hjelp: har fått tak i min første spiller

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
0
Hei, har fått tak i min første spiller. Dette er en Rega P3. Jeg får denne for bortimot ingenting. Armen som står på vet jeg ikke hva er eller om den fungerer. (står zeepa på den). Har lagt ved et bilde. Kan denne armen brukes? Stiften er borte, hva trenger jeg for å få den til å fungere? Bør jeg kjøpe en ny arm, (hva anbefales? har sett på rb300) eller prøve å få satt sammen denne og prøvd den ut?

Har også mulighet for å få med en ria, men også denne var litt usikkert om fungerer. Har en HK970 forsterker, har de siste ukene kjøpt noen plater og har lyst til å prøve å få igang denne spilleren.

Trenger jeg uansett en Ria? Jeg har som sagt ingen greie på dette og ønsker som sagt bare å få igang og prøvd meg litt.

Ledningen fra armen og strømledningen er forøvrig klipt av. Er det mye styr å få satt på nye plugger på den fra armen?

Vedlegg

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.401
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Zeepa produserte noen lette headshell i karbonfiber, armen er sannsynligvis en annen fabrikant. Burde være greit å lodde på noen nye plugger-evt. skaffe en stift til pick-upen/alternativt ny pick-up.
Alle platespillere trenger Riaa, så dette trenger du hvis du ikke har phono inngang på forsterkeren din.

Spilleren burde ellers være en bra intro til avspilling av vinyl.

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
0
Ok, hvor kan jeg få tak i en stift som passer til pickupen?
Det jeg tenkte på angående riaa var om hk 970 forsterkeren har et innebygget riaa som går an å bruke sammen med denne spilleren? Klar over at jeg spør dumt...

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Hei
Gratulerer.
Arild på Hifi Guiden, Hamar, kan sikkert hjelpe deg.
Tlf: 62529706

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.401
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
kark skrev:
Ok, hvor kan jeg få tak i en stift som passer til pickupen?
Det jeg tenkte på angående riaa var om hk 970 forsterkeren har et innebygget riaa som går an å bruke sammen med denne spilleren? Klar over at jeg spør dumt...
Jeg kjenner ikke HK 970, men hvis det står phono på inngangsvelger og du har phono inngang bak på forsterkeren så har den riaa. Hvis ikke må du kjøpe en separat riaa og koble denne til f.eks en aux inngang på forsterkeren.

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
0
Forsterkeren har egen phono inngang bak på forsterker ja. Bare det at jeg snakket med en som også hadde phono på sin forsterker men som sa at det ble så lavt at han måtte skru lyden helt opp for å høre noe. Dermed mente han at jeg uansett trengte seperat riaa. Derfor jeg lurte. Takker for svarene, dette er meget god hjelp!

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Du har enten en Stanton eller en Pickering pickup på spilleren din. Kan du se hva slags type det er, og o det står noen numre på den. Stift får du tak i til disse (de kan brukes om hverandre), men det er litt avhengig av hva slags type pickup du har. Noen typer lages det ikke stifter til lenger :(

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
0
hvor står disse tallene? Så ingenting på selve armen. Må jeg ta den ut og se under selve armen kanskje? Er dette gode armer eller er det vanskelig å svare på før jeg får lest av selve modellnummeret? (Må gjøre dette etter arbeidstid da jeg ikke har spilleren tilgjengelig nå).

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Hei, armen din er ein Rega 200. Den var produsert av Acos Lustre, eit meget anerkjent japansk merke. Er lagara i orden burde den vere god nok, også til MC-pickuper.
Dei kabelstumpane du synte bild av ser ut til å vere berre å sette på kontakter, så er dei i orden.
Lykke til
mvh

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Pickupen er den blanke som er festet til den sorte delen foran på armen. Bare skru løs og ta av hele den sorte delen, så kan du finne ut hva pickupen heter. Såvidt jeg kan se på bildet er det Stanton, men du må finne noen tall på den.

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
0
Ok, tusen takk! Da vet jeg hvilken arm det er! Skal få sjekket hva pickupen heter. Jeg så i går at jeg kunne løse den sorte delen (er dette headshellet) men for å lese av tallene på pickupen må jeg skru pickupen (lille sølvgrå) fra headshellet da det som en kan se på bildet går noe over pickupen på siden der skriften står.

johs:takk for hjelpen her! Så når jeg googlet rb200 at det er en slik jeg har ja: http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?p=4618&sid=610c358e6810691658e6c21a6a98a978

For å teste lagerene må jeg vel gjerne prøve spilleren, mao få tak i plugger og en stift dersom jeg er så heldig at disse er i produksjon til min stift?

Vennligst korriger dersom jeg bruker feil ord på feil deler (kan som sagt ingenting om dette og lærer nå hehe).

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.401
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
kark skrev:
Forsterkeren har egen phono inngang bak på forsterker ja. Bare det at jeg snakket med en som også hadde phono på sin forsterker men som sa at det ble så lavt at han måtte skru lyden helt opp for å høre noe. Dermed mente han at jeg uansett trengte seperat riaa. Derfor jeg lurte. Takker for svarene, dette er meget god hjelp!
Han har da antagelig prøvd en MC (moving coil) pickup. Hvis du har en MM (moving magnet) pickup, så trenger du ikke ekstra forsterkning.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.477
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Den dingsen det står Zeepa på, er det vi kallar pickup-shellet. Her skruast pickupen fast. Det finnest mange slike shell, men Zeepa er laga i karbonfiber, og er eit av dei aller lettaste som finnest. Såleis kan du gjerne velje ein pickup som vil ha ganske lett arm.
Dersom du har ein Lustre-arm, er det verkeleg fine saker. Eg hadde vurdert ein ny pickup. Etter kvart som du opparbeider entusiasme, kan det vere artig å prøve t.d. ein Dynavector DV10x5, men det kan vere greitt å gå gradene (t.d. starte med Denon DL 160)

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
0
Har nå sett på hvilket pikup jeg har, og det er et Stanton 680 EL. Går det an å bytte stift på denne? Hvor får jeg i tilfelle kjøpt? Kan høre med HifiGuide som foreslått nedenfor.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
kark skrev:
Har nå sett på hvilket pikup jeg har, og det er et Stanton 680 EL. Går det an å bytte stift på denne? Hvor får jeg i tilfelle kjøpt? Kan høre med HifiGuide som foreslått nedenfor.
EM Nordic er distributør av Stanton i norden. De har nåler til N680(e) V3, om disse passer til PUen din vet jeg ikke (jf. V3 som tyder på at det er en versjon 3 som muligens er eller ikke er kompatibel med huset til din PU). Send dem evt. en e-post og hør. I valget mellom eliptisk og sfærisk sliping av selve nåla, vil jeg foreslå eliptisk, de har som regel bedre oppløsning og mindre forvregning i øvre mellomtone og diskant.

EDIT: alternativt kan du kjøpe en ny PU fra f.eks. Ortofon eller Rega

mvh
KJ

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
0
Har sett denne ja. Er det mye å hente på en slik oppgradering? Eller bør jeg bruke de første pengene på pickup eller eventuelt arm? Har nå rb200 og en stanton 680EL pickup. (som jeg fant ny stylus på ebay til).

Har forøvrig også fått på plugger på armen i dag:

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
kark skrev:
Har sett denne ja. Er det mye å hente på en slik oppgradering? Eller bør jeg bruke de første pengene på pickup eller eventuelt arm? Har nå rb200 og en stanton 680EL pickup. (som jeg fant ny stylus på ebay til).

Har forøvrig også fått på plugger på armen i dag:
Med forbehold om at jeg ikke kjenner PUen din, så ville jeg ha valgt PU først, deretter vurdert nny RIAA (kjeppehsten min i det billige segmentet er Cambridge 640P) og så evt. oppgradering av motor. Armen din tror jeg står seg rimelg OK, en ny RB250 arm koster dog ikke allverden. Et evt. bytte av arm avhenger av at monteringsgeometrien (avstan mellom spindel på tallerkenen og armbasen, samt hullet i plinthet til armen) stemmer med den armen du har.

mvh
KJ

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gratulerer så mye med fin spiller! Det ser ut til å være en tidlig Planar 3, forløperen til dagens P3. Både den og det litt eksotiske Zeepa-shellet ble forhandlet/importert av Audioscan. Acos Lustre-armen er grei nok, men den er nok ikke så fantastisk som enkelte synes å mene.Dette er forresten Regas standardarm fra før de begynte å lage sin RB300. Jeg husker i alle fall en ganske betydelig oppgradering da vi skrudde av Lustre-armen på min kamerats Rega og satte på en SME3009 i sin tid. Jeg mener spilleren din er fra 1979-80. Da var det veldig vanlig å oppgradere Lustre-armen med et Zeepa-shell, nemlig. Jeg jobbet på Audioscan på den tiden, og solgte endel av akkurat den kombinasjonen. Those were the days! Så klassikeren din burde spille utmerket i dag. En ny rem kan kanskje være en god ide om den ikke er skiftet på en stund. Får du tak i en brukt Rega-arm er det ingen dum ide å vurdere armskifte med tiden. Om du blir en fullbefaren Vinyljunkie kan en Rega oppgraderes voldsomt, så du har et glimrende utgangspunkt for mye vinylglede! Lykke til!

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
0
noen som har noen som helst formening om hva dette er verdt? Har fått denne av en kamerat og jeg vil gjerne gi en liten sum, uten at noen av oss har noen egentlig mening om hva den er verdt. Skulle få den til vennepris og maks 1000 eller rimeligere dersom den ikke var verdt noe spesielt.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
impulse skrev:
Gratulerer så mye med fin spiller! Det ser ut til å være en tidlig Planar 3, forløperen til dagens P3. Både den og det litt eksotiske Zeepa-shellet ble forhandlet/importert av Audioscan. Acos Lustre-armen er grei nok, men den er nok ikke så fantastisk som enkelte synes å mene.Dette er forresten Regas standardarm fra før de begynte å lage sin RB300. Jeg husker i alle fall en ganske betydelig oppgradering da vi skrudde av Lustre-armen på min kamerats Rega og satte på en SME3009 i sin tid. Jeg mener spilleren din er fra 1979-80. Da var det veldig vanlig å oppgradere Lustre-armen med et Zeepa-shell, nemlig. Jeg jobbet på Audioscan på den tiden, og solgte endel av akkurat den kombinasjonen. Those were the days! Så klassikeren din burde spille utmerket i dag. En ny rem kan kanskje være en god ide om den ikke er skiftet på en stund. Får du tak i en brukt Rega-arm er det ingen dum ide å vurdere armskifte med tiden. Om du blir en fullbefaren Vinyljunkie kan en Rega oppgraderes voldsomt, så du har et glimrende utgangspunkt for mye vinylglede! Lykke til!
Kanskje det var deg jeg kjøpte min Planar av Impulse? :)
Husker det som det var i går, 18 mai 1979. :D

Jeg kjøpte etterhvert et Zeepa- shell, som ga en liten oppgradering i lyden, men som du er inne på, RB-300 ga virkelig et løft. :D

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Antall liker
61
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
kark skrev:
Der fant jeg antakeligvis stiften jeg trenger:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300129698684&fromMakeTrack=true

Tusen takk for linkene. Veldig nyttig til akkurat dette!
Det er ikkje ein original stift. Du får ein original på ebay.com, til samme pris (eller mindre). 680EL er ein DJ pick-up som krev eindel vekt (2-5gr, trur eg), men den er ikkje så ille. Men produksjonskvaliteten til Stanton har gått kraftig ned dei siste åra, så "NOS" er vegen å gå. Alle stiftar med modellnummer D6800eitelleranna vil passe, og Stanton lagde gode hifi-stiftar til 680-serien i si tid, m.a. med stereohedron-sliping. Desse kan ein tidvis få tak i på t.d. eBay. Stiftar til Pickering sin V15-serie vil og passe.

Topp Bunn