"High-End" Audio-Technica MM?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Yo,

Er det noen som har erfaringer med de bedre MM'ene fra A-T, f.eks AT150MLX eller AT440ML(a)? Det begynner å bli år og dag siden jeg sist eide en MM og tenkte det kunne være interessant å prøve en igjen nå som jeg spiller på en MM-only RIAA. De to nevnte får en del skryt rundt omkring og ryktes også å ha svært gode nåler, både i forhold til slipning og diamantkvalitet.

Noen som vet?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har en slik 440ML (som er en veldig god slipning, microline, samme som de dyrere AT mc'er), og den er typisk AT; veldig god; ærlig, direkte, musikalsk riktig og likanes!

Jeg vil mene at det antakelig fortsatt idag er et godt kjøp jeg, uten å ha hørt de nyeste bestrebelsene fra erkekonkurrenter som Goldring og Ortofon.

Nå vet jeg ikke hvilken arm du har, men disse AT'ene er spesielt universelle har jeg inntrykk av; hos meg har 440ML spilt godt i veldig forskjellige armer, i alt fra en rimelig S-formet Yamaha-arm, via Rega RB600 og Thorens TP90, til ultrahighend armer som Linn Ekos og Naim Aro. I en Rega-arm kan Rega's egne nye MM'er være et godt alternativ.

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har AT 170 ML, og valde denne framfor 150 og 440. Dette er ein av dei aller beste mm eg har vore bort i, og han er i tillegg lett å ha med å gjere. Sporar kvasomhelst, klarer seg i ganske edruelege armar, og har mm-raust syn på riaa, kabling og denslags.
Svakaste side; løyser ikkje opp alt, og får ikkje dei utruleg djupe perspektiva.
Men det einaste MM-alternativet eg veit om, kostar rundt 10 kkr, og om du tykkjer Shure V15II er god, den også, er det heilt andre utfordringar til arm (V15II vert dessutan parkert på ein del felt, t.d. sporing, sjølv om armen kjem ned i type superlett)

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Mange takk for gode svar! Det høres jo vitterlig ut som om disse kunne være noe å sjekke ut. Armen er en Syrinx PU-3b og fungerer svært bra med det meste, med unntak av Shure som jeg aldri har fått til å låte i nærheten av det akseptable (M97XE, V15II og V15III). Kombinasjonen av compliance og vekt burde hos AT'ene burde i alle fall tilsi en god match.

Jeg ser at AT150 har en del bedre specs enn AT440, men også koster dobbelt så mye, så det greieste er vel å forsøke en 440 først. AT170 finner jeg ikke - er det en utgått modell Arve?

@yzfr17: det var særdeles generøst og jeg aksepterer med glede! :D Jeg skal behandle den som min egen i så fall. Koselig pris i linken din også, bare synd de nå er utsolgt.

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.625
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei
Jeg har 2stk 440mla kjöpte for latterlige 80$/stk. for ca. 1 aar fra lp gear.
Det er skrevet ekstremt mykke paa nett om denne pu..
God erfaring med de, fortsatt ikke prövd paa min gyrodeck men fungerte
veldig bra paa min gamle thorens td 145 mk III.
Om du bor eller besöker sentrala deler av oslo i ni og ne, kan et utlaan organiseres.

Hilsen
Habicht

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Test ordner seg, vi bor jo ikke så langt fra hverandre. Men vet jo ikke helt når de klarer å levere, som du sier det er merket utsolgt

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Aha, du bestilte etter at den ble utsolgt? Not to worry, det er tanken som teller og den var god som gull uansett. Går'e så går'e, gåren'te så gåren'te. :D

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Hvordan gikk det, ble det no AT MM på deg ?

Jeg fikk den hjem i dag, tester nå -låter mye bedre en den gamle som sto på -men, mer referanse en det har jeg ikke. Er du intr så bare si i fra.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Har en AT150E her,lånt av lille_adam ;D
Tok "jomfruturen" her,stakkars mannen har ikke fått prøvd den ennå.

Har du noen brukelige MM liggende å slenge yzfr17 ?
Noe/noen som ikke behøver en så veldig tung/massiv arm.

/jan

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
;-) nei desverre, er helt fersk på vinyl så dette er min andre PU

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
127
Torget vurderinger
2
Hei,
jeg har en AT155lc, hatt den siden 1982.
Har kjøpt ny nål hos needle doctor og den spiller etter mine ører(og beskjedne referansegrunnlag)
bra på min Thorens 166mk2 med Project tubebox(bedre enn min ortofon mc15 super)
Hvorvidt det er mulig å fa tak i en i dag vet jeg ikke.

Aloz

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Hei igjen yzfr17 (var det ikke noen bedre navn igjen da du registrerte deg? ;D)!

Jepp, jeg handlet en AT150E Ltd. Ed. fra Japan, som du ser over. Jan slet en smule der og da, så jeg lånte den like godt bort, siden jeg fikk en AT33E i samme sending som jeg like godt kunne prøve først. Syntes absolutt 150E hadde potensiale når jeg hørte den hos Jan, så jeg ser frem til å teste den her etterhvert. Det får bli om litt siden den andre må få spille litt mer først.

Forøvrig; om du skulle ha lyst til å stikke innom før søndag denne uka, så er det bare å sende en PM. Her er det fri inntil da og nye bekjentskap er alltid hyggelig.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Må skyte inn at AT33E spiller forrykende :)
Skal bli morro å høre hva AT150E gjør hos deg lille_adam.
Takk for lånet foresten :)

/jan

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Bare hyggelig, håper du finner noe bra å erstatte den med. Joda, AT33E spiller langt, langt, langt bedre enn tusenlappen jeg ga skulle tilsi, det er nå helt klart. Det blir interessant å sammenligne den med Benz H2 og etterhvert en Ortofon Rohmann. ;)

Kommer tilbake med en vurdering av AT150E Ltd.Ed. også sånn smått om senn.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Da har jeg testet en smule, både noen MMer velvillig lånt ut av Pixy og i dag AT150E Ltd. Ed. De jeg hadde på lån ga meg vel ikke akkurat "fot", men la heller det berømte sløret over musikken. I tillegg ble det mye forstyrrende overflatestøy, så alt i alt var ikke opplevelsen den helt store. Men så satte jeg altså på AT'en min i dag og da ble alt så meget bedre.

Ingen tegn til støy og den spiller særdeles rent og pent til MM å være, både i forhold til de jeg har prøvd nylig og det jeg kan huske å ha hørt av MMer før (ikke allverden: Benz Gold Prestige, Goldring 10XX serie, Ortofon OM-10/20, et par Grado og AT, pluss Shure V15 II+III, M97xE og et par-tre NOS jeg ikke husker. Muligens noen flere som har gjort så lite inntrykk at jeg har glemt dem helt). Med forbehold i forhold til hvor godt jeg husker de "eldste" (Benz og Goldring) så må jeg si at Audio-Technicaen må være i en annen klasse hva nøytalitet og oppløsning angår. Det mangler noe både i topp og bunn i forhold til en god MC, men den passerer flere billige sådanne med kun et sleskt smil i speilet og en uforskammet gest i bakuta idet den gir gass og drar fra. En liten åpenbaring og en svært hyggelig overraskelse.

At erstattningsnålen er den samme som brukes av AT440MLa er også en bonus, siden tilgjengeligheten er god. Den originale er også etter sigende en MicroLine og det må vel være det som gjør at den yter som den gjør, akkurat som det nevnes rundt om på nettet. Uansett, AT150E (og da sikkert også 150MLx og 440MLa) får en ubetinget anbefaling herfra. AT440MLa koster 500 bols (LP Gear) - løp og kjøp om du er i markedet for en MM eller trenger en billig backup.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Lille_Adam skrev:
[..klippe..]

AT440MLa koster 500 bols (LP Gear) - løp og kjøp om du er i markedet for en MM eller trenger en billig backup.
Det ser ikke ut til at lpgear.com har den på lager lenger, men hos http://www.at440mla.co.uk/ skal de ha £80 for den inkludert den britiske momsen som man vel som regel slipper.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Eh....neivel? Det har da vitterlig stått "new stock has arrived" en tid nå....

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
LP Gear, gjeldende side. Om du har vært inne på LP Gear, men ikke sett dette så burde du muligens sjekke browserinnstillingene for oppdatering av sider og evt. også cache. Det har stått "new stock has arrived" i par uker eller mer tror jeg.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Forøvrig har jeg ikke så godt inntrykk av kundestøtten hos LP Gear.
Sist de hadde 440LMa på lager, skulle jeg akkurat til å bestille, da de gikk tomme. Jeg fikk ikke svar på noen av mine to email forespørsler om når de regnet med å få dem inn igjen. :(

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.067
Torget vurderinger
10
Hei, noen som kan fortelle meg hvor lang tid LP-gear bruker på å sende pu'er?

Mvh
Bia

L

lark

Gjest
Jeg kjøpte en AT OC9ML/II for en tid siden. 4 dager etter bestilling fikk jeg e-post om at den var sendt. Etter ytterligere 10 dager lå den i postkassa. Tollbehandlet, men uten momskrav da den var sendt som gave ;D

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
672
Da har jeg spilt en liten stund på at440mla, jøje meg så mye bedre den er enn at95e på alle punkter. Den største bonusen er imidlertig at skurrete sibilanter på de innerste sporene er helt forsvunnet, selv på de platene som nærmerst var ulidelige å lytte til før. I tillegg har jeg et par plater der pu'n har pleid å gjøre noen hopp, nå går det så meget bedre. Mye moro for lite penger!

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Er du sikker på at det var bare stiften sin skyld at det skurret på de innerste sporene? Skurrete sibilanter forsvant som dugg for solen, når jeg økte stiftetrykket fra 1,75 - 1,90 gram. (på en Ortofon Alpha som fulgte med spilleren)

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
672
novgarod skrev:
Er du sikker på at det var bare stiften sin skyld at det skurret på de innerste sporene? Skurrete sibilanter forsvant som dugg for solen, når jeg økte stiftetrykket fra 1,75 - 1,90 gram. (på en Ortofon Alpha som fulgte med spilleren)
Jepp er sikker. Fomlet rundt med instillinger lenge. Det var først da jeg økte stiftetrykket til nærmere maks anbefalt (2,5g) at problemet ble vesentlig minimert. Likevel var det et problem på de innerste sporene på endel plater, og ikke bare mht sibilanter - generell forvrengning var delvis ganske tydelig.

Satte på 440'en, fem minutter med protraktor, sjekke vta, ett minutt til stifttrykk: Problem fullstendig borte. At den spiller så himla mye bedre i tillegg ser jeg på som en ren bonus:)

Edit: Den Ortofonen du nevner var bittelitt bedre enn AT95e mht forvrengning hos meg, men lød generelt vesentlig mer gymsokk.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Spennende! :) Mulig jeg burde prøve en 440, jeg også da... Den er jo nokså rimelig...

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Da er det faktisk en på vei fra lpgear.com :) Dette blir spennende...!

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
672
Grattis, finfin sak. Tar omtrent 10 dager.

Topp Bunn