flere enheter signalnivåmessig hvis en har full utstyring av utgangsforsterkeren ved kl 10 på forforsterkeren og aldri spiller med knotten over kl 7.
    Det blir som å kjøre bil der det er full gass med pedalen bare 15% ned mot gulvet.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Endret utgangsnivået på diy dacen min fra 2V til ca 1V for å hjelpe litt på problemet med for høy lyd på første "step" i TVCen. Det hjalp litt på.

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    621
    I utgangspunktet er vel kanskje ikke 5687-røret det optimale i en preamp hvor signalet tappes ut via anoden og ikke via en trafo, siden du da ender opp med en forsterking på opp mot ca. 20x (avhengig av arbeidspunkt).
    Noen som vet om ekvivalenter med mindre gain?

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Synes det fungerer helt utmerket jeg :)
    Vil bare ikke gjøre noe som gir mer gain enn jeg har nå.

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    621
    Erland skrev:

Man skal aldri kødde med noe som funker fint! :)

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Audiomix skrev:
    BHO skrev:
    Det poenget ser jeg Jane, men Audiomix nevner dette til stadighet.....det er bare derfor jeg lurer på hvorfor dette skulle være et problem.
    Det behøver ikke å være noe problem. Det har ingenting med støy å gjøre heller. Selv om det ofte dukker opp som et "problem".
    Jeg mener bare at det er dårlig match mellom flere enheter signalnivåmessig hvis en har full utstyring av utgangsforsterkeren ved kl 10 på forforsterkeren og aldri spiller med knotten over kl 7.
    Det blir som å kjøre bil der det er full gass med pedalen bare 15% ned mot gulvet.
    Ok, jeg skjønner mer hva du mener....og nettop det. ;)
    Jeg flere ganger prøvd integrerte forsterkere på høyttalere her med følsomhet ca.104-105 dB, både transistor og rør, som får denne av på virkemåten du tenker på, og det er jo helt ubrukelig....enig der. :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    whistler skrev:
    Erland skrev:

Man skal aldri kødde med noe som funker fint! :)
    men man må jo det noen ganger for å komme videre? 8)
    imo
    mvh

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    621
    Ja, og ofte er det veldig vanskelig å la være... i tilfelle den nye idéen funket enda litt bedre. ;)

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Det er jo nettopp det jeg gjør.

Dette er, før jeg begynte den beste peampen jeg har hørt.
    Vi snakket jo om denne glødekretsen helt fra starten av, men som helt fersk, fant vi ut at prosjektet var omfattende nok som det var.
    Nå har jeg plukket opp bittelitt kunnskap på veien, og følte at jeg og tiden var moden for å ta prosjektet et skritt videre.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    GI JERNET----om et par år er du klar for SUPERREG! ;D
    mvh
    Leif

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.718
    Nå har jeg akkurat lest hele denne tråden.

Gratulerer med et spennende og kontinuerlig prosjekt! 8)

;)

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    whistler skrev:
    I utgangspunktet er vel kanskje ikke 5687-røret det optimale i en preamp hvor signalet tappes ut via anoden og ikke via en trafo, siden du da ender opp med en forsterking på opp mot ca. 20x (avhengig av arbeidspunkt).
    Vet ikke helt hva du mener med ekvivalent, men 12b4 har Ri ca 1K og forsterking på 6,5. Skulle være et godt utgangspunkt for lav gain og lav Zout

A

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Audiomix skrev:
    En slik superregulator riktig justert og tilpasset får du en "super" B+. Støyfri og stiv som en påle.
    Den er liten, lett, enkel og billig.
    Jern er...........?
    ja takk begge deler!
    mvh

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    621
    Nightpuma skrev:
    whistler skrev:
    Vet ikke helt hva du mener med ekvivalent, men 12b4 har Ri ca 1K og forsterking på 6,5. Skulle være et godt utgangspunkt for lav gain og lav Zout

A
    12b4a er ikke pinnekompatibel, men trolig en superb rør for en rørpreamp. Kjøpte en haug for noen år siden, og jeg har alt jeg behøver til å lage en rørpreamp. Det er bare det å få begynt...

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Erland

Jeg leker meg litt med en litt tilsvarende krets til din, og nå har jeg prøvd ut Cascode CCS'en til K&K Audio. Den er enkel å implementere og jeg synes det på alle punkter spiller bedre enn med resistor last. Klang, dynamikk, detaljer etc, alt er bedre. Du skal unne deg å prøve ut de, det er et seriøst løft. Og $15 stk er bare latterlig billig.

http://www.kandkaudio.com/accessories.html

Asbjørn

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn