HJELP! Hastighet på platespiller har gått amok!

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.957
Antall liker
5.547
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Har en Micro-Seiki dd-22 som plutselig fant på å senke hastigheten og nesten stanse helt.

Åpnet den og renset potmetrene med elektrorens, de ble merkbart lettere å vri på etter dette, men da jeg skulle spille plater igjen var hastigheten altfor høy. Så høy at den slenger min IPhone av tallerken når jeg prøve å måle hastighet. Siste tallet jeg klarte å se var i underkant av 60 rpm.
Den reagerer ikke når jeg vrir på potmetrene, og heller ikke når jeg trykker på hastighetsvelger.

Noen her som har en formening om hva det kan være? Er den bare å skrote?
 

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.957
Antall liker
5.547
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Merkelig!
Åpnet den igjen, kikket nedi for å se om noen ledninger/koblinger så merkelig ut. Alt så fint ut. Koblet strøm til igjen, og nå snurrer den med jevn, fin og korrekt hastighet.
Får håpe det varer :)
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Kan høres ut som slitt potmeter. Når du da har rensa det må sprayen ha gjort motstand i poten lavere, og derfor spinner den fortere.
Når restene fra sprayen da har tørket ut har sikkert motstand blitt normal igjen
 
Sist redigert:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.839
Sted
Hus
Hadde slitte potmeter på en DDX 1000, og den gikk berserk både på 33 og 45. Potmetere skiftet, og problem løst. Mulig dette dukker opp igjen, for det gjorde det hos meg etter bare en rens :)
 

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.957
Antall liker
5.547
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Kan høres ut som slitt potmeter. Når du da har rensa det må sprayen ha gjort motstand i poten lavere, og derfor spinner den fortere.
Når restene fra sprayen da har tørket ut har sikkert motstand blitt normal igjen
Hadde slitte potmeter på en DDX 1000, og den gikk berserk både på 33 og 45. Potmetere skiftet, og problem løst. Mulig dette dukker opp igjen, for det gjorde det hos meg etter bare en rens :)
Der har nok rett begge to, så får bare kose meg med den så lenge den fungerer ??????
Regner med det blir dyrt å bytte dem.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Kan høres ut som slitt potmeter. Når du da har rensa det må sprayen ha gjort motstand i poten lavere, og derfor spinner den fortere.
Når restene fra sprayen da har tørket ut har sikkert motstand blitt normal igjen
Hadde slitte potmeter på en DDX 1000, og den gikk berserk både på 33 og 45. Potmetere skiftet, og problem løst. Mulig dette dukker opp igjen, for det gjorde det hos meg etter bare en rens :)
Der har nok rett begge to, så får bare kose meg med den så lenge den fungerer ������
Regner med det blir dyrt å bytte dem.
Bruker ikke koste mange kronene for potmeter
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du skriver elektrorens.
Det er elektronikk rens du skal bruke.
Den første inneholder for mye olje.
 
Topp Bunn