Diverse HiFi-messe på Hotel California.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.916
En kjapp tur på messa i Horten i går fikk meg til å tenke litt. For det første var det hyggelig at besøket tilsynelatende var godt. Mange av demoene var fulle. At svært lite låt bra, er jo en messeting (får vi håpe). Morsomt likevel å se gamle og nye komponenter - og gamle og nye folk

Og så musikken da. Mange - inkludert undertegnede) skrevet om dette flere ganger. Selv hadde jeg en bisarr opplevelse under en av demoene i går. Den tilsynelatende uslitelige liveversjonen av Hotel California ble spilt, og jeg syntes det låt merkelig. Akkurat som om det var ekko i lyden. Funderte på dette, helt til det gikk opp for meg at samme låta ble spilt i rommet ved siden av!

Litt symptomatisk dette. Men jeg orker ikke pipe mer om dette - hvis importørene insisterer på å fore oss med Kari, Keith og Henley&Co,så får de heller gjøre det.

Det som fikk meg til å skrive dette, var den etter min mening aller beste demoen, både lyd- og musikkmessig, nemlig TAD. Stinn brakke, og demonstratøren, (forøvrig en usedvanlig sympatisk fyr - helt annerledes enn de strenge liksomtøffe "balla-på-trillebår gutta som rula på endel andre rom) spilte mye fin musikk (f.eks Rene Maries Dixie/strange fruit).

Men så, satte han på et nydelig stykke av Bach med flott lyd. kor og et godt, dypt orgelakkompagnement. Men hva skjer? Halvparten av rommet tømmes og det oppstår trengsel i døren for å komme seg ut.

Er vi virkelig så ensporet? Er det vår egen skyld at vi blir foret med HiFi-Muzak på alle messer? Hvis de som demonstrerer opplever det samme som TAD hver gang de prøver å spille noe annet enn det mest vanlige, skjønner jeg at veien til Hotel California blir kort

Er det rett og slett vi selv som må skjerpe oss?

D

Dilla

Gjest
Godt spørsmål. Kanskje de fleste i denne hobbyen som vanker på messer (og HFS) er mer opptatt av lyd og hardware enn musikk og opplevelser? Musikkelskerne sitter foran anleggene sine (ikke tastaturet) og går på konserter (ikke hifimesser).

Djevelens advokat i glasshus her, men man kan jo bare av og til lure. God søndag, dukker...

??????

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Hvis så er, Swifty, er det kanskje på tide å se hva du har i samlingen og kvitte deg med det du ikke hører på. Samlingen skal ikke være større enn at du rekker å få et ordentlig forhold til all musikk du har før du dør..Dessuten kan du jo tenke på at alt av musikk nå først og fremst blir mastret og produsert for å lyde best mulig med hardest mulig kompresjon. I feks Fy-fy og Tidal.. Da forsvinner dynamikken. Det er en annen grunn til at sånt skjer.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Sprellemannen: Filistere!!:cool:

A

ANM

Gjest
Rart det, kona mi spurte meg hva slags musikk jeg syntes manglet blandt annet under Soundgarden demoen. Klassisk var svaret...

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Hvem er denne Keith som visstnok forpester så mange hifishow? Jarret? Richards? Andre keith-er?

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
73.328
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Jeg går ikke på hifi-messer for å høre ny musikk (det kan jeg gjøre andre steder), selv om det er en grei bonus å oppdage nye artister. Er selvfølgelig lei av mye av standardmusikken (og mye av den kunne nok ha vært mer utfordrende for oppsettene), men synes den er nyttig. Det gir et utgangspunkt for å lytte etter forskjellene mellom oppsettene. Aller best hadde det selvfølgelig vært om alle spilte den samme sangen :D

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.247
Torget vurderinger
96
Fatter ikke hvorfor det er akkurat den låta som skal spilles ihjel på den plata. Etter min mening har plata kun en virkelig høydare, åpningskuttet "You".

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Helt enig, på messe bør det bare være èn sang.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
"kjøkkenmekk"? Dette sier vel mye mer om mannen som skriver enn om produktet, eller man kan si typisk sentralen.......
Viktig å koma seg raskt ut av demoromet når det er demo av "kjøkkenmekk-høgttalaren" Audio Insight Q10, og dei også preiker om at det fins ein ellers lik versjon som koster 50% meir pga ein annan internkabel!
AUDIO INSIGHT Q10 - Oslo Hifi Center

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hehehe....

Jeg trodde standarden var jazztrio med skjønnsang? Bittelite og ytterst lett dasket trommesett, akustisk bass så forsiktig tafset på at det ikke en gang ville telle som sextrakassering, et særdeles lavmælt piano, og selvfølgelig en nykonfirmert syngedame- sorry syngepike på 45 kilo, gjerne mindre.

:D

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.095
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Lurer på om noen hi-fi-messer vil sette på noe ala dette? Flott dynamikk :)

alien_sex_fiend.jpg

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
186
Torget vurderinger
8
Ba faktisk om Hotel California i Kii3 rommet, dette fordi jeg synes det er greit og få høre høytaleren på en låt jeg føler jeg kjenner bra, ikke så lett og evaluere med musikk jeg ikke har hørt før. Beklager og ha ødelagt Horten messa for noen.

Topp Bunn