Hjelp, har reoppdaget vinylen

trosjo

Medlem
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
0
Hei, Trenger råd om valg av forhandler (nettbutikk) og valg av spiller, pu og riaa
Har i dag fått lånt meg en gammel Rega p3 samt en ec riaa og fått bekreftet at vinyl har noe som jeg ikke finner på cd.
Jeg hadde tenkt å handle brukt, men er usikker på hva som er bra kjøp spesielt når det gjelder pu. Jeg vet f.eks ikke hva er forventet brukstid på en mc pu etc. Jeg har i dag en Sugden 21se forsterker med ProAc D25 høytalere, m Phonosophie kabler. Jeg har en øvre budsjettgrense på 14 000 inkl. riaa. jeg er svært takknemlig for råd inkl. råd om forhandlere det er greit å forholde seg til.
Jeg bor i Bergensdistriktet

mvh Trond

N

nb

Gjest
Brukt PU kan jo være et risikoprosjekt, 99% av selgerene er helt sikkert ærlige og oppgir et noenlunde riktig guesstimate for hvor lenge den har vært brukt, men tilstanden kan jo også avhenge av så mangt og sikkert vanskelig å finne ut med mindre man studerer den i mikroskop.

Et tips er HiFi-guiden (www.hifi-guiden.no) på Hamar, de selger retippede Benz-pickuper til ca halv pris av nypris, har handlet derfra selv på postordre og det funket fint både med produkt, pris og effektivitet fra selger.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det ligger en helt usedvanlig vellydende Origin Live Aurora på bruktbørsen nå, nesten ny og med en veldig god riaa i pakken. Den ville jeg kikket nærmere på! (Den er for øvrig IKKE min!)

Lykke til!

trosjo

Medlem
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
0
Hei, takk for svar. Skal sjekke hifi-guiden og Origin Live Aurora. Jeg er litt usikker på hvor mye drivverket betyr for lyden vs arm( det betyr hvor bør jeg legge pengene drivverk ?, arm eller pu, riaa) Har selv vurdert en Rega p3 -24 med passende pu samt en Sugden riaa , men har ikke erfaring med dette riaa trinnet. Fint hvis noen som leser dette og har erfaring med Sugden også gir meg et hint.
mvh Trond

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Drivverket betyr mye for lyden, for å si det forsiktig. En Rega P3 24 er en bombe av en platespiller til prisen, og vil sikkert funke fint med Sugdens Riaa, som er alldeles nydelig.., men likevel, sørg for å ta andre kombinasjoner med i betraktningen. Hvilken lydsignatur er du ute etter? Eller sagt på en annen måte, hvilke sider ved vinyllyden er det som tiltaler?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
trosjo skrev:
Hei, takk for svar. Skal sjekke hifi-guiden og Origin Live Aurora. Jeg er litt usikker på hvor mye drivverket betyr for lyden vs arm( det betyr hvor bør jeg legge pengene drivverk ?, arm eller pu, riaa) Har selv vurdert en Rega p3 -24 med passende pu samt en Sugden riaa , men har ikke erfaring med dette riaa trinnet. Fint hvis noen som leser dette og har erfaring med Sugden også gir meg et hint.
mvh Trond
Hadde jeg vært deg så ville jeg lagt pengene i et bra drivverk, så heller etterhvert bedre arm, pu, riaa.

Origin Live Aurora er nok sikkert et bra valg, ellers har du denne: http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php?topic=7575.0

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du har veeeeldig rett i at det er en nydelig platespiller, Continuo. En Sota, en høvelig arm (Rega RB300?) og pick-up, og man har platespiller i overskuelig framtid.Lysår bedre enn P3 er den nok også. Dessuten ser den ut som en million OG befinner seg i Bergen!

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
personlig synes jeg Rega er kjedelige spillere. har testa P3 litt og den låt flatt og dødt i forhold til det meste jeg har hørt (greit nok, jeg har ikke hørt så sinnsvakt mye, men noe har det blitt). dette var med rb300 og elys pu.

sikkert veldig subjektivt, men en Dual-spiller som jeg ga 150kr for låt bedre enn den med en gammel shure pickup. mye mer driv og rytme. (bittelitt rumble kanskje, men 150kr da) ;)

grattis med reoppdagelsen forresten. :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Lytteintrykk er jo i sin natur subjektive, og jeg har hørt Rega spille alt annet enn kjedelig og dødt selv....men er vel ingen varm tilhenger av Elys når sant skal sies..

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Lytteintrykk er jo i sin natur subjektive, og jeg har hørt Rega spille alt annet enn kjedelig og dødt selv....men er vel ingen varm tilhenger av Elys når sant skal sies..
hva slags pickup har du hørt den med da? jeg hørte også med en litt rimelig ortofon sak. OM 40 tror jeg den het, men husker ikke helt. den låt bedre, men ikke helt topp synes jeg. ::)

armene til rega har jeg hørt at skal være bra, og det får jeg sjansen til å teste litt mer snart. ;D

jeg bare foreslår å kikke på Roger Sperrling sin spiller. har ikke hatt gleden av å høre den, men den sies å være bra. veier fett mye da, blir levert på lasteplan. ;D

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
ellers så er jo Clearaudio Emotion bra. De dyrere modellene er sikkert bedre, men de har ikke jeg hørt. ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Dette blirfort namedropping, men jeg har hørt REga Planar og P3 med elementer fra Ortofon, Grado, Audio Technica, Coral, Stax, Dynavector, Lyra.... Det er såpass mange variabler som bestemmer lyden på en platespiller at generelle utsagn fort blir litt meningsløst.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
ja, det blir kanskje det.

tungt drivverk skal visst gi bra bass ihvertfall. :)

trosjo

Medlem
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
0
Hei, takk for alle innspill, Impulse: du spør om hva som tiltaler meg med vinyllyden, og det er et godt spørsmål.
jeg har faktisk ikke lyttet seriøst til vinyl på ca 20 år, først etter at en nevø komenterte at" Vinyl er jo bare sinnsykt bedre en cd "
Så til svaret : første gang jeg lyttet til vinyl (rega +elys+ec riaa) så fikk jeg tilbake følelsen fra 70-og 80 årene hvor rørforsterker fortsatt dominerte på konserter, jeg hørte hva som manglet på mine cd plater i form av organisitet eller et eller annet som var blitt borte på veien. Jeg satt en hel natt og lyttet til Jethro Thull "a litle light music", supertramp, the blues band, og div annen musikk som er lenge siden jeg lyttet til.
Jeg klarer ikke å klart definere hva som er anderledes, men det har noe med musikken sjel å gjøre. Dette selv om jeg ikke hadde tilgang på det beste utstyret. jJeg har jo erfart at cd mediet utvikler seg hele tiden (jeg har en arcam fmj 33) men gleden ved å spille vinyl og den opplevelsen av musikkens tilstedeværelse som jeg fikk er grunnen til at jeg prøver å orientere meg på dette området. Min siste platespiller var en Dual 510 m/shure m91 pu (tror jeg)
mvh Trond

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.716
HeiTrosjo
Du beskriver det egentlig godt. Det er vanskelig å forklare hvor det ligger, men det er bare anderledes, mere ørevennlig ved lange lytteseanser. Sitter i øjeblikket og hører på Parsifal fra Bayreuth i -62, live med Knappertsbusch ---- Herlig.
P3 kjedelig?? Elys pickup'en har helt sikkert fått mange til å droppe P3, men drivverket og RB300 tåler faktisk betraktelig bedre matcing, og helst MC-typen
Med 14000 til rådighet ville jeg dog sett meg om etter et bedre, tyngre, drivverk. IMHO er det intet som slår vekt. Jo tyngre jo bedre og selvfølgelig underforstått uten fjøring.
Bør vel legge til at min egen P3 veier 30+ Kg

K

kbwh

Gjest
impulse skrev:
Du har veeeeldig rett i at det er en nydelig platespiller, Continuo. En Sota, en høvelig arm (Rega RB300?) og pick-up, og man har platespiller i overskuelig framtid.Lysår bedre enn P3 er den nok også. Dessuten ser den ut som en million OG befinner seg i Bergen!
SOTA Sapphire er et rett ut sagt glimrende drivverk, lageret er bortimot uslitelig (mitt er 20 år og tyst), og det flytende opphenget er enkelt å justere. Tallerken og lager alene veier over 10kg. En RB301 (den nye kommer vel løst?) passer utmerket. SOTA kan sikkert også levere ferdig drillet armbord til en slik.

trosjo

Medlem
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
0
Hei, takk for alle svar. Jeg sjekker ut SOTA Sapphire nå(det viser seg at vi har handlet med hverandre før)
Hvor viktig er riaa ? /noen anbefalinger under 5000 ?
Mvh Trond

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Riaa er selvfølgelig også viktig, men igjen kommer det litt an på hvaslags preferanser du har lydmessig. Lehmann (Pm Audio) lager usedvanlig gode riaatrinn, det samme gjør Graham Slee (Stereolab). Projects Tube Box er også et godt alternativ. Samtidig er det mye fint brukt ute å går.
Sota-spilleren er forøvrig et veldig godt kjøp, og på armsiden kan du jo for eksempel kikke på den Michell-armen som ligger på børsen. Det er en heftig modifisert Rega, by the way.

rwiker

Medlem
Ble medlem
02.03.2007
Antall liker
0
impulse skrev:
Sota-spilleren er forøvrig et veldig godt kjøp, og på armsiden kan du jo for eksempel kikke på den Michell-armen som ligger på børsen. Det er en heftig modifisert Rega, by the way.
Hvis det er snakk om en Rega Tecnoarm, så er det nok for sent.. for den har jeg kjøpt :)

Venter nå bare på armboard og olje til spindelen på Systemdek'en min, så skal jeg omsider få tatt denne armen i bruk.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det var nok den, ja... ;)

Da kan jo trådstarter evt. vurdere en Rega RB-300, og senere få oppgradert med bedre motvektslodd fra Funk eller Origami. Det spiller godt, koster slett ikke allverden og kan oppgraderes etterhvert.

Etter personlig å ha gjenoppdaget Dynavectors fortreffelighet de siste dagene, er jeg fristet til å trekke fram deres rimelige High Output MC-pickup også....... :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.782
Torget vurderinger
27
Er du havnet på Dynavector-galeien du også Impulse ;D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hehe..Det kan høres slik ut, ja! ;) Eller kanskje heller påpickup-galeien, ettersom det begynner å bli en relativt uanstendig stor samling avtastere. ;D...eller var det vinyl-galeien (nok en gang!) Uansett, morro er det!

trosjo

Medlem
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
0
Hei, takk for engasjement i min søken etter fornuftige løsninger. Sota driverket var fortsatt ikke solgt, men jeg må innrømme at jeg blir litt usikker når det blir snakk om å kjøpe løs arm og montere selv, .. Er dette noe en greit kan lese seg til.. trenger en erfaring.. Jeg har en forestilling om at det skal lite til før en feilmontert arm sporer dårlig og låter der etter. Ut over dette så har også jeg lyst til å prøve Dv Pu (husker den fra 70 tallet)
men altså: kan amatører lære seg å montere armer, eller bør jeg handle med arm i starten. Har snakket med Rognlien(Frydhifi) han anbefalte de billige Pro-Jekt spillerne men ikke de dyre, han skal forøvrig ringe meg tilbake vedr et tilbud/annet forslag.
mvh Trond

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Om du kjøper et passende armbord fra Sota i USA (som forøvrig yter kanonservice!), får du helt sikkert et forum-medlem som bor på dine kanter til å hjelpe deg med montering mot et passende vederlag, så det der med montering av arm og p.u. ville jeg ikke problematisert særlig over. Du har mulighet til å få en virkelig toppspiller, i alle fall.Ikke minst til en svært hyggelig pris. Jeg ville definitivt grepet den.... :)

Lykke til!

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
trosjo skrev:
Hei, takk for engasjement i min søken etter fornuftige løsninger. Sota driverket var fortsatt ikke solgt, men jeg må innrømme at jeg blir litt usikker når det blir snakk om å kjøpe løs arm og montere selv
Hvis du kjøper Sota av Zen og bor i Bergen selv, så tror jeg Zen har kontakt med en som kan hjelpe deg med montering og justering av arm/pickup.
Hans egen spiller - Michell Orbe/Sme 309/Lyra - var ypperlig satt opp og spilte vidunderlig da jeg var på besøk for noen uker siden.
Sota kan tåle de beste armer - gjerne Sme V eller iV - der er det bare økonomien som begrenser....
Anbefales.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.473
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Rega-spelarane er slett ikkje verst, og med rette pickup (her er vel Dynavector DV 20 eller 10 noko av det grommaste du kan sette på, eller ein AudioTechnica OC 9) skulle det ikkje vere grunn til å vere særleg misfornøgd.
Om du spanderer på deg ein pent brukt Linn Sondek LP 12, vil du likevel merke ei betydeleg forbetring. Her er det også eit større spekter av pickupar å velje mellom.
Går du til dei større spelarane frå Clearaudio, Nottingham, VPI og nokre andre som etter kvart tek til å dukke opp her i landet, er det du kan hente ut kvalitetane for alvor....

B

break_out

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Rega-spelarane er slett ikkje verst, og med rette pickup (her er vel Dynavector DV 20 eller 10 noko av det grommaste du kan sette på, eller ein AudioTechnica OC 9) skulle det ikkje vere grunn til å vere særleg misfornøgd.
Om du spanderer på deg ein pent brukt Linn Sondek LP 12, vil du likevel merke ei betydeleg forbetring. Her er det også eit større spekter av pickupar å velje mellom.
Går du til dei større spelarane frå Clearaudio, Nottingham, VPI og nokre andre som etter kvart tek til å dukke opp her i landet, er det du kan hente ut kvalitetane for alvor....
Vil bare presisere at en bra spekket Linn LP12 vinylspiller også vil kunne ”hente ut kvalitetene på alvor…”

Forstod ikke helt rangeringen i dette innlegget, men kanskje jeg leste det feil? ;)

Vinylspillere av forskjellige slag og prisleier har forskjellig type ”sound” og/eller egenskaper. Så mitt råd er å lytte på forskjellige typer spillere og dertil tilhørende utstyr i det prisleiet en bestemmer seg for.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Boe skrev:
trosjo skrev:
Hei, takk for engasjement i min søken etter fornuftige løsninger. Sota driverket var fortsatt ikke solgt, men jeg må innrømme at jeg blir litt usikker når det blir snakk om å kjøpe løs arm og montere selv
Hvis du kjøper Sota av Zen og bor i Bergen selv, så tror jeg Zen har kontakt med en som kan hjelpe deg med montering og justering av arm/pickup.
Hans egen spiller - Michell Orbe/Sme 309/Lyra - var ypperlig satt opp og spilte vidunderlig da jeg var på besøk for noen uker siden.
Sota kan tåle de beste armer - gjerne Sme V eller iV - der er det bare økonomien som begrenser....
Anbefales.
Hei,

Det var jeg som satt opp Zen sin spiller. Det var kjekt å høre at det var satt riktig opp! Det var første gang med en SME arm. Monterte min egen noen dager senere og ble selv fornøyd der. Det er bare å gi en lyd, så skal jeg prøve å hjelpe så godt jeg kan. Jeg har selv hatt Sota spiller og var veldig fornøyd med den. Sota og Mørch DP6 var fantastisk sammen! Så kjøp arm, så skal vi nok få det til!!

Mvh
Kjetil

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Det står en Michell - Tecno Arm til salgs på bruktbørsen. Det er en "billig" og meget god arm. Tror også at den vil spille veldig godt på Sota spilleren.

Mvh
Kjetil

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Den har jeg også påpekt, Kjetil...men den er nok solgt!

trosjo

Medlem
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
0
Hei, takk for delaktighet i min reorientering og jakt etter ny spiller. Ved en tilfeldighet fikk jeg kjøpt tilbake min gamle Dual cs 510 m/ AT 95 pu. Jeg har mest tro på en shure på denne spileren så nå venter jeg på en Shure M97XE fra USA. Jeg regner med at det må foretaes noe vedlikehold eller justeringer på spilleren, men jeg har oppdaget et Dualforum så jeg regner med at jeg kan hente noen råd der fra.
mvh Trond

Topp Bunn