"high-end" ødelegger musikken...

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
Skjønner hva du mener!

Selvsagt overdriver du for at folk skal ta poenget her!? Har haugevis med eksempler på hva du snakker om. I forhold til orginale førsteutgivelser er svensk trykking av Dark side bedre ennn mobile! Tro ikke gutta fra Floyd har ment det skal være mere bass og diskant enn i førsteutgaven. Elton John Yellow brick road er så skarp og tynn at jeg blir svett iøra av den på Mobile. Noen cd remastere er faktisk bedre, bl.a flere Dire Straits som oppleves renere og samtidig feter i klangen. Stan getz er faktisk dårligere på remastret SACD en han var på Vinylen for 40+ år side.
Hadde jeg giddi kun jeg lett nevt 40-50 eksempler til.
Ja mange tror at når en hører mere detaljer og mindre groms er det bedre. Annet eksempel så spilte jeg nesten hele Jimmy H. Electrick Laydyland dobbel 1.orginalutgivelsen i går på + 100db. (sender en vennlig hilsen til mine kjære naboer). En såkalt virgil vinyl 180 gram bla bla nyutgivelse lyder bare grønnjævlig og vil kun bli spilt for kamerater til skrekk og advarsel.

Ja får du ikke foten av den nye utgaven, hjelper det ikke hvor oppløst og ren den er i lyden!

Takk for viktig innlegg til denne siden! (Men jeg liker faktisk bedre lyden på annlegget mitt en en Getto-Blaster!).
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Det er nok desverre lydteknikerne som ødelegger musikken. Før musikken når oss hungrige konsumenter er nok desverre allerede skjeden uopprettelig skadd. Æh, jeg mener skaden skjedd...
Det har gått mer og mer opp for meg at det ikke er teknikerne sin skyld. Selv de mest anerkjente teknikerne i dag er gisler for musikere og storprodusenter. De siste er ikke teknikere, men musikere som har tatt steget opp i karrieren. Musikerne tvinger teknikerne til å gjøre ting som er helt på trynet for en tekniker, men hvis musikeren raser ut døren - hva skal teknikeren da gjøre? Dette er klargjort i et intervju med Hoffman, som det ble lenket til i en annen tråd.

Slutt å skyte på budbringeren, og slutt å ha et romantisk syn på musikere som ofre for teknikeres tyranni. Virkeligheten er faktisk den stikk motsatte, det er musikerne selv som er skyldige i dritten. Bare se på stereoen som de fleste musikere eier. Bare en brøkdel av dem er så interessert i hifi at de eier mellomklasse NAD/Rotel, eller noe bedre.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.277
Antall liker
24.856
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
- Make it louder. I want it to be as loud as [en eller annen annen tilårskommen artists plate].
Tror det var Paul Simon som sa noe slikt til masteringingeniøren sin. Ikke lenge siden.

Jeg tror jeg går og spiller litt Bach.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.368
Antall liker
6.766
Mellom låtene på Made In Japan;

- Yeah, everything up here, please. And a bit more monitor if you got it. Ah?
-(...everything louder than everything else.)
- Yeah, can we have everything louder than everything else? Right.

Det må da gå an lekse opp litt for disse forgrømmede artistene da. :mad:
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Mellom låtene på Made In Japan;

- Yeah, everything up here, please. And a bit more monitor if you got it. Ah?
-(...everything louder than everything else.)
- Yeah, can we have everything louder than everything else? Right.

Det må da gå an lekse opp litt for disse forgrømmede artistene da. :mad:
Vel, teknikere er ikke mer begeistret for arbeidskontoret enn du er. Og du skal ikke se bort fra at de også identifiserer seg for mye med artisten noen ganger, også kalt Stockholm-syndromet. En (1) av årsakene til at hifi-plater låter fint er at musikerne har respekt for teknikerne. Ofte er teknikerne årsaken til at de får gi ut plater i det hele tatt, men det er å være litt slem å slenger ut noe slik. De innspillingene er gjort på teknikernes premisser.

Jeg har selv opplevd å ha "revolveren i ryggen" noen ganger, men som oftest har jeg vært en med en viss gjennomslagskraft i studio. Men det krever litt guts for å bringe ting på (mikse)bordet noen ganger. Den eneste hit-en jeg har vært med på hadde en alvorlig feil, oppdaget jeg i nedmiksen. "Dette er kjedelig", måtte jeg si. Så trakk vi opp stripene med klikk-tracket, og bam! - der satt det. Med innføring av noe som strengt tatt var et LoFi-element. Etter at jeg forlot studio utbroderte de det litt med håndklapping og perc, så var jobben gjort. Det ble en hit, men jeg vil hevde at det hadde spøkt for låten uten rytmesporet.
 
Topp Bunn