Forsterkere Hjelp før eksperimentering med MC275

U

utgatt304361

Gjest
Folkens, jeg vil gjerne be om litt hjelp fra de som forstår seg på slikt.

Jeg har 2 stk McIntosh MC275 MK VI som jeg skal eksperimentere litt med i tiden som kommer. Disse spiller på Tannoy Kensington GR. Det jeg skal gjøre er å kjøre forsterkerne i forskjellige kombinasjoner, dvs bare en forsterker i stereo, 2 forsterkere i mono koblet slik McIntosh anbefaler og 2 forsterkere i vertikal bi-amp konfigurasjon. Det dekker vel det meste? Jeg har nok kabler av samme type til å dekke et bi-amp oppsett. Dette tenker jeg å teste over tid og la det synke inn før jeg lander på en konklusjon.

Jeg tenkte også å eksperimentere med ohm utgangene på forsterkerne (Tannoy'ene står oppgitt til 8 ohm), og da kommer spørsmålet:

Er det virkelig slik at det ikke gjør noen skade å teste både 4 og 16 ohm utgangene?

Hva vil egentlig bytte av ohm teoretisk gjøre med lyden?
 
Sist redigert av en moderator:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Har forsøkt tilsvarende et utall ganger, og jeg lover, det vil ikke under noen omstendighet ødelegge forsterkere eller høyttalere.

Forskjellene som eventuelt oppstår har å gjøre med kontroll, dvs. stramhet og gjennomsiktighet, vs. tendenser til fetere og mindre kontrollert bass, noe som kan maskere resten av lydbildet. Jeg anbefaler deg å prøve!
 
U

utgatt304361

Gjest
Har forsøkt tilsvarende et utall ganger, og jeg lover, det vil ikke under noen omstendighet ødelegge forsterkere eller høyttalere.

Forskjellene som eventuelt oppstår har å gjøre med kontroll, dvs. stramhet og gjennomsiktighet, vs. tendenser til fetere og mindre kontrollert bass, noe som kan maskere resten av lydbildet. Jeg anbefaler deg å prøve!
Topp, takk!
 
L

Lassencad

Gjest
Du/man skal bare forstå at en højttalere ikke ligger fast på eks 8 Ohm
Men ved en måling bevæger sig over stort set hele registerret eks 4/8/16 Ohm
:)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hadde med Music Angel KT88 på hifi klubben en gang å testet på B&W CM9
Dei sa 4 ohm måtte jeg bruke for den driv vertfall ikke på 8
På 4 låte det elendig. Så koblet om etter de var gått ut av rommet.
Koblet da til 8 ohm
Og du og du hvor bra de spilte.

Så nei, det går fint.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Høyttalerprodusenter som bare oppgir impedans ved 1 kHz har noe å skjule.
Din er fra en slik produsent.
Kan variere fra rundt 2 ohm til over 20 ohm.
Derfor kan det oppleves som bedre om du kobler til "feil" utgang på forsterkeren..
Teknisk skjer det ikke noe galt.
 
Sist redigert:
Topp Bunn