Hjelp, det er avtrykk i teppet!

K

Khanate

Gjest
Det slo plutselig ned i meg når jeg leste enda en artikkel om spikes med tilhørende underlagsskive. Spikes kom til verden i USA eller UK (vegg til veggteppenes arnested). Våre engelsktalende (alternativt engelskbrautende) venner fikk nemlig smekk på fingrene av kona pga merkene etter høyttalerne i gulvteppet. Hva gjør en kreativ hifi-tøffel? Jo han utformer spikes for å skåne teppene (sponplatene under vil aldri kona se), dernest utformes en passende teori om deres fortreffelighet, og til sist krones det hele med kaskader av superlativer vedrørende hvordan alt falt på plass i lydbildet. Engstelige hifi-nørds i hjemlige trakter blir nysgjerrige på dette nye fenomenet (omtalt i hifi news, stereophile etc) og implementerer det samme hjemme i stua. Her blir imidlertid gleden kortvarig. Spikrene, som man nå ikke klarer seg uten, setter merker i parketten, hele musikk-/stereohobbyen står på spill. Kreativiteten mangler heldigvis ikke i denne hopen av engstelige lydfreaks. En femtiøring under hver spiker, og problemet er ute av verden. Naturligvis gir det hele ytterligere løft i lyden. I kjølvannet følger den stadig voksende tweak industrien med varianter på samme tema. At det samme kan oppnås med noen herdede settskruer fra jernvarehandelen samt noen femtiøringer spiller ingen rolle i sammenhengen.

Ok, det er sikkert ikke galt om høyttalerne har en godt definert kontakt med undelager (f.eks. tre punkter), fremfor at de står på vaggel. Men, dette blir aldri noe mer enn elementær mekanikk. Om leverandøren hevder noe som ikke stemmer med fysikken du lærte på videregående. Så er det mest sannsynlig galt.

O

OldBoy

Gjest
;D ;D ;D

Minner om en forklaring som jeg leste om hvorfor japanerne utviklet "Just-In-Time"-konseptet. Det var en dyd av nødvendighet siden tomter og lokaler i Japan har et astronomisk kostnadsnivå. Så for å spare lagerleie, fant de på det med Just-In-Time. Som altså ikke er utviklet med henblikk på å redde verdens industri og næringsliv, men bare som et ganske alminnelig kostnadsreduserende tiltak.

K

Khanate

Gjest
Hva er spikes?  ???

;)
Fant faktisk disse på eltek til kr 19,- enkel billig løsning som likner settskruen jeg nevnte innledningsvis. Sponplate innsatsskruen følger også med. Da er det bare hullet i kassene som mangler.

Disse erstatter femtiøringen og koster bare kr 8,-

Hifiklubben leverer et sett til kr 298,- og da er femtiøreerstatterene med gratis, 2 kroner spart.

Om man hverken liker spikes eller "femtiøringer" så kan kanskje denne fungere. En helt vanlig DIN 603 låseskrue:

Disse står like godt på gulvet som alt annet. Tre slike godt ut fra tyngdepunktet (med hodet mot gulvet naturligvis), og de kan roe helt ned, lytte og kose deg ;D

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Ok, det er sikkert ikke galt om høyttalerne har en godt definert kontakt med undelager (f.eks. tre punkter), fremfor at de står på vaggel. Men, dette blir aldri noe mer enn elementær mekanikk. Om leverandøren hevder noe som ikke stemmer med fysikken du lærte på videregående. Så er det mest sannsynlig galt.
Med all respekt for dine meninger;
Har du gjort en blindtest med f. eks et par sett rimelige Soundcare spikes under høytalerne dine?

Jeg hadde samme holdning som deg inntil jeg prøvde ;)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.402
Torget vurderinger
4
....for å spare lagerleie, fant de på det med Just-In-Time. Som altså ikke er utviklet med henblikk på å redde verdens industri og næringsliv, men bare som et ganske alminnelig kostnadsreduserende tiltak.
...så hva er forskjellen?

I de fleste modne industrier er vel nettopp kostnadsbesparende tiltak en nødvendighet for å sikre bedriften videre livsgrunnlag?

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Antall liker
199
Stillskruer som brukes under eks.bord kan vel også brukes

K

Khanate

Gjest
Med all respekt for dine meninger;
Har du gjort en blindtest med f. eks et par sett rimelige Soundcare spikes under høytalerne dine?

Jeg hadde samme holdning som deg inntil jeg prøvde ;)
Hva! Her blir man jo arrestert for å kverulere! Makan til forum :D Nuvel, har ikke eksperimenter så meget med dette. Virkningen av å innføre f.eks. soundcare må jo nødvendigvis variere fra tilfelle til tilfelle. Så om høyttalerne står på vaggel (dårlig definert fotfeste) så blir det helt sikkert bedre om man innfører god kontakt med underlager. Jeg er helt bombesikker (selv om jeg ikke har forsket på dette) at nittenkronersspikrene til Eltek gjør samme nytte som soundcare. Hvor tar jeg dette fra? Ok, jeg er belemret med en del tørre doktriner fra Maskiningeniørstudiet. På bakgrunn av disse foreslår jeg: bred fotstilling i forhold til tyngdepunktet, tre føtter (fire gir lett vaggel). Føttene kan være stive, eller fleksible (avstemt til en resonansfrekvens under hørbart område).

Du minner meg på at jeg bør gjøre noe med mine Quad ESL63. De er løftet opp på noe føtter, men fotavtrykket er lite, og det finnes ikke definerte kontaktpunkt (f.eks. spikes). Har vel egentlig lyst på noen kraftige subbkasser som stativer.

O

OldBoy

Gjest
...så hva er forskjellen?

I de fleste modne industrier er vel nettopp kostnadsbesparende tiltak en nødvendighet for å sikre bedriften videre livsgrunnlag?
Ingen forskjell i det hele tatt!

Kostnadsbesparende tiltak er helt nødvendige og representerer naturligvis ikke noe nytt. Men i en 10-15 års tid ble Just-In-Time nærmest opphøyd til en industriell religion, eller i hvert fall et industrielt sesam-sesam, som skulle løse alle tenkelige og utenkelige problemer. Som spikes.

S

slowmotion

Gjest
Personlig foretrekker jeg disse små filtputene som beregnet til å lime fast under stolben osv.
Lettere å flytte på høytalerne da, og lyder akkurat like bra,
så lenge man bruker 3 stykker. Spikes er kanskje greit under tunge
høytalere i murhus, ellers har jeg ingen tro på slikt noe.
På et typisk fjærende norsk tregulv har det i hvert fall ingen virkning!

Bare min beskjedne mening, så klart!  ;D

;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
De fleste gode oppfinnelser skjer ved tilfeldigheter.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
De fleste gode oppfinnelser skjer ved tilfeldigheter.
De fleste dårlige oppfinnelser skjer etter lang tids forskning og stort forbruk av ressurser. Fordi det er brukt lang tid og mye penger, går det da i tillegg prestisje i prosjektet og håpløse oppfinnelser blir tatt i bruk for å rettferdiggjøre ressursbruken. Resultatet blir dobbelt håpløst. La heller tilfeldighetene råde!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Dette har jeg overhodet ikke peiling på, derfor synes jeg at jeg bør delta i denne debatten... ;)

Hvorfor ikke henge høyttalerne i kraftige gummistikk ned fra taket? Noen som har prøvd det?
Mye lettere å vaske gulv/støvsuge blir det og, og ingen merker i teppet... :D

O

OldBoy

Gjest
Hvorfor ikke henge høyttalerne i kraftige gummistikk ned fra taket? Noen som har prøvd det?
Mye lettere å vaske gulv/støvsuge blir det og, og ingen merker i teppet...   :D
Hva med merkene i taket? ;D

Nei, man bør nok heller tenke i retning av selvstabiliserende luftbårne konstruksjoner her. Med høy dempningsfaktor. I high-end utførelse, naturligvis. Til high-end pris.

K

Khanate

Gjest
Dette har jeg overhodet ikke peiling på, derfor synes jeg at jeg bør delta i denne debatten...  ;)

Kjernen i denne debatten er konevennlighet med et tilsnitt av fysikk. I så måte er du på sporet av noe. Er ikke sikker på at forenklet vask oppveier for stroppene opp til taket. Lydmessig burde dette blir forbilledlig. Mener at en og annen lydfreak holdt på med dette når LP var dominerende lydformat. Platespiller i ditto hengende arrangement er jo ikke så dumt. En lang pendel gir jo en lav svingefrekvens utenfor det hørbare.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
De fleste dårlige oppfinnelser skjer etter lang tids forskning og stort forbruk av ressurser. Fordi det er brukt lang tid og mye penger, går det da i tillegg prestisje i prosjektet og håpløse oppfinnelser blir tatt i bruk for å rettferdiggjøre ressursbruken. Resultatet blir dobbelt håpløst. La heller tilfeldighetene råde!
Jepp. Det trengs fire kriterier for å bli en god oppfinner:
- nysgjerrighet
- snarrådighet
- galskap
- latskap
Disse egenskapene i kombinasjon gir genialitet.

Noen vil sikkert stusse over latskap. Den er viktig fordi den late vil alltid prøve å finne snarveier, og finner derfor ofte nye måter å gjøre ting på.

R

Ronny_D

Gjest
Kjernen i denne debatten er konevennlighet med et tilsnitt av fysikk. I så måte er du på sporet av noe. Er ikke sikker på at forenklet vask oppveier for stroppene opp til taket. Lydmessig burde dette blir forbilledlig. Mener at en og annen lydfreak holdt på med dette når LP var dominerende lydformat. Platespiller i ditto hengende arrangement er jo ikke så dumt. En lang pendel gir jo en lav svingefrekvens utenfor det hørbare.
Kan vel ikke si det er konevenlig med spikes som har så lav høyde at HT må løftes for å støvsuge. Enten må spiken være så kort at HT bare såvifdt berører teppet eller så må det være plass for støvsugeren. Ryggplager er det nok av.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Min erfaring er at det lydmessige ene og alene kommer i første rekke, hva konene eventuelt måtte mene blir det da sjelden tatt særlige hensyn til uansett...
Stropper i taket er vel ikke verre enn mye annet innen denne bransjen. Merker i taket er vel heller ikke verre enn andre merker...

Når det er sagt er det vel ingen som forventer at det er konene som skal drive med denne støsugingen..?

O

OldBoy

Gjest
Merker i taket er vel heller ikke verre enn andre merker.....?
Synd! Jeg som var så godt i gang med min selvstabiliserende luftbårne konstruksjon. Hadde prinsippene klare, blant annet med en lydløs bærepropell med dobbel back-up. :)

R

Ronny_D

Gjest
Min erfaring er at det lydmessige ene og alene kommer i første rekke, hva konene eventuelt måtte mene blir det da sjelden tatt særlige hensyn til uansett...
Stropper i taket er vel ikke verre enn mye annet innen denne bransjen. Merker i taket er vel heller ikke verre enn andre merker...

Når det er sagt er det vel ingen som forventer at det er konene som skal drive med denne støsugingen..?
Er det slik ? ikke tatt hensyn til ? Gjelder det merker etter stropper i taket, eller er det skjevheten i støsuging ? jeg syns det er fint når de støsuger, så kan mannfolkene støvsuge litt.

J

jekri

Gjest
Hvordan hadde det vært å fylle trykkammerhøyttalere med helium? Da blir jo vekten mindre, men massen er uforandret. ??? ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hvordan hadde det vært å fylle trykkammerhøyttalere med helium? Da blir jo vekten mindre, men massen er uforandret. ???  ;D
Problemet er vel kanskje at lyden blir veldig lys og litt Donald-aktig??

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.581
Problemet er vel kanskje at lyden blir veldig lys og litt Donald-aktig??
Hva med litt konstant etterfylling av f.eks. lystgass? Det vil vel gjøre lytterne glade tenker jeg?

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128
Nå er jeg så heldig at jeg har blitt singel. Så når dama/eksen etterhvert flytter ut, så kan jeg faktisk gjøre nøyaktig hva jeg vil med anlegget mitt. Her er det viktig å se mulighetene!

Men jeg har egentlig ikke tenkt så nøye igjennom akkurat HVA jeg skal gjøre, da. Bortsett fra at det blir flere timer med uforstyrret lytting nå - uten avbrudd pga at "nå kommer Judging Amy".

;D

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Har aldri forstått hensikten med spikes. Spikes er jo gode energiavledere. Problemet er at energien går ned i gulvet og roter til lydbildet på en fenomenalt god måte. Nei, bruk selvklebende filtputer.

Det skal mao. IKKE overføres energi til gulv. Energien skal ABSORBERES i høyttalerens føtter.

Vidar

T

Thomas_Lutro

Gjest
Dette har jeg overhodet ikke peiling på, derfor synes jeg at jeg bør delta i denne debatten...  ;)

Dette er mye brukt i PA-/konsertsammenheng. Der handler det nok mest om å få mer ledig gulvplass. Deretter handler det om å få den retningsbestemte diskanten fram til de som står bak han digre bolekroppen med kviser på ryggen og babe'n på skuldrene. Det kalles å "fly" høyttalerne. Det brukes som regel kjetting. ;)

Å henge høyttalere i strikk er sannsynligvis en god idè lydmessig. Det blir en mer konsekvent gjennomføring av den samme tanken som ligger til grunn for myke føtter.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja jeg ville jo tro at den der resonansen eller hva dere nå kaller den vil bli bra dempet i gummistrikken...
Men hva vet jeg...

K

Khanate

Gjest
Ja jeg ville jo tro at den der resonansen eller hva dere nå kaller den vil bli bra dempet i gummistrikken...
Men hva vet jeg...
Litt teknisk: en gummistrikk kan regnes som en fjær med lav hysterese (lav indre demping). Vi vet fra fysikken at en masse og en fjær (i system) gir en spesifik resonans. Resonansfrekvens = Kvadratrot(fjærkonstant/masse). Om man ønsker å benytte en fjær (f.eks. gummistrikk) for å dempe svingninger, bør systemets resonansfrekvens velges slik at den ikke gjør skade. Typisk utenfor det hørbare området. Før i tiden hadde alle kvalitetsplatespillere såkalt flytende oppheng. Dette var gjennomført ved at tallerken og arm hvilte på tre fjærer. Motoren var plasert utenfor dette systemet, forbundet med tallerkenen via gummistrikk. Systemene har typisk resonansfrekvens godt under 20Hz. Pick-Up nål og arm er også et slikt resonanssystem, og for den saks skyld høyttalermembran og spider/kantoppheng. Ja, bassrefleksrøret og kassa er et tilvarende system hvor luften i røret representerer massen og luften i kassa fjæren.

Topp Bunn