Ønsker anbefaling Hjelp - gåsehuden er borte!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Affeksjonsverdi kan være en hindring, jeg satt med feil høyttaler i mange år pga det,.... la heller ørene bestemme og hør noe nytt. På den annen side solgte jeg en komponent pga et svakt usentimantalt øyeblikk og cashbehov, det endte med at jeg kjøpte det samme tilbake...
    Nope, veggmontering på hemsen utgår dessverre. Det var faktisk min første idè da vi flyttet inn - bibliotek og lytterom på hemsen. Det ble også avslått. Av hensyn til en uforsvarlig bratt trapp opp dit.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Det er mange fine og gode høyttalere der ute, jeg hadde litt elsk-forhold til et par høyttalere jeg hadde før .... Når jeg så meg selv i hvitøyet skjønte jeg at de måtte bort, samme hvor estetisk pene de var. Jeg byttet de vel i så måte bort i "verste sort" som var sorte av farge, men med en mer elegant fremtoning og form. Poenget mitt er at den dag i dag ser jeg meg ikke tilbake og slik alt er blitt er jeg veldig glad for at sort høyglans ble fargen på de i stedet for høyglans kirsebær. Det er lyden som er viktigst for meg, men så har jeg et elsk-forhold til de sorte trollene i dag også da. :love:
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vurderer seriøst også å se på disse martin logan elektrostat høyttalerne. En ny verden av gulvstående greier åpenbarer seg for den som er åpen. Føler jeg svikter Auditor her, men alt for å få en lykkelig kone og god lyd
    Da slipper du vel ikke unna sub hvis du skal ha noe bass å snakke om?
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Er de ikke egentlig ment som bakhøyttalere i et surroundoppsett?

    Veggmontering på hemsen er heller ikke et alternativ? Stativer skjønte jeg ble kronglete på grunn av trappa.
    De var egentlig ment som det ja, men ble testet mange ganger som rene stereohøyttalere og klarte seg godt :cool:
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Stikk innom noen hifi-sjapper, da vel. Mange tar jo innbytte også. Kan være dette løser seg kjapt og greit.
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Kanskje alt are dreier seg om å spre god lyd i leiligheten, ikke bare i lytteposisjon i denne omgang...
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Jeg gir meg ikke: Finn kode 184190671. Quad forsterker sett. Har denne selv (artera Play) som jeg kjører på SF. Den har alt av muligheter pre/dac/ cd spiller i tilleg får du effekt (Har ikke denne selv men har hørt den skal være svært bra) som er kraftig til en latterlig pris. dette anlegget koster nytt 45000,-. Det er mange som har lagt det til som favoritt så det går fort, om det ikke allerede er solgt. hadde det ikke funket kunne du solgt det kjapt for samme pris..
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Vurderer seriøst også å se på disse martin logan elektrostat høyttalerne. En ny verden av gulvstående greier åpenbarer seg for den som er åpen. Føler jeg svikter Auditor her, men alt for å få en lykkelig kone og god lyd
    Det blir fort dyrt å prøve/feile med forskjellige høyttalere. I fjor hadde Lyngdorf et av de største rommene på Hifimessa i Horten og de var i stand til å fylle rommet med kun to små stativhøyttalere som var designet for å stå inntil veggen og et par små sub'er. Dette fikk de til ved hjelp av dsp funksjonaliteten (Room Perfect) i Lyngdorf TDAI forsterkeren. Jeg hadde forsøkt å få lånt meg en slik. De skal være lette å bruke, fri for omfattende konfigurasjoner.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    WilliamPoppy: Hvis du tviler: Elipsa ER avstemt til å sitte PÅ vegggen. Den bruker nevnte vegg som en ekstramembran for å gjøre jobben sin. Som alle LCRer. Kvitter du deg med dem vil du savne dem noe utrolig. Men hvis du derimot renser unna resten, forenkler og bygger opp det nye anlegget RUNDT dem og FOR dem- tilpassa leiligheten- se, da blir sakene så meget bedre. Skyhøy WAF, høyere kvalitet, ei mer enn happy frue;) Vil du ha Sonuslyd "over det hele" bygger du inn noen sett fra den nye custom-install-serien deres.. Elektrostater har styrker, men desto større svakheter mht spredning, romkrav og sweetspot..
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    WilliamPoppy: Hvis du tviler: Elipsa ER avstemt til å sitte PÅ vegggen. Den bruker nevnte vegg som en ekstramembran for å gjøre jobben sin. Kvitter du deg med dem vil du savne dem noe utrolig. Men hvis du derimot renser unna resten, forenkler og bygger opp det nye anlegget RUNDT dem og FOR dem- tilpassa leiligheten- se, da blir sakene så meget bedre. Skyhøy WAF, høyere kvalitet, ei mer enn happy frue;) Vil du ha Sonuslyd "over det hele" bygger du inn noen sett fra den nye custom-install-serien deres.. Elektrostater har styrker, men desto større svakheter mht spredning, romkrav og sweetspot..
    Problemet er at han har ingen vegg å henge dem på ...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Er bestandig en løsning...det gjelder å finne den. Ligger forresten et par Sonuser ute nå i samme klasse.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Er bestandig en løsning...det gjelder å finne den. Ligger forresten et par Sonuser ute nå i samme klasse.
    Den eneste veggen som jeg tror vil funke, er langveggen, men kona hans er lite begeistret for den tanken. Og subben får heller ikke optimal plassering. Derfor tror jeg den ryddigste og mest effektive løsningen for å få mer bass, er et par gulvstående. Det ligger et par Pylon Emerald til 11 000 på finn. De ville jeg vurdert sterkt.

    @Auditor - tenkte du på disse Sonusene? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=184707459 Det må vel være en god pris.
     
    Sist redigert av en moderator:

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Hei igjen! Ja, der kom svaret: siden dine ht er beregnet for veggmontering får du ikke hjelpen fra bred baffel på de dype tonene Når de står fritt ute i rommet. Du må dessverre bytte dem ut, eller henge dem på veggen - eller kanskje du kan fikse dette med avansert EQ (DSP)?
    Jeg tillater meg å komme med en anbefaling av mellomstore stativhøyttalere som låter naturlig også nedover i frekvensområdet, da jeg har prøvd mye og deretter levd fornøyd med Harbeth C7ES3 som fungerer perfekt i minst 4 ulike rom. Jeg har ett par i lys Eucalyptus og ett par i Tiger Ebony.
    se test og intervju med designer og eier Alan Shaw.
    Du kan lese mine erfaringer her: #13 i denne tråden:
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Hei igjen! Ja, der kom svaret: siden dine ht er beregnet for veggmontering får du ikke hjelpen fra bred baffel på de dype tonene Når de står fritt ute i rommet. Du må dessverre bytte dem ut, eller henge dem på veggen - eller kanskje du kan fikse dette med avansert EQ (DSP)?
    Jeg tillater meg å komme med en anbefaling av mellomstore stativhøyttalere som låter naturlig også nedover i frekvensområdet, da jeg har prøvd mye og deretter levd fornøyd med Harbeth C7ES3 som fungerer perfekt i minst 4 ulike rom. Jeg har ett par i lys Eucalyptus og ett par i Tiger Ebony.
    se test og intervju med designer og eier Alan Shaw.
    Du kan lese mine erfaringer her: #13 i denne tråden:
    Det der så absolutt ikke dumt ut, det virker som om disse har en fanskare ihvertfall. Jeg skal lese mer om dem. Jef ser at den du sikter til ikke går sinnsykt dypt og heller ikke er spesielt lettdrevne. Da må det nok uansett en annen forsterker enn WCI2 inn i bilde. En ting jeg savner tilbakemelding på, det har faktisk ikke vært en eneste kommentar, men hva tenker dere om at jeg henter frem min Cayin-forsterker igjen . er det i det hele tatt noen her som kjenner til den? https://6moons.com/audioreviews/cayin/a88t.html

    Den spiller fantastisk fint, særlig etter at Roar Malmin tok seg av den.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg ville luktet litt på ATC SCM19 fremfor Spendor/Harbeth.
    ATC er mer dynamiske og spenstige enn de slappe Spendor greiene.

    WEB_Image ATC HIFI SCM19 Høyttaler 25mm Neo Soft D scm19_alle_1-260154615.jpeg
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Takk for enda et tips. Jeg bør vel nevne at jeg ikke er avhengig av at HT må stå på stativ. Gulvstående er absolutt et godt alternativ jeg vurderer.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis høyttaleren er designet for veggmontering vil den mangle nivå i bassområdet når man bruker den frittstående. Her er måling av Revel M16 og Revel S16 fra samme plassering frittstående i et rom - S16 er tilsvarende M16 bare ment for veggmontering;

    BLÅ er M16 (designet for frittstående) og GRØNN er S16 designet for veggmontering.

    m16.jpg

    s16.jpg



    Et tonesveip, feks fra YouTube, som spiller fra 50- 20 000 hz vil kanskje kunne gi svar på hvor man føler det er altfor lite/mye energi og kan dermed gi en pekepinn på hva som skal til.
    Du nevnte elektrostater, og fordelen/ulempen disse har er at de sprer lyden veldig lite til siden. Det er en fordel når man ønsker/foretrekker mest mulig direktelyd og en ulempe når man foretrekker mest mulig reflektert lyd. Jeg tenker det kan godt hende det er en fordel slik anlegget ditt står i dag, men jeg har ikke hørt elektrostater på aldri så lenge og kan ikke si så mye om hvordan det låter generelt sett.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Parafinoksen: Nix! Ikke de, men tvertimot de Olympica 1 som ligger ute her! Ellers skulle GP Domus hatt emballasjen til den prisen. Og de er langtfra så åpne som Elipsaene WP har heller..Har du dem derimot stående fritt, låter de mer enn OK- og KLASSISK Faber..

    WilliamPoppy: Hvis du vil skifte ut Faberne, se gjerne på PMC...de har en vanvittig god aktiv serie også-
     
    Sist redigert:

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Haugenial; Jo, den ene sokkelen på KT rørene har litt dårlig kontakt. Det er vel ikke et kunststykke å få reparert (men har en lei følelse av at reparatørene finner noe annet også....🤑😵)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hadde dratt og hørt på Sonus Faber Domus Grand Piano som ligger til 11k nå, jeg hadde også tatt med forsterkeren og prøvelyttet hos selger. 😉
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Hei igjen!

    Begge dine forsterkere vil drive Harbeth C7ES3 veldig greit. Jeg har drevet dem med 2x25W i 35kvm stue, og med 2x50W i 55-60 kvm stue/kjøkken (Arcam Solo Mini og Movie, hhv). De utgjør en enkel last pga snill inpedansekurve (6 Ohm minimum) og konservativt oppgitt sensitivitet.

    @Bergfinn, Harbeth C7ES3 er dynamisk. Mange kobler dem til andre BBC høyttalere, men Harbeth har en egen type mellomtonedriver (5» og 8») som de lager selv (Støpt plast) som tåler mye juling uten å forvrenge/bryte opp eller ringe. Se gjerne mer på Harbeth User Group, inkl bilde av murstein som holdes oppe av membran uten å gi etter.
    ATC er også veldig bra, men er voicet annerledes og krever at man spiller høyere for at basstrykket skal bli tilfredsstillende i mine ører. Jeg var på nippet til å velge ATC for en del år siden, men er glad for at jeg landet på Harbeth. ATC forblir mitt andrevalg. Begge har fantastisk mellomtone, bra trøkk og er godt bygget i UK med pen finish. I Kino/med DSP blir selvsagt ikke Voicingen noe vesentlig problem.


    Det der så absolutt ikke dumt ut, det virker som om disse har en fanskare ihvertfall. Jeg skal lese mer om dem. Jef ser at den du sikter til ikke går sinnsykt dypt og heller ikke er spesielt lettdrevne. Da må det nok uansett en annen forsterker enn WCI2 inn i bilde. En ting jeg savner tilbakemelding på, det har faktisk ikke vært en eneste kommentar, men hva tenker dere om at jeg henter frem min Cayin-forsterker igjen . er det i det hele tatt noen her som kjenner til den? https://6moons.com/audioreviews/cayin/a88t.html

    Den spiller fantastisk fint, særlig etter at Roar Malmin tok seg av den.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hifi er jo så enkelt, hvorfor så mye frem og tilbake gutter? :geek:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Haugenial; Jo, den ene sokkelen på KT rørene har litt dårlig kontakt. Det er vel ikke et kunststykke å få reparert (men har en lei følelse av at reparatørene finner noe annet også....🤑😵)
    Det høres iallall ut som noe som er enkelt å fikse, og de som har peiling på rørforsterkere sier at det stort sett er ganske greit å jobbe med rørprodukter. Så tipper dette kan fikses ganske enkelt, istedenfor å kjøpe noe nytt.
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Den var interessant (og kul)! Hehehe, kanskje det ender opp med en slik en...Litt som en puddel, men man skal vel ikke skue hunden mot hårene
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Jeg likte særlig denne; Who is their potential customer? First of all a Music lover who prefers a speaker that doesn't force him in a sharp listening position, allowing for multiple listeners without problems, and for countless hours of pure musical enjoyment. Secondly, they can conquer the heart of a seasoned audiophile who has tried everything he could, even the most radical approaches, and now is just searching (downsizing?) for a relatively inexpensive loudspeaker that just plays Music without evoking sad audiophile paranoias.

    (https://www.tnt-audio.com/casse/duevel_planets_e.html)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Det viktigste er å finne en høyttaler man er fortrolig med, en som byr på det en selv ønsker og ikke det alle andre ønsker. Selv er jeg mer opptatt av at bassen burde sitte i stedet for at diskanten er mest mulig luftig (for det synes jeg kort og godt er helt forferdelig), mellomtone skal "bare funke", men vokal og instrumenter burde komme skikkelig frem. At høyttalerne har en måte å spille på som gjør at jeg aldri føler at jeg får "brukt de opp" dynamikk-messig ser jeg også som en fordel. "Nøytralt" er det eneste riktige i mitt hode og at systemet mitt et altspisende. Når man har følelsen av å eie et system med de egenskapene man selv setter pris på (ønsker), så er det liksom ikke så mye annet som har noe å si. Jeg har hørt bedre systemer enn det jeg har selv, men ville jeg eie de fremfor det jeg har? Nei, egentlig ikke. Liker du lyden fra de høyttalerne du har med den ampen du har, ville jeg vært forsiktig med å jakte på noe annerledes, da ville jeg heller sett på de samme merkene i modeller som passer deg litt bedre nå. Bare et tips så du slipper å kjøpe og selge en hel haug av høyttalere og amper (og tape en del penger) for så å sirkle deg tilbake på de samme merkene som du har i dag. Jeg liker et merke, men jeg skal ikke anbefale deg noe med mindre du har hørt de og faktisk liker lyden av de, slik som en del andre her inne promoterer enkelte merker, det er skummelt fordi de aner ikke hva du hører når du lytter til det du har i dag.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det viktigste er å finne en høyttaler man er fortrolig med, en som byr på det en selv ønsker og ikke det alle andre ønsker. Selv er jeg mer opptatt av at bassen burde sitte i stedet for at diskanten er mest mulig luftig (for det synes jeg kort og godt er helt forferdelig), mellomtone skal "bare funke", men vokal og instrumenter burde komme skikkelig frem. At høyttalerne har en måte å spille på som gjør at jeg aldri føler at jeg får "brukt de opp" dynamikk-messig ser jeg også som en fordel. "Nøytralt" er det eneste riktige i mitt hode og at systemet mitt et altspisende. Når man har følelsen av å eie et system med de egenskapene man selv setter pris på (ønsker), så er det liksom ikke så mye annet som har noe å si. Jeg har hørt bedre systemer enn det jeg har selv, men ville jeg eie de fremfor det jeg har? Nei, egentlig ikke. Liker du lyden fra de høyttalerne du har med den ampen du har, ville jeg vært forsiktig med å jakte på noe annerledes, da ville jeg heller sett på de samme merkene i modeller som passer deg litt bedre nå. Bare et tips så du slipper å kjøpe og selge en hel haug av høyttalere og amper (og tape en del penger) for så å sirkle deg tilbake på de samme merkene som du har i dag. Jeg liker et merke, men jeg skal ikke anbefale deg noe med mindre du har hørt de og faktisk liker lyden av de, slik som en del andre her inne promoterer enkelte merker, det er skummelt fordi de aner ikke hva du hører når du lytter til det du har i dag.
    På et vis enig med deg, og er man fornøyd og ting funker, er det en god grunn til ikke å hive seg på byttekarusellen. Nå sier jo William selv at kanskje det var andre faktorer enn faktisk lydkvaliteten som gjorde at han endte på oppsettet han har nå, så da må det være lov å komme med forslag som kanskje er litt utenfor boksen. Han ber jo utrykkelig om anbefalinger også.

    Hvis han ikke bor så langt fra Oslo, er det jo bare å ta med seg forsterkeren og reise inn til hifi-sjappene og ta noen lytterunder. Og mange lar deg vel låne med ting hjem for å teste mot et depositum?
     

    WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    På et vis enig med deg, og er man fornøyd og ting funker, er det en god grunn til ikke å hive seg på byttekarusellen. Nå sier jo William selv at kanskje det var andre faktorer enn faktisk lydkvaliteten som gjorde at han endte på oppsettet han har nå, så da må det være lov å komme med forslag som kanskje er litt utenfor boksen. Han ber jo utrykkelig om anbefalinger også.

    Hvis han ikke bor så langt fra Oslo, er det jo bare å ta med seg forsterkeren og reise inn til hifi-sjappene og ta noen lytterunder. Og mange lar deg vel låne med ting hjem for å teste mot et depositum?
    Jeg bor vel så og si midt i Oslo, så det burde gå. Men jeg synes det er litt vanskelig, jeg er selgeres drøm, og lar meg fort rive med og kan ende opp med det første og kanskje ikke det beste. Uansett, nå har jeg bestemt meg for å selge suben og ta det derfra. Jeg kjøpte den ny i eske på finn for 9500,- Jeg vet ikke hvor lettsolgt den er? Koster ihvertfall 15000,- ny. https://www.stereopluss.no/elac-2050-full-app-kontroll-og-flott-lyd.5794300-355425.html
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg bor vel så og si midt i Oslo, så det burde gå. Men jeg synes det er litt vanskelig, jeg er selgeres drøm, og lar meg fort rive med og kan ende opp med det første og kanskje ikke det beste. Uansett, nå har jeg bestemt meg for å selge suben og ta det derfra. Jeg kjøpte den ny i eske på finn for 9500,- Jeg vet ikke hvor lettsolgt den er? Koster ihvertfall 15000,- ny. https://www.stereopluss.no/elac-2050-full-app-kontroll-og-flott-lyd.5794300-355425.html
    1. Legg igjen kreditt-/bankkort hjemme.
    2. Sett et budsjett, definer behovene dine, og hold deg til dette.
    3. Ta med deg kona som impulskontroll ;)
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor skal du selge suben? :oops:
    De fleste høyttalere har nytte av en sub, og du får vel plassert den på en grei plass om du velger å skifte ut dine nåværende SF.
    Jeg ville ihvertfall ventet til nye høyttalere var kommet i hus før jeg solgte noe jeg allerede hadde.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn