Ønsker anbefaling Hjelp - gåsehuden er borte!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Otare: Poenget er at har du riktig forsterker og kilder til dem spiller de fullstendig deilig på ALLE nivåer. Men da skal du vite hva du gjør. Gjør du derimot ikke det, biter de. Effekt, effekt, effekt. Samt raffinement og ekstrem musikalitet. Bladelius har alt det. Til en pris som kan betales.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, men det er jo litt avhengig av rommet også. Mine Guarneri har alltid spilt flott (med mine Conrad-Johnsonforsterkere), men siden rommet de står i er på ca 90 m2 (og med en litt spesiell geometri) måtte de ha litt hjelp i bunnen. Det ville blitt vesentlig dyrere å selge dem og kjøpe noen som ville passe (måtte være noen slanke søyler grunnet rommets utforming) enn å kjøpe en sub eller 2. Det er vel også det som er litt av problemet her? Høyttalerne passer ikke helt til rommet - alternativet er å bytte høyttalere eller å prøve med en sub. Jeg tror ikke forsterkeren vil hjelpe i denne sammenhengen.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Som nevnt tidligere her, og som det fremgår av bildet med lyttestolen, så virker det jo som om du sitter omtrent midt i et nullpunkt ...

    Jeg ville prøvd å plassere høyttalerne slik at lytteposisjonen blir i sofaen under skråtaket, så får du bassforsterkningen fra bakveggen.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    879
    Antall liker
    906
    Torget vurderinger
    4
    En annen ting, jeg ser det er så sprikende meninger om en bør ha to suber, eller om det holder med èn (da med romkorreksjon)?
    Hvorfor ikke starte med en. Martin Logan er sikkert og fin, da det virker som en lukket konstruksjon. Ville ha sjekket ut begge, kanskje hjemlån er mulig?

    Elac har høstet mye ros, og terskel for å få til en bra løsning som integrerer er lav, ift til forslag med tre subber, målemic, rew, eq og full korreksjon.
    Da kan man fort skru seg både bort og lei, om man ikle får hjelp av noen med god erfaring.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Otare: Å undervurdere forsterkeren er ALDRI bra. I NOE anlegg. Uansett beskaffenhet. Suben(e) vil- i 95% av tilfellene- skape flere problemer enn de løser. Fordi det aldri vil bli mulig å integrere dem 100%. Og hvis ikke det er mulig, dropp subene. Ellers maskerer de hovedhøyttalerens kvaliteter.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    879
    Antall liker
    906
    Torget vurderinger
    4
    Moderne sub, med innebygget romkorreksjon vil kunne integrere helt fint med hovedhøyttalere, og bidra til at anlegget ikke låter «anemisk», som trådstarter sier.
    Råd da under forutsetning at trådstarter ønsker å beholde Auditor Elipsa i dette nye, mye større rommet.

    Grunnen til at jeg foreslo Elac, er at de har appstryrt kontroll, som med all sannsynlighet senker brukerterskel for å integrere «riktig», samtidig som sub selv demper eventuelle peaker som oppstår via innebygd romkorreksjon.

    Dermed sier magefølelsen sier da at fordelene overveier ulempene.
    Sub uten romkorreksjon som SF gravis er jeg enig - vil kunne skape problemer med romnoder som kan ødelegge for helheten.

    Dette baserer jeg på erfaring med romkorreksjon (audiolense), som hos meg, har bidratt til at 2.0 og 2.1- løsninger som ellers ikke ville fungert I min stue faktisk gjorde det.
    jeg har selv eid ECI-2, og vet den har sine begrensninger. Men at den er anemisk i lyden skal den da ikke få på seg.
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Moderne sub, med innebygget romkorreksjon vil kunne integrere helt fint med hovedhøyttalere, og bidra til at anlegget ikke låter «anemisk», som trådstarter sier.
    Råd da under forutsetning at trådstarter ønsker å beholde Auditor Elipsa i dette nye, mye større rommet.

    Grunnen til at jeg foreslo Elac, er at de har appstryrt kontroll, som med all sannsynlighet senker brukerterskel for å integrere «riktig», samtidig som sub selv demper eventuelle peaker som oppstår via innebygd romkorreksjon.

    Dermed sier magefølelsen sier da at fordelene overveier ulempene.
    Sub uten romkorreksjon som SF gravis er jeg enig - vil kunne skape problemer med romnoder som kan ødelegge for helheten.

    Dette baserer jeg på erfaring med romkorreksjon (audiolense), som hos meg, har bidratt til at 2.0 og 2.1- løsninger som ellers ikke ville fungert I min stue faktisk gjorde det.
    jeg har selv eid ECI-2, og vet den har sine begrensninger. Men at den er anemisk i lyden skal den da ikke få på seg.
    Bare kort nå, jeg kjøpte faktisk akkurat den Elacen:oops: Mer kommer!
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Romsterer, flytter og holder på...Inntrykket så lang spriker rett midt i mellom Auditor, Pelsjeger og dere andre. Her er noe VELDIG bra, og noe er litt underlig.
     

    oysteinr

    Medlem
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    27
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    0
    Sett bort fra vinduene, er fasongen veldig likt musikkrommet mitt. Der har jeg oppnådd veldig gode resultater med elektrostater. Jeg har prøvd en rekke (meget gode) høyttalere i rom med skrå tak, men alltid problem med boomy bass. Quad elektrostater fungerer meget godt i slike rom er min erfaring. Hvis selve lytteområdet er lite, trenger du heller ikke veldig kraftig forsterker for å drive Quad’ene.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    ECI 2 må da vel være ALT for svak for SF'ne??? Har hatt denne selv (arvet den fra min bror som ikke trengte den) og brukte den som reserve. Min stue er på 70kvm med 4 meter takhøyde og da jeg prøvde denne forsterkeren i dette rommet var det VELDIG spinkelt i forhold til hva høyttalerene virkelig presterte med ordinær forsterker.. Høyttalere var Marten Miles 3 og det er relativt lettdrevne med kjeramiske element. Dette var utelukkende ved lavt volum, det å spille høyt med ECI-2 er fånyttes. Prøvde den opp mot mine Klipsch heritage der følsomheten er 101w/db og dette er enste forsterkeren som disse har vert kjedelige i spillestilen.. Varm og pen klang men daff, veldig daaaaaaaffff.. Har Cremona Auditor M i lytterommet men fikk aldri prøvd eci 2 på disse, men kjører MASSIV forsterkerkraft på de og den lille høyttaleren kan produsere gåsehud / svinge... Ville absolutt prøvd å bytte forsterkeri som første post, SF'ne dine kan du fort komme til å angre på..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Haugenial: Ikke bare for liten, men for varm i klangen også. Jeg eide min ECI 2 i ti strake år, elsket den høyt. Det gjør jeg fortsatt. Men den gjør seg best på lettdrevne, presise monitorer- som Snell Type M, for eksempel...
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehe, alltid lattermild å lese hvordan problemer diskuteres i den ene tråden etter den andre, også kommer Auditor klaskende til med den samme løsningen hver gang - alltid, uansett - at alt løses lett ved å anskaffe seg Bladelius, PMC og Rega. Selvsagt med samme overbevisning som om han har hørt alt, prøvd alt og har utlevd selveste Dracula for å ha hatt tid til det.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.044
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, alltid lattermild å lese hvordan problemer diskuteres i den ene tråden etter den andre, også kommer Auditor klaskende til med den samme løsningen hver gang - alltid, uansett - at alt løses lett ved å anskaffe seg Bladelius, PMC og Rega. Selvsagt med samme overbevisning som om han har hørt alt, prøvd alt og har utlevd selveste Dracula for å ha hatt tid til det.
    Herregud mann,om du hadde gidda å brukt 25 år å sette deg inn i Rega så hadde du forstått.... latsabb
    Hehe, alltid lattermild å lese hvordan problemer diskuteres i den ene tråden etter den andre, også kommer Auditor klaskende til med den samme løsningen hver gang - alltid, uansett - at alt løses lett ved å anskaffe seg Bladelius, PMC og Rega. Selvsagt med samme overbevisning som om han har hørt alt, prøvd alt og har utlevd selveste Dracula for å ha hatt tid til det.
    Hehe,eg har en Audiolab som faktisk er jævla bra men null verdt om eg skulle selge 🙈
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    OI, jeg visste dette ikke skulle bli lett. Siden jeg har maktet ut alt på leiligheten, sitter jeg igjen med et begrenset budsjett. Jeg må likevel putte noe i dette så jeg kan spille musikk med en kvalitet jeg kan leve med inntil neste oppgradering. Jeg vet ikke hvilken delefrekvens (har lest meg litt opp på hva dette betyr), som passer Sonusene, men det hadde vært fristende å prøve ut med èn sub først. Nå foreslåes det hele 3...
    Du vil garantert få bedre lyd allerede med én. Hvis du ikke er vant til å bruke sub kan det virke rart å bare ha én når du har to høyttalere og stereosignal, men de laveste frekvensene klarer vi ikke retningsbestemme. Så fra det perspektivet går det helt fint å ha bare én. Fordelen med flere er at du typisk vil få jevnere bassrespons i hele rommet.

    Så her ville jeg startet med én og ideelt kanskje vurdert å bytte til en forsterker som har aktiv støtte for dette og lar deg sette delefrekvens, slik at du kan dele vekk noe av bassen fra høyttalerne. Men høyttalerne dine går ikke så ekstremt lavt, så det kan funke greit uten også, ved å dele sub på 40-60hz. Får du blod på tann og tykk lommebok blir det naturligvis enda bedre med to. Men én er veldig mye bedre enn ingen. :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ECI-2 har jeg også hatt, fra 1996 til 2015. Jeg kan dog styre min begeistring for denne, og tror nok at dine Sonus faber Cremona Auditor vil låte mye bedre med en mer strømsterk forsterker. ECI-2 er rett og slett en svekling.

    Men en bedre forsterker vil ikke løse hovedutfordringen din. Det du trenger er en god bassløsning, og det virker som om du er godt i gang der :) Når du får løst hovedutfordringen din med mangel på bass kan du i neste omgang se deg om etter en mer strømsterk forsterker.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    IvarT: Ikke så svak, ser du: Deri sitter det en 650VA trafo...og Per tok ut 2x50. Så hvis du gir den små, presise, lettdrevne monitorer...kjempeforsterker. Som også Regas Clamshells.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Sub/2 vil rote til dynamikken i SF enda mer med resultat at du får mye mer resonanser i ditt rom. Sonusene dine er ment å gå ned til 55 Hz og det gjør de linjerett.. Det er ikke mange HT som gjør det på samme måte. Du har ganske bratt avrulling etter det og hvis du skal ha Sub for å dekke opp dette må du ha en SVÆRT kapabel sub uten å drepe mikrodynamikken/overgang. Du har likevel dyp mansrøst og basstoner tilgjengelig. Så nylig en Creek Destiny 2 (til eksempel) på Finn til 6000,-.. Denne ville gruset eci2 fra første anslag og ville ikke kostet deg dyrt å prøve. Så kunne du solgt den videre for samme pris..
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    IvarT: Ikke så svak, ser du: Deri sitter det en 650VA trafo...og Per tok ut 2x50. Så hvis du gir den små, presise, lettdrevne monitorer...kjempeforsterker. Som også Regas Clamshells.
    Siden dette er @WilliamPoppy sin tråd, tror jeg vi lar disse clamshellene ligge i denne tråden. Men spørsmålet er vel da om man kan definere Sonus faber Cremona Auditor som "små, presise, lettdrevne monitorer". Jeg kjenner ikke disse, men basert på andre innlegg i denne tråden er det vel ting som tyder på at ECI-2 blir for svak. Men som allerede nevnt: hovedutfordringen til @WilliamPoppy er ikke forsterkeren, det handler om rom og akustikk og mangel på god bassgjengivelse.
     

    torf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    175
    Antall liker
    185
    Hvis ingenting fungerer; Stax hodetelefoner og sub.. ( og fullt Dolby Atmos sat/sub-system, feks Gallo, til fest )

    :cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    IvarT: Jeg nevnte dem fordi en parallelltråd her tar opp noe av den samme problemstilling som trådstarter har. Med en annen kombinasjon. CA/CA Elipsa er IKKE lette å drive- omtrent som en Celestion SL700. De bør få- og mine CA Mk1 har her- et atomkraftverk av en forsterkerpakke: Bladelius Embla/Ask. Når jeg bruke dem der bretter de ut et naturstridig svært lydbilde, så breddfullt av detaljer at det er en drøm. Da ER de presise også. ECI2 KAN låte som en liten kjempe, og strømreservene der er omtrent som på Tyren frua mi har-men med klassisk varme fra ECs gullalder. Den varmen er grunnen til at ECI2 både kan brukes horn på og de mer presise monitorene. For å derimot FÅ den til å låte så stort, pass på at rein driftsbelastning er så liten som mulig, og reservene brukes der de gjør mest nytte. Bruk så de klassiske systemreglene. Som logisk er..Da våkner den. I mer- for deg - kjente ordelag: Det er som om du skulle brukt AMR kontra Exposures største blokker på Spendorene dine. Det, pluss mer strømkrefter enn Parasoundblokka di leverer. Men la oss bare si det sånn: Du HAR forsterker til Sonus Faber, du også. HVIS du bruker Parasound. Og den leverer topp klasse. ;)
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.287
    Torget vurderinger
    2
    bli ferdige å mase og krangle om Electrocompagnier forsterker her når det er beviselig rom-høyttaler samspill som er problemet...Problemet oppstod ved bytte av bolig:rom ikke forsterker...Og rommet er ikke 200 m2 heller...
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    bli ferdige å mase og krangle om Electrocompagnier forsterker her når det er beviselig rom-høyttaler samspill som er problemet...Problemet oppstod ved bytte av bolig:rom ikke forsterker...Og rommet er ikke 200 m2 heller...
    Poenget (mitt i alle fall) er ikke å rakke ned på forsterkeren hans Men å belyse (etter egen erfaring med samme forsterker) at han overhodet ikke greier å dra potensialet ut av oppsettet sånn han har det nå nettopp pga forsterkeren. Derfor hjelper det lite med andre ting før denne er eliminert.. Den har nok sikkert gitt lyd fra seg i mindre rom, men selv da i gammelt oppsett tør jeg påstå at han har et potensial som han ikke er klar over i høyttalerene og er redd han da går til det skritt å bytte ut disse juvelene før han vet... Han er faktisk i besittelse av en de beste høyttalere der ute om han får de til
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Han er faktisk i besittelse av en de beste høyttalere der ute om han får de til
    Han finner nok ut av det til slutt. I mellomtiden kan jo "ekspertene" snuble over hverandre i håp om å komme med det vinnende rådet.

    Jeg har kommet med mitt, som kanskje er litt for ambisiøst for umiddelbar gjennomføring og uansett kan være feil ende å starte med. Jeg må si at tross SFenes påståtte fantastiske egenskaper er det mye å forlange at to bittesmå skoesker skal fylle et et stort rom med fyldig godlyd. Og trådstarters uttrykte hjertesukk er nettopp fattig lyd. Avrulling ved 55Hz og minimal drahjelp fra rommet borger ikke for mye kjøtt i bunnen. Ja, forsterker kan kanskje med hell byttes på sikt, men ht/roms karakteristikk begynner nok å manifestere seg lenge før han har tømt det han har av forsterkeri i dag. Å begynne med forsterker tror jeg er gal ende, men noe som raskt tvinger seg frem om han oppgraderer ht.

    Om du skulle hive deg på subbtrenden @WilliamPoppy tror jeg du er tjent med flere "dårlige" subber enn en superduper. Poenget er å angripe rommet i det modale området fra flere hold. Dvs i det området av lydspekteret hvor man har tydelige forutsigbare resonanser, kort sagt i bassområdet. Dette er ikke en over natta løsning og jeg tror, som flere indikerer, at du kanskje først bør gå noen runder med deg selv og disse SFene før du kaster deg ut i det. Kanskje prøve noen større høyttalere?

    Lykke til! 😊
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Det beste og enkleste her er å drikke deg passe full når du skal høre på musikk. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vi i min barndoms by, i mitt fødeland som våre forfedre bygde, i mitt barndoms- og ungdoms-hjem drakk oss passe fulle på Dobra, norsk potetsprit og lovpriset selv Jamo Power 400 og Cervin Vega AT100 med "åfyffan kompis, jævlig bra lyd ass!"

    Tenk i det minste på det...
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Litt av problemet er at (nesten) uansett hvor store høyttalere du kjøper så vil det bli for lite bass spesielt i et rom som ditt, og hvis du ikke spiller ganske høyt. "Flatt" er ikke flatt, det blir for bassfattig siden ørene våre ikke er like følsomme i bassen. Når du har små høyttalere og får minimalt med drahjelp av rommet blir det enda verre stilt.

    Skal du få fylde og godlyd trenger du store høyttalere og/eller sub, og gjerne også DSP/romkorreksjon (til bassen, ikke nødvendigvis hele registeret). Har du ikke DSP men har sub, kan du hvertfall justere bassen til omtrentlig riktig nivå ved å justere nivået på subben. Så er det sikkert mange her som mener at det er galskap og helligbrøde, dem om det. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Det beste og enkleste her er å drikke deg passe full når du skal høre på musikk. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vi i min barndoms by, i mitt fødeland som våre forfedre bygde, i mitt barndoms- og ungdoms-hjem drakk oss passe fulle på Dobra, norsk potetsprit og lovpriset selv Jamo Power 400 og Cervin Vega AT100 med "åfyffan kompis, jævlig bra lyd ass!"

    Tenk i det minste på det...
    Og hvis ikke fyll hjelper kan det anbefales å eksperimentere med opiater og sentralstimulerende. Da kan man jo kjøre bil etterpå også, noe man ikke får gjort etter å ha drukket alkohol. Jeg ville prøvd med heroin først hvis jeg ikke fikk tak i sykehuskvalitet-morfin. Og kokain hvis penger ikke er et problem. Det vil gjøre enhver lytteseanse til en fest.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Han finner nok ut av det til slutt. I mellomtiden kan jo "ekspertene" snuble over hverandre i håp om å komme med det vinnende rådet.

    Jeg har kommet med mitt, som kanskje er litt for ambisiøst for umiddelbar gjennomføring og uansett kan være feil ende å starte med. Jeg må si at tross SFenes påståtte fantastiske egenskaper er det mye å forlange at to bittesmå skoesker skal fylle et et stort rom med fyldig godlyd. Og trådstarters uttrykte hjertesukk er nettopp fattig lyd. Avrulling ved 55Hz og minimal drahjelp fra rommet borger ikke for mye kjøtt i bunnen. Ja, forsterker kan kanskje med hell byttes på sikt, men ht/roms karakteristikk begynner nok å manifestere seg lenge før han har tømt det han har av forsterkeri i dag. Å begynne med forsterker tror jeg er gal ende, men noe som raskt tvinger seg frem om han oppgraderer ht.

    Om du skulle hive deg på subbtrenden @WilliamPoppy tror jeg du er tjent med flere "dårlige" subber enn en superduper. Poenget er å angripe rommet i det modale området fra flere hold. Dvs i det området av lydspekteret hvor man har tydelige forutsigbare resonanser, kort sagt i bassområdet. Dette er ikke en over natta løsning og jeg tror, som flere indikerer, at du kanskje først bør gå noen runder med deg selv og disse SFene før du kaster deg ut i det. Kanskje prøve noen større høyttalere?

    Lykke til! 😊
    Har du hørt/hatt disse «skoeskene»? Jeg har de selv (auditor) og snakker av egenerfaring. I tillegg har jeg førstehånds erfaring med forsterkeren hans. I tilleg til et ikke alt for ulikt rom. -Og siden han spør (denne tråden) gir jeg til grunne at min erfaring på nettop området vil være verdifullt for han. -Så i motsetning er det ikke synsing jeg kommer med. Men for all del, kruttet er funnet opp mange ganger etter opprinnelsen.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Og hvis ikke fyll hjelper kan det anbefales å eksperimentere med opiater og sentralstimulerende. Da kan man jo kjøre bil etterpå også, noe man ikke får gjort etter å ha drukket alkohol. Jeg ville prøvd med heroin først hvis jeg ikke fikk tak i sykehuskvalitet-morfin. Og kokain hvis penger ikke er et problem. Det vil gjøre enhver lytteseanse til en fest.
    Ja, ingen skal si at skikkelig hifi-opplevelser er billig. Kanskje opiater kan lanseres under "Tilleggsutstyr" hos forhandlere? ;-)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Ja, ingen skal si at skikkelig hifi-opplevelser er billig. Kanskje opiater kan lanseres under "Tilleggsutstyr" hos forhandlere? ;-)
    Er du gal? De ville jo ganget prisen med 100 og re-brandet det til "kryogenisk og kvantemodifisert hifi-pulver" eller noe annet åndssvakt så ingen ville fått råd til et skarve gram med heroin lenger, engang.

    På den andre siden er det kanskje på høy tid at bransjen endelig omfavner tweaks som faktisk har en beviselig og etterprøvbar effekt, og ikke bare er placebo.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har du hørt/hatt disse «skoeskene»? Jeg har de selv (auditor) og snakker av egenerfaring. I tillegg har jeg førstehånds erfaring med forsterkeren hans. I tilleg til et ikke alt for ulikt rom. -Og siden han spør (denne tråden) gir jeg til grunne at min erfaring på nettop området vil være verdifullt for han. -Så i motsetning er det ikke synsing jeg kommer med. Men for all del, kruttet er funnet opp mange ganger etter opprinnelsen.
    Du stiller meg et spørsmål, hvor du videre antar mitt svar. 😆

    Tenker uansett at det er like stor forskjell mellom disse høyttalerne og andre høyttalere med 6" bass og refleks som det er mellom de rommene du har hørt dem i og trådstarters, så litt synsing synes jeg du skal vedkjenne deg.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Du stiller meg et spørsmål, hvor du videre antar mitt svar. 😆

    Tenker uansett at det er like stor forskjell mellom disse høyttalerne og andre høyttalere med 6" bass og refleks som det er mellom de rommene du har hørt dem i og trådstarters, så litt synsing synes jeg du skal vedkjenne deg.
    Jeg antok ditt svar fordi du antageligvis ikke har hørt de, hadde du det hadde du ikke undervurdert 6 tommeren i disse som du gjør. Til eksempel innehar de større bass ned til gitte frekvens enn 15" i mine Klipsch Heritage i Samme lytterom, tross fysikken.. Når det er sagt er jeg vel en gjensidig hifi kverulant så Joda, er ikke fremmed for synsing...:giggle:
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Oii her var det mye å ta tak i. Jeg har gått igjennom samtlige av innleggene, og her var det mye lærerikt - med veldig få unntak (først god lyd, og så får eventuelt sentralstimulerende komme). La meg bare først si; Jeg kjøpte faktisk de subene som Pelsjeger henviste til: https://www.stereopluss.no/elac-2050-full-app-kontroll-og-flott-lyd.5794300-355425.html

    Jeg vet ikke hva jeg skal si. Jeg er ihvertfall redd for at naboen under og ved siden likte det gamle oppsettet best. Det var mye knot med appen til denne, og endte til slutt opp med at det bare var konas 7 år gamle Samsung som fungerte på denne. Når det til slutt funka, så prøvde jeg "romkorreksjonen", kjente ikke helt magien i denne. Men etter å ha prøvd litt forskjellig db og hertz, fant jeg en grei balanse. På M. Requiem. Her hørtes det nesten ut som om SFene og suben utfylte hverandre. Ikke helt magisk, men nå forsto jeg litt mer av denne suben. Med Røyksopp. Boom - fryktelig, det ristet i bestikket på kjøkkenet i den andre enden av stuen. Etter flere timer med testing, fant jeg ut at jeg måtte stille inn hertz for hver ulik musikksjanger/innspilling og låt - alt fra 40-90 hertz alt ettersom. Slikt blir jeg sliten av. Det går ikke.

    Kort om ECen. Som ungdom på 90-tallet var selvfølgelig Electrocompaniet, og særlig akkurat denne, selve drømmen. nesten oppnåelig, men ikke helt, så det ble med NADen fra Hifiklubben (sikkert noen som kjenner seg igjen i noe av dette?). Da jeg så forsterkeren på finn for 3 år siden til 5000,- måtte jeg slå til (mer om det under).

    Så om SFene. Selve SF-drømmen begynte da jeg gikk til innkjøp av de første Cremona Auditorene som kom. Jeg bodde da i en middels stor leilighet. Stua var omlag 20kvm hvis jeg husker rett. De spilte helt fantastisk der sammen med en Cayin a 88t (https://6moons.com/audioreviews/cayin/a88t.html). Av ulike årsaker måtte jeg pakke sakene og flytte inn i en liten og relativt kjip leilighet. Det var ikke snakk om plass til høyttalere der, hverken de som står på stativ, eller de som står av seg selv. Jeg hadde ikke annet valg enn å selge Auditorene. Det var som en åpenbaring da jeg så at SF hadde laget en versjon til å henge på veggen! De kom selvsagt raskt i hus. Ikke før jeg hadde rukket å pakke dem ut, så inntraff en ulykke som snudde opp ned på livet. Det ble 4 med på sykehus i Bergen (veldig fin by, men litt vel lenge å ligge der oppe i en sykeseng på intensivavdeling). Jeg fikk til og med være med inn til den "andre siden" Da jeg kom tilbake til den nevnte leiligheten i Oslo, brukte jeg det neste halve året på å lære og gå igjen. Dere skjønner sikkert at hifi-interessen ikke var på topp akkurat da (selv om jeg i ettertid ser at det kunne ha vært sunt å dyrke den for en forbrent kropp med nervene utenpå). For å komme til saken her da. Jeg ble jo bedre etterhvert, og fikk hjelp med å henge opp Elipsaene. Problemet nå, var at denne cayin forsterkeren lå nedgravd i en kjeller som ikke var min. Og da kommer jeg til poenget: Det var mer beleilig å kjøpe guttedrømmen (ECI2) på finn. Vipps, så var mitt nye anlegg i gang. Jeg husker dessverre ikke om jeg umiddelbart likte lyden eller ikke den gangen, men etter litt tilvenning til lyden- og avvenning av smertestillende syntes jeg det hele låt ganske greit (min subjektive erfaring med opiater og hi-fi ikke er å foretrekke).

    For å være helt ærlig, så var livet ganske kjipt på den tiden. Men som lyn fra klar himmel, dukket det opp en flott dame som nå er kona mi. Livet tok en drastisk vending til det bedre. Av hennes mange fine egenskaper, er vel hennes musikkinteresse det som er mest relevant her. Vi bodde i det lille krypinnet sammen i vel et års tid og levde greit med den musikken som kom fra veggen. Men nå var en ny rus- kjærlighetsrusen inne i bildet, og igjen har jeg et litt forvrengt minne av hvor god lyden egentlig var inne i den 46kvm store leiligheten. Nå må jeg passe på å ikke skli helt ut her kjenner jeg, så jeg må gjøre det kort nå; for et drøyt år siden flyttet vi inn i den leiligheten som dere så bilder av innledningsvis. Nå falt alt på plass - bortsett fra lyden, som jo er hele årsaken til at jeg skriver her inne nå.

    Jeg rigget, dvs som dere ser på bildene, koblet til de samme komponentene, med noen få modifikasjoner. Jeg hadde bestemt meg for å lære hva dette med streaming var, så jeg kjøpte meg en gammel Mac Mini og en DAC for å se om dette var noe for meg. Jeg koblet meg opp mot Tidal. Måtte også kjøpe nye HT kabler som var lange nok. Til min store frustrasjon, fant jeg ikke ett, virkelig ikke ett eneste sted i leiligheten hvor Elipsaene kunne henge, derfor kjøpte jeg stativer til dem og satt dem der de står nå. Dette er jo en ad hoc løsning, men jeg tenkte jeg måtte prøve ihvertfall. Nå var det bare å sette seg ned og nyte alt strevet. Sånn ble det jo ikke, derav trådnavnet... Det låt rett og slett ikke bare spinkelt, men rett ut masete. Jeg tenkte det måtte være noe med streamingen, innstillinger eller et eller annet av det jeg ikke kunne noe om, som det kunne være noe feil med. jeg vet ikke hvor mange timer som ble lagt ned i dette "arbeidet", men det var mange og uten resultat. Da kona mi hørte dette for første gang, sa hun rett ut; "Dette gir jo ikke gåsehud akkurat". Da får jo en mann blod på tann :) Så tenkte jeg det var noe med denne DACen som jeg også kjøpte på finn. Den var rimelig, og nokså gammel (se Argon), men den hadde rør, noe jeg hadde god erfaring med at kunne ha store utslag på lyden. Jeg tok kontakt på torget her inne og fikk kontakt med en svært hyggelig og kunnskapsrik fyr som hadde noen rør som kunne passe. Han var generøs nok til å sende meg 5 som jeg kunne prøve ut og så kunne jeg bare sende tilbake de jeg ikke ville kjøpe. Her var det virkelig snakk om forskjeller, og jeg plukket umiddelbart ut 2. De skal jeg beholde uansett hva de skal settes inn i fremtiden Jeg har hverken betalt ham, eller sendt tilbake de 3 andre (så hvis du leser dette nå Lassemann, så har jeg ikke glemt deg). Lite kunne hverken han eller jeg vite om at hovedproblemet lå et helt annet sted i oppsettet. Eller i leiligheten som sådan. Dette henger jo veldig tett sammen...

    Jeg har fulgt mange av rådene her inne, og mange av dem er skikkelig gode. Flytting av høyttalere, kjøp av nevnte sub osv. Nå sitter jeg her og veksler mellom å se på heftige gulvstående SFer, forsterkere og kontoen. Gi faen i det likskomprosjektet og skaff noe skikkelig liksom. Jeg vet at noen av dere kjenner dere igjen i akkurat det siste ihvertfall. Så vel, slik er det nu.

    (For de av dere som har holdt ut denne lange teksten; takk, og kom gjerne med flere innspill - jeg trenger det! For dere andre; beklager)

    William
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Haugenial: CA er tross alt ikke vanskelige å få til- for den som veit hva de trenger for å leve ;) (y)

    WilliamPoppy: Jeg veit også ett og annet om akkurat hvor viktig nettverk, felles interesser, riktig support og ikke minst riktig frue er ;) Jeg ble født med cerebral parese, har funnet riktig dame for meg, og for oss her er musikken omtrent ett og alt, Så jeg kan kjenne meg igjen...De høyttalerne du har er av de YTTERST FÅ VIRKELIG MUSIKALSKE som er der ute. Men de krever så definitivt sitt av oss. litt som livet selv. Det gjelder ALLE Sonuser, det. De er som italienske jenter: Supersexy, krevende og humørsyke på en og samme tid. Men gi henne det hu vil ha. elsk henne høyt og sett henne litt på plass når det trengs. Så overøser hu deg med grenseløs kjærlighet. Og er din for resten av livet!
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det høres ikke ut som du noen gang fikk skrudd til den subben skikkelig hvertfall. Du skal på ingen måte trenge å bytte delefrekvens avhengig av musikksjanger. Derimot kan man kanskje bli overrasket over hvor mye bassinformasjon det faktisk er på endel elektronisk musikk hvis man kun har hørt det på stativhøyttalere uten sub. Men uansett høres det ut som du kanskje aldri traff 100% på subvolum + delefrekvens + plassering, og dermed ikke integrasjon med høyttalerne.

    Jeg ville uansett fokusert på rom og høyttalere primært, dette er nok neppe noe som løses med forsterkere og dacer. Har du noen andre mindre rom du midlertidig kunne koblet opp anlegget i bare for å høre om du fortsatt synes det låter bra under bedre forutsetninger? F.eks et soverom eller lignende som ikke er så åpent som der du har det nå? Slik at du mentalt kan utelukke elektronikken?
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Auditor; Det var heftig å høre - jeg kan vel bare si; godt jobba💪💓 Tenk, så mange innlegg vi leser av hverandre også vet vi egentlig så lite om hverandre...Vi deler åpenbart samme lidenskap ihvertfall😍. Nå fikk jeg faktisk litt gåsehud, av det du skrev altså ikke musikken (anlegget er koblet av for anledningen).
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    William Poppy: DET var supporten sin, det!!! TAKK (y) Samme til deg! Det er ikke alle som er så heldige å finne livet igjen etter noe sånt. Holdt på å dø selv da jeg var 28- i bilulykke. MEN: Fabere ER deilige, VAR deilige og VIL BESTANDIG VÆRE deilige. Dog kun for oss som forstår dem;) Og godt er da egentlig DET!!
     
    Sist redigert:

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Livet er ikke nådig, det er helt sikkert:rolleyes: Nettopp derfor må vi ha musikk til. God musikk!
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Interessant å lese om historien din, @WilliamPoppy , og flott at ting har ordnet seg :) Bortsett fra det lydmessige, da.

    Kunne det vært en idé å invitere noen hjem til deg som kunne hjulpet deg med lytting, plassering, integrering av subber, måling, testing av DSP og romkorreksjon? Er mange her på Sentralen som har svært høy kompetanse på sånt.

    Og - siden du stiller deg litt tvilende til hva som faktisk ga deg gåsehud tidligere - kanskje, bare kanskje, kunne du vært tjent med å kvitte deg med rubbel og bit av utstyr og begynne fra bånn av? Kanskje et oppsett med aktive høyttalere? Bare tenker høyt her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn