Hjelp, hva er galt med platespilleren min?

Tokolosh

Medlem
Ble medlem
12.11.2013
Innlegg
46
Antall liker
2
Et hjertesukk og håp om hjelp.
Jeg har funnet frem platespilleren min, en Onkyo CP-700m. Ca. 40 år gammel. Stått ubrukt fem år, funnet frem etter flytting.

Lyden på platespilleren har blitt ganske "grøtete". Jeg vet ikke hvor feilen ligger og jeg er ikke så teknisk av meg.

Jeg trodde først det kanskje skyldtes at den nye forsterkeren er for svak (liten NAD D3020 v1) eller at den eksterne riaa ikke gjør jobben sin, men jeg tror feilen er platespilleren. Kanskje noe har skjedd under flytting? For mer virker stiften vel vannrett, men etter å ha kikket på anti-skatingen og skrudd lett på den, ser jeg at spilleren er så gammel at "innmaten på anti-skating skruen" har råtnet opp.

Er det noen som har tips til hvor feilen ligger? Spilleren ser ut til å virker som den skal, men musikken blir som sagt grøtete.
 

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Sjekk at pick-upen er riktig justert. Er den mye ute av korrekt justering låter det grøtete over hele linja.....
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
For å vurdere innstilling trenger vi et bilde rett forfra mot pickup, så nært som du kan få til og så vinkelrett på som mulig.

Ellers kan jo armen ha morknet bort, gitt det du sier om skruen. 5 års lagring kan være lang tid hvis forholdene har vært lite optimale. Høy fuktighet, varierende temperatur, osv.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
De orange "klatterne" du ser på billede 2 er stumper fra tannreim, som justerer antiskating.
Med andre ord, den reimen er helt vekk, og antiskate kan ikke justeres.
Måske derfor din "grøtete" lyd :)
 

Tokolosh

Medlem
Ble medlem
12.11.2013
Innlegg
46
Antall liker
2
De orange "klatterne" du ser på billede 2 er stumper fra tannreim, som justerer antiskating.
Med andre ord, den reimen er helt vekk, og antiskate kan ikke justeres.
Måske derfor din "grøtete" lyd :)
Ja, reimen viste seg til å være helt ødelagt da jeg kikket på den tidligere i dag. Det er absolutt sannsynlig at feilen ligger er.
 

Vedlegg

Tokolosh

Medlem
Ble medlem
12.11.2013
Innlegg
46
Antall liker
2
For å vurdere innstilling trenger vi et bilde rett forfra mot pickup, så nært som du kan få til og så vinkelrett på som mulig.

Ellers kan jo armen ha morknet bort, gitt det du sier om skruen. 5 års lagring kan være lang tid hvis forholdene har vært lite optimale. Høy fuktighet, varierende temperatur, osv.
For å vurdere innstilling trenger vi et bilde rett forfra mot pickup, så nært som du kan få til og så vinkelrett på som mulig.

Ellers kan jo armen ha morknet bort, gitt det du sier om skruen. 5 års lagring kan være lang tid hvis forholdene har vært lite optimale. Høy fuktighet, varierende temperatur, osv.
Takk for innspill. Er dette et ok bilde?
 

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Ja, reimen viste seg til å være helt ødelagt da jeg kikket på den tidligere i dag. Det er absolutt sannsynlig at feilen ligger er.

Nei det er ikke sannsynlig. Spilling uten antiskating gir ikke grøtete lyd.....
 

Tokolosh

Medlem
Ble medlem
12.11.2013
Innlegg
46
Antall liker
2
Nei det er ikke sannsynlig. Spilling uten antiskating gir ikke grøtete lyd.....
Ok, feilsøkingen fortsetter.. Jeg så at LP-spilleren ikke er helt i vater på den nye skjenken, men det hjalp ikke å få den i vater heller.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Takk for innspill. Er dette et ok bilde?

Bra bilde, men jeg glemte dessverre å si at det må tas med pickup senket ned på platen, eller helst ned på en protractor. Da kan man forhåpentligvis til en viss grad vurdere om pickup/cantilever står i korrekt vinkel, eller om den har en vridning.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.383
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hvordan står det til med kabel og plugger?
Er det god kontakt?
Hvis remmen er dårlig, så merker du hastighetavvik, men ikke direkte grøtet lyd.
Det blir jo det hvis den går veldig sakte, men da er det mye.
Det låter ikke "grøtete" ete selv om spilleren ikke står 100 % i vater. Da må det i tilfelle være flere grader skakt.
Antiskating er neppe problemet.
Det er mange som spiller uten bruk av Antiskating, og det blir også solgt armer av høy kvalitet uten den funksjonen.
Hva den enkelte legger i "grøtete lyd" kan være forskjellig.
Kan det tenkes at dårlig lyd er forårsaket av feil i riaa-trinnet?
Det er vanskelig å stille diagnosen uten å ha hørt, men jeg hadde altså prøvd å rense pluggene og evt. bevege kabelen under spilling.
Mvh
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Jeg antar at grøtete lyd betyr forvregning. Dersom man f. eks bare montere pickupen i arma og gjør ingen forsøk på justering er det store sjanser for at låter totalt forvrengt. Derfor, først juster pickup/arm riktig. Er det fortsatt grøtete lyd er feilen et annet sted.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Du har vel ikke koblet via ekstern RIAA og så brukt phono-
inngangen - for dobbel forsterkning og dobbel equalisering?
 

Tokolosh

Medlem
Ble medlem
12.11.2013
Innlegg
46
Antall liker
2
Heisann.

En kort oppdatering. Jeg fant feilen. Pinlig å innrømme det, men problemet var LPene.. (og kanskje forsterkeren).

Etter fem år uten LPer tok jeg for gitt at alt ville låte bedre på LP. Noe som ikke var tilfellet. Ofte var musikken vesentlig bedre på streaming. Jeg har mange gamle LPer som jeg kjøpte brukt, så det er tydelig at en del av dem rett og slett ikke holder helt mål. Men jeg testet bl.a. på en nesten ny LP-plate, som også gjorde det dårligere enn streaming. Så jeg kommer nok til å bli nøyere med kvaliteten på LPene jeg kjøper i fremtiden (90% er kjøpt brukt og rimelig så langt).

Og så tror jeg halvnye forsterkeren min (NAD D3020 v1) ikke klarer å få frem det beste i LP-spilleren, men den skal uansett byttes ut. Takk for alle tipsene!
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Har du renset stiften? Sorry om fet er nevnt før. Mye støv og skitt på stiften gir grøtete lyd.

edit: eller også om stiften r "hel" / uskadet.
 
Sist redigert:

Tokolosh

Medlem
Ble medlem
12.11.2013
Innlegg
46
Antall liker
2
Har du renset stiften? Sorry om fet er nevnt før. Mye støv og skitt på stiften gir grøtete lyd.

edit: eller også om stiften r "hel" / uskadet.
Jeg "pusser" ofte, og stiften er ikke så gammel, så tror ikke det virker inn. Jeg håper lyden blir en del bedre når jeg får på plass en bedre forsterker.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
En kort oppdatering. Jeg fant feilen... problemet var LPene.. (og kanskje forsterkeren).

Etter fem år uten LPer tok jeg for gitt at alt ville låte bedre på LP. Noe som ikke var tilfellet. Ofte var musikken vesentlig bedre på streaming. Jeg har mange gamle LPer som jeg kjøpte brukt, så det er tydelig at en del av dem rett og slett ikke holder helt mål. Men jeg testet bl.a. på en nesten ny LP-plate, som også gjorde det dårligere enn streaming. Og så tror jeg halvnye forsterkeren min (NAD D3020 v1) ikke klarer å få frem det beste i LP-spilleren, men den skal uansett byttes ut.
LP´r skal ikke låte grøtete uten at det er en eller annen "fundamental" feil. Når enkelte plater hos deg ikke låter grøtete, så er det (som du selv har funnet ut) feil med noen av platene. Det kan skyldes 2 årsaker:
a) De er tilsmusset (møkkete) av et eller annet - ikke støv.
b) De er utslitt.

Å få en (teoretisk) "bedre" lyd fra LP´r enn andre kilder (CD/Streaming) fordrer minimum et gitt kvalitetsnivå på stift/pickup og RIAA. Ja, jo - forsåvidt hele platespilleren, men Onkyo´n (forutsatt god tilstand) burde duge en god bit på veien. Rens av- og ny olje i lageret og ny reim til antiskating er å anbefale.
Forsterkeren i seg selv har mindre/ingen direkte betydning, all den tid andre kilder låter ok.

Hva "pusser" du stiften med?
 
Topp Bunn