Hifisentralen har tatt agenturet på TOPPING

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hifisentralen åpner i dag vår nye nettbutikk

    Det er med stor glede og litt nerver at jeg kan meddele offisiell lansering av Hifisentralen Nettbutikk. Vi har 20-års jubileum i år, og i den forbindelse var det ønskelig å finne på noe som kunne utvide engasjementet til våre eksisterende og nye brukere. Det å starte en nettbutikk kan kanskje virke som at vi ønsker å ta opp konkurransen med andre aktører, men Hifisentralen Nettbutikk ønsker å legge fokus mot produkter som gir mye for pengene, og som kunder allerede handler i bøtter og spann fra utenlandske nettbutikker. I tillegg er det ønskelig og etterhvert kunne tilby en rekke tilbehørsprodukter, og flere merker er på vei, men vi tar et steg av gangen.

    Kort om bakgrunnen for oppstart av nettbutikken
    Hifisentralen gjennomgikk en større oppgradering i mai 2020, og det var sikkert litt uvant i starten, men mye tyder på at brukerne har satt pris på endringene, og besøkstallene våres har kommet seg tilbake til samme nivå som vi lå på i 2016. Det er nokså utrolig med tanke på all konkurransen fra sosiale medier, men for mange så har vel HFS blitt deres hjem på nett, og det er veldig hyggelig å se at folk setter pris på siden. Det kommer til å skje en videre utvikling av sidene, men dette krever både ressurser og inntekter, og reklameinntektene er ikke lenger det samme som tidligere. Her er konkurransen for stor, og dette er også en av årsakene til at vi i dag lanserer vår nye nettbutikk.

    Den andre årsaken er at Hifisentralen har blitt et "merkenavn" i markedet, og ved å bruke Finn og andre markedskanaler for salg av produkter, så kan vi nå ut til flere brukere som også vil medføre at vi skaper større aktivitet mot forumet, og større rekruttering av nye medlemmer. Vi kan ikke bruke Finn til å reklamere for et forum, men vi kan bruke det for å reklamere for en nettbutikk, og en vil raskt se at nettbutikken har flere referanser og linker til forumet.

    Hvorfor har vi valgt å selge Topping?
    Jeg har selv (på lik linje med mange andre) fulgt utviklingen til amerikanske AudioScienceReview, og jeg var veldig usikker på hvordan de sidene ville bli mottatt i markedet. I starten var det nok flere hi-fi fabrikanter som ikke satte spesielt stor pris på å få deres utstyr "avslørt" med dårlige målinger, men enkelte har gått tilbake til tegnebrettet for å utvikle bedre produkter, og dette er faktisk en veldig positiv utvikling. Jeg er fullstendig klar over at "målinger vs. god lyd" er en debatt som vil pågå de neste 20 årene, men målinger er faktisk den mest fornuftige referansen å bruke ved utvikling. Poenget mitt her er ikke å starte en debatt om målinger, men heller rette fokus mot produkter som ASR har lovprist, og som selges i store volum pga. deres tester.

    Topping er nok det merket som har fått flest og best tester av ASR, og det har også Topping utnyttet til det maksimale. De har vært på markedet i over 10 år, men pga. målingene og testene til Amir hos ASR, så har Topping ikke bare økt sitt salg betraktelig, men de har også blitt bitt av konkurranse-instinktet om og hele tiden utvikle bedre produkter. Ettersom de holder til i Kina, så klarer de å sette sammen produkter med veldig god kvalitet til det som vi her på berget må kalle for "pølsepriser". Jeg tok kontakt med Topping for snart ett år siden, og vi har hatt en veldig hyggelig dialog gjennom året, og jeg er positivt overrasket over deres imøtekommenhet på alle plan. Jeg vet at enkelte kvier seg for å kjøpe Kina-produkter, men det er nok stor sannsynlighet for at mobilen i hånda di, tv'en du har på veggen og det meste du allerede besitter av elektronisk utstyr kommer fra Østen. Topping fremstår i mine øyne som en meget seriøs bedrift, og de har også rask levering hvilket gjør det enkelt å lagerføre produkter.

    Hifisentralen har blitt offisiell importør av Topping i Norge, og vi kan tilby produktene til hele Skandinavia via nettsalg. Du vil finne oss på listen over autoriserte selgere her: https://www.tpdz.net/authorizedsellers

    Hvorfor handle hos Hifisentralen?
    Topping selger store volum, og det har blitt solgt hundrevis (og kanskje tusentalls) produkter til Norge via Ebay, Amazon m.flere, og når kundene først handler utenlands, så tenkte jeg det kanskje var en mulighet for at Hifisentralen kunne tilby disse produktene til samme eller lavere pris, og det har vi også fått til. For å ta et priseksempel så koster en D90 m/MQA 799 dollar, og med dagens kurs på ca 9,4 (effektiv) så blir det kr. 7.510,-. Når vi legger til norsk moms på 25% så ender vi på kr. 9.388,-. Hifisentralen kan tilby D90 for kr. 8.990 inkludert moms og gratis frakt, og det bør jo være konkurransedyktig pris :)

    I tillegg vil du være dekket av norske kjøpslover ved å handle fra Hifisentralen, og alle produkter vi selger blir registrert i henhold til serienummer. Hvis du har kjøpt eller kjøper Topping fra en utenlandsk bedrift, så må du henvende deg til den aktuelle selger hvis noe skulle gå galt, men jeg er ikke fremmed for å hjelpe eksisterende Topping kunder så langt det er mulig.

    Stemmer målingene som oppgis av Topping?
    Topping har i dag en imponerende produktserie til lave priser, og ingen tvil om at en får veldig mye for pengene. Det er derimot ingen som sier at du skal bytte ut dine dyre komponenter med Topping, men det er vanskelig å finne bedre komponenter til samme pris. Topping oppgir ekstreme måledata, men jeg var litt i tvil om de var til å stole på. Jeg har latt Armand her på forumet foreta målinger av D90 d/a konverter, og han kan bekrefte at målingene til ASR faktisk stemmer. Det har vært enkelte artikler på nett som har mistenkt Amir for å være i lomma til Topping, men det er ikke mye som tyder på at det har noe basis i virkeligheten.

    Kobling mellom HFS og Nettbutikk?
    Det vil ikke bli noen endring med tanke på Hifisentralen forum, og den nye nettbutikken ligger under www.hifisentralen.com. Det er en link mellom sidene i menyen, men utover det så blir det ingen kobling mellom innhold på sidene, og heller ingen sensur eller lignende hvis noen diskuterer produkter som selges av HFS. Jeg har valgt å holde sidene separat av flere årsaker, og du må registrere en egen bruker på Nettbutikken, og ingen kobling mellom databaser. HFS Nettbutikk vil som andre bransjeaktører komme med nyheter på forsiden når det er aktuelt, og det kan tenkes vi setter av en egen kategori på forumet hvor brukerne kan dele erfaringer med handel fra nettbutikken. Det er ønskelig å ha en åpen og transparent virksomhet som skal yte rask og god service. Det er viktig for meg at Hifisentralen fremstår som en seriøs aktør - både som forum og som nettbutikk.

    Jeg kunne sagt mye mer vedrørende dette konseptet, men jeg antar at det vil komme en rekke spørsmål, og jeg skal forsøke å svare etter beste evne. Den nye nettbutikken driftes av Hifisentralen AS, og dette firmaet het tidligere Høium Data & Hifi AS, men det ble naturlig å endre på navnet da HFS er fokuset fremover. Nettsidene til Høium Hi-Fi vil etterhvert bli lagt ned. Det er en rekke medlemmer som har kalt meg for Thomas Høium opp gjennom årene pga. det gamle firmanavnet, men jeg heter faktisk Thomas Sætervadet :)

    Det er mye som vil skje vedrørende nettbutikken fremover, men vi starter i dag med salg av Topping og Vibrapod produkter.

    Mvh
    Høvdingen
    Thomas


    Nedenfor ser du en oversikt over de mest aktuelle produktene, men du kan vel så gjerne gå direkte til Hifisentralen Nettbutikk :)


    D/a konvertere:
    d10s-usb-dac.jpg Topping D10s - USB d/a konverter som drives av 5v spenning fra USB kabelen.
    Kan også brukes som en USB --> S/PDIF eller Toslink konverter for de som ikke har USB inngang
    på sin nåværende d/a konverter.
    Test: Audio Science Review
    Link: Topping D10s produktside

    Pris kr. 952 (Kr. 1.190 inkl. mva.)
    e30-dac.jpg Topping E30 - d/a konverter m/USB/Coax/Optisk inngang
    Test: Audio Science Review
    Link: Topping E30 produktside

    Pris kr. 1.240 (Kr. 1.550 inkl. mva.)
    d50s-dac.jpg Topping D50s - d/a konverter
    Test: Audio Science Review
    Link: Topping D50s produktside

    Pris kr. 2.312 (Kr. 2.890 inkl. mva.)
    d90-mqa.jpg Nyhet: Topping D90 m/MQA - d/a konverter med MQA dekoding og toppmodellen til Topping.
    Suverene måleresultater, og sjekk linkene for mer info.

    Test: Headfonia Test: Audio Science Review (tester av modellen uten MQA)
    Test: Soundnews (test av MQA modellen)

    Link: Topping D90 produktside

    Pris kr. 7.192 (Kr. 8.990 inkl. mva.) med MQA
    Pris kr. 6.300 (Kr. 7.875 inkl. mva.) uten MQA (Lagerføres ikke)

    D/a konvertere m/hodetelefonutgang:
    dx3-pro-headphone.jpg Topping DX3 Pro - d/a konverter m/hodetelefonforsterker
    Test: Audio Science Review
    Link: Topping DX3 Pro produktside

    Pris kr. 1.992 (Kr. 2.490 inkl. mva.)
    dx7s-headphone.jpg Topping DX7s - d/a konverter m/hodetelefonforsterker
    Test: Audio Science Review
    Link: Topping DX7s produktside

    Pris kr. 3.600 (Kr. 4.500 inkl. mva.)
    dx7-pro-headphone.jpg Topping DX7 Pro - d/a konverter m/hodetelefonforsterker. Kan streame trådløst via
    Bluetooth via PC, mobil etc.
    Test: Audio Science Review
    Link: Topping DX7 Pro produktside

    Pris kr. 5.480 (Kr. 6.850 inkl. mva.)



    Hodetelefonforsterkere / Forforsterkere:
    L30-headphone.jpg Topping L30 - hodetelefonforsterker m/ 3 nivåstyrker / forforsterker
    Test: Audio Science Review
    Link: Topping L30 produktside

    Pris kr. 960 (Kr. 1.200 inkl. mva.)

    a90-head-pre.jpg
    Topping A90 - hodetelefonforsterker som også fungerer som ren forforsterker.
    Passer perfekt sammen med D90 d/a konverter - enten som et hodetelefonoppsett eller
    som dac + forforsterker.

    Test: Soundnews Test2: Audio Science Review
    Link: Topping A90 produktside

    Pris kr. 4.520 (Kr. 5.650 inkl. mva.)



    Forsterkere:
    mx3-amp.jpg Topping MX3 alt-i-ett-boks - d/a konverter, hodetelefonforsterker + forsterker 2x40 watt.
    En smart liten løsning for deg som trenger et enkelt stereoanlegg, og denne kan tilkobles
    direkte til høyttalere eller hodetelefoner. Har USB og Bluetooth + andre innganger.
    Test: The Phonograph
    Link: Topping MX3 produktside

    Pris kr. 1.192 (Kr. 1.490 inkl. mva.)
    PA3-amp-80x2.jpg Topping PA3 - 2x80 watts forsterker
    Test: En personlig betraktning fra en privatbruker på ASR
    Link: Topping PA3 produktside


    Pris kr. 1.112 (Kr. 1.390 inkl. mva.)


    Nedenfor ser du noen av våre egne bilder:
     

    Vedlegg

    Kommentarer

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ok, Høvdingen og Posten leverte på 48timer. Topping A90 står nå å varmer seg sammen med Cary SLP-05 og D90 MQA. Den blir snart overflyttet til hjemmekontoret sammen med D90en. Hva skal man da ha på stua... 🤔

    DSC_1254-01.jpeg
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Nei, topping har ikke streamere. Bare rene dacer , dac-hodetlf forsterker og dac-preamp-hodetlf.

    Hvem vet, kanskje de kommer med rimelige streamere også som er like gode som andre dyre?


    Nei, ikke i mine øyne og heller ikke i mange andres øyne.
    Søl: Det jeg mente å si var at for de fleste bruker er det enklere at man i Roon core kan velge en DAC enhet (sone) når den kommer opp i listen av tilgjengelige Roon enheter.
    Oppkobling av Topping DAC/Raspberry Pi/Ropieee: her trenger de fleste en god beskrivelse av hvordan sette opp/installere/bruke systemet. Noen som føler seg kallet?
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Gratulerer så mye 👍

    Fikk selv en P50 av postmannen i dag. Powersupply til oppgradering av D50/D50s/DX3 Pro/A50. Hadde selvsagt bestilt av deg hvis jeg hadde kjent til dette 😊
     

    triodelab

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2018
    Innlegg
    109
    Antall liker
    49
    Syns fjernkontrollen som følger med Topping D50S er bra. Istedet for fjernkontroll i aluminium så ville jeg heller gått for P50. Denne strømforsyningen er designmessig tilpasset D50S, men kan også brukes til andre Topping produkter. Er meget godt fornøyd med Topping. Kjører fullt volum på min Triodelab rørforsterker og justerer lyden med fjernkontrollen til D50S.
     

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Det bør du fortelle til Ifi. Jeg og kona bruker våre iFi micro iDSD BL på laptops i Italia med utmerket resultat. De har ikke noe problem med å drive Sennheiser HD650 mer enn høyt nok med spenning fra USB-utgangen. Jeg sier ikke dette for å degradere Topping som vi også har og er svært fornøyd med, se innlegg #16 .
    Takk for tips! Koster treogenhalvgangen av f'eks DX3 her dog, som har fått flotte anmeldelser. Hadde Fiio E10k ikke vært skrot, hadde jeg beholdt den.
    /OT
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Topping DACer har ikke wifi eller Ethernet kabel kobling. For å bli synlig som Roon sone må vel DACn ha nettkobling om jeg ikke har misforstått? Å koble til en Raspberry boks blir noe søl.
    Raspberry boks funker helt gull som Roon endpoint.

    Mvh.
    Rolf
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Gratulerer herfra også ! Flott tiltak og top notch produkter til en god pris. Og selvfølgelig fordel med lokal distribusjon ift garanti og reparasjoner etc. Det sirkulerer rykter der ute i the Big Sewer (Verdensveven) at det er en P90 i kjømda. Dvs en ren forforsterker basert på A90. Er det noe i dette ?

    Dr.E
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer herfra også ! Flott tiltak og top notch produkter til en god pris. Og selvfølgelig fordel med lokal distribusjon ift garanti og reparasjoner etc. Det sirkulerer rykter der ute i the Big Sewer (Verdensveven) at det er en P90 i kjømda. Dvs en ren forforsterker basert på A90. Er det noe i dette ?
    Det er planer om en ny forforsterker, men fortsatt under utvikling.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tips! Koster treogenhalvgangen av f'eks DX3 her dog, som har fått flotte anmeldelser. Hadde Fiio E10k ikke vært skrot, hadde jeg beholdt den.
    /OT
    Innlegget mitt var ment som et tilsvar til påstanden fra Høvdingen om at USB ikke har nok strøm til å drive hodetelefonforsterkere. Innlegget var ikke ment som en anbefaling av iFi micro iDSD BL framfor Topping. Jeg kjøpte sist to Topping DX7 Pro for hjemmebruk fordi jeg vurderte dem som best til mitt behov i dag.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Prinsippet om å drive hodetelefoner fra en 2,5W strømforsyning er det ikke spesielt mye å lure på. Man trenger knapt en halv watt til å drive ting, og kanskje det samme ut til selve hodetelefonene. Man kan i tillegg betrakte dette dynamisk slik at man trekker transientene fra en kondensator.

    Det som derimot kan være et tema er om man har nok spenning til å drive høyimpedante hodetelefoner. For å få til dette fra en 5V strømforsyning er man nødt til å transformere opp spenningen. Dette er selvsagt et fordyrende ledd i produktet. Det er enklere og gjerne litt billigere å løse dette ved å ha en strømforsyning med høyere spenning i utgangspunktet.

    Denne her for eksempel: https://www.digikey.com/en/products/detail/traco-power/TEM-3-0523N/9383152

    Den gir +/- 15V ut, og legger til omkring 100kr til BOM-en. Det må gjerne noen ekstra komponenter til også. Men så ønsker vi kanskje fortsatt at den skal kunne drive lavimpedante hodetelefoner. Siden vi nå har 6 ganger så høy spenning har vi også 1/6 av strømmen tilgjengelig. Når utgangspunktet er 0,5A betyr det at vi har under 100mA tilgjengelig. Da skulle man gjerne hatt en annen strømforsyning.

    Det er med andre ord litt vanskelig å kombinere lavimpedante hodetelefoner, høyimpedante hodetelefoner og USB-strømforsyning om man ikke lager to separate forsterkere beregnet for hhv høy og lavimpedante hodetelefoner.

    Så er det ett alternativ til, og det er å legge inn et batteri. Så lar man USB-utgangen lade batteriet. Batteriet har da kapasitet til å levere den nødvendige kapasiteten når den trengs. Man kan legge transientene ut i tid i stedet for å trekke dem direkte fra USB-porten.

    Men igjen, da snakker vi enda dyrere produkt.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Nettbutikken er svært lettbetjent, det tok meg 2min og 22 sekunder å handle. Blant de beste, tydeligvis laget av oppegående hoder for idioter, slik det skal være !!! Oversiktlig og inneholder relevant informasjon med specs . og selvfølgelig fritt for botanisk lyrikk. Slik som Toppings egne sider.

    NÅ er det tomt på lager for A90 ! Venter i spaning. Stoppeklokka er starta.

    Dr. E
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kva med ein dac over D90? Kunne kalt den «DX9 Pro», og bestykke den med 2 stk AKM 4499 pr kanal...? 😊

    Mvh Arild
    Hva skulle så poenget være? D90 måler jo langt bedre enn det menneskelige øret klarer å bedømme allerede? Hva kan en blindtest mellom en D90 og en evt Pro kunne avsløre? Hva med 4 stk AKM 4499/kanal, da?

    "Gjør ting så enkelt som mulig - men ikkje enklere! " - skriver du i signaturen. Er det sånn å forstå at du mener D90 er for enkel med sin ene AKM?

    Spør for en venn 🙂
     
    Sist redigert:

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Nettbutikken er svært lettbetjent, det tok meg 2min og 22 sekunder å handle. Blant de beste, tydeligvis laget av oppegående hoder for idioter, slik det skal være !!!
    Jeg tør ikke tenke på hvordan Donald Trump hadde utnyttet denne kommentaren, men takker for hyggelig kompliment angående nettsidene.

    Din bestilling ble forøvrig pakket 10 min etter bestilling, og er på vei til Posten nå :)
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hva skulle så poenget være? D90 måler jo langt bedre enn det menneskelige øret klarer å bedømme allerede? Hva kan en blindtest mellom en D90 og en evt Pro kunne avsløre? Hva med 4 stk AKM 4499/kanal, da?

    "Gjør ting så enkelt som mulig - men ikkje enklere! " - skriver du i signaturen. Er det sånn å forstå at du mener D90 er for enkel med sin ene AKM?

    Spør for en venn 🙂
    Hei!

    Tok vel litt for mykje Møllers tran når eg ‘bestilte’ 2 stk AKM 4499 pr kanal! Det riktige skulle være 1 stk pr kanal - totalt 2 stk. Disse 2 ville kunne brukast til balansert signalbehandling.

    Gustard A-22 bruker 2 stk AKM 4499 alt i dag. Men Topping D90 puster jo Gustard i nakken målemessig alt i dag, grunna betre kretsløp/implementering. Så kan ein berre tenke seg kva Topping ville kunne få til med same bestykning!?😊

    «Gjer ting så enkelt som mogeleg, men ikkje enklare.» Når det gjeld hi-fi har eg komme dit at eg føretrekk balansert signaloverføring. Det er så enkelt som mogeleg, men ikkje enklare - i praksis - for meg.

    Mvh Arild 😊
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Tok vel litt for mykje Møllers tran når eg ‘bestilte’ 2 stk AKM 4499 pr kanal! Det riktige skulle være 1 stk pr kanal - totalt 2 stk. Disse 2 ville kunne brukast til balansert signalbehandling.

    Gustard A-22 bruker 2 stk AKM 4499 alt i dag. Men Topping D90 puster jo Gustard i nakken målemessig alt i dag, grunna betre kretsløp/implementering. Så kan ein berre tenke seg kva Topping ville kunne få til med same bestykning!?😊

    «Gjer ting så enkelt som mogeleg, men ikkje enklare.» Når det gjeld hi-fi har eg komme dit at eg føretrekk balansert signaloverføring. Det er så enkelt som mogeleg, men ikkje enklare - i praksis - for meg.

    Mvh Arild 😊
    Her er det prisen som kommer inn i bildet. AKM 4499 brikken er nokså kostbar i dele-sammenheng, og det å bruke to stk. vil koste mer, og tror Topping ønsker å holde seg i prisleiet de nå ligger i.

    AKM prisene er også i ferd med å stige, hvilket også vil gjøre at Topping produkter som bruker AKM vil gå opp i pris i nær fremtid. Hvor mye kan jeg ikke svare på her og nå.

    De kommer forøvrig med en pre-amp + effekttrinn etterhvert, og det vil være basert på samme kabinett som D90 og A90. Det står litt på AudioScienceReview om dette, men etter å ha snakket med Topping, så er ikke alt helt klart for lansering ennå, så mer info vil komme etterhvert.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Akm fabrikken har brent ned så prisene vil bli høye og produsenter vil se seg om etter alternativer også
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei!

    Tok vel litt for mykje Møllers tran når eg ‘bestilte’ 2 stk AKM 4499 pr kanal! Det riktige skulle være 1 stk pr kanal - totalt 2 stk. Disse 2 ville kunne brukast til balansert signalbehandling.

    Gustard A-22 bruker 2 stk AKM 4499 alt i dag. Men Topping D90 puster jo Gustard i nakken målemessig alt i dag, grunna betre kretsløp/implementering. Så kan ein berre tenke seg kva Topping ville kunne få til med same bestykning!?😊

    «Gjer ting så enkelt som mogeleg, men ikkje enklare.» Når det gjeld hi-fi har eg komme dit at eg føretrekk balansert signaloverføring. Det er så enkelt som mogeleg, men ikkje enklare - i praksis - for meg.

    Mvh Arild 😊
    Takk for svar.
    Så D90 måler litt dårligere? Hvor mye dårligere og på hvilken måte kan dette slå ut i praksis - for før eller senere så må man vel dra frem sine ører for å bedømme? Vil det være detekterbart i en blindtest?

    Hvis det i praksis har ingenting å si, så vil jeg hevde at Topping har gjort et fornuftig valg, å holde prisene nede. For det er vel ingen som vil betale mer bare for å få penere specs?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    D90 måler vel litt bedre enn Gustard varianten såvidt jeg klarer å få med meg da. Det er evt. ikke grunnet målemessige forskjeller eventuelle lydforskjeller oppstår.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Min bestilling torsdag:

    Bestilt 10:09
    Bestilling fullført: 10:21
    Innlevert Posten 12:14

    Idag (fredag) pakken ankommet 14:11 til mitt postkontor her i vestlandets hovedstad. Totalt 28 timer og 2 min . Det svinger det skikkelig av ! Grazie Mille ! .

    Hørt på buss i går: " Unnskyld, men tror ikke en våt sammenrulla paraply holder som smittevern".

    Dr.E
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Da var bestilling sendt inn for E30 og L30.
    Tok ikke mange minuttene før epost kom og ting er delvis på vei da L30 ikke er på lager ennå.
    Veldig godt fornøyd med prosessen og kommunikasjon :)
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Ser at den rene forforsterkeren Pre90 + ekspansjonsmodulen for flere innganger Ext90, er sluppet. Dette ser mere enn bra ut ! De har skvisa teknoligien sin enda et par hakk. Kommer den hit te bøgda før ribba og pinnekjøttet er vel fortært ?

    Dr.E
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Ser at den rene forforsterkeren Pre90 + ekspansjonsmodulen for flere innganger Ext90, er sluppet. Dette ser mere enn bra ut ! De har skvisa teknoligien sin enda et par hakk. Kommer den hit te bøgda før ribba og pinnekjøttet er vel fortært ?
    Dr.E
    Første sending går 15 desember fra Hong Kong, og nå om dagen er det kamp om ledig fly, og hvorvidt Pre90 finner veien til juletreet eller nyttårsfeiringen er ikke helt godt å si. Pre90 er ihvertfall bestilt, og det kommer 6 sett i første omgang. (2 sett i sølv og 4 sett i svart). De bør være her innen utgangen av desember.

    Det er nokså stor pågang om dagen, og for de som vil sikre seg en Pre90, så kan den bestilles i webshopen nå. Ettersom den ikke er fysisk på lager ennå, så blir pengene kun reservert, og ordren blir ikke fullført før den ankommer lager.

    Prisen er kr. 6750 for selve forforsterkeren, og kr. 2.500 for ekspansjonsmodulen (Ext90).

    Topping har jobbet lenge med Pre90, og de har laget nok et "målemonster" som får APx555 måleapparat nærmest til å "knele", og det er nokså imponerende å se hvordan de klarer å få det beste ut av IC-baserte brikker. Den har en skikkelig relè basert volumløsning med fjernkontroll, mulighet for å justere nivå pr. inngang (eller utgang), og plenty med innganger. Mark Levinson er jo benyttet av mange som tester hifi-utstyr pga. muligheten for å nivåtilpasse kildene, og jeg ble veldig overrasket når jeg så at Topping hadde implementert dette. Det er godt mulig det er flere der ute som har denne muligheten, men jeg tror ikke det er mange, og ihvertfall ikke i denne prisklassen.

    En ting som en bør være klar over - Pre 90 har inngangsimpedanse på 10k Ohm (RCA) og 2k Ohm (XLR).

    Dette betyr at XLR kilder bør ha 200 eller lavere ohm på utgangen, og RCA kilder bør ha lavere enn 1kOhm. Det pågår allerede en debatt om dette på AudioScienceReview, og enkelte hevder at den burde hatt 47kOhm på inngangene for å kunne tilpasse seg alt som kryper og går av utstyr, men Topping ønsker å skvise ut siste dråpe med ytelse, og hvis de hadde implementert høyere inngangsimpedanse, så hadde de ikke klart å levere samme ytelse med kretsløpet som er benyttet.

    Dette er egentlig ikke noe problem da dagens d/a konvertere og streamere har typisk 100 ohm eller lavere på utgangene (inkludert D90), men det kan jo tenkes at det er noen som har en balansert rør-dac som f.eks. har 300-400 Ohm på utgangene eller et eldre produkt med ennå høyere impedanse, og da er en advart :)

    Utgangsimpedansen til Pre90 er 20 ohm (RCA) og 40 ohm (XLR). Dette er lavt nok til å drive enhver effektforsterker.

    Hvis en har spørsmål i forhold til Pre90 og eget anlegg, så er det bare å sende meg en PM eller ta kontakt via nettbutikken.

    Jeg legger ved noen bilder:
     

    Vedlegg

    M

    MusicBear

    Gjest
    Mulig jeg spør dumt, men hvor befinner disse TOPPING sakene seg opp mot mer kjente merker?
     

    Jophe

    Fersking
    Ble medlem
    08.12.2020
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Sted
    Kristiansand
    Litt sent men gratulerer med argenturet på Topping 😀 Topp å ha en norsk forhandler!
    Jeg har selv en D90 mqa og er meget fornøyd, det blir spennende å se hva som kommer fra Topping fremover.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Topping har nettopp lansert E30+L30 i to nye fargekombinasjoner - blå og rød.

    Jeg tenker vi skal lagerføre disse, men jeg har lyst til å spørre om "folket" har noen meninger om disse fargene?

    Eller er det mer natulig å velge svart eller sølv finish?
     

    Vedlegg

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Egentlig kjempekult med noe sprekt, som Morel høyttalere i knallrød, Duevel Planets i blått, platespillere i div.lakkerte varianter osv.
    Men konservative nordmenn -da blir det vel fort som med bil? Altså vi ender opp med sort,sølv, grå de fleste av oss?
    Nå er det ikke snakk om stor investering her akkurat, men ville ikke tatt inn for mange av disse til lager.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hei!

    Tok vel litt for mykje Møllers tran når eg ‘bestilte’ 2 stk AKM 4499 pr kanal! Det riktige skulle være 1 stk pr kanal - totalt 2 stk. Disse 2 ville kunne brukast til balansert signalbehandling.

    Gustard A-22 bruker 2 stk AKM 4499 alt i dag. Men Topping D90 puster jo Gustard i nakken målemessig alt i dag, grunna betre kretsløp/implementering. Så kan ein berre tenke seg kva Topping ville kunne få til med same bestykning!?😊

    «Gjer ting så enkelt som mogeleg, men ikkje enklare.» Når det gjeld hi-fi har eg komme dit at eg føretrekk balansert signaloverføring. Det er så enkelt som mogeleg, men ikkje enklare - i praksis - for meg.

    Mvh Arild 😊
    Eg registrerer at nye Topping D70 fekk den topologien med 1 dac-chip pr kanal som eg etterspurte. Dog med AKM 4497 og ikkje AKM 4499. Som jo er forståeleg når ein kjenner omstenda.

    Men må berre erkjenne at det klør i fingrane etter å bestille.. Må berre få betalt jula først! :)

    Mvh Arild
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    111
    Antall liker
    99
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Synd Topping PA3 ikke har fjernkontroll.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Egentlig kjempekult med noe sprekt, som Morel høyttalere i knallrød, Duevel Planets i blått, platespillere i div.lakkerte varianter osv.
    Men konservative nordmenn -da blir det vel fort som med bil? Altså vi ender opp med sort,sølv, grå de fleste av oss?
    Nå er det ikke snakk om stor investering her akkurat, men ville ikke tatt inn for mange av disse til lager.
    Dersom du skiftar komponentar ofte (så vel som møblar elles), kan det vere greitt å ha eitt raudt eller blått oppsett ei stund. Men ikkje så veldig lenge. Min sølvfarga SP 10 har vore her sidan midten av 80-talet, medan kona ikkje likte fargen på McIntosh eller Manley, som eg var oppglødd for. Farga komponentar kan vanskeleg gli inn i ei gjennomsnittleg innreiing. Men i ei ungkarsbule kan du gjere som du vil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

Høvdingen
The big chief
Administrator
Medlem siden
Antall liker
5.689
Link til alle artikler
48
Høvdingen sine annonser
Bransjenyheter
Eversolo streamere på Oslo HiFi Show

Eversolo streamere på Oslo HiFi Show

  • 0
Velkommen til Hifisentralen på Oslo HiFi Show 16-17 mars 2024. Vi håper du tar en tur innom Rom 102 :) Vi vil vise frem produkter fra Eversolo, Topping og Krix (høyttalere). Mvh Hifisentralen...
Fortsett
Bransjenyheter
Black Friday i Hifisentralen Nettbutikk

Black Friday i Hifisentralen Nettbutikk

  • 0
I dag er den store dagen, og sjekk våre tilbud i nettbutikken. Se også våre nyheter angående Eversolo streamere :) Har du spørsmål eller ønsker, så er det bare å ta kontakt: Email...
Fortsett
Bransjenyheter
Reportasje fra Hi-Fi Messen i Munchen 2022 - Dag 3

Reportasje fra Hi-Fi Messen i Munchen 2022 - Dag 3

  • 13
Da er tredje dag over i Tyskland, og dette var første dag hvor det var åpent for vanlig publikum. Jeg skal slå sammen reportasje-trådene når jeg kommer tilbake til Norge, men har valgt holdt å...
Fortsett
Bransjenyheter
Reportasje fra Hi-Fi Messen i Munchen 2022 - Dag 2

Reportasje fra Hi-Fi Messen i Munchen 2022 - Dag 2

  • 1
Det har vært en lang fredag i Tyskland, og mellom diverse møter og samtaler med ulike fabrikanter, så fikk jeg tatt en ny dose med bilder. Jeg skal redigere og tilføre litt tekst til diverse...
Fortsett
Bransjenyheter
Reportasje fra Hi-Fi Messen i Munchen 2022 - Dag 1

Reportasje fra Hi-Fi Messen i Munchen 2022 - Dag 1

  • 2
Da er dag 1 overstått i Munchen, og det ble en lang dag. Første rapport består kun av bilder, og tekst vil bli lagt inn når jeg er tilbake. De fleste av bildene er fra første etasje i Atrium 4...
Fortsett
Bransjenyheter
Reportasje fra Hi-Fi Messen i Munchen 2022 - før messeåpning

Reportasje fra Hi-Fi Messen i Munchen 2022 - før messeåpning

  • 1
Da er det endelig duket for en ny High End Hi-Fi messe i Munchen, og pga. en lang periode med Covid, så er det nok mange hi-fi entusiaster og bransjeaktører som gleder seg til årets begivenhet...
Fortsett
Topp Bunn