Lyden fra DCS begynner jeg å kjenne litt. Har selv en Accuphase DP75V. Denne sammenliknet Jonathan Scull med Elgar kombinasjonen
sin i 2000.
http://www.stereophile.com/cdplayers/249/
Han foretrakk vel egentlig Accuphasen da. Accuphase har en litt rundere, varmere og snillere spillestil. Den har tyngde og ro.
Jeg har sammenliknet denne med DCS i kjent anlegg og må si at jeg foretrekker heller DCS.
Elgar har en spillestil som etter min subjektive mening heller litt mot det analytiske. Den er stram i lyden. Den er åpen, lettflytende og klar, og den er meget spennende å høre på når man gir den gode arbeidsbetingelser. Den har en lyd som i mine ører er den lyd som jeg forbinder med begrepet High-end. He,he.
Men mener også at den krever mer av anlegg, rom osv for å yte sitt beste. I anlegget her så matcher den fantastisk bra, og man får virkelig hørt hvor gode disse konverterene er.
Musical Fidelity kjenner jeg også litt. De mener jeg har en snillere lyd enn DCS. Jeg hadde for ikke lenge siden en A5 fra MF. Synes dette settet minnet om lyden fra denne, men bare bedre.
For å være helt ærlig, og kun min subjektive mening, så tilhører ikke MF til i selskap med Accuphase sine toppmodeller og DCS, dessverre. Får noen av produktene fra MF litt vel gode tester av og til?
Flotte saker men her i anlegget kom MF også til kort. Det har ikke samme styr på tingene som DCS. Blir det kompleks musikk så roter det litt sammen og klarer ikke å holde samme orden på tingene. Det flyter mere ut og kan ikke plassere musikerne på samme måte. Det har ikke samme distinkte rene og flotte lyden. Det har ikke samme finoppløste topp som DCS og det har ikke samme flyt og kontroll på bassen. Dessverre. Helt samstemmig konklusjon fra samtlige i panelet. Bra saker som sikkert er litt lettere å få til, og mindre krevende enn DCS, men vil heller ikke i et bra oppsett kunne gi samme spennende opplevelser. Elgaren her har flere år på nakken, men det viser seg igjen, etter vår erfaring, utviklingen går ikke så fort som mange vil ha det til, og investerer man i skikkelige saker(også digitalt) så varer det.
Altså panelets, helt subjektive, dom skjærtorsdag 2007. Knockout ;D
The looser (sorry Robert):