K
Khanate
Gjest
Det slo plutselig ned i meg når jeg leste enda en artikkel om spikes med tilhørende underlagsskive. Spikes kom til verden i USA eller UK (vegg til veggteppenes arnested). Våre engelsktalende (alternativt engelskbrautende) venner fikk nemlig smekk på fingrene av kona pga merkene etter høyttalerne i gulvteppet. Hva gjør en kreativ hifi-tøffel? Jo han utformer spikes for å skåne teppene (sponplatene under vil aldri kona se), dernest utformes en passende teori om deres fortreffelighet, og til sist krones det hele med kaskader av superlativer vedrørende hvordan alt falt på plass i lydbildet. Engstelige hifi-nørds i hjemlige trakter blir nysgjerrige på dette nye fenomenet (omtalt i hifi news, stereophile etc) og implementerer det samme hjemme i stua. Her blir imidlertid gleden kortvarig. Spikrene, som man nå ikke klarer seg uten, setter merker i parketten, hele musikk-/stereohobbyen står på spill. Kreativiteten mangler heldigvis ikke i denne hopen av engstelige lydfreaks. En femtiøring under hver spiker, og problemet er ute av verden. Naturligvis gir det hele ytterligere løft i lyden. I kjølvannet følger den stadig voksende tweak industrien med varianter på samme tema. At det samme kan oppnås med noen herdede settskruer fra jernvarehandelen samt noen femtiøringer spiller ingen rolle i sammenhengen.
Ok, det er sikkert ikke galt om høyttalerne har en godt definert kontakt med undelager (f.eks. tre punkter), fremfor at de står på vaggel. Men, dette blir aldri noe mer enn elementær mekanikk. Om leverandøren hevder noe som ikke stemmer med fysikken du lærte på videregående. Så er det mest sannsynlig galt.
Ok, det er sikkert ikke galt om høyttalerne har en godt definert kontakt med undelager (f.eks. tre punkter), fremfor at de står på vaggel. Men, dette blir aldri noe mer enn elementær mekanikk. Om leverandøren hevder noe som ikke stemmer med fysikken du lærte på videregående. Så er det mest sannsynlig galt.