HJÆLP: Erstatning for dau mc søkes av kunnskapsløs tulling

H

Hugh

Gjest
Hjælp….
Jeg har en Gyrodeck med SAEC arm og en Fidelity Research MC201 pick up. RIAA trinnet er for MC og sitter i en Mark Levinson 28.

SAEC armene var japseutgaven av SME i sin tid og er fra ca 82 (1982 ikke 1882). Den var dyr (3-4000) i sin tid og skulle være bra!

Det har seg slik at Fidelity Research begynner å dra litt på åra… Den har vel ganske lav out put og er kanskje litt dau. Det låter OK, men med riktig pick up kan jo dette bli bra!

Må være MC, medium tung (5-12 g) tror jeg.
Ha noe mer out put en Fidelity Research
Rocke

Hva anbefaler dere? (pris alt fra 1000-4000)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.287
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Noget fra Dynavector. Jeg hadde nær sagt selvfølgelig.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Hugh skrev:
Hva anbefaler dere? (pris alt fra 1000-4000)
Ligger en DV 20x5 (low) på børsen ser jeg til rundt 3000,-
10x5 (HO) er ikke så ille dyr, rundt 3000kr /ny.

/jan

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Pickuper er noen ufordragelige skapninger; de bruker litt tid på å spille seg inn til optimalt, noen titalls opptil kanskje 100 timer, deretter når de liksom er optimale så går det bare nedover. Og hvis vi tror vi skal være lure å spare på de, så er det vi som blir lurt, for de taper seg allikevel. Fytterakkern.

Velvel tenker noen, man kan da alltids bytte stift eller retippe... ha, the joke's on you, de ufordragelige svina er lurere enn som så; de sørger for gradvis kvalitetstap i oppheng osv bare ved å ligge i ro de.
Nei, pu'er er forbruksvare det, og ikke nok med det, de er ferskvare også. Visse ting må vi bare finne oss i her i livet, selv om vi stritter imot.

FR'en må vel dra på åra, og det typiske er to påfallende trekk ved lydutviklingen; begge går gradvis så ikke nødvendigvis så lett å høre; men de blir dauere og flatere med åra, og de begynner å lage subtil småstøy særlig ved kraftige passasjer eller innerspor.

Jeg vil tro at nærmest enhver moderne og ny MC-pu i din prisklasse vil være en stor positiv overraskelse, ja kanskje unntatt uhyrlighetene med navn som inneholder sifferene 103 da.. men det er bare min allergi.
Moderne MC'er er blitt utrolig gode med årene, og produsenter som f.eks Ortofon og Dynavector har evig nok utvalg for de fleste. I form av hhv noen rondoer i farger, eller x-ratede dv'er. Prislister bør kunne finnes her;

http://web64.mono.no/files/Prislister/Ortofon_Hi-Fi_Prisliste_August_2007.pdf

http://www.planetsnapa.no/images/2006SnapaPris2.pdf

Jeg skulle til å nevne AudioTechnica også, men deres bud i klassen OC9, god som den enn er, er vel ikke noen utpreget rocker. Den er imidlertid et audiofilt varp, og setter en stakkar tilbake med kun etpar tusen fra US. Jeg kjenner ikke AT33 men den kan meget vel være egnet for alt jeg vet.

Utover det fins det jo andre små nisjeprodusenter, jeg er sikker på at flere vil bli nevnt, så som Grado og Benz, men der må jeg melde meg av diskusjonen og overlate utfylling til andre, da tidligere tiders møter med de for min del har vært korte og jeg har ikke invitert noen av de tilbake.

Mvh Vidar P

H

Hugh

Gjest
Tusen takk for gode råd gutter! Dynavector skal jeg se nærmere på nå. AT OC9 har jeg hatt tidligere på en Rega 3 RB300 på veggstativ. Var litt for "tynn" (kan man si det?) synes jeg!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Det er akkurat det den kan være for noen, om enn noe systemavhengig; man skal ha en platespiller med en mektig klangrikdom før AT OC9 kommer til sin fulle rett; litt ironisk men den passer vel egentlig mye bedre i veldig upmarket spillere som er rik på skala, klang og palpabel realisme enn den gjør i platespillere hvis prisklasse tilsier at den ofte havner i.
Den er og blir et audiofilt varp i de rette spillerne, men legger ikke på noe kropp og "trøkk" (eller farginger som det er blitt så populært å kalle det) på en spiller nei.

Men jeg vil gjøre obs på at den nye AT OC9 ML/II adresserer bl.a disse ankepunktene hos originalen, med en noe fyldigere og mer organisk lyd.

EDIT; siste HifiWorld hadde en beskrivelse av en enkel og angivelig effektiv oppgradering av SME3009. Den skulle visstnok koste nærmest ingenting og adressere svakhetene. Jeg leste ikke hele. Om det skulle være relevant.

Mvh Vidar P

H

Hugh

Gjest
Fornuftig! Tror da ikke at en Gyrodeck med SAEC har den "klang bunn" som trengs for at AT skal få fylde. (Tror er da i betydningen tror)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Gyroen låter jo mye rikere og har betydelig mer skala enn en P3. Jeg kjenner ikke arma. Men om du ikke likte OC9 mk1 i en spiller så er det en sjanse for at du ikke liker mk2 i en annen også. Sikkert like greit å styre unna, som jeg forsåvidt antydet i første innlegg.

DV'ene er litt fyldigere. Ortofonene er... Ortofoner. Noen elsker de, som jeg, andre ikke. Vanskelig å prøve dette :)

Mvh Vidar P

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Nå har Dynavector DV20X fulgt meg på tre forskjellige platespillere, og jeg har vært fornøyd med den hele tia. Mye for penga syns jeg.

Lurer litt på hvordan Shelter 501 hadde vært.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.165
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei,
Har hørt de 2 minste Lyraene (Argo, Lydian?) i SME- armer. Meget bra! Stor, dynamisk lyd.
mvh

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
tkr skrev:
Hei,
Har hørt de 2 minste Lyraene (Argo, Lydian?) i SME- armer. Meget bra! Stor, dynamisk lyd.
mvh
Enig med deg "tkr", men dorian og argo faller vel litt utenfor budsjettet på 1000-4000 kr

mvh

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
201 har temmelig lav utgangsspenning (det hadde vel alle FR), og så vidt jeg husker var det en svært detaljert sak, men særlig spennende var den ikke. Innenfor ditt budsjett ville jeg lagt øre til Sumiko BPS som arbeider fint sammen med armen din (antar det er en 407) og har en vital presentasjon og et smittende humør. Denne har ? 2 mV, så alt annet likt får du en tystere gjengivelse i tillegg. Ellers går du ikke feil med Dynavector, mitt forslag er en DV 17 D3 som har en fabelaktig dynamisk gjengivelse.

Et annet tip: Dersom Gyroen er like gammel som arm og pick-up ville jeg vurdert en Ringmat. ”Alt” blir bedre med en slik på plass. Gyroer med metalltallerken og gummimatte var en smule sedate, med Ringmatten forbedrer du perspektiv, strammer opp bassen og får noen detaljer ekstra på kjøpet.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.239
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Flere gode innspill, får vel nevne denne også, som et audiofilt varp:

Sumiko Blue Point Special EVO III
Sist jeg så etter, tilbød ennå Walrus HiFi i London denne for kun £175,-

Både den og denne

er High Output.

Ellers promoterer jeg gjerne enda en gang (til det kjedsommelige?) denne

Audio Technica AT33E, kan letes opp i Japan for ca 1500 - 2000.
Low output, - detaljerende, generøs og sprelsk, spilleglad pickup.

Mvh

Morten

H

Hugh

Gjest
For en flott respons. Takk for alle gode tips, dette var langt mer enn jeg håpet på. Det er nesten slik at jeg må kjøpe flere forskjellige nå! Pesqueras tips om ringmat skal forfølges da min Gyro er slik du skildrer!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg har det visst med å være enig med Pesquera hva platespillere og sånt angår. Jeg bruker til og med den forrige armen hans! I dag er det ikke grenser, jeg er rørende enig med mannen igjen. Jeg fikk nærmest sjokk da jeg i sin tid hørte Ringmat på en tidlig Gyro. Den er en nødvendighet på den spilleren, rett og slett. Ellers er Sumiko BPS og Dyna 10x5 noen helt fantastisk gode elementer til veldig hyggelig pris. Vanskelig å gå feil her.

Lykke til!

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Vel Impulse, vi er av samme legning hva både armer, pick-up’s og forforsterkere angår, så det skulle da bare mangle at vi ikke er enige i fonografiske spørsmål :)

Jeg har lang erfaring med Gyro/SAEC/201, og skal ikke legge skjul på at jeg tror at tiden har løpt fra komboen, men det er på siden av Hugh’s spørsmål. Under alle omstendigheter er det en utrolig vakker kombinasjon, og en skal ikke se bort fra at denne klassikeren med litt hjelp fremdeles har mye by på.

H

Hugh

Gjest
Pesquera skrev:
Vel Impulse, vi er av samme legning hva både armer, pick-up’s og forforsterkere angår, så det skulle da bare mangle at vi ikke er enige i fonografiske spørsmål :)

Jeg har lang erfaring med Gyro/SAEC/201, og skal ikke legge skjul på at jeg tror at tiden har løpt fra komboen, men det er på siden av Hugh’s spørsmål. Under alle omstendigheter er det en utrolig vakker kombinasjon, og en skal ikke se bort fra at denne klassikeren med litt hjelp fremdeles har mye by på.
Hva behager, ønsker du å fornærme meg! Det er en vakker kombinasjon og SAEC har en maskineringskvaliet bedre enn det meste fra 2008

Hvor vanskelig er det egentlig å lage en arm? God ballanse og lite friksjon (les små toleranser (eller ikke produsert på bakrommet av lokal selvlært skrotnisse))samt med tilstrekkelig stivhet og masse. Justerbarhet i høyde er en selvfølge.

SAEC oppfølger alt dette og i tillegg er den enkel å justere (i alle retninger). Nå er spilleren finjustert slik at de helvetes fjærtårnene står ganske bra også. Spilleren er heller ikke verre enn andre fjærende konstruksjoner etter min mening! Ser poenget i at alu-tallerken er mindre optimalt, men stor innvirkning har dette neppe med gummimatte og 3mm ringmat på toppen. Den gamle motoren driver også meget jevnt og med riktig hastighet!

Ringmat kommer nå etter anbefaling (fra en jeg trodde var min venn (!)) sammen med ny pu. Måtte Gudene stå meg bi.

Takk for hjelp og hets!!!!!!!!!!!!!

PS: Skal ringmat legges på topp av gummimatta? Eller rett på tallerken?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.287
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg elsker å si dette:
Bruk det som låter best.

8)

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Hugh skrev:
Hva behager, ønsker du å fornærme meg! Det er en vakker kombinasjon og SAEC har en maskineringskvaliet bedre enn det meste fra 2008

SAEC oppfølger alt dette og i tillegg er den enkel å justere (i alle retninger). Nå er spilleren finjustert slik at de helvetes fjærtårnene står ganske bra også. Spilleren er heller ikke verre enn andre fjærende konstruksjoner etter min mening! Ser poenget i at alu-tallerken er mindre optimalt, men stor innvirkning har dette neppe med gummimatte og 3mm ringmat på toppen. Den gamle motoren driver også meget jevnt og med riktig hastighet!

PS: Skal ringmat legges på topp av gummimatta? Eller rett på tallerken?
SAEC er suverene og jeg ser fremdeles etter et skikkelig eksemplar av 506/30, men dette er armer som får FR66S til å virke vanlige. Fant en 8000/ST i Hong Kong, men USD 6000 blir liksom litt i stiveste laget. Er heller ikke så begeistert for det keramiske shellet og på 8000/ST er man jo låst til det.

Antageligvis får du best resultat med å legge Ringmatten rett på metallet, men det er bare å prøve seg frem.

H

Hugh

Gjest
He,he, ja 506/30 og 8000 er rå. De kostet vel 4 ganger så mye som 407 skulle jeg tro. 407 ser ut som en juvel, men med noe enklere slipning i forhold til de kronjuvelene. Har sansen for SAEC sin enkle justering og rett frem konstruksjon. Head shellet ressonsansefattige materiale virker fornuftig. Mener at samme head shell sitter på 8000 også, eller tar jeg feil?

PS denne koster bare 5000USD http://www.kogerer.ru/subj/sw.html

Hvorfor liker du det ikke? Jeg tok av løftearmen som sitter på toppen av shellet da jeg monterte pu. Slipper da den tynne blikksaken og får strammet skruene direkte mot den "kraftige" aluminiumsplaten på toppen av keramen.

Jeg skal forsøke med ringmat på aluminium og på gummimatte. Aluminiumstallerkenen på GyroD er ikke i et plan (Den er lavere (dreiet ned) innerst) så det er mulig at det å legge ringmat på den faste gummimatten (som er i et plan) ikke er så dumt. Hadde den vært meget myk eller av filt ville ikke ringmats ringer fungert etter hensikten, men her...Kanskje!) Høydeforskjell er uproblematisk da SAEC som sagt justeres enkelt i høyden! Platestrammer blir uansett rart på ringmat tror jeg. Synes allerede i dag at effekten av den er ,... tvilsom!

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Nydelige armer, SAEC kan armer :)
Hadde en på min gamle Thorens, pokker man solgte den.

Hugh:
Du endte opp med en DV20 low ?

/jan

Z

Zomby_Woof

Gjest

Jeg har hatt DV 20X low på lån en periode. Jeg spiller vanligvis på Ortofon Kontrapunkt h. DV'n var en tøtsj varmere, med en besnærende rundhet på bl.a. piano. Orto'n er kjappere, mer dynamisk, og gir en bedre illusjon av dybde i perspektivet. Den sporet også vesentlig bedre. Orto'n er kanskje en smule 'hardere' i toppen, og i hvert fall mer kilen på innstillingene. Dessuten må den ha silikondemping i min JMW 9 signature-arm.

Orto'n er riktignok dyrere, men den har også gått sine drøye 1000 timer, så jeg skal ikke være veldig bastant.

Uansett tror jeg det bærer i retning av kontrapunkt c for mitt vedkommende.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Hugh skrev:
Head shellet ressonsansefattige materiale virker fornuftig. Mener at samme head shell sitter på 8000 også, eller tar jeg feil?

PS denne koster bare 5000USD http://www.kogerer.ru/subj/sw.html

Hvorfor liker du det ikke? Jeg tok av løftearmen som sitter på toppen av shellet da jeg monterte pu. Slipper da den tynne blikksaken og får strammet skruene direkte mot den "kraftige" aluminiumsplaten på toppen av keramen.
Så vidt jeg vet er det som sitter på 8000/ST vinklet akkurat for denne armen, tror ikke den fungerer med standard shell da disse vil medføre katastrofal feilsporing.

Grunnnen til at jeg ikke er så voldsomt begeistert for ULS3X er at jeg synes det gjør musikken litt "matt", dreper utvilsomt resonanser men tar også med seg litt av friskheten.

Etter ULS3X, Orsonic AV101 og Yamamoto HS1A endte jeg opp med My Sonic SH-1Rh:

Har doble føringspinner, stabilt, dødt og uten å tukle til den mekaniske "impedansen" mellom pick-up - arm - lagre - base. I tillegg er det passe eksotisk slik at du beholder det estetiske og mekaniske utrykket til SAEC. Anbefales!

H

Hugh

Gjest
Spennende! Jeg googlet, men fant ikke noe. Skal lete videre i kveld. Shellet ser rått ut!! Jeg skjønner at dine erfaringer (som er imponerende) forteller deg dette, men er du sikker på at det ikke skyldes andre ting? Jeg betviler ikke dine erfaringer, bare lurer på hvorfor det er slik!

Jeg er ingen vinylsnurrer ekspert, men jeg kan noe om materialer og mekanikk:

Keramen i shellet har minst en stivhet på høyde med aluminium (70GPa), men kan være opp i dobbel stivhet av stål (4-500GPa).

Shellet er flere mm tykt og ganske så bredt.

Bøyestivheten er produktet av materialets stivhet og araealtreghetsmomentet.

Bøyestivheten til dette shellet er derfor bare ca 25% i forhold til resten av armen hvis vi antar samme materialstivhet i de to delene. Er keramen dobbelt så stiv blir bøyestivheten til shellet halvparten av bøyestivheten til armrøret.

Uansett er keram shellets bøyestivhet minst like stor som det shellet du viser (som jeg antar er aluminium) da de geometrisk er meget like. Dette med mindre ditt shell er laget i stål eller noe annet med betydelig høyere stivhet (noe jeg betviler!)

Pu husets materiale har selvfølgelig stor betydning og ikke minst tildragningen av boltene som fester pu til head shell.

Spennende er dette helt klart!!

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Gode betraktninger og grunntanken bak bruken av keramiske materialer (f.x. Rega P9, Ortofon MC 5000) er jo at det er stivere enn de fleste metaller og legeringer. Jeg skal ikke forsøke meg på noen pseudovidenskapelig forklaring, men en mulighet er at keramikken ikke kobler skikkelig til pick-up, en annen manglende overføring til metallet i arm/lager. Uansett så er shell noe av det billigste man kan leike med i denne sammenheng og ULS3X er noe enhver SAEC eier under alle omstendigheter må ha.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Pesquera skrev:
Dagens selvfølgelighet: vær oppmerksom på at det er en ikke helt ubetydelig forskjell mellom vinklet og rett headshell ... SEAC: rett arm = vinklet headshell.

mvh
KJ

H

Hugh

Gjest
Det skjønte da selv jeg!

Min SAEC arm er vinklet og shellet er følgelig rett. 8000 er rett og shellet følgelig vinklet. De to er til tross for det like i konstruksjon og materialvalg med unntak av selve inn festingen som følgelig er vinklet hvis armen er rett eller rett hvis armen er vinklet. Som Herrer valgte vi å overse/bære over med disse selvfølgeligheter da vi begge antok at den andre mente det som var rett.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Om d'herrer tillater; selv har jeg vært fortjust i ideen med keramisk mellomlegg til headshell, ikke minst etter at AudioTechnica promoterte og markedsførte en variant; alt på "papiret" så ut til å være super, men dessverre så var det ikke alltid helt slik i praksis.

Tør jeg anføre, uten å utdype, et moment vedr resonanser; resonansfrekvenser og -amplituder; som ethvert keramisk bidrag på shell-siden vil kunne endre; så spørs det da hvordan disse nye resonansene treffer med armrørets og pu'ens; muligens et litt for sammensatt bilde for min enkle peanøtthjerne; men her er det da visserlig muligheter for at headshellegenskaper isolert sett ikke nødvendigvis er gunstige totalt sett.

Mvh Vidar P

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Har gjort meg lignende tanker, om keramikken rett og slett er for stiv og på feil plass (mellom pick-up og arm). Graham har jo hatt en viss suksess med keramisk materiale, men da lengre vekk fra nålen.

Er muligens mer enn bare makelighet og tradisjon som gjør at metall er dominerende i armer???

H

Hugh

Gjest
Nei, det kan den ikke være- Den er antagelig av samme stivhet som aluminium og geometrisk langt mykere enn armrøret. Forklaringen må være en annen.

H

Hugh

Gjest
Mine Herrer
Takk for alle gode råd.

Har nå justert spiller og min nye pu DV 20X MC (tatata!) etter alle kunstens regler (holdt på i 2 dager), men etter fattig evne selvsagt, og eksperimentert med en ringmat anskaffet fra en av forumets brødre (som kom i dag). Ringmat ble lagt rett på aluminium tallerkenen da det ga overlegent best resultat. Det er komisk, men den virker! Gjengivelsen får en luftighet som er fantastisk. Tempo og dynamikk som er mye bedre enn gummimatte med clamp. Den ser ut som en vits, men de korkringene festet til engelsk dasspapir er virkelig vidunderlige. For det første sitter platene som klistret uten den helvetes platestrammeren. Ved børsting er det ingen bevegelse. Forsøk det samme på plate uten strammer på gummimatte og den sklir.... For det andre eliminerer den statisk elektrisitet. Men mest av alt; den Hallllellllujja.

DV 20 X er svært bra. Sammenligner kun med CD da min hukommelse er for dårlig for annet. Det svinger, for å si det slik. Bob Dylan, Grateful Dead, Rosie Vela, Goldfrapp, John Spencer, Lou Reed og Brahms har fått spilletid så det monner......

Wadia/DP riggen er knallbra, men det er sannelig synergieffekt som finnes i den gamle skranglekassa fra Michell, finmekanikken fra japsene og dasspapiret fra ringmat også!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har brukt Ringmat direkte på metalltallerkenen på LP12, Audionote og Thorens 3001 platespillere jeg også. Mye bedre enn med denne gummimatta imellom (på de som er utstyrt med det). Gummien er der av for meg nokså uforståelige grunner.

Mvh Vidar P

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
Gummien er der av for meg nokså uforståelige grunner.

Mvh Vidar P
[/quote]
Ikke engang paven anbefaler gummi...

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.287
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har lyst på vinylmatte til SOTAen jeg. Og en DV. Og en bedre ADC. Og egentlig en hel SOTA Cosmos. I flammebjørk.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Har lyst på vinylmatte til SOTAen jeg. Og en DV. Og en bedre ADC. Og egentlig en hel SOTA Cosmos. I flammebjørk.
;) ;D ;D.....kjøp en da vel , livet er herlig dere....

Topp Bunn