High End motherboards (selvbygg pc...) + litt fremtids -ranting...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Pc er ett støyete miljø for følsom high end elektronikk sa man før...
Vel... dette er iferd med å endre seg..
For det er faktisk en PWM innovasjon pågang i (og det er IKKE i high-end verdenen...) men det er i gaming pc verdenen!!!
Fimaet gigabyte har ett par Hk's som bruker 24 fasers pwm basert strømforsyninger nå nylig...
Kort sagt,utrolig lite rippel og støy flyter rundt på hovedkortet både på cpu og gpu siden, eller via pci-x portene kan man godt si!!!
Og det er jo i pci og pci-x portene korta sitter om man har dem montert...
Så uansett... Dette får være en litten sidenotis i det store og hele...

Kort sagt... det jeg får ut av dette er:
Det er en ny generasjon PWM pågang...
Jeg vet ikke nok om dette, da jeg ikke er elektro Ing. men jeg skjønner såpass, at vi nermer oss en ny generasjon innen
pwm psu's og slik!!!
Produsenten er Intel... men første til å ta det i bruk, er Gigabyte..

Så pc som kilde, det er bare i starten!! Det er det jeg får ut av dette!!! For snart vil man også bruke disse nye pwm kontrollerne i
PC-PSU's også, og da begynner det å bli rett så trivelig for lydkort... og eller dac cards.

Jeg forventer meg følgende for pc som lydkilde fremover:

- Grounding adapters..
- Shields (farday like gizmo's) (eksempel fra Asus... Asus HK med "shield...")
- Shunt psu's ... til 'puters.. Gen.2 it seems, soon..
- Shielded psu cables..
- Universal hardware adapter layer (som erstattning til BIOS)

+
Jeg forventer meg at High end elektronikk kommer til å begynne å kjøre virtualizers...
dvs, man har en boks, den kan være en hel del forskjellig, f.eks en pre, en dac, eller en kilde...
Alt avhengig av hva slags software man har kjøpt til den...
Grunnen er at cpu, gpu fpga emulering, eller simulering er pågang... så hvorfor ikke dac emulering? Hvorfor ikke transistoremulering?

Alt dette kommer til å begynne på hjemme pc'er og så kommer high-End industrien til å begynne å levere...
Det er alt slike ting i Pro industrien, om dere lurte..
TC electronics er primær innovatør foreløpig..
Cluet er plugins, simulering av hva som helst egentlig!!
Så hva kommer?
Joda... Hardware, så ett lite software lag, en slags "platform" og oppå denne kjører man plugins, alle mulige former!!!
Enten på high-end saker, eller på hjemme pc'er...
Så derfor er denne nye innovasjonen i strømforsyningen til hovedkort så viktig!!

Dette forventer jeg skal komme... så jeg har begynt å teste allerede nå jeg!

Jeg legger til...
JEG tror det er ting pågang, JEG tror jeg har sett noe nytt..
Jeg blir lett oppildnet.. innrømmer jeg lett.. :p Men uansett!!!
Som jeg skjønner det er det nå snart mulig å lage uhyre støyfrie hjemme pc-kilder til server og musikkbibliotekbruk!!!

mvh

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
475
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har selv dette:http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3234#ov hovedkortet fra Gigabyte, og må si meg godt fornøyd med dette.

Dessverre bruker jeg ikke denne pc-en til noe annet enn spilling og lytting til musikk via hodetelefoner.
Så angående forbedringer angående lyd kan jeg ikke uttale meg om, foreløpig.
Jeg har har et Asus Xonar D2X som jeg skal bruke, men dette har sluttet å virke etter 2 års tro tjeneste, så jeg måtte sende det i retur.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Hifi er en forsvinnende liten del av PC markedet, der jeg gjerne tror vi finner "HiEnd HiFi" eneheter blir gjerne fra "mindre" produsenter som feks VIA med embeded løsninger og Linux OS.
Med tiden vil en ikke trenge PC, da minnekort i overskuelig fremtid vil komme i TB størrelse kan en bare putte disse inn i en passende DAC.
Til syvende å sist vil nok lokal lagring forsvinne til fordel for løsninger som iTunes Store/Wimp/Spotify. Når disse kommer med lossless streaming forsvinner serveren på skraphaugen for min del.
"Physical media is so 20th century..."

PC er for de fleste en blindvei, mediacenter inntar nå TV skjermene LG har inngått avtale med Plex, Dlink har sin Boxee, Canal Digital har ingått avtale med Tivo.Hva som kommer seirende ut er umulig å si, men personlig så holder jeg en knapp på en løsning som iTunes/Spotify/Voddler

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Ja... noe rett har du, og det er med ett forbehold...
Napsters bakmann ble satt på valg... de sa hjelp oss eller blø...
Så han hjalp dem, altså "bransjen", film og musikk bransjen..
Det er snart 10 år siden han begynte med dette...
Cluet var å "narre forbrukere" til å velge streaming fremfor å kjøpe fysiske kopier...
Dette er nå iferd med å befeste seg... så blir det som du sier Stejorge, så er det faktisk noe som ikke er bra...
Da mister man kontroll over musikken, man eier ikke, man leier..
Nå er det mulig å "lagre" en stream... (og det å kunne kjøre f.eks opera er smart....
(har du lagt merke til at man forsøker å blokkere Opera? Hvorfor det egentlig? Jo, nå skal du høre..)
Bransjens våte drøm er å umuligjøre dette også via hardware + software comboer.
Så, om man velger slike apparater du skisserer vil de klare å innføre dette også..
Embedded? empowered heter det vel....og da snakker vi ikke forbrukerren...
Nap time? Nei, men uff, de er godt igang de fragglene...
Altså, google er med på leken, og facebook, og allle de andre også...
Man prøver å venne forbrukerne til å bruke ett lite knippe med "plugins" eller "klienter" hvor man har total kontroll...
Man har ikke kontroll over opera, og er rett og slett REDD for dem!!! De er en trussel mot å få total kontroll...
Was this news? I sure hope not,but if it was, you're welcome!! :)

Foreløpig kan man via f.eks spotify lagre sanger lokalt og spille dem av, men det er bare om man har betalt en lisens...
acha...what are they plotting...? Eh?
Avspillere i fremtiden som bare funker om du har en lisens? Problemfritt, om du har lov til å lagre musikken du har KJØPT!!!
Men dette er noe bransjen IKKE ønsker!! De vil at du skal streame, for da er de sikker på att du må betal, alltid betale...
og du kan ikke kopiere, og det var dette de ville ha Napster til å lage, noe de gjorde....

Så langsiktig plan altså fra platebransjen, og mens de fulgte den bråka de høylydt mot "pirater" så alle skulle være opptatt med dette
og ikke stille brysomme spørsmål ved streamingdetaljer og rettigheter og slik...
Intet er tilfeldig når penger er involvert!!!

Streaming er digg! Tro ikke noe annet, men snart vil det komme detaljer rundt det jeg har skissert som gjør at ting endrer seg...
Jeg er jo ikke skråsikker akkurat hvfa de planlegger, men jeg tror de planlegger å gjøre kopiering umulig!!
Og det er bare en måte å gjøre det på... maskinene man spiller med må ikke kunne "kopere, eller spille av kopier, eller lese fra ett lager da, annet enn "streamen" du abboner på...

Er jeg pessimist? NEI!!! Så napster ble lagt ned? Nei det ble den ikke! Folka bare skiftet arbeidsgiver...
Så jeg har tenkt å lære meg masser nå, slik at når alt dette tar tak, så vet jeg hva jeg skal gjøre...

Alternativt... for noen år siden var det rabalder i bokbransjen da google begynte å digitalisere alle verdens bøker, forfatterne skjønte hva de planla... de hadde tenkt å kuppe alle åndsverk....
Så endret de flere lands åndsverklover, slik at utgiver eller opphavsmann etter en stund ikke lenger eide "verket" sitt, men de gikk tilbake til "forlaget" .... og hvis alle bøker ligger på google, og kan leses i E-form... 2 + 2... guess twice...
Akkurat samme med musikk og video driver de på med nå...

De første som lukta lunta var Nine inch nails, så fulgte Radiohead... de begynte å ta kontrollen.....
Snart vår tur å lukte lunta?

Det sies at Paul McCartny snakket med MJ engang og gav han ett råd: Ei åndsverk du vet kommer til å selge og selge og selge og selge...
Hva gjorde MJ, han kjøpte Beatles katalog, rubbel og bitt...
Why wait... need friends? Nah, have bubbles.. and own Beatles.. right... ::)

Ok ok...
Vi får se hva fremtiden bringer...
Og det eneste vi må huske på er att... vi ikke støtter noe som kan se ut til å ikke promotere eierskap av det man har kjøpt...
Det er ikke lurt på sikt...

mvh

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Imperial skrev:
lydkort... og eller dac cards.
Lydkort eller DAC? Et lydkort er vel ikke stort mer enn en DAC og et lite utgangstrinn, strengt tatt. ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Hehe... ::) Oh dear.. ::)

Yes.. so...? :p

mvh

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Dette var jo kjekt.
Jeg regner med at 24 faser++ blir vanlig med sandy bridge plattformen etterhvert. Jeg lurer på om det ikke var seasonic X, eller.no som var ny og benyttet seg av relativt nytt design (psu). Det var noe snakk slikt, men kanskje ikke det samme som du snakker om.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Imperial skrev:
Fimaet gigabyte har ett par Hk's som bruker 24 fasers pwm basert strømforsyninger nå nylig...
Kort sagt,utrolig lite rippel og støy flyter rundt på hovedkortet både på cpu og gpu siden, eller via pci-x portene kan man godt si!!!
Er det blitt målt forskjeller?

Jeg bruker forresten lydkort i PCen med analogt ut. Rene styggedommen ifølge menigheten kan man si. Har nå en USB DAC med asynkron overføring. Og foreløpig virker det som om analogt ut fra lydkortet låter klart best. Ikke det at det er noe bevis for noen ting da det tross alt er to forskjellige DACer, men jeg har til gode til å se dokumentasjon på at "støyende" PC har negativ innvirkning på lyden. Eneste er selvsagt potensielt hørbar sus, støy, høyfrekvent lyd osv. Det har jeg opplevd med billige konsumerkort.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Som vanlig tar du litt vel mye av på specs alene, Imperial.

Det er ingen PWM-revolusjon. PSU'ene (de som er skrudd fast i kabinettet) er som de alltid har vært, og det er disse som er PWM-basert.
24 fasers psu henspeiler på DC/DC reguleringen til *kun* CPU.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Yes... ;D Intel volt regulatorer...
Men det er mer støyfritt på de nyeste hovedkorta de siste 2-3 mnd nå...
Det er flere triks de tar i bruk og...
De har begynt å bruke ekstremt lav esr mikro choker og alu caps og ferrit filtring og Tantalum kondensatorer.
Flere av disse tingene er IKKE ibruk i high-end effektrinn og slik.. Dette er en nyere generasjon...
Bl.a Hi-c caps, som er caps med tantalum kjerner er laget for å stå på under full effekt ved 85 grader i 16 år, før de begynner å svekkes..
De er i mikroform nå på pc hovedkort, men jeg har sett prototyper av store utgaver laget for større effekter, så de for en 5-6 mnd siden.

Nå... Audionote begynte å lage tantalum kjerne kondiser i 1967, så nytt er det ikke!!!

Nå hvorfor er dette bra for pwm....

Jo frekvensstabilitet (switching) med slike nye regulatorer og kondensatorer er overlegen det man har i dag... på Hifi siden...
Så mr Man, Det er ting på vei...
Disse nyere kondensatorene er invariante, altså de endre ikke specs med temperatur... de blir også ikke så varme som andre typer.
ML 53 f.eks som sikkert er det råeste nå innen krets design, har ikke denne generasjonen komponenter på sine print... såvidt jeg har klart å se av bilder..

Uansett...
Du har rett at jeg ble litt gira... :p
Uansett, det er noe annet, tynnfilmtransistorer som er polymer basert driver på med og... Pfet's
De driver på med polymer baserte printbaner og (flere patent fra 2009 og 2010 er opprettet)...

Tenk så fett da... Arlon print, ledende tracks i dette nye materialet, elektrisk ledende lim istedenfor lodding, og polymer transistorer,
Hi-c caps... snart har man effektrinn vettu som ikke blir varme, ikke endrer lyd med temperatur og aldri blir utslitt,50 år driftstid, ingen endring i lyd..og de er mer immune mot RF støy enn metall printbaner.. ++ ++ ++ masser av fordeler!
3d tracing av print blir mulig, man kan jo støpe printbaner i 3d konfigureringer man idag ikke har muligheten til bå lage annet enn for hånd da..

En Dac laget helt i "plast" temperatur invariante transistorer og resistorer og kondensatorer + logiske kretser i "plast" ...

Dette ligger litt inn i frem altså...
Men jeg ser komponentene bli til en etter en jeg... spennende!

Og summa sumarum,hva betyr alt dette...?

Kortere vei for signal, kondiser kan stå tettere på transistorer, fordi de ikke bryr seg om det blir varmt.. Man kan lage Sfære klustere ikke bare 2 sidige print altså, men klumpe sammen kretser og lage dem til 3d oppsett... det blir jo varmere da, med det er
jo nettopp det som ikke er noe stress, de endrer ei egenskaper da...
Innstråling fra deler av kretsen er ikke lenger så farlig, for komponentene ikke lenger er følsomme for dette.
Spice må sikkert oppgraderes, altså programmet, RF analyser av kretskort må endres, Bode plots funker ikke lenger som de pleide.
Her må man utvikle ny matematikk... ? Aner ikke, men ville jo tro det!

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Jeg har naa testet det som er av distroer, linux, win, mac og bsd og alt som er...
Og hadde gaatt over til Linux Mint 10 som hovedsystem for musikk...

Saa kom jeg over en FreeBSD (Unix...) Distro som startet i 2006 som heter P-BSD.
http://www.pcbsd.org/ Denne maa dere se paa!!
Det viser seg att disse gutta er ekstremt driftige, de har oppnaadd fullt samarbeid med alle de vanlige
produsentene av komponenter som Linus og Solaris og FreeBSD har kontakt med - at de laget ett system
som paa overflaten likner paa Mandriva sitt nyeste @powerpack opplegg, dvs de har 3djeparts drivere installert fra start.
Som jeg skjoenner det er dette saa aa si paavei til aa bli den best stoettede for hardwaremessig support, langt bedre enn linux distroer selv!!!! Det er nesten Mac nivaa i stoette for alt mulig rart.

Og lyden... jeg vet ikke hva det er, og jeg har litt problemer med mitt noe saere oppsett, men naa har jeg lyd!
Det tok en 10-15 timer aa feilsoeke alt... fant loesninger tilslutt...

Det er som en Mac dette! PC-BSD altsaa!!! Helt utrolig bra paa hardware, milevis bedre enn linux!!!!
Saa naa skal jeg tranformere hovedmaskina mi saa den faa full hardware support for >
-MAC OSX
- WIN xp,vista,w7
- Solaris
- BSD
- Novel
- Linux across the distros

Alt mulig... Wow!!!

Spennede!

Det er iallefall identisk bra lyd med PC/BSD paa min maskin!! som med Linux Mint 10!!!

Dette operativsystemet er MER STABILT enn noe annet jeg har proevd!!!
Jeg vet ikke saa veldig mye om unix... men vet at det er det eldste systemet... eldre enn linux!
Og det merkes... Naa, linux har sine faardeler, selvsagt, men pc-bsd, med sine .exe aktige filer som har innebygd alt,saan som i windows, slik at ting bare funker!! Dette er fete saker!!!

Ja... en litten rant, og jeg tester naa pc-bsd som sagt.. og dette er laavende!!!

Dette ble skrevet selvsagt, kjoerende fra pc-bsd... jupp, har ikke lagt inn norsk tastatur enda...

Kort sagt, av det jeg skjoenner, saa vil pc-bsd faa den bredeste hardwaresupporten iallfall sammenliknet med linux, alle distroer, og ogsaa den enkleste maaten aa da eventuelt sy paa plass drivere om de mangler, skulle det trengs...

Hehe... tweakern er ferdig med sin the OS Roadrip tror han...

Win 7 = currently tweaking.., XP, PC-BSD = currently tweaking, Linux Mint 10 er naa Ibruk chez caza Imperial.. jobber med aa faa til Mac OSX = paa en intel pc selvsagt, ikke paa en mac nei, det er for enkelt... ouch!! :-[

PC-BSD virker aa vaere saers resurskrevende... 1 gig ram og ganske mye hdd plass, 14 gig minimum og slik...
jo mer ram du har jo kjappere cpu og jo mer hdd plass jo raskere gikk dette villdyret av ett os...
Og det er ett villdyr, ting skjer ENDA raskere enn i noe annet OS jeg har proevd!!!! UFS+S filsystem..

Og for de som lurer, saa er altsaa min GRUNN til aa teste alle disse distroen aa bli komfortable med de kommende filsystema, som vil bli noe annerledes paa SSD og slik etterhvert...

Jeg proever aa gjette meg til hva slags servertype of filsystem den skal ha paa lang sikt...
Hersens 512bit vs 4kb format i windows... not going back to it!!! :mad:
Saa jeg skal lagre alt i ett format..eller filsystem?protokoll... som ALT kan accesse i all fremtid...

Saa,
/ hva slags filserver, format osv...
/ hva slags hardware vil bli fornuftig...
/ hva slags koblingsstandarder, protokoller..
jupp, insanely lots of research needed.. imho...

Linux/BSD er paa vei inn i High-End... Big time!!! Embedded and otherwise..

Og hva sier de innen linux verdenens distrowatch... om PC-BSD da mon tro...

-

Conclusions

While on the topic of other operating systems, it's hard for me, as a long-time Linux user, not to constantly compare PC-BSD to the penguin. Usually, these comparisons turn out favourably for PC-BSD. For example, PC-BSD runs faster on my systems than most of the full-sized Linux distributions and it generally used less memory. My notebook has an Intel video card and it's a card that has tripped up some of the more popular distros, but PC-BSD handled it without any problems. Likewise, sound worked on both of my machines without any tweaking, a feat Linux isn't always able to match. Some people might not like the PBI self-contained packaging approach, but the OS supports more traditional forms of package management, ensuring PBI files do not have to be used.

After using PC-BSD for a week, I'm very impressed with the project. With the exception of some of my notebook's hardware, I ran into no serious problems. Fortunately the live DVD makes it easy to test hardware before committing to installation. The installer is a work of art, the package manager is easy to use, even for less experienced users. The desktop is attractive, stable and responsive on my machines. The documentation, which builds on the FreeBSD Handbook, is first class and the system's defaults are reasonable. Having popular codecs and Flash pre-installed is a nice touch and makes PC-BSD ready-to-go straight out of the box. In my opinion, this operating system isn't quite as user-friendly as Mandriva Linux or Linux Mint, but it's not far behind and, on my hardware, it performs faster. In my eyes, PC-BSD is ready for The Desktop.

De er imponert, for aa si det mildt... de er sjokkert, for aa si det som det aer...

Saa... da legger jeg opp til en no brainer status paa pc-bsd jeg... om alt funker som jeg haaper... maa teste litt til selv, til high/end bruk seffern... er ikke helt sikker paa om den er en no brainer enda... men den nermer seg...

Jeg er overrasket over resultatet av min OS walkabout... Jeg hadde IKKE ventet meg at Unix skulle gjoere ett comeback!!!
Jeg hadde IKKE ventet meg at dette skulle vise seg aa vaere ett ALTERNATIV til MAC og Windows for High/end bruk..
Men det er tydelig for meg at Unix&BSD er BEDRE enn linux!!!
De som vil faar lese om pc/bsd og freebsd... men som det staar idag, de har foreloepig tatt innersvingen paa linux, helt paa maalstreken! Theorising, but still!!! Slik ser det ut!!!

Edit... æøå... weee!!! ;D
Nå kjører jeg spotify jeg i Wine i PC-BSD, full hardware support og greier...
Nei altså, hva skal man si... Dette er rett og slett mycket bra som Audiofilt operativsystem!!!
Streamer som en helt her, leser fra hva som helst uten å mokke ett millisekund!!!

Dette er absurd... Jeg kjører ett 64 bit PC-BSD system med 32 bit wine client, og I wine kjører jeg altså Spotify.exe for windows i XP compatibility modus...men så blir det interessant...
Såfremt jeg eristand til å skjønne så greier PC-BSD å route innkommende datastrøm fra spotify ut av Wine og inn i D/A kortet som en ren datastrøm slik at den ikke emuleres, den dekodes DIREKTE i d/a chipen... kernel/hardware streaming... og det funka etter ett par forsøk og ett par restarter!!
Dette er ABSURD!!!! ;D

Lyden som spotify nå presterer på min maskin er faktisk... absurd!!! :eek:

Jeg bruker:
Wine 1.3.11 + QT "lib" version 4.6.3 + Gecko 1.9.2 (tror jeg, ikke sikker) + OSS 4.n_n amd64 (tror jeg) ... + hva enn de har putta inn i kjerna i denne syke syke PC-BSD installasjonen (8.1 64 bit utgave)...
Og jeg har montert lib'sa til Wine i "libexec".
Wine lib'sa er da seffern "ld-elf.so.1" og "ld-elf32.so.1" som siden de er i libexec funker som bare det..

Lyden er krisp, tørr, våt og i "sync" jeg kan høre det ikke er noen form for brudd eller glitch i datastrømmen!!!
Så bra som dette låter Spotify desidert ikke i linux eller i windows!!!

Spotify Sender i Ogg Vorbis "Q9" (cloud 9... :p), den nyeste kodec'en for denne ble klar i 2010, og jeg har "tror jeg", siste utgave av den:
- libvorbis-1.3.2, lib-ogg_1.2.0 er jo de nyeste codecene... for disse typer med data, (3. jan 2011... tar.bz2 ?)
Skal ligge i: /usr/share/doc/libvorbis-1.3.2 for de som lurer... om de vil se, hva de har.. ;D
Og Vorbis, det har sitt opphav i BSD scenen... så det er jo mulig da at vorbis låter best på en BSD platform!!

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Mens jeg venter på PC-BSD 9 tar jeg nå ibruk siste utgave av Zorin OS 5 "Core" i avspiller "laptopen" delen...
XP til lagring, leser XP med Linux Mint 11, Bruker enten PC-BSD eller Zorin OS som selve avspiller software.. (Jupp.. madness)
http://zorin-os.com/index.html ... http://www.pcbsd.org/
Det er min oppfatning att disse to: Zorin og PC-BSD er de beste avspiller OS'a... (Men de krever oppsetts evner hos bruker..)
Spesielt Spotify låter helt overlegent via PC-BSD, enn så rart dette er.... ???

Uansett, Hey ho Silver!

Skal jeg spille av CD'er som jeg har lagra så gjøres det på følgende måte:
Jeg har ett drivverksemuleringsprogram montert i XP pro, Alcoholsoft 52%... Gamle saker, men det virker!!!!
Så monterer jeg "cd plata" Eller iso fila da..
Jeg har med andre ord ikke endeløse mengder med kataloger.. men partisjoner fyllt med iso filer... som jeg kan "montere" i hva som helst.. OS.. og spille av.

På denne måten kan jeg hurtig genere nyere og nyere generasjoner av komprimerte filer, etterhvert som kodekene blir bedre og bedre...
Jeg har ett rå-lager eller "origin..." lager..
+ Ett komprimert lager, men dette er til enhver tid lite, kanskje påen maks 10 - 15 cd'er ad gangen, i flac, mp3 aac eller what have you..

Kall det slik:
Jeg har en digital CD hylle, ett digitalt cd Rack, som jeg kan plukke cd'er av...
Jeg har også de fysiske cd'ene i mapper... Men de blir som regel bare lest/spilt to ganger, fra ny, og så lagra... brukes ikke mer enn det...

Om det ikke er klart, jeg ripper IKKE cd'n!!! Jeg lager en emuleringskopi, vi snakker om att jeg lagrer originalen, som om den fremdeles var en cd plate...

Om jeg "ripper" så ripper jeg fra den virtuelle kopien...

Dette er ikke en metode for "nybegynneren" innen det å bruke pc som avspiller...
Finner jeg en bedre metode for å lagre/spille av, så bytter jeg fort jeg, det er ikke det.

Fordelen er jo det att jeg ikke må re-rippe cd'ene hver gang jeg får meg nye leketøy...
Jeg kan bare koble opp HDD's til maskinen og lese dem i voldsom hastighet... inn i den nye gizmoen..

Nåværende kapasitet er på over 4000 ( 2.5TB ca..) cd's dvs lagringsmuligheter i iso "annlegget", men det er på langt nær fullt, enda..
Å lese 4000 cd'er tar bare... ca 10 timer, det er 80MB/sec ca.. (Estimert tid, jeg har aldri måttet re-rippe)
mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Latency is the ENEMY!!!!

Jeg kjører nå ett 100% SSD system
W764bit Pro
Disker fra Intel (330 serien), Samsung (830 serien) og Corsair (Pro) serien. Dvs Kontrollere fra Marvell, Sandforce og Samsung...
Dette var en Bitch å sette opp! Virkelig vrient å få ALT til å funke (Drivere må være HEEEELT korrekt oppsatt...!!!!) med utelukkende SSD's. Det var mildt sagt DYRT og backup er seffernn fra eksterne HDD's...
Erfaring: Alt flyter helt glatt!!!!

Kontrovers...

Jeg tror att de fleste problemer man har i audiofile oppsett har med å gjøre att noe, hva som helst plutselig pådrar seg en " fail at" feil pga att noe, hva som helst egentlig bruker for langt tid, grunn tilsidesatt.

Denne "fail at" problematikken, som altså, som jeg ser det antakelig bare skyldes att noe tar for langt tid, forsvinner TOTALT... når lagringen og lesingen er rask nok...

Hva er dette med hastighet Er det løsningen på alle problemer som noen her på forumet rapporterer fra tid til annen?

Jeg aner ikke!
Men jeg kan si att jeg nå har en maskin/kilde som er 100% stabil, ingen hikking, ingen trøbbel. Voldsomt tolerant for samtidige oppgaver og Ingen for for nøling, uansett hva man ber den om å gjøre!

SSD is the ticket!!

Ya naturlig! , as allenweegs wull eek neiderlandish mitt teilen..
1 ...http://www.youtube.com/watch?v=fYqNR4Iw8sY
2 ... http://www.youtube.com/watch?v=0xbjZwcbg4Q
3 ... http://www.youtube.com/watch?v=ZATA2OIpMZg

mvh (Computer as data-source since 1998... )

Sist redigert:
Topp Bunn