HIFI-treff lørdag 18.08.

ambiance

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2007
Innlegg
524
Antall liker
161
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
3
Tenkte å lodde stemningen for et hifi-treff hos undertegnende lørdag 18 Aug hos oss fra kl 1930.

Send gjerne PM om du har lyst.

Mvh
Bjørn
 

ambiance

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2007
Innlegg
524
Antall liker
161
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
3
Da er det to som har meldt seg på til lørdag 18.08.

To plasser igjen.

A.
 

ambiance

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2007
Innlegg
524
Antall liker
161
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
3
Da ble det fullt på demo 18.08.

Ønsker besøkende velkommen til hifi-treff!

MVH
A.
 

ambiance

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2007
Innlegg
524
Antall liker
161
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
3
Bilder får bli opp til besøkende om dem vil gjøre noe mere ut av seansen. ;)

A.
 

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
475
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Tenkte å lodde stemningen for et hifi-treff hos undertegnende lørdag 18 Aug hos oss fra kl 1930.

Send gjerne PM om du har lyst.

Mvh
Bjørn

Har veldig lyst, men helg er som vanlig nesten umulig å få til.
Dersom det er mulig å komme en ukedag derimot, er det lettere for meg, i hvert fall! :)

Mvh
Andreas
 
Sist redigert:

ambiance

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2007
Innlegg
524
Antall liker
161
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
3
Hei Andreas.

Jeg må nok jobbe med det! Hadde vært hyggelig å fått Vestfold gjengen på besøk også.
For å få til dette så må huset være tomt, og det er det sjeldent på uke dagene.

Skal se hva jeg får til.

A.
 

ambiance

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2007
Innlegg
524
Antall liker
161
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
3
Paste fra Thenuts:


Jeg skal ikke pårope meg å være veldig bevandret i tekniske uttrykk, så jeg skal heller ikke prøve å fremstå som noen skribent for et HIFI-magasin, men jeg må jo selvfølgelig få lov til å komme med noen betraktinger og inntrykk etter gårsdagens meget hyggelige demo hos Ambiance

Først og fremst vil jeg si at jeg dro på demo uvitende om prislappen på anlegget, så jeg hadde på ingen måte noen forutinntatte meninger om hva jeg ville, eller snarere ønsket å høre.

Jeg ble møtt i døra av en veldig hyggelig kar fra Namsos (PS. ligger ikke i Lofoten )og ble tatt med ned i kjelleren der b3nd1k og Roger Waters hadde benket seg godt på plass i sofaen med en kald Cola og hvert sitt store smil om munnen. Hilserunden gikk rundt og jeg skjønte fort at jeg var blant likesinnede.

Rommet var ekstremt pent utført, en god sofa med tilhørende praktisk og fint salongbord - enkelt og tidløst med kjekke løsninger for lagring av musikk og film, for ikke å glemme noen veldig lekre fronthøyttalere og et røft og brutalt rack med noen monster-monoblokker fra MBL.

Dette var jo en HIFI-kveld, så musikken ble satt på og fra første øyeblikk ble jeg grepet av hvor ryddig alt hørtes ut, selv på innspillinger jeg vet er veldig krevende. Hjemme høres det ut som en grøtete suppe hvor elementene skriker etter luft (og antageligvis strøm) - her var det full kontroll fra start til slutt. Den scenen som dette anlegget presenterer er helt enorm. Jeg kan lukke øynene og plutselig sitter jeg på første rad i konsertlokalet. Plasseringen av instrumentene er veldig tydelig og spesielt mellomtonen er klokkeklar og "autentisk" - og støygulvet er sort som natten. Det er vanskelig å beskrive hvordan rommet simpelthen "legger seg til å sove" helt mot slutten av en sang når ting roer seg - ikke som i et ekkofritt eller dødt rom, men det oppstår en slags majestetisk stillhet - respekt nærmest.

Dette anlegget fortjener mange lovord, helt sikkert flere enn jeg klarer å formidle. Det er ikke tvil om at det er HIFI som er førsteprioritet, og med det mener jeg (med den aller største respekt) at det kanskje mangler noe av "moro-faktoren" (les. in-the-gut-bass) som enkelte andre kinoer her på forumet har. Når det er sagt så er det definitivt den beste stereo-lyden jeg har hørt - noensinne!

Håper at det blir flere slike kvelder fremover Ambiance, for dette var en utrolig hyggelig, inspirerende og fin opplevelse

Øyvind
 

ambiance

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2007
Innlegg
524
Antall liker
161
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
3
Paste B3nd1k:


Blir nok ikke en ny VT50 med det første ihvertfall!
Hehe

Rekker nok desverre ikke å skrive så mye nå heller, handla inn litt Sushi så skal sette meg ned å se på film. Men er stort sett enig med Thenuts.

Socrates lyver ikke!
Det må være de mest åpne og ærlige høytalerene jeg noen gang har hørt, de spilte perfekt på alle sjangrer vi satt på. Pinpointingen av instrumenter, vokaler, lyder generelt i sangene satt akuratt der dem skulle.

Jeg hadde brent ut en CD med bla, Hotel California fra Hell Freezes over albummet. Dette var komprimert format, for når vi satt på den fra en annen cd med bedre kvalitet var det plutselig noe helt annet!

Jeg må ærlig si jeg aldri har hørt forskjell på komprimert og ikke komprimert musikk, men her gjorde jeg det.

Det var ingen instrumenter eller toner som falt i hverandre, alt var helt perfekt. Man hørte godt plekteret som skrapte oppover strengen, eller vibrasjonene i symbalene på trommene.

Nei, takk for demo Ambience! Dette var virkelig en opplevelse.
 

ambiance

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2007
Innlegg
524
Antall liker
161
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
3
Paste Roger Waters:


Hjemme hos Bjørn :)
Tiden er inne mot nok en demo og ferden gikk over fjorden og videre ned mot Sandefjord, vi var de første som ankom stedet og her ble vi møtt av sjefen selv. Jeg har vært på besøk her før og kjente litt til Bjørn ved en tidligere anledning fra Hortenmesse og en tidligere demo, godtonen var på plass fra første stund allerede før jeg stod på døra.

Vi ble bedt inn og her fikk vi endelig se stueanlegget som jeg har vært nysgjerrig på en stund, her fikk vi høre rør på hjemmelagde høytalere. Når jeg snakker om hjemmelaget så er ikke dette noe vanlig bygg og mekk, her var det unikt design og knallgod lyd til fingerspissene. Sjåføren hadde med seg litt musikk så vi fikk lov til å prøve litt av hvert og dette låt faktisk veldig bra, jevnt og godt lydbilde samt en god snert i bunn. Toppen saker og de så skikkelig proffe ut også, lydmessig satt de som en kule.

Tiden gikk videre etter litt go’prat med sjefen og ble vist ned i det aller helligste med kaldt drikke og snakcs, her ble vi møtt av noen skikkelig kreasjoner fra Hong Kong, da snakker jeg om Jas Audio Socrates. Hva er nå dette?

Jeg var så nysgjerrig av meg så JAS måtte vi titte nærmere på. Dette var en uberflott høytaler finish og et virkelig nydelig møbel, selv har jeg aldri hørt disse skapningene så her var forventningene mine veldig høye. Dette er høytalere som ikke den vanlige mannen i gata kjøper, dette var noe av det flotteste høytalerne jeg har sett i noens hjem før. Elementene bestod av 11” basser og en spesiell diskantkonstruksjon som også blir brukt på Adam sine høytalere. Disse hadde også tri-wiring så her var det mulig å tweake og oppgradere høytalerne hvis man ønsket det.

Litt småprat må til mellom slagene så her var vi ikke seine med å høste ut informasjon om selve anlegget og rommet, her er alt tweaket med proffe folk til stede og ingenting overlatt tilfeldighetene. Ambiance er veldig opptatt av bra lyd og er spesiell int i veteranbiler som Porsche som er hans andre store lidenskap. Denne karen har mye morsomt å fortelle så her var det bare å være lutter øre.

I mellomtiden kom den siste karen som skulle være med på seansen også, dette var en lokal kar fra Sandefjord med navn Øyvind. Det som er så fint med slike demoer er at man møter likesinnede og da føler man seg virkelig hjemme, vi kan snakke om alt uten at det blir en form for pinlig silence og alle har en god tone med hverandre. Sistemann kaller seg TheNuts som var en helt ukjent kar for meg, etter litt småprat ble vi som en gjeng med gode venner. Sånt er skikkelig moro men vi kan ikke bare prate.....

Lyden skal settes på prøve.....

Demotid….

Musikkmateriale….

Her fikk vi servert en del demomusikk fra Eagles, Adele, Led Zeppelin, Porcupine Tree, Kari Bremnes, Blackfield, Deadmau5, Teitur, Zhao Cong, Ane Brun etc.

Dette var først og fremst en HIFI demo og hadde mest fokus på musikk, lyden i dette rommet sitter som et skudd. Anlegget består av utstyr for en sum jeg ikke tør å nevne prisen på engang, ordet HIFI som betyr High Fidelity og dette begrepet fikk en vekker i meg. Dette var som å være på konsert og virkelig få musikken servert på gullfat, tenk deg selv at lyden er perfekt, alt sitter og tonene bare flyter rundt i rommet og hodet bare faller ned i en transe. Herlig? Kan skrive under på det ja.

Avspilling av for eksempel Kari Bremnes var helt nydelig, en sann opplevelse og høre at vokalisten puster og raspen på gitaren flyter i hop med en nydelig fløyte. Høytalerne i seg selv er dønn nøytrale og ingen tegn til farging og dette gjengir en veldig korrekt oppløsning på lydbildet. HQ musikk kommer veldig godt frem og åpenheten er av en annen verden. Disse høytalerne kunne man spille hva som helst med, disse fikk strøm fra noen skikkelig beist fra MBL elektronikk samt Anthem surround prosessor. Kilde bestod av en Classe 102 Delta CDspiller som stod veldig i stil til resten, for film ble det brukt en Oppo som er noe av det bedre du får av BD spillere på markedet i dag.

Etter en del musikklytting ble det tid for en herlig matbit og mer cola, hvem kan si nei til Heavy Heaven fra Peppes, etter skikkelig godbit og masse go’prat dro vi nedi kinorommet igjen og fikk virkelig sett hva bluray og konserter kan by på. Du snakker…..

Først ut er Hitman and friends som er en referansekonsert på messer, hjemmekinobesøk, her får man servert store artister med store stemmer. Flott storband som byr på en herlig flyt med gomusikk, konserten er mest fokusert på stemmer og samspill og her treffer de blink uten å nøle. David Foster er en stor produsent og selv spiller han piano under konserten, en skikkelig pådriver som gjør dette med en glede å høre på. De fleste kjenner godt til denne men faktisk så var dette nytt for Ambiance, han fikk en skikkelig glede med å se hva disse artistene kunne by på. Store stemmer og vakker musikk, høres ut som himmelen hva?

John Mayer med Vultures er en topplåt på en kveld som dette, her er det god gammaldags Fender spilling på høyt nivå, JM er en meget stor artist som gitarist og virkelig moro å høre på denne konserten også. For de som ikke visste det så er denne perfekt til å sjekke sortnivå på bildet med, veldig mange mørke scener som er veldig uvanlig på slike konserter.
Transformers er vel kjente for de fleste og det er ikke helt min type film, men effektmessig så er dette en morsom opplevelse. Masse action, krasj og roboter som sloss som gale, den scenen her stod ikke stille så her fikk surroundoppsettet virkelig vist hva man kan.

Siste mann ut er filmen de fleste lyd og bildekåte snakker om, denne gangen er det The art of flight som består av en gjeng snowboardere som reiser rundt og freser nedover fjellene. Filmingen på denne er helt unik, er ikke nok at gutta er stein gærne men når man ser på helikopterpiloten så er han like dan. Dette er en stor dokumentar som byr på mye amazing fun, anbefales på det sterkeste.

Bluray materiale…..

Transformers revenge of the fallen, Hitman and friends vol 1 (knallkonsert med toppartister som Charise, Brian McKnight, Josh Groban, Michael Buble etc.), John Mayer live Los Angeles, The art of flight (helt konge snowboardkjøring og fete triks og ikke minst herlig filming og musikk, dette var en innertier).

Det eneste jeg savnet var en litt hardere snert fra SVS subbene, disse er skapt for å riste godt men alt var tunet til å spille sømløst med resten av anlegget. Ikke noe negativt i dette men savnet litt mer leven når det stod på som verst. Dette anlegget er satt sammen for å spille mest naturtro, men ikke forvil så kosa jeg meg som bare det under hvert musikknummer.

Buhu, nå er denne kvelden over…

Hvorfor må tiden gå så fort mens man er et virkelig hyggelig og trivelig lag, jeg og Bendik klarte å glemme båten så vi ble bare sittende å tøye demoen enda mer. Kan ikke dra når vi får servert så mye god musikk og film, sjelden vi får oppleve noe så flott som dette.

Dette ble en meget lang dag og det var på tide å vende nesen hjemover men før dette stakk vi en liten tur innom Øyvind for å høre et par låter på KEF høytalerne hans. Vi hadde svært dårlig tid så dette ble en kjapp demo, men synes faktisk at lyden der hjemme var veldig bra også. Anlegget bestod av Denon, Yamaha Advantage 3010 receiver og HTPC. Her var alt styrt via en datamaskin, moderne teknoligi funker bra det. Nå gikk tiden veldig fort og måtte hive oss i bilen igjen for å komme oss hjemover, siden vi glemte båten måtte vi kjøre omvei mot oslo og videre mot drøbak. Dette ble en lang natt men i hvertfall så var kvelden helt perfekt.

De som ikke har vært her på demo burde melde seg på så fort det byr seg, dette er spesielt og du vil aldri glemme dette så lenge du lever.

Takker Bjørn så mye nok engang for en herlig oppvarting med masse High end’lyd , bilde, drikke, snacks og skikkelig god mat.
 
Topp Bunn