High_def's vei til drømmeanlegget

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
High_def's vei til drømmeanlegget

Tenkte jeg skulle presentere anlegget mitt siden jeg nok en gang tror jeg har så bra lyd som det er teknisk mulig med mine ressurser.  Jeg er overlykkelig over lyden og koser meg foran anlegget som jeg ikke har gjort på mange år.  :D

Da ingenting utvikler seg i et vakuum, vil jeg gjerne ta deg med på den reisen jeg har opplevd. Her har virkelig veien vært målet, og kanskje du kjenner deg igjen i noe av det.


Jeg har vært glad i musikk så lenge jeg kan huske. I lang tid så var det musikken som hadde alt fokus. Ønsket om et bedre anlegg våknet først i studietiden på Hamar. Da ble jeg eksponert for virkelig gode anlegg for første gang og det gjorde dypt inntrykk.

Jeg hadde begrensede midler, og en alt for lang liste med LP-plater som måtte handles. Det som har telt i min favør hele tiden har vært det at jeg er velsignet med gode venner med teknisk kunnskap og vilje til å gi meg en hjelpende hånd.

Thorens TD160
Det første som skjedde var at den gamle Beogrammen ble pensjonert i 1990. Da ankom en ombygd Thorens TD 160 med en Rega RB-300 arm og en Ortofon MC20 Super Mk2 pick up. Det hele ble en glimrende sak som hevet lydopplevelsen kraftig og tok pent vare på mine elskede vinylplater. Og dermed var jeg bitt av basillen.

Resten av anlegget bestod på den tiden av en klassisk Tandberg Reciver, Technics CD spiller av det aller billigste slaget og et par Dali 7 høyttalere. Ikke akkurat high end...

Mr-T to the rescue!
Den personen som har betydd aller mest for mine varierende anlegg er kjent som Mr-T her på forumet. Jeg har hatt gleden av å kjenne han siden omtrent 1990. I tillegg til et langt vennskap så har jeg hatt glede av å følge hans kvalifiserte eksperimenteringer og observere den utviklingen som hans anlegg har hatt gjennom årene. Det meste jeg har lært om lyd har jeg observert foran hans anlegg. Han har også hatt tålmodighet til å forklare det meste for en interessert, men akk så teknisk ukyndig venn.

Med stor takknemmelighet har jeg opplevd at Mr-T systematisk har oppgradert anlegget mitt gjennom årene med basis i sine egne nyvinninger. I tillegg har han spart penger for meg der det har vært mulig uten at det har gått på for stort kompromiss med lydkvaliteten. På alle måter kan jeg si at den viktigste komponenten i anlegget mitt er Mr-T. Jeg står i en takknemlighetsgjeld til han som jeg aldri kan tilbakebetale.

Klasse A ankommer
Det første Mr-T gjorde var å bygge effektforsterkere. Det var to store kraftverk av noen monoblokker. De var transistor klasse-A forsterkere oppbygd utelukkende med bipolare transistorer. De hadde en utgangseffekt på minst 45 W i 8 ohm. Jeg husker de godt for de enorme ringkjernetrafoene, alle kondensatorene og de gigantiske kjøleprofilene. Lyden var strålende og eneste utfordring ved dem var det at de pøste ut varme året rundt (og særlig om sommeren...).

Marantz
CD kilden ble oppgradert til en Marantz spiller. Lurer på om det var en 64 MkII? Den ble regnet som en svært god spiller for prisen og hyllet av den kullørte hifipressen.

Forforsterkeren Kaneda
Det neste som skjedde har vel vært en av de aller viktigste oppgraderingene. Mr-T bygde en forforsterker som heter Kaneda. Denne har vært med meg siden og står fortsatt i anlegget. Forforsterkeren er en videreutvikling av Mr-T av en konstruksjon som japaneren Akita Kaneda presenterte i L'Audiophile i 1986. Forforsterkeren er batteridrevet, avkoblet med høykvalitets polypropylen kondensatorer. De tekniske data er særdeles gode. Den har også et RIIA-trinn utviklet av den samme Kaneda. Jeg har ingen planer om å erstatte denne i anlegget.

Samtidig bygde min bror en batteridrevet Hiraga-basert Step-Up til erstatning for den som satt i reciveren.

En lykkelig auksjon
Etter en auksjon i HiFi-klubben ble jeg en lykkelig eier av en Thorens 521. Rega-armen og Ortofonen fikk et nytt hjem og jeg opplevde nok et rush av endorfiner. Du kan lese mer om det i vennetråden til Thorens.

Dali ut, godlyd inn
Det neste trinnet på veien var høyttalere. På forespørsel om en ærlig evaluering ga Mr-T følgende beskrivelse: "Dali 7 har hverken bass, mellomtone eller diskant". Det var åpenbart for alle at Dali 7 var lysår unna å kunne formidle det potensialet som jeg nå hadde i anlegget.

Mr-T bygde to kompakte høyttalere som han kalte "The Last Loudspeaker System". Hovedelementene var en 6,5" Seas Excel mellomtone og en invertert Focal diskant. Disse er grundig beskrevet her http://www.speakerbuilding.com/content/1020/.

Dette ble en stor åpenbaring for meg. Det var første gang jeg opplevde virkelig god lyd i min egen stue. Det var en lykkelig tid og jeg trodde jeg var fremme ved det anlegget jeg ville ha i overskuelig fremtid. I dette bildet ser jeg i alle fall blid nok ut.  :)
 

Vedlegg

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
High_def's vei til drømmeanlegget

Bass for filler'n
Overskuelig fremtid viste seg å være omtrent et par år. Systemet som jeg nå hadde var svært godt og jeg koste meg. Samtidig utviklet Mr-T noen subwoofere som han kalte "The Almighty Subwoofers". Han publiserte en mye lest og omtalt artikkel om dem på The Speaker Building Page mainkas.tripod.com/page/audio/allmighty/tangen_sub2r.htm.

Jeg satt mye foran anlegget til Mr-T når jeg var på besøk der og det ble jo åpenbart at det var potensial for forbedringer i bassen hos meg. Det var derfor med begeistring jeg tok imot hans tilbud om å bygge et par nedskalerte versjoner av hans nye konstruksjon. Vel, nedskalert og nedskalert. De var store nok! Med to 15" elementer ble det en helt annen verden som åpnet seg - og stuen ble enda mindre...

Jeg manglet en forsterker til sub'ene, men fikk låne en Rotel av en annen god venn. Denne hadde åpenbare mangler, men passet mitt budsjett perfekt.

En overraskende handletur
Det nye årtusenet kom med en litt overraskende vending. Mangelen på en forsterker med autoritet i bassen var påtagelig og Mr-T tipset meg om en bekjent av han som skulle selge et par monoblokker med en klasse-A konstruksjon av japaneren Hiraga. Jeg tok turen for å se, høre og kjøpe dem. Jeg traff en svært hyggelig selger som viste seg å være metallsnekker i tillegg til å være en kompetent lodder. Forsterkerne var noen små perler i to metallkasser.

Men det var ikke det som stjal oppmerksomheten min. For i anlegget hans stod et par utrolig imponerende høyttalere. De var en De'Appolito med to 6,5" Seas Excel mellomtoner og en invertert Focal diskant. Høyttalerne var ekstremt overkonstruert med sandwitchvegger med sandfyllinger i alle ender og formet front. Jeg var dypt imponert. De ble drevet av forsterkerne jeg kikket på og låt imponerende godt.

Selgeren var en svært trivelig kar som måtte kvitte seg med anlegget etter å ha anskaffet seg dame og barn. Det hele endte med at han likte min entusiasme for håndverket hans så godt at han ga meg et tilbud på forsterkerne og høyttalerne som jeg ikke kunne si nei til. Tanken på at de fikk et hjem som forstod arbeidet bak og verdsatte dem betydde nok mye for han. Jeg slo til på flekken og fikk meg et sjokk når jeg innså hvor tunge høyttalerne var. Dette var virkelig TUNG hifi. ;)

Hjemme fikk de plassen oppe på sub'ene. Sammen med de nye forsterkerne til bassen ble det en stor oppgradering. Lydbildet åpnet seg og detaljrikdommen økte kraftig - særlig i bassen.

Tallknusing
Med ankomsten til DVD ble Marantz'en pensjonert. Jeg fikk tak i en brukt Entech Number Cruncher 205.2 DA-koverter og lyden var latterlig mye bedre enn Marantz'en.

Første bånd
Jeg fikk mitt første møte med Bohlender Graebener da Mr-T oppgraderte høyttalerne. Ut gikk Focal-diskanten og inn kom en BG bånd-diskant. Samtidig fikk delefilteret en grundig oppgradering. Det ble en både mer behagelig og mer detaljert diskant. En fin oppgradering! Jeg skulle bli langt bedre kjent med Bohlender Graebener senere...

Min første smak av ICE
På denne tiden eksperimenterte Mr-T mye med ICE-modulene til B&O. Det er en konstruksjon som har skapt mye bølger her på forumet. Han bygget en forsterker for sub'ene basert på ICEpower 200ASC modulene. Dette var en åpenbaring. De hadde en helt annen kontroll på 15"erne enn klasse-A'ene.

Analog oppgraderinger
Den digitale kilden hadde tatt enorme steg fremover, mens den analoge hadde stått stille i alt for lang tid. Platespilleren ble nå oppgradert med en Rega RB-700 arm og en Benz L2 pick up. Det ble en voldsom forbedring og den analoge kilden ble igjen kongen på haugen for en stund.

Musikklivet mitt var svært godt på denne tiden. Jeg koste meg stort med det jeg hadde. Det fungerte også godt som lydgiver når filmer ble spilt. Anlegget var også nå stort nok til å skremme vannet av moder'n og kvinnfolk på besøk. Se bildet under.


Proffutstyr
En fantastisk snarvei til god lyd kan være proffutstyr. Mr-T tipset meg om RME ADI-2. Det er en DA/AD-konverter for studiobruk. Den ble nok en kraftig forbedring og nå synes jeg gode digitale filer lyder bedre enn de analoge kildene - selv mine elskede spesialpressinger. Men vinylen har en lydmessig sjarm som jeg er svært glad i.

Siden kom Squeezebox inn og pensjonerte de fysiske CD'ene. Med ankomsten til HiRez snek også Squeezebox Touch seg inn. Dette var anlegget jeg hadde til bare noen uker siden og som jeg var godt fornøyd med inntil Mr-T revolusjonerte mine lydreferanser med en reise inn i dipolenes vidunderlige verden.
 

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
High_def's vei til drømmeanlegget

Nok en fin begynnelse på en anleggstråd :)

Venter spent på den videre ferd i form av bilder og ord.
Pøs bare på.
 

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
High_def's vei til drømmeanlegget

emotikon skrev:
Nok en fin begynnelse på en anleggstråd :)

Venter spent på den videre ferd i form av bilder og ord.
Pøs bare på.
Takk skal du ha! Mer kommer. :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
High_def's vei til drømmeanlegget

Glitrende lese fra en herre med en rik og sammensatt kjærlighet til hifi og musikk. Jeg har jo selv hatt gleden av å få høre og bli kjent med mange av de forskjellige stadiene i dette systemet, og følger tråden med spenning og stor glede!
 

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
High_def's vei til drømmeanlegget

Tilbake fra en liten pause....

Jeg skrev i forrige post at det var anlegget jeg hadde inntil i høst. Det var nok ikke helt riktig.

Varme ut og ICE inn
En stor forandring inntraff da Klasse-A forsterkerne ble byttet ut med nyere teknologi. Dvalinn heter en effektforsterker som Mr-T solgte. Den er basert på en ICEpower 125ASX2 modul. Byttet ga en svært hyggelig senkning av strømregningen på sommerstid. På vinteren måtte det dog flere ovner på for å kompensere...

Introduksjonen av Dvalinn frigjorde mye plass i anlegget og gjorde det mulig for høyttalerne å kunne flyttes opp på sub'ene. Det gjorde anlegget (litt) mindre dominerende i rommet.
Utskiftningen ble en signifikant lydmessig forbedring. Jeg var på forhånd bekymret for å miste autoriteten og den litt "varme" lyden fra klasse-A, men Dvalinn ble av meg opplevd som en forbedring på alle plan. Det var en klart høyere detaljering i lydbildet, uten at det opplevdes som klinisk. Jeg kunne sitte i timer foran anlegget og kose meg. Endelig var jeg fremme ved det anlegget som jeg skulle kunne pensjoneres med... igjen...

En ny start
I 2009 slo Mr-T inn på en helt ny vei. Da begynte eksperimenteringene hans med dipol-høyttalere. Jeg må innrømme at jeg trodde han var gått fra forstanden første gangen jeg kom hjem til han og så de "små" trekantede dipol-plankene med høytalerne i lytterommet. De stod foran de store høyttalerne som jeg kjente og likte så godt. Jeg var overbevist om at dette ikke kunne fungere. Første gang jeg var der ble jeg nesten litt oppgitt fordi de store høyttalerne ikke var koblet til og det var dipolene som var hovedretten. Jeg var nok ikke heeelt objektiv.

Men fra første stund var det klart at han nå var inne på noe spennende. Lydbildet var enormt i forhold til de gamle kassene. Det var en dramatisk opplevelse. Det var så forskjellig fra det jeg var vant til, at det tok tid for meg å venne meg til lydbildet og forstå hva det var jeg hørte.

I begynnelsen trodde jeg at detaljrikdommen som jeg likte så godt ved de gamle høyttalerne var redusert, at de var "softere". Men når jeg kom over det første sjokket og fikk hørt de store kassene igjen, hørte jeg at det var tvert imot. Detaljrikdommen var økt, men den gjorde ikke så mye av seg lenger. Det var blitt et lagt mer avslappet og naturlig lydbilde. Dette var et paradigmeskifte for meg. Lyd fikk en ny dimensjon.

Det var noen svært spennende år som fulgte med utvikling og nye sprang i kvaliteten. Forandringene som jeg hørte fra besøk til besøk var store - overraskende store. Den utviklingen er godt beskrevet i denne tråden på diyaudio http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/142015-my-open-baffle-dipole-beyma-tpl-150-a.html. Sluttresultatet burde være godt kjent fra tråden "Mr-T presenterer: Galskap satt i system" http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,60636.0.html. Dette anlegget er i dag lysår foran alt annet jeg har hørt. Men det er nok fortsatt et sjokk for de som hører det for første gang. Det ligger så langt utenfor den referanserammen de fleste av oss har.

 

Vedlegg

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
High_def's vei til drømmeanlegget

Her er vel det siste bildet av anlegget før sommerens revolusjon. Jeg var meget godt fornøyd med anlegget inntil jeg hørte dipol....

 

Vedlegg

Topp Bunn