Hifi News Test Record, Producers Cut

K

kbwh

Gjest
(Denne trådstarten er kopiert over fra HFS1)
theStig og jeg har spleiset på denne her:

Vi har lekt litt med frekvenssveipet på den.
SOTA/WT/Sumiko-komboen er 2-3dB hissigere mellom 8 og 16kHz relativt til Alphason Sonata/HR-100MCS/Benz H2-komboen. Men:

Testplaten, som jo skal være skåret på det flotteste viset man kan, oppviser ujevn frekvensgang i bassen, en resonanspeakog utfasing i mellomtonen og flere anomaliteter. Begge grammofoner viser disse fenomenene. theStig har opptakene, kanskje han kan legge ut visualiseringer.

Så: Vinyl er jaggumeg besnærende (fyttegrisen så godt det kan låte!), men teknisk har formatet flere kompromisser og kilder til forvrengning enn audiofile digitalmedier. Men det visste vi vel?

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Sv: Hifi News Test Record, Producers Cut

anomaliteter ???
Flott ord men hva betyr det?

P

Parelius

Gjest

ernie70 skrev:
anomaliteter ???
avvik fra standard/normalitet/hva som er forventet; irregularitet.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.166
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Parelius skrev:
ernie70 skrev:
anomaliteter ???
Søk i både bokmåls- og nynorskordboka ga 0- null treff for anomalitet. Anomali, derimot...
(Jeg vet, jeg vet, flisespikking, OT- Trekker meg tilbake!) 8)
mvh

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70

Det hadde vært fint om theStig kunne lagt ut visualiseringer av disse opptakene, da dette sikkert er interessant for flere, og særlig for meg da jeg besitter den samme platen og har brukt den som et verktøy til å sette opp mine platespillere, noe jeg jo gjør fra tid til annen.

Hadde jeg vært en tanke bedre utstyrt på lydkortsiden, kunne jeg saktens selv ha gjort opptak og sammenlignet de grafiske visualiseringene jeg kunne ha frembragt, men tror vel egentlig ikke det er bryet verd med de lydkort jeg har nå ???

mvh
Trond Kjetil

K

kbwh

Gjest

tkr skrev:
Parelius skrev:
ernie70 skrev:
anomaliteter ???
Søk i både bokmåls- og nynorskordboka ga 0- null treff for anomalitet. Anomali, derimot...
mvh
tkr har rett. Vi fant flere anomali. Jeg har nok surret inn litt amerikansk engelsk her. Gammel vane.

Anyway. det er ikke vanskelig å høre disse avvikene heller synes vi. Er det noen som har platen som mener at deres frekvenssveip låter helt glatt og fint som en glissando skal gjøre?

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4

tkr skrev:
Parelius skrev:
ernie70 skrev:
anomaliteter ???
mvh
anoRmalitet ...........vil jeg vel tro det skal være :)

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3

Jeg har min andre kopi av denne platen som er helt ubrukelig. Første kopi hadde bulk og hullet er ikke sentrert. Jeg fikk da tilsendt en ny i min neste forsendelse fra Acoustic Sounds og den har samme feil! For å få byttet den må jeg sende den tilbake men porto koster mere enn en ny plate fra dem. Jeg har også testplaten fra Cardas som også er ubrukelig!

mvh,
OS

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70

Skal dette utarte til en språkdebatt, eller ? ::)

Neida, ikke vanskelig å høre i det hele tatt. Frekvenssveipet er ikke som det skal, og for meg høres det ut som om det har med pressingen å gjøre. Valentino, skal vi kreve å få bytte? Jeg vil ikke si at mitt eksemplar er totalt ubrukelig, men det har så absolutt sine svakheter. For sjekk av bias og resonansfrekvens fungerer den fint. Hullet er faktisk også i midten, jeg har vel vært heldig der.
En testplate må vi da kunne forlange er av tipp topp kvalitet, eller hva?

mvh
Trond Kjetil

Topp Bunn