Hjelp: Høytalere til Hegel H100 /Hegel CDP2 - noen anbefalinger?

hifi1953

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.08.2010
Innlegg
147
Antall liker
67
Torget vurderinger
12
Hei:

Jeg har Hegel H100 forsterker og Hegel CDP2 MK2 - spiller, samt Mirage OMD15 høytalere. Jeg synes disse blir noe "lys" diskanten - har noen forslag til andre høytalere som ev. kan passe?
 

jano007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
130
Antall liker
2
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
hifi1953 skrev:
Hei:

Jeg har Hegel H100 forsterker og Hegel CDP2 MK2 - spiller, samt Mirage OMD15 høytalere. Jeg synes disse blir noe "lys" diskanten - har noen forslag til andre høytalere som ev. kan passe?
Hører rykter om at b&w cm9 kan være bra
 

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
6
Hei!
Hva som kan passe kommer litt an på hva du vil oppnå. Hva slags musikk, og ikke minst hvor stort rommet er? Pris?

Selv bruker jeg et par PSB Synchrony two http://interconnect.no/default.pl?showPage=218 på min H200. Disse har en mørk klangbalanse som passer Hegel bra. De låter større enn de ser ut, har en suveren bass samtidig som den har gode hifi-kvaliteter. Garantert fine også til H100. Byttet fra Dali Mentor 6 som ble for lyse i mitt rom, og har ikke angret et sekund.

B&W CM9 er nok helt sikkert også en god kombinasjon. Ikke veldig ulik Synchronyene. Enda litt bedre oppløsning, men mindre pondus i bassen.

Har også hørt at merker som Vienna og Dynaudio har blitt trekt fram som høyttalere som ikke er for lyse i klangen, men har ikke noe erfaring med dem selv.

Lykke til med jakten!
 

hifi1953

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.08.2010
Innlegg
147
Antall liker
67
Torget vurderinger
12
Hei - og takk for innspill! Jeg har hørt på B&W CM9 - og de virker også å ha noe mindre pondus i bass enn mine OMD15 (som er svært gode høytalere.) Dynaudio Focus er også meget gode - men gav heller ikke så mye mer. Er også blitt anbefalt Spendor - men disse har jeg deverre ikke fått hørt. Ellers har jeg hørt noen Linn høytalere (mulig det var Majiik) - og disse var utrolig gode - skal sjekke llitt mer på disse.

Musikk: alt mulig - men mye 60-talls rock / blues / Jeff Beck/Hendriks etc. og vokal (ala Bremnes og produksjoner fra Kirkelig kulturversted), mye vinyl(er samler - bruker her Rega P5 m/Ortofon Rondo Blue Mc)

Er forresten på jakt etter godt Riia-trinn til denne - tar gjerne imot tips også her. Er bla. anbefalt Trichord Dino og Regas egne Riia. :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du burde høre på ting som f.eks Spendor S8e! Som skapt for å få rike opplevelser med Hegel elektronikk og din musikk, for ikke å si all musikk. Høyttalere er notorisk romavhengig og en smaksak da, så høre først-
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.989
Antall liker
20.125
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg stemmer for Spendor, Triangle og System audio ut ifra egene preferanser. Jeg ble ivertfall mektig imponert over hva Hegel og SA stellte isammen på hifimessa i Lørenskog. NB Der var det vel de nye toppmodellene på pre og effekttdel samd deres egen dac som sto for lyden. Høyttalerene var vel Sa mantra 60.
 

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Innlegg
179
Antall liker
1
Spendor S8e er et godt forslag. Dessverre produseres de ikke lenger, så du er avhengig av brukt. Men den nye A-serien til Spendor er kjempebra. A5 står i og spiller i min stue for tiden. De er ikke blant de største gulvstående du kan få tak i, slik at det er en fordel å få løftet dem noen centimeter. Selv har jeg brukt noen svarte isoporlignende klosser, som forøvrig er en del av Spendoremballasjen, og fått de 12 cm høyere. Nydelig.

mvh
 
Topp Bunn