High End MM pickup ?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
High End MM pickup, finnes det, eller er de ikke dyre nok?
Hvis de finnes; Hvilke?
Hvorfor blir ikke MM tatt seriøst blandt high-endere?
(Før ~1980 var det bare seriøst galne freaker som brukte MC...)
Synspunkter?

Arne K

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
178
Torget vurderinger
2
Det finnes svært gode mm-pu`er på markedet.
Grado er en produsent som har fått svært gode omtaler. Jeg foretrekker imidlertid Music Maker. Disse pu`ene har alt en mc-pu har, men i tillegg mm-pu`ens
store styrke: De formidler en musikalsk varme som de fleste av mc-pu`ene ikke makter! Se: www.cartridgeman.com

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Og så finnes det dem som mener at Ortofons Super OM40 hadde hatt statusen den fortjener dersom den hadde kostet det doble.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Ortofon OM var mitt siste valg...har hatt en del av dem, og aldri fått "musikk" ut av noen, uansett arm eller RIAA...
De dyre Gradoene har godt rykte, selv om jeg synes den aller dyreste ikke på noen måte kunne forsvare prisen, og plukker opp for mye overflate-støy. Og, tre-Gradoene er "nesten-mc"; det går ikke å bytte stift; MM's store fordel...

(vurderer å handle en Gold, den "vanlige" serien har nettop blitt oppgradert litt...)

Arne K

elta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
45
Torget vurderinger
2
Nokon som har testa Soundsmith pick upene(Aida,The Voice)?Dei skal ifølge tester vere gode.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg tenker mer på Grado Silver/Gold, AudioTechnica AT150mlx, Shure M97, som er overkommelig priset, men "glemt" av audiofile; fordi de koster/kostet for lite?
Både AT150mlx og Shure (m/HE-nål) har superb slipte diamanter...

Arne K

@Parelius; takk for link, skal skrive ut litt senge-lektyre...

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Hva med Audionote IQ 3? Det den mangler i detaljgjengivelse tar den igjen når det gjelder sprelskhet og spilleglede. Har en annen signatur enn Grado's trekister, vet ikke hvorledes det er i forhold til Silver/Gold. Teknisk sett ganske raffinert; titan nålefane og VdH II. Og så får du utskiftbar nål.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Modifisert Goldring til over 10k? Neitakk, og til den prisen finnes det seriøst mange gode MC-pickuper...
MusicMaker (som er modda Grado) blir også for dyr.

Arne K

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
La meg spør en gang til: finnes det high-end MM pickuper, UTEN at prislista blir sjekket først?
(og uten at en eller annen "guru" har klødd i standard-vare).

Arne K

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Audio-Technica AT150MLX ($370,-), AT440MLa ($120,-) eller f.eks en brukt AT150-ett-eller-annet fra HiFi-Do til 10-15k Yen. Spiller veldig tett oppunder gode MCer her hjemme i alle fall, men YMMV, Caveat Emptor og alt det der selvsagt. Sporer guddommelig, plukker opp lite rillestøy og er Certified 100% Guru-free.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Audio-Technica AT150MLX står absolutt på "må prøve" listen min, og en kamerat gir den høy score.
Og den har en nåle-slipning som gjør skam på mange "billige" MC'er...
Sannsynligvis en av AT's beste MM.

Arne K

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
En av de beste utenfor Japan i alle fall. Der er det flere rare ting fra A-T som (trolig) sjelden eller aldri har blitt sett utenfor Nippon. Husker ingen benevnelser, men følger en med på HiFi-Do så ramler det en del mystiske ting forbi som ikke er nevnt noe sted, inkl. A-Ts egne sider.

Nåla til AT440 er forøvrig kompatibel med AT150xx i fall du spenner noen på kroner på en brukt en. Sannsynligvis gjelder det nåla til 150MLX også, skjønt det har jeg aldri fått svar på. De ser vel kanskje helst at en kjøper en MLX...

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Ypperlig: med en AT150MLX, og en 440 nål til slitne plater / fra brukt-handel, vil planen være noenlunde i boks...

Arne K

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
En bedre plan enn en modda Goldring eller annet tror nå jeg. ;)

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Cobra2 skrev:
Modifisert Goldring til over 10k? Neitakk, og til den prisen finnes det seriøst mange gode MC-pickuper...

Arne K
Enig med deg i det, men jeg tror du bommer med ca. 100%. Så vidt jeg fikk opplyst kostet den omlag kr. 5000 og i den prisklassen klarer den seg godt.

P

Parelius

Gjest
Det skulle vel la seg gjøre å få tak i en Grace F-9, og sende stiften til "nystifting" (Rubyvariant). En godt brukt F-9 burde ikke koste mye. Husene er de samme, det er bare stiften som er forskjellig. Tilsammen en bitte liten neve med dollares (350-350)

http://www.sound-smith.com/retip/

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Grace F9 er ein god pickup, som med rette stift held seg godt mot andre MM. Eg AT 150 ML prøvde eg fyrsteutgåva av, men fekk samanlikne med AT 170 ML, og kjøpte difor denne. No har eg slitt ut stiften. Dei såg ganske like ut, så kanskje ein 440 kan passe på min også? (Men helst vil eg ha boron nålefane og fineline/VdH-slipt nål)

P

Parelius

Gjest
A-A lurte på om jeg har fått oppgradert på Soundsmith; til det er å si at jeg ikke selv har gjort dette ennå - ligger i startgropa fremdeles -, men uttaler meg på basis av hva folk som har gjort det har uttrykt på nettet. Det sies at oppgraderingen til en Ruby skal være like god som en original F-9 Ruby - og den originale som jeg selv har (få timer på den) er GOD. Beklager den forvirring det hele kan ha medført.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
En Grace F-9 Ruby slenger ikke på markedet hver dag....

Arne K

P

Parelius

Gjest
Cobra2 skrev:
En Grace F-9 Ruby slenger ikke på markedet hver dag....

Arne K
Sant nok. Men andre versjoner av F-9 kan en ofte komme over, og det var nettopp muligheten av å oppdatere disse til en "Rubyvariant" hos Soundsmith som kunne være et alternativ.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg ville tro at opphenget til stiften var "tunet" litt forskjellig på en Ruby og en Elliptisk med alu-nåle-fane?
(men 750-800,- + frakt er behagelig pris...)

Arne K

P

Parelius

Gjest
Cobra2 skrev:
Jeg ville tro at opphenget til stiften var "tunet" litt forskjellig på en Ruby og en Elliptisk med alu-nåle-fane?
(men 750-800,- + frakt er behagelig pris...)

Arne K
Det skal jeg ikke si noe om.

Ser en på eldre spillere lagt ut på eBay, så er det "ofte" en Grace PU som står i. Nedslitt som regel, men huset er jo greit nok.

Men som sagt, jeg har ikke sammenliknet en "Rubyoppgradert" Soundsmith med en original Grace F-9 Ruby som jeg har i armen nå.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.109
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Den billigste Audio Note'en(til ca 2000 kr) skal låte bra, og har veldig høyt ut-nivå. Så får det ikke hjelpe at det er en skap-Grado.. ;)

M

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Handler av prinsipp ikke noe stemplet med AudioNaut

Arne K 8)

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
sundkoien skrev:
Den billigste Audio Note'en(til ca 2000 kr) skal låte bra, og har veldig høyt ut-nivå. Så får det ikke hjelpe at det er en skap-Grado.. ;)

M
Er det ikke Goldring som produserer for AN?

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Jo det er det. Og de har temmelig forskjellig lydsignatur.

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Har god erfaring med Shelter 201 (MM). Pris: 1795,- på Hifi-Stasjonen. Shelters første- og eneste MM p-u.
Absolutt vel verd å prøve, konkurrerer faktisk med min Grado Sonata Reference!!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
Handler av prinsipp ikke noe stemplet med AudioNaut

Arne K 8)
Neivel....men da går du glipp av mye golyd...... ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Vermin skrev:
sundkoien skrev:

M
Er det ikke Goldring som produserer for AN?
HUsene lages av goldring , resten visstnok av audionote , pickupene er veldig gode til prisen , og til mm å være....feks den dyreste iq 3 skal ha samme slipingen som den dyre io mc pu en ble jeg fortalt i går , at den slipingen er bra er det ingenting å si på , det er og mulig å oppgradere fra iq 1 til iq 3 feks...og dertil få mer av alt.....

....skal jeg ha mm igjen , blir det enten grado eller audionote....

eller Naut som over nevnt.....samme faen hva man kaller det , for det låter like bra allikevel... ;D

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
So far...har jeg fått glede av en Shure V15 "IV", funnet på "ebby" til under $50 og med ny u-orginal nål som viste seg å være en positiv overraskelse; ekte "HE"-sliping fra Sveits(VN-45HE), til $ 55 (også fra "ebby")!

Arne K

Vedlegg

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
296
Valentino skrev:
Og så finnes det dem som mener at Ortofons Super OM40 hadde hatt statusen den fortjener dersom den hadde kostet det doble.

Det måtte i tilfelle værer et selektert eksemplar ( () ) hvis du skjønner hva jeg mener....

Topp Bunn