Ønsker anbefaling Hjelp - gåsehuden er borte!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Hei alle!

    Jeg har flyttet til en loftsleilighet. Har prøvd alt av plasseringer. Alt låter fattig.

    Jeg er litt usikker på hele oppsettet, og særlig denne dac/hodetelefonforsterkeren (se bildet). Jeg har altså flyttet til en større leilighet (5 meter under taket på det høyeste, 2 på det laveste), og min electrocompaniet eci-2, klarer ikke helt å puste liv i mine SF cremona elipsa auditor, så her har jeg en utfordring...

    Jeg lurer på om jeg skal hente frem fra kjelleren, min Cayin a88-t. Den må fikses litt på - noen løse sokler mener jeg å huske. Det var i sin tid Roar Malmin som gikk grundig igjennom den og oppgraderte kretser og en rekke annet. Den er ihvertfall mer strømsterk enn Electrocompaniet som jeg kjører nå. Eventuelt må jeg skaffe en litt frodigere effektforsterker.

    Kilde er forresten streaming fra Tidal via en gammel Mac mini, styrt fra en gammel Ipad

    Jeg slenger ved noen bilder (beklager elendige photos)

    Jeg er veldig rådvill her nå, så hvis du har noen innspill, tar jeg det veldig gjerne imot!
     

    Vedlegg

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Oi, mulig både høyttalere og forsterker blir for smått her(?) Har du prøvd å trekke høyttalerne frem fra bjelkene?
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Oi, mulig både høyttalere og forsterker blir for smått her(?) Har du prøvd å trekke høyttalerne frem fra bjelkene?
    Ja, ikke sant... Jeg er redd for det hogen, det kan hende at stua har vokst fra både høyttalere og forsterkning - rett og slett. Joda, jeg har prøvd å trekke dem frem fra (foran) bjelkene med resultat at all bassen forsvant, så inne i "hulen" der kommer det frem igjen litt av de lavere registrene, men blir fort litt "boomy" - eller hva jeg skal kalle det. Alt er jo utenfor boka her. Vegghengte Elipsaer på stativ, vinduer i bakfront, alt for nær sideveggene osv. Men det er virkelig bare her i denne leiligheten det er plass til et par høyttalere. Shit, jeg har prøvd ut dette hele våren/sommeren, med bytte av rør i dacen (jeg kjøpte den først på finn nå nylig), nye kabler og andre potensielle placebo-tiltak. Det nytter ikke og jeg er i ferd med å gi opp. Hvis noen har tanker, så fyr løs. Jeg tar mer enn gjerne flere bilder eller hva som helst.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Som nevnt ovenfor ville jeg gitt de mer luft rundt seg, og hva med å prøve en aktiv sub i tillegg ? Det vil avlaste monitorene , og kan hende du klarer deg med både høyttalere og forsterker som du har.
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Soundscape, det var orginalt.......jahe68 - jeg skal sjekke, har mange bassfattige favorittopptak liggende!
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Flyttet til loftsleilighet med stort volum for et par år siden selv. ProAc D15 ble plutselig tynt og anemisk, uavhengig av elektronikk. Oppgraderte til Tannoy Cheviot og fikk en helt annen fylde og tilstedeværelse. Litt blomsterspråk, men har absolutt troen på at noe med mer pondus hadde hjulpet deg også.

    I ditt tilfelle er det fort ikke mulig å få til noe mtp større høytalere, så tror Soundscape sin løsning er den beste.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke hvordan akustikken er, men jeg ville ihvertfall lagt noen takplater i bjelkene opp til etasjen over.
    Det blir sikkert bedre lyd nede, og det er lettere å holde varmen, der som en bonus.
    Du burde nok få målt akustikken din ved hjelp av REW for å finne ut hvor du trenger forbedring, det er jo mye som kan fikses lydmessig i dag i det digitale domenet.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Plasser høyttalerne omtrent der armlenene på sofaen står og jobb deg ut i fra det. Har drevet og plassert og flyttet rundt på mine høyttalere nylig og det endte med total ommøblering på stua, men gud så god lyd har jeg aldri hatt før. Jeg ville også ha fylt hjørnene (der du har høyttalerne nå i dag) med diy absorbenter, fra list under vindu og helt frem til fremkanten av bjelkene. Tipper du får et problem med tak-kanten som sikkert er 2 meter? Jeg ville flyttet meg mer frem uansett, funker ikke det, så ville jeg kjøpt større høyttalere med litt mer membran-areal. At lyden er så som så der de står nå forundrer ikke meg, høyttalerne mine står med bakkant 70cm fra framveggen nå i dag (dette er dog voksne saker), men jeg var helt framme på 1,5 meter fra framveggen .... Og når høyttalerne bare blir flyttet 2-5cm om gangen så tar slikt mye tid ...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Do trenge ny kabel til den gammel ipad. Do få ny dyr kabel til den gammel ipad så alt da bli bra.
    Do ikke gidde tid spille chak med den domme ape. Do ny kabel å do håra mosik. Ja, kjåpa, kjåpa. Den kabel hverdens beste.


    Mvv
    Sheik Ben Redick Fyfasan.
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Se her ja, jeg visste at dette var det rette forumet fremdeles...(y)

    MarkusH; Her var det mange gode plasseringstips, å fikse absorbenter, fra list under vindu og helt frem til fremkanten av bjelkene er en god idè. Jeg har vært innom tanken, særlig i bakkant under listen på vinduet. Jeg er i gang med å sjekke ut egnet materiale. Det er riktig at jeg får et problem med takkanten der (som er vel 3 meter), jeg vil også få problemer med min kone som er 1,64.

    Og til skinnyboy; Jeg ligger noen år etter i utviklingen her kjenner jeg. Men etter å ha søkt så godt jeg har kunnet, har jeg skjønt at det nå finnes gode, aktive subwoofere med romkorrigering. For meg høres det for godt ut til å være sant; men stoppet særlig opp ved denne; (jeg vet ikke hvordan reglene her har blitt med hensyn til linker til butikker), men dette virker spennende: https://oslohificenter.no/hoyttalere/subwoofer/martin-logan-dynamo-800x

    Jeg har et godt forhold til Martin Logans elektrostater fra barndommen... Men er det ikke slik at det helst bør være 2 suber? Èn virker liksom så rart.

    Det er ingen som har kommentert drivverket og forsterkningen så langt, jeg tolker det dit at det er akustikk/plassering og eventuelt større elementer som tar seg av de laveste frekvensene som gjelder?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.176
    Antall liker
    2.122
    Her ville jeg ha flyttet anlegget til et annet sted. Med plassering på denne kortsiden med blant annet innhuk med takvinduene, lav takhøyde og bjelkene foran, så er jeg redd det aldri blir spesielt bra. Er dette eneste rommer du kan plassere anlegget, så vil jeg ha prøvd på kortsidene og gjerne med kort lytteavstand til høyttalerne.

    Evt. må høyttalerne flyttes mye lengre ut og så f.eks supplere med subwoofer(e) hvis nivået nedover blir for lite. Kan også riktig nok kompensere med EQ til høyttalerne ved å løfte nivået hvor man mister veggforsterkning. Men da taper man følsomhet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    drivverk og fortsterkere kan ikke fikse problematisk rom med evt upassende høyttalere. Så det er akustikk og plassering av høyttaler OG lytter som gjelder

    Er litt usikker på hva funksjonen til det bordet og sofaen er. Med så mye mellom høyttalern kan det påvirke lyden mye. Hva med å flytte anlegget opp trappen?
    Så får du en spisestue der hvor det er kanskje er tiltenkt en spisestue

    Hvordan sitter du , er det midveis mellom høyttaler og kjøkken, blir det ingen bass.. i rektangulære dom, skåtak gjør mye rArte meN KAN OGSÅ være bra.
     
    Sist redigert:

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    La meg se....Har ikke fått rigget meg til ordentlig, men har både naboer og kone som må kunne leve med dette. Å flytte hele greia opp har jeg vurdert, men da blir det ekstrem nærmonitorlytting, og så vil jeg stange hodet i høyttaleren i trappa et sted. Men Balle Clorin: Ideelt sett skulle jeg utelukkende ha brukt spisestuen til å fortære mat, men har bare spisestuen. Jeg legger for moroskyld ved et par bilder til av elendigheten der oppe.
    IMG_20200706_204854.jpg
    IMG_20200706_204919.jpg
    IMG_20200706_204936.jpg
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Det siste bildet er av drømmestolen, godt plassert. De to første er av hvordan det egentlig står til. Hadde det ikke vært for det faktum at denne leiligheten har vært bebodd av min kjære og jeg i 1 1/2år, så hadde det vært greit, nå begynner det bare å bli trist.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hadde det om ikke annet vært en mulighet til å sette komponentene oppå sjenken?

    Johan-Kr
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    8.531
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Do trenge ny kabel til den gammel ipad. Do få ny dyr kabel til den gammel ipad så alt da bli bra.
    Do ikke gidde tid spille chak med den domme ape. Do ny kabel å do håra mosik. Ja, kjåpa, kjåpa. Den kabel hverdens beste.


    Mvv
    Sheik Ben Redick Fyfasan.
    Detta forslag sjenial! Do hora på den mann AOC og allting blir perfekt. Do gå for den kabel av goll, dyppa i olja fra 1000 jomfruers morgensvetta og do ikke kjenna den lyd igjen. Ikke hora på de blasfemiska mening om rom å akkostikk, det bara Vera tøv...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Detta forslag sjenial! Do hora på den mann AOC og allting blir perfekt. Do gå for den kabel av goll, dyppa i olja fra 1000 jomfruers morgensvetta og do ikke kjenna den lyd igjen. Ikke hora på de blasfemiska mening om rom å akkostikk, det bara Vera tøv...
    Ahlah! Do schmart Med den gammel kabel det bli like chtille som i den yrken, å den konstråktår lage kabel av jomfrusvetta vera shenial. Gammel kabel vera like farli' som norsk hengebro!
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Hva med å trekke htt litt lengre ut, og supplere med en Elac sub 2050?
    Den er genial, iom at den har innebygget romkorreksjon, og du bruker app på telefon til å måle/ korrigere.

    https://www.stereopluss.no/elac-2050-full-app-kontroll-og-flott-lyd.5794300-355425.html
    ligger tilfeldigvis en på Finn.no, til litt mer sympatisk pris.
    OK? Ser at den selges rett borte i gata her. Har du noen erfaring med denne eller tilsvarende? Jeg ser det er et fint tilbud på denne: https://oslohificenter.no/hoyttalere/subwoofer/martin-logan-dynamo-800x Den står vel ikke noe tilbake, kanskje tvert i mot, da den er flere år nyere?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Gratulerer med en kul leilighet! Umiddelbart tenker jeg at du ikke burde klemme inn høyttalerne i hjørnene slik du har gjort. Deretter tenker jeg at du har jo flere omøbleringsmuligeter. Deretter tenker jeg gardiner på de store vinduene oppe. Hva med å plassere høyttalerne slik at dem står plassert på rekkverksiden? Med andre ord, dem mister sin frontvegg?

    -BB-
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Gratulerer med en kul leilighet! Umiddelbart tenker jeg at du ikke burde klemme inn høyttalerne i hjørnene slik du har gjort. Deretter tenker jeg at du har jo flere omøbleringsmuligeter. Deretter tenker jeg gardiner på de store vinduene oppe. Hva med å plassere høyttalerne slik at dem står plassert på rekkverksiden? Med andre ord, dem mister sin frontvegg?

    -BB-
    Tusen takk skal du ha! Jeg makset ut alt for å få den, en virkelig drøm :) Men den er altså litt upraktisk i Hi-Fi sammenheng. Jeg ser(og for det første hører) at å klemme høyttalerne inn i hjørnene der...De store vinduene der oppe har utvendig skjerming, men når du sikter til gardiner, tipper jeg at du tenker på dem som absorbenter? Vel, på rekkverksiden - altså motsatt side av TVen, står det en bokhylle. Den vil kona ha i fred, så også det blir litt vanskelig. Huffamei
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    En annen ting, jeg ser det er så sprikende meninger om en bør ha to suber, eller om det holder med èn (da med romkorreksjon)?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å prøve høyttalerne oppe mot balkongen,så lytter du sittende ved ryggen mot kanten- der hvor planten er, og evt noen perisenner/tunge gardiver trukket for vinduene ved seriøs lytting.
    Musikk får du spille når kona er ute?, ellesr hodetelefoner som meg...
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mitt råd vedr subber.

    Kjøp deg umik-1 og installer REW. Bruk tre plassert på forskjellige steder i rommet der de passer, men ikke sammen. Ikke del av høyttalerne da de er verdifulle triggere. En dsp til å styre subbene vil kunne gjøre oppgaven enklere.



    (Kan faktisk tenkes at dine nye omgivelser trenger noe mer kapabelt både på høyttalersiden og forsterkning) Hvis du mistenker det - start der før du gir deg i kast med subber.

    Disclaimer:

    Dette er bare generelle tips, ikke en fasit, basert på løsningen jeg fant da jeg for 8 år siden fikk nytt større rom og ikke ønsket gå fullt ut DIY.
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    OI, jeg visste dette ikke skulle bli lett. Siden jeg har maktet ut alt på leiligheten, sitter jeg igjen med et begrenset budsjett. Jeg må likevel putte noe i dette så jeg kan spille musikk med en kvalitet jeg kan leve med inntil neste oppgradering. Jeg vet ikke hvilken delefrekvens (har lest meg litt opp på hva dette betyr), som passer Sonusene, men det hadde vært fristende å prøve ut med èn sub først. Nå foreslåes det hele 3...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå foreslåes det hele 3...
    Er lei for det...😞 Jeg vet jeg er en dust....eeeh tosk var det!

    Mange veier til Rom, sier ikke at jeg vet bedre. Tipper uansett at kapasiteten generelt må opp. Slikt tøv jeg kommer med kan du teste senere, eller de tusen andre løsningene og forslagene du vil få underveis. 😊
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg ville trukket SFene litt fram og kjøpt en SF Gravis II. Jeg slet med litt anemisk lyd i mine Guarneri evolution (grunnet alt for stort rom og litt vanskelig plassringsproblematikk). Kjøpte en Gravis II, og det løste problemet. Kjøpte etter hvert en til, men merker ikke veldig stor forskjell fra en. Ser at prisen på Gravis II er gått opp. Da jeg kjøpte kostet de 12600, men jeg betalte ca 10 000. Nå koster de over 16 000 :(
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    :)
    Man kan også gøre som jeg og andre har gjort.
    Købe forstærkere og Højttalere hvor man aldrig kommer i nærheden af deres ydeevne. Uanset hvad man tilbyder systemet.
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Wow, gravis 2... den var jo lekker🤪 Men sprøtt at prisen på den har gått opp 1/3 siden du kjøpte den.....Har det noe med dagens økonomiske situasjon å gjøre, kronekurs og slikt? Og ja, dette er jo absolutt en hobby - morsom og frustrerende sådan😅
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Den er flott og integrerer fantastisk godt med Guarneri. Prisendring har sikkert noe med NOK/EUR å gjøre.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    I og med at høyttalerne bare går ned til 55 Hz, blir de kanskje i spinkleste laget til et rom med såpass stor takhøyde? Med mindre høyttalerne har affeksjonsverdi for deg, og i stedet for å begynne med sub(er), du vil ikke vurdere å selge dem og gå til innkjøp av et par brukte høyttalere med litt mer «pondus»?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    William Poppy: Cremona Auditor Elipsa trenger MASSE effekt. Med presisjon i tillegg. Får de det er de IKKE skurken i det anlegget der, iallefall. De er i tillegg ment å skulle være montert PÅ vegg.
    Mitt tips:
    Bladelius kommer med ny versjon- Mk4- av sin geniale THOR integrerte snart. Sett den sammen med Elipsa og en bra pakke organisk lydende kilder. For eksempel Regaer. Da har du nok det som trengs, skulle jeg tro ;) Nok for å holde liv i musikkgleden, samt gjenskape gåsehuden igjen? YEP, det er det...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Det gjelder vel alt av SF? Mine Guarneri spiller fantastisk når jeg skrur opp, men man kan jo ikke gjøre det bestandig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn